april 28, 2024, 20:22:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Puma forstilling og statens vegvesen  (Lest 4353 ganger)
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« på: juli 03, 2013, 15:11:54 pm »

Hallo.

Fikk forevisning hos bt på eu kontrollen.
De likte ikke pumaen som stod på ,så de ville ha papirer på dette ( dette har jeg pr mail men var ikke godt nok) evnt kopiere ut og gi dem i hånden til dem? Papirer fra møller ( som jeg fikk hos unneberg)
Det står i papiret fra møller at det  må være sveist , men jeg vil ikke ha den høyden på bilen etter kontroll( vil senke den igjen)  er det mulighet for og jukse til dette ?

Så var det også forskjell på dekk dim framme og bak ( tenker at neste gang så setter jeg på org felgene før forevisning)

Noen som har tips og triks ?
Loggført
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #1 på: juli 03, 2013, 18:40:29 pm »

Hallo.

Fikk forevisning hos bt på eu kontrollen.
De likte ikke pumaen som stod på ,så de ville ha papirer på dette ( dette har jeg pr mail men var ikke godt nok) evnt kopiere ut og gi dem i hånden til dem? Papirer fra møller ( som jeg fikk hos unneberg)
Det står i papiret fra møller at det  må være sveist , men jeg vil ikke ha den høyden på bilen etter kontroll( vil senke den igjen)  er det mulighet for og jukse til dette ?

Så var det også forskjell på dekk dim framme og bak ( tenker at neste gang så setter jeg på org felgene før forevisning)

Noen som har tips og triks ?

Eg fekk og den kjekke der,bare av onkel blå Blunker
Det du må ha før du reise te BT e firejulskontroll fra godkjent verksted, huske å bestille time hos BT.
Når eg kom inn hadde eg ikkje Sveist, bare heva litt.
Hadde og i tillegg forskjellig dim fremme og bak.

Traff på ein eldre hyggelige kar sjå BT, han prøvde bilen,løfta den opp lyste kikka og tok bilder...han sa i tillegg att han aldri hadde godkjent senking på boble før...så eg måtte bare peika å forklara fekk eg beskjed om.
Han leste gjennom skrivet fra møller og meinte att dette ikkje sko var någe problem.
Så nå står det i vognkortet mitt att eg har justerbar puma forstilling , og 185/50 15 fremme og 195/55 15 bak.

Så du kan jo være heldig Blunker
Loggført
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« Svar #2 på: juli 03, 2013, 19:23:46 pm »

Hehe ja kjekke de i løvens hule på forus !!!  Rekker tunge
Måtte ikkje du ha någe papirer på dekkdim?

Tenke at det står i møller sine papirer at det må sveisas , om de kansje legge seg veldig opp i det ?
Loggført
Norbeck
Seniormedlem
****
Innlegg: 375
Bosted: Nes i akershus



Vis profil
« Svar #3 på: juli 03, 2013, 19:46:53 pm »

Bare og pungtsveise en perle som du kapper bort etterpå
Loggført

nesligaen vw klubb
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #4 på: juli 03, 2013, 22:53:11 pm »

Hehe ja kjekke de i løvens hule på forus !!!  Rekker tunge
Måtte ikkje du ha någe papirer på dekkdim?

Tenke at det står i møller sine papirer at det må sveisas , om de kansje legge seg veldig opp i det ?

Hadde ingen papirer på dekk nei...men nå har eg Blunker
Sikasveis holde lenge det Blunker
Loggført
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« Svar #5 på: juli 03, 2013, 23:37:48 pm »

Har du de papirene sånn at du kan senda de på mail ?
Loggført
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« Svar #6 på: august 05, 2013, 22:18:54 pm »

Hallo.

Nytt spørsmål, når folk skal ha pumaen inn i vognkortet krever vel dette forstillingskontroll ? Noen som har tatt forstillingskontroll i det siste i stavanger ? Eller krever ikke vegvesenet det?
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #7 på: august 05, 2013, 23:11:44 pm »

Alternativet jeg bruker ved eu er; bytte til orginal forstilling kvelden før visning og på med orginalhjula. Rett etter visning er det hjem å monterer senkeforstillinga og godhjula igjen. Altså; ha to forstillinger og to sett hjul.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #8 på: august 06, 2013, 06:53:46 am »

Har du de papirene sånn at du kan senda de på mail ?

