april 29, 2024, 05:27:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: oljetrykkmåler lyser  (Lest 1620 ganger)
anderssomme
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:



Vis profil
« på: juli 17, 2013, 14:14:31 pm »

Fikk nettop hjem ei boble 1963 med 1200 motor. Både før og etter oljeskift på 2,5 l lyser lampen rødt innvendig. Muligens kan sensor være gåen,  hvordan sjekker jeg dette? Kan jeg bruke den selv om den lyser ?  Er bygget om til 1 2 volts om det kan ha noe å si?  Har noen evt liggende en jeg kunne lånt og  brukt for å sjekket?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 17, 2013, 14:17:44 pm »

Er du sikker på at det er oljelyset og ikke ladingen som lyser?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: juli 17, 2013, 14:32:54 pm »

Den sitter på et stikk rett under fordeleren ca, om du jorder den ledningen så skal lyset slukke. Gjør det ikke det er det ladingen som ikke virker.
Loggført

Speed is no substitute for direction
øystein.
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: vinje



Vis profil
« Svar #3 på: juli 17, 2013, 14:35:18 pm »

Rød lampe er lading
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: juli 17, 2013, 18:23:14 pm »

Den sitter på et stikk rett under fordeleren ca, om du jorder den ledningen så skal lyset slukke. Gjør det ikke det er det ladingen som ikke virker.

Det blir vel motsatt? Når du tar av ledningen skal det slukke, og når du jorder skal den tenne.

Og som resten også sier, er røde lampen til venstre normalt ladingen.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
anderssomme
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: juli 17, 2013, 20:09:35 pm »

Hei igjen, det er et rødt lys ja i selve speedometerer,  har forsøkt og gjorde den på motorgodset men går ikke av, hva bør jeg nå gjøre? Skal dette røde lyset lyse til normalt?  Er det farlig og kjøre  den ? På forhånd tusen takk Glad
Loggført
bingo
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #6 på: juli 17, 2013, 20:37:28 pm »

Lyser på min også til tider, sjekk børstene dine
Loggført

mine biler:
67 mod boble
64 mod Boble (delebil)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: juli 18, 2013, 08:20:20 am »

Den sitter på et stikk rett under fordeleren ca, om du jorder den ledningen så skal lyset slukke. Gjør det ikke det er det ladingen som ikke virker.

Det blir vel motsatt? Når du tar av ledningen skal det slukke, og når du jorder skal den tenne.

Og som resten også sier, er røde lampen til venstre normalt ladingen.

Du har helt rett, den lyser når den er jordet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: juli 18, 2013, 13:32:09 pm »

Når du vrir om nøkkelen skal det tenne to lamper i bunn av speedometeret. Normalt en rød og en grønn på denne årsmodellen. Når du starter motoren skal begge slukke. Det betyr at du både har oljetrykk og lading. Så samme hvilken som lyser er det ikke lurt å kjøre med det, da du til slutt vil få stopp.
Mangler oljetrykk, vil normalt motor sjære seg.
Mangler lading vil du gå tom for strøm til tenningen og du stopper.
Grunnen til at ladelampen er rød og dermed virker "farligere", er nok at den vil tenne viss dynamoremmen ryker. Da mister motoren kjølingen og vil varmskjære seg.

Skal dette røde lyset lyse til normalt?
Så på dette er det: Nei.

Er det farlig og kjøre  den?
På dette spørsmålet må det bli: antagelig ikke farlig, men du vil stoppe til slutt når du er tom for strøm.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
anderssomme
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: juli 18, 2013, 16:50:32 pm »

Takk for svar så langt, det stemmer, grønt kommer også på men dette slukner etter at motor har startet.  Snakket med Eivind på hotshop som sier at jeg først bør bytte regulator, sjekke børster på dynamo eller til slutt skifte dynamoen.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: juli 18, 2013, 18:11:20 pm »

Høres ut som en god plan. Men billigere å sjekke dynamo før du kjøper en ny regulator.
Her er litt mer tips til feilsøking på ladesystemet:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
anderssomme
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: juli 19, 2013, 14:01:06 pm »

Reim var ikke helt stram som den skal være, kan dette påvirke noe?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #12 på: juli 19, 2013, 19:49:48 pm »

Nei. Ikke så mye at den lyser hele tiden. Du ville i så fall sikkert hørt det også.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!