april 27, 2024, 13:37:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ny på forumet, ny med boble  (Lest 1115 ganger)
Rick
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Troms, 1.3 mil bortenfor verdens ende



Vis profil
« på: juli 02, 2013, 22:42:25 pm »

Hei!
Kan begynne med å introdusere meg selv. 28 år, bor i troms, akkurat passe overvektig og med 8 år i yrket som bil lakkerer.
Har i alle år syntes at bobler var noen snasne små biler, og etter helga har jeg mistet en ATV men sitter nå med en liten 1303 fra det Herrens år 1972. Snurret litt inne på forumet her tidligere for å se på bilder, men nå måtte jeg jo registrere meg for å få stilt noen spørsmål.
Denne bilen blir ett prosjekt jeg neppe begynner på før neste sommer, begynner å bli noe som minner om kø utenfor garasjeporten og stakkaren som står inne nå har ikke sett veien siden 07 så den må få bli ferdig først. Kan hende jeg tar den frem til vinteren, men deler tenkte jeg å begynne å samle sammen allerede nå.

Jeg trenger noen rust reparasjons deler, hvor er prisene og service best? Hot-Shop? (første butikken jeg fant via google) Trenger begge kanalene, undersiden av de består av bare store hull  Øyerulling

Kan denne bobla også deles i to? Og står varmluftskanalene fast på bunnplata eller på selve karosseriet? Håper de står på bunnplata, for da kunne jeg bare lure bunnen inn under taket i garasjen i tilfelle jeg skulle få lyst til å sveise litt mens det snør ute.


Når det kommer til maskinisten som sitter i bilen tenker jeg at han skulle få lov til å hvile nå, selv om han imponerte stort med å starte med en gang den fikk strøm og noe som minnet om bensin.. ganske bra det med tanke på at bilen ikke har vært start på siden 2004 og stått ute i alle år! Hva er det som passer uten at jeg må ta frem vinkelsliperen og sko skjea for å få den inn? Vet av en par gamle vw busser stående, men hva henter folk motor fra? T3? T2? Hvordan busser er luftkjølte og har en motor med litt mer puff i seg? Har også en Subaru motor med astma liggende, men vil helst unngå å bygge om til vannkjøling.

Og når bilen først har kommet opp i fart kan du jo være sikker på at det kommer en bobil fremfor meg, så da må det vel bremses litt også. Hva burde jeg lete etter av brukte deler her, er god å snoke rundt hos folk som har mye gammelt liggende, og andres søppel kan være potensielt gull for meg..! (Bare dere forteller meg hvordan gull jeg skal lete etter for å tvinge på bilen) Skivebremser fremme er jo ett must, kanskje det er det på den allerede? Jeg sjekket ikke, og blir iallefall ikke å gå ut å sjekke i kveld.



Blir garantert flere spørsmål i fremtiden, men dette får være nokk til å begynne med Glad
Loggført

Mvh.
Rikard Olsen
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 02, 2013, 23:35:09 pm »

Velkommen i klubben, og grattis med luftkjølt farkost!

Kanalene tilhører karrosseriet, du kan dele en 1303,unneberg selger deler også, samt dalhems etc, sjekk forhandlerlinken på forumet.

Når det kommer til motor og puff kan du tilogmed få din gamle 1600 til å vrenge bilen på bakhjula, spørsmålet er hvor mye $ du vil ofre.

Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
rubenthorsen
Gjest
« Svar #2 på: juli 03, 2013, 00:23:01 am »

Gratulerer med 1303.  Glad Legg gjerne ut bilder av  den nyinnkjøpte bobla di.
Og velkommen inn i VW miljøet. Spør gjerne vis det er noe, er altid noen som er pålogget.
Lakkerer kommer fint med når mann fikser gammel bil, jeg er utdannet lakkerer selv.
Rub1
« Siste redigering: juli 03, 2013, 00:26:10 am av rub1 » Loggført
Rick
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Troms, 1.3 mil bortenfor verdens ende



Vis profil
« Svar #3 på: juli 03, 2013, 22:05:33 pm »

Ny kveld, nytt spørsmål.

Hvordan gjør man for å dele disse bilene? Er det bare noen bolter under? Og hvordan blir det med f.eks dempertårn fremme og bakstilling. Står begge deler fast i bunnplata og kun i den?

Nesten så jeg tar Nissan ut av garasjen bare for å fikkle litt med bobla, spennende med nye ting.. Nissan har jeg hadd i atomer mer enn en gang så den er ikke så spennende lengre  Øyerulling
Loggført

Mvh.
Rikard Olsen
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #4 på: juli 03, 2013, 22:17:27 pm »

Bolter under kanalene, 4 til fra oversiden under baksetet, 4 større under bunnplata under torpedoen, to under bensintanken mot forstilling. Eller vent nå, 1303!? Da blir jeg usikker. Litt annet hjuloppheng enn min 1300. Får nok snart svar av noen som kjenner de bedre enn meg.  Øyerulling
Min var "limt" ihop med gummikitt og ikke pakning mellom kaross og chassi. Hang godt i hop, men ganske greit å løfte opp. Koble fra styring og noen ledninger i motorrommet.
God luck!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 03, 2013, 22:31:41 pm »

på 1303, så mener jeg det står en (glemme)bolt oppå tunnellen ved siden av pedalene inne i kupen ....
Loggført
rubenthorsen
Gjest
« Svar #6 på: juli 03, 2013, 22:41:49 pm »

Bolter under kanalen på hver side, 7-8 stk pr side. 2 stk oppå kanal ved gasspedal,  4 bolter under baksete. En bolt på hver side bak, rett ved øvre skru til støtdemper. 2 bolter i bunn av hjulbrønn foran, under 2 små lokk. 6 store bolter på underside av hode på understell. Så må du løsne fjørbein fra karosseri. Lurt å løsne styrestag fra fjærbein på hver side.
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 03, 2013, 22:46:30 pm »

Ja. Sitter 2 bolter oppå tunellen ved siden av pedalene. Og 2 til under reservehjulet. På fjærbeina må man bare løsne 3 muttere i toppen for å løsne det fra karosseriet.
Første gang jeg prøvde å dele en boble med McPherson forstilling surret jeg i lange tider. Skjønte ikke hvorfor i all verden bilen ikke ville dele seg.
Først et par timer etterpå oppdaget jeg de to boltene som holder fast fronten av karosseret tl rammehodet.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!