mars 28, 2024, 14:43:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW 1200 - Full overhaling?  (Lest 3882 ganger)
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« på: juli 26, 2013, 08:17:17 am »

Hei!

Jeg har en oljelekkasje på '66 bobla mi, som jeg skal se litt på over helga, men som jeg har skrevet i denne tråden min (link under), så spørs det om motoren trenger en full overhaling. Forrige eier, samt eieren før der har ikke gjort stort (mistenker jeg).

Olje-lekkasje tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,55322.0.html

Lurer på om noen i Trondheim / Trøndelag kan ta på seg full overhaling av en 1200 motor? Betaler selvsagt for jobben Glad
Min mekke-erfaring er kun litt skruing på en 70 talls Tempo moped for mange år siden, så vil hyre en med erfaring fra boble skruing Glad
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juli 26, 2013, 10:01:24 am »

3 enkle sjekkpunkter for hvor slitt motoren er:

1: Ta tak i nedre reimhjul, og pøv å dra det ut og inn. Det skal ikke være mye slakk der, helt nærmest ikkenoe.

2: Ta tak i reimhjulet, og snurr motoren rundt (giret må stå i fri). Du skal tydelig kjenne at det er litt tungt å dra over kompresjonene. Pass fingrene.

3: Ta av ventildekslene, og se hvordan det ser ut. Mye svart fastbrent olje/bek er et dårlig tegn.

Er det mye endeslakk, og/eller lett å tørne motoren rundt for hånd, trenger den overhaling...



Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #2 på: juli 26, 2013, 19:37:12 pm »

Bare og kom med motorn det Blunker
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #3 på: juli 26, 2013, 22:00:04 pm »

Bare og kom med motorn det Blunker

Har sendt deg en pm.
Loggført

JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #4 på: juli 27, 2013, 14:56:36 pm »

3 enkle sjekkpunkter for hvor slitt motoren er:

1: Ta tak i nedre reimhjul, og pøv å dra det ut og inn. Det skal ikke være mye slakk der, helt nærmest ikkenoe.

2: Ta tak i reimhjulet, og snurr motoren rundt (giret må stå i fri). Du skal tydelig kjenne at det er litt tungt å dra over kompresjonene. Pass fingrene.

3: Ta av ventildekslene, og se hvordan det ser ut. Mye svart fastbrent olje/bek er et dårlig tegn.

Er det mye endeslakk, og/eller lett å tørne motoren rundt for hånd, trenger den overhaling...





Alt det der var greit, har ikke sjekket ventildekslene ennå. men så er det slik at når man oppdager en "feil", er det vanligvis en eller flere rett rundt hjørnet Trist Kjørte en tur med bobla i dag, først så hoppet bensinslangen av (lukta no j***ig  til bensin). Etter jeg hadde festet den, så røk høyre varmerør (eller hva det når er, se bilde). Med det samme som det røret røyk så rukkler det voldsomt baki motor-rommet, og ifølge bildet så ser det ut som at viftehuset har falt ned litt.




Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: juli 27, 2013, 15:34:43 pm »

Vifta er jo ikke skrudd fast til viftehuset.  Sjokkert
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: juli 27, 2013, 15:38:11 pm »

.
Loggført

1961 T1 - Custom
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #7 på: juli 27, 2013, 15:44:25 pm »

Nei det ante meg at det skulle være en skrue der.. sikkert hoppa av i samme slengen den da Trist får ikke rikka på det med håndmakt heller...
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 27, 2013, 20:16:37 pm »

Løsne klemmen rundt dynamoen og vri den til riktig posisjon. Skru deretter inn skruene
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #9 på: juli 28, 2013, 15:05:21 pm »

Løsne klemmen rundt dynamoen og vri den til riktig posisjon. Skru deretter inn skruene

Da er det gjort. Hørtes normalt ut baki der nå Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!