mars 28, 2024, 18:06:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor går ikke skikkelig - tenningsproblem  (Lest 4295 ganger)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« på: juli 26, 2013, 16:36:34 pm »

Nye 1776 motoren går ikke som den skal..
009 kina fordeler og 2 doble EMPI 40mm gassere (Der er vel feilen vil mange sikkert si  Gliser

Startet med at motoren gikk på 3 syl og blårøyken sto ut av eksos. Tok opp aksdysene til syl 1 og 2 og satt dem inn igjen, problem løst.
Problemet var på syl nr 2 da det rant bensin ut av eksos.
Etter ca 15 min gikk den slik igjen! Tatt opp dyser, men ingen forskjell. Den går heller ikke rent på 1. syl.
Går på 3 syl ved pådrag og 2 - to-og-en-halv ved tomgang.
Har skrudd opp gasser, men den virket ren og pen, så satt den isammen igjen med ny pakning. ikke noe forskjell..

Har sjekket at den får gnist og prøvd flere plugger uten hell, så må nesten være ene gasseren som er synderen!
Er blank på doble gassere, så derfor lurer jeg på hva blir neste punkt å sjekke?

Må få den klar til SCC  Sjokkert


- Bjørn
« Siste redigering: august 04, 2013, 16:02:28 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #1 på: juli 26, 2013, 17:07:11 pm »

Liten filmsnutt.
Tok av pluggledning til syl 1 og 2, uten å merke noe forskjell på tomgang..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #2 på: juli 26, 2013, 17:08:23 pm »

Litt basic:

- Kontroler om gasser, kanaler dyser etc er rene. Bruk trykkluft.
- Finn ut om alle dyser og slikt er likt i alle gassere
- Grunninnstillinger.
- Flotørhøyde.
- Synkronisering.
- Spruter gassere som de skal? Aks.dyse/pumpe.
- Hvordan er justering av ventilene på motoren.

Kommer ikke på noe mer nå sånn i farta.  Glad
« Siste redigering: juli 26, 2013, 17:13:17 pm av JLH » Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: juli 26, 2013, 17:20:06 pm »

Takker for svar Jokke  Blunker
Får prøve å rengjøre den skikkelig i kveld.

Så ut som alle sprutet ganske likt og jevnt, men dette sjekket jeg ikke skikkelig.
Dysene i "problemgasseren" er i alle fall like, og motoren har gått fint på alle 4 (i ca 15 min) før den plutselig begynte å gå på 3.
Virker som det er noe som tetter seg på en måte, men syns det er rart at bensin renner ut av eksosen fra 2. syl.

Finner jeg ikke ut noe innen neste helg får jeg bare kjøpe nye gassere så jeg rekker SCC  Sint Blunker

Vet du grunninnstillingene på EMPI HPMX btw?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #4 på: juli 26, 2013, 17:38:11 pm »

Vet ikke grunninnstillingene. Men er kjent med dette problemet fra før med samme type gassere. Det vi gjorde da, var en SKIKKELIG vask av gassere + trykkluft, satt sammen igjen grunnjustering (ihvertfall slik at alle gasserene i utgangspunktet er like) synkronisering. Motor oppført seg da slik den skulle. Var mye maskineringsstøv etc i gasserene som vi trodde ikke var der da de hadde blitt vasket en gang allerede. Inntil videre så har jeg en finger på at det er noe med gasserene. Gjør det samme med begge gasserene. Det med bensin ut av cyl 2 er jeg noe usikker på, men dobbeltsjekk tenning og om du har riktige plugger. Kan hende en kombinasjon av mye bensin og dårlig gnist/feil plugger gjør at den dør litt om litt  Hæ

Det fikser seg ihvertfall på en eller annen måte.  Blunker
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #5 på: juli 26, 2013, 20:03:33 pm »

Da får jeg bare prøve litt!

Har prøvd med 2 forskjellige type plugger, uten endring. Skal ta en grundig rens av forgasser, og håper det hjelper!
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: juli 26, 2013, 20:37:35 pm »

Har hørt at flottørhøyden skjelden er riktig på mange nye kina-forgassere, så sjekk den.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #7 på: juli 26, 2013, 23:16:12 pm »

Har hørt at flottørhøyden skjelden er riktig på mange nye kina-forgassere, så sjekk den.

Okay! Hvordan kontrollerier man flotørhøyden?

Men har akkurat renset og blåst rent forgasseren.
Plugg til syl 1 var nedsota så den ble renset.
Skal justere ventiler i morgen, hvis det ikke blir noen bedring får jeg prøve å se på flotørhøyden.
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: juli 27, 2013, 09:12:07 am »

Hvis det renner bensin ut av eksosen så fløder gasseren over. Det betyr at bensininntaksventilen ikke klarer å stenge. Det kan komme av to ting, enten har flotøren sunket (hull) eller du har alt for høyt bensintrykk. Det høye trykket kan komme av at pumpa er for stor i forhold til forbruket på motoren&regulatoren, enten det eller så har du ikke regulator, eller du lot pumpa stå å gå etter at motoren hadde stoppet.  Da øket trykket forbi hav regulatoren er satt til.

Med disse mengdene bensin kan du godt ha druknet pluggene, sett i nye.

En måte å sjekke om det er en av gasserne som har problemet, er å bytte side på gasserne.

Husk også at gasserstaget bør være avkoblet når du justerer gasserne.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: juli 27, 2013, 11:09:43 am »

Hvis det renner bensin ut av eksosen så fløder gasseