april 20, 2024, 17:24:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Race fuel?  (Lest 10724 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: juli 02, 2013, 20:36:25 pm »

Hvor kjøpe Race Fuel? Vet at jeg kan kjøpe direkte fra Sunoco, men tenkte kanskje det var flere på markedet. Hvem/hva/hvor?
Trenger noe ala Sunoco MaxNos.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 04, 2013, 18:14:07 pm »

Statoil har en som heter : Statoil Race fuel RC1. Vet ikke om den er bra nok. Koster 38 kr literen.

http://hms.cobuilder.no/output/show_hms_manufacturer1.asp?hmsid=409746118457285850&make_pdf=&multihms=


Litt morsomt noe som står i databladet her "Bensinen er ikke egnet som drivstoff til vanlige bensinmotorer uten kyndig tilpasning. Må ikke benyttes på motorer med katalysator."  Osteaktig Osteaktig
« Siste redigering: juli 04, 2013, 18:18:42 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 04, 2013, 18:49:43 pm »

Hva med E85?

Statoil sin RC1 funker sikkert bra den. Shell lager vel en også tror jeg.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Bobble 1300 Bc
Supermedlem
*****
Innlegg: 3776
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juli 04, 2013, 20:47:41 pm »

hei har en kompis som forhandler ETS Racing Fuel Har vært hos Stensbøl og bremset Volvo Rallycross bil den med best effekt

Mvh Øyvind
90683225
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 04, 2013, 22:29:52 pm »

du må vel ha den typen bilen er justert inn på??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: juli 05, 2013, 06:00:06 am »

du må vel ha den typen bilen er justert inn på??

Og kjenner jeg neandertalerne i USA rett så er det C16 med store mengder bly. I resten av verden er det forbudt å bruke blyfuel.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 05, 2013, 07:32:04 am »

du må vel ha den typen bilen er justert inn på??

Og kjenner jeg neandertalerne i USA rett så er det C16 med store mengder bly. I resten av verden er det forbudt å bruke blyfuel.

-BB-

Ja, poenget var å finne en fuel mest mulig lik den som forgasser er dyset til. c16 er riktig. Har snakket med Sunoco og deres Maxnos er likest denne. Den inneholder også bly..
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: juli 05, 2013, 07:48:49 am »

Ferdig dyset i esken?
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 05, 2013, 08:21:52 am »

Ferdig dyset i esken?

I esken? Mitt turbo/forgasser oppsett har sittet på motoren til Peter Bang, og jeg har bygget en motor som er ganske så lik i konfigurasjon som hans. Så da tar jeg utgangspunkt i en fuel som er mest mulig lik det han har brukt.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: juli 05, 2013, 08:23:10 am »

Ok
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: juli 05, 2013, 09:22:57 am »

Flybensin er vel også over 100 oktan, og blyholdig, husker jeg rett. Dog litt vanskelig å få kjøpt...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 05, 2013, 10:16:33 am »

er flere ting en oktan som er viktig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #12 på: juli 05, 2013, 15:43:56 pm »

du må vel ha den typen bilen er justert inn på??

Og kjenner jeg neandertalerne i USA rett så er det C16 med store mengder bly. I resten av verden er det forbudt å bruke blyfuel.

-BB-

"Neandertalerne" begynte med blyfri bensin og katalysatorer på midten av 70-tallet. Katalysatorene måtte plukkes av alle amerikanske biler som ble solgt her fordi blyfri bensin ikke var tilgjengelig før drøyt 10 år senere.
Bly i bensinen har vært forbudt i USA mye lenger enn her. Snakker da om vanlig bensin, fullt mulig de har egne regler med unntak for racefuel.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: juli 05, 2013, 18:46:20 pm »


"Neandertalerne" begynte med blyfri bensin og katalysatorer på midten av 70-tallet. Katalysatorene måtte plukkes av alle amerikanske biler som ble solgt her fordi blyfri bensin ikke var tilgjengelig før drøyt 10 år senere.
Bly i bensinen har vært forbudt i USA mye lenger enn her. Snakker da om vanlig bensin, fullt mulig de har egne regler med unntak for racefuel.

"De" kjører også med forgasserturbo.. utrolig nok.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 13, 2013, 08:03:01 am »

Vel, forgasser og turbo funker da det også. Er et spørsmål om byggekost og kunnskap/tilgang til kunnskap i mange tilfeller også. Ja, EFI har mye mere potensiale, men gasser er jo en fin og enkel måte å komme igang på mener da jeg. Kan man heller ta steget videre til EFI, intercooler, givere overalt etc etc senere. Låst tenning, en grei lamda og leke litt med gasser/dyser til det er der du ønsker-enklere blir det ikke-og du får kjørt. Jeg syns selv jeg lærte mye av det.

Det handler om evnen til å tåle sylindertrykk. Bilen din går nødvendighvis ikke noe bedre av å kjøre på med dyr racefuel, men du kan tune den hardere. Det blir brukt målestandard RON og MON på bensin/racefuel, det viktige er MON-motoroktan. Enkelt sagt, så vil bensinen tåle mere sylindertrykk før den tenner av seg selv jo høyere motoroktan tall den har.
En annen ting å se etter på spesifikasjonen er om den er tilsatt oksygen eller ikke. Kjemisk sett vet ikke jeg hvordan dette funker, men noen er tilsatt oksygen og andre ikke.