Glømte heilt ut å svara deg...men sende deg ein pm med link til papirer.
Har ikke mine på pc :/
Å ja, BT kreve 4-hjuls kontroll som de kalle det Glad
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #9 på: august 08, 2013, 17:11:47 pm »

Så de skal ha sjekk på at du har 4 hjul, den skal jeg klare! Hva dersom du har reservehjul, godkjenner de det? Det blir jo 5 hjul!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
PiratePrincess
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Gjerdrum


Beware of the pirat!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 20, 2013, 10:32:12 am »

Noen som kan hjelper meg med det? Jeg trenger papirer og kanskje bildet hvor jeg må sveisse.
Det er mer enkelt å register det på tyskland!!!! Hvor skal jeg kjøre for kontrol biltilsynet?
Er der noen steder jeg skal ikke kjøre? Bor i Gjerdrum.
tusen takk Glad
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #11 på: november 20, 2013, 16:56:12 pm »

Hei.
Sjekk siden til gutta på vestlandet: http://volkswest.no/
Se under kategori dokumenter.

Direktelink til puma: http://volkswest.no/wp-content/uploads/2013/05/puma.pdf

Jeg brukte denne, og fikk bilen godkjent med Puma. Er skrevet inn i autosys, sammen med Kerscher-bremsene, økt slagvolum (2270) og økt motoreffekt (155hk).
Puma for øvrig ikke sveiset. Hørte om noen andre som la litt svart akryl i overgangen på justeringsbrikken og malte dette svart som forstillingene.

ghia69
Loggført

PiratePrincess
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Gjerdrum


Beware of the pirat!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 20, 2013, 18:16:10 pm »

Tusen tusen takk for hjelpen ghia69
Håper biltilsynet på jessheim er snill og godkjenne det for meg.
Tenker jeg vil prøve å gjøre en "sika sveissing" for bli på sikre siden :p

Håper alt går bra og jeg har den godkjent snart  Gråter
Loggført

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #13 på: november 20, 2013, 20:46:21 pm »

Grunnen til dette "sveisekravet" på de i utgangspunktet justerbare forstillingene, er at noen rakettforskere i sin tid brukte det som unnskyldning for at bilen var griiiiiiiiiiiiiiiiiiselav foran. Istedenfor å si at "ja jeg justerte den kanskje litt mye ned" var unskyldningen at "oi den ramla ned på justeringa".
Så sånn sett er det jo flaks at ikke disse forstillingene ble forbudt isteden.
Loggført

Seaside VW Klubb
PiratePrincess
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Gjerdrum


Beware of the pirat!


Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 20, 2013, 20:57:39 pm »

Forstå det.
Men jeg vil ikke kjøre griiiiiiselav, bare lit lav, fordi jeg er frykt av "hights" :p
Bilen skal bli kjørt som "alle dager bil" og jeg jobbe på Anlegg og bor ute (darlig vei).
Så håper det vil gå greit jeg!
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 20, 2013, 21:28:40 pm »

Det har gått et rundskriv til biltilsynet der det tillates bakkeklaring ned mot 8cm.
"Regelen" om bakkeklaring er kun en anbefaling, ingen Lov der altså.

Det du trenger:
(Hos et godkjent verksted)
Hjulstillingskontroll
Lysjustering
Papirer på senkesett/pumaforstilling.

Her er forøvrig regelverket:

* Notat hev og senkesett.pdf (34.71 KB - lastet ned 115 ganger.)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: november 20, 2013, 23:11:03 pm »

Hadde jeg som kontrollør sett noen som "sika-sveiste" forstillingsjusteringen kan du banne på at jeg skulle funnet noe feil før kontrollen var over.

Bedre å enten la være eller gjøre det skikkelig. Jeg mener å gjøre det skikkelig er å la være å sveise justeringsplatene; den bolten kan holde mange tonn kraft...

Så lenge det står hva som er målt avstand senter hjul/skjermbue eller annet fast referansepunkt så får den som endrer etter kontroll ta smekken selv.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!