Hovedimportøren av VP Racefuel (Fannrem Motorverksten-Trondheim) som selger C-16 (Q16) tar inn ca.200 fat i året. Ca 20 av disse blir solgt til Norge, resten gikk visst over grensa til Sverige.. Øyerulling Når jeg en gang skulle ha var visst resterende parti kjøpt opp av Ford Motorsport, hmkm..Skulle etter sigende brukes til testing av Piked Peak bilen eller noe sånt.. Øyerulling
Er jo forbudt å importere og bruke blybensin i Sverige. Jeg har aldri blitt sjekket på løp, dette skjer som regel i større og mere seriøse klasser som Competition osv. Men vet aldri, er jo en ganske spesiell lukt på eksoen til slik suppe også.

Jeg kjøpte også et fat med høyoktan blybensin, men det var først etter jeg hadde sprekt en sylinder og deretter blåst hull i toppen.. Kjørte på den kraftigste blyfri bensinen VP har eller ihvertfall hadde-MS109. Heter 109, men motoroktan var bare 103 mener jeg.Gikk bra lenge, helt til turbotrykket begynte å bli høyt tilsammen med tenning. Lamda og alt var riktig, den bensinen klarte bare ikke sylindertrykket og tente av seg selv før den får gnist av pluggen-altså tenningsbank. Du har det faktisk en god stund før du faktisk hører det, vi hørte det ikke. Prøvde til slutt blybensin med 114 motoroktan etter jeg skjønte at det ikke var delene som var det svake punktet. Da forsvant alle problemene. Måtte dyse ned igjen også, siden blyfri bensinen vi hadde brukt var oksygentilsatt men ikke den nye, gikk altfor feit. Som nevnt kjører jeg på E-85 nå.
« Siste redigering: juli 13, 2013, 08:19:56 am av tekken » Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 13, 2013, 08:18:21 am »

Takk for veldig bra info Tekken Glad

Tanken min er å "gå gradene", derfor forgasser først. Har jo full elektronisk tenning nå, og det er foreløpig mer enn nok for meg å holde styr på Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 13, 2013, 08:33:01 am »

Jeg syns det høres smart ut. Mye hester er fint det for å få en bra tid på stripa , men nesten like viktig er setetid i bilen og ikke minst få chassis til å fungere. Kjøre,kjøre,kjøre, ta det steg for steg.

Har du fått gnist enda forresten? Hvis ikke så sleng inn en MSD boks med låst fordeler, det går bra. Espen som har gamlebilen min kjøpte det som var igjen på VP Q16 fatet mitt, mulig han kan selge deg noe så du får testet. Q16 er bare en nyere utgave av C16, ikke store forskjeller. Sjekk datablad på C16 som jeg mener Bang kjørte med, og se om du finner en feks Sunoco som har lageret nært Oslo eller lignende suppe som matcher denne ganske bra. Litt dysing må du nok sikkert gjøre uansett.

Hva slags gasser har du? Vacuum sekundær krets? Vi kan jo ringes evt PM.

Stian
90647561
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #17 på: juli 13, 2013, 08:49:18 am »

Har snakket med Sunoco og de anbefalte Maxnos som er de nærmeste de har. Tenker jeg går for det siden de har lager i oslo og den selges på 20 liters kanner.

Helt enig i å satse på setetid. Er ikke opptatt av at det skal gå så fort i det hele tatt, det får du og Richie stå for  Osteaktig

Fikk fyra den i går, var vr sensoren jeg fikk med Megajolt kittet som ikke fungerte. Starta med en gang med en sensor jeg har lånt av Jørn.



Jeg er ikke kjent med hvordan gasseren fungerer i det hele tatt, helt nytt for meg med us 4port. Den heter Deamon. Kan tenke meg det er vacum sekundær, siden det er bare to porter som åpner når jeg vrir på spjel. Takk for tilbud om telefonstøtte, det kan nok trengs mot slutten nå Glad Mest usikkerhet er det rundt det å få lagt opp tenningskurven. Skulle hatt den på rullende landevei, håper det blir mulig å få til.
« Siste redigering: juli 13, 2013, 08:52:31 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 13, 2013, 10:23:10 am »

Sweet, høres bra ut!  Kult
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: juli 13, 2013, 10:44:27 am »

Tenningskurve er enkelt, 23 grader flatt. Ikke sofistikert med flat tenning, men det har funket for meg, både med og uten turbo.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #20 på: juli 13, 2013, 11:11:52 am »

Tenningskurve er enkelt, 23 grader flatt. Ikke sofistikert med flat tenning, men det har funket for meg, både med og uten turbo.

Hva ligger til grunn for akuratt 23grader?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: juli 13, 2013, 13:12:04 pm »

Gradene har jeg plukket opp fra amerikanske turbo racere en gang tidlig 2000 tallet. Og det funket på den Volvoen vi prøvde på, sikkert ikke optimalt, men poenget var flat kurve, ikke 23 grader;-)

Ring Stian så tenker jeg han kan hjelpe deg med gradene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: juli 13, 2013, 15:06:50 pm »

Gradene kommer an på slaglengde, borr og stempelhastighet. Så det å anbefale 23 grader "ut av det blå" blir nå litt feil.

Med overlada motor uten IC, bør man ha god kontroll på tenninga mener nå jeg.

Ville vel fått fatt på en bremserulle. Står en på NAF senteret i Ryggeveien man kanskje kan få låne hvis den fremdeles er operativ. Mekanisk utlesning av moment og greier Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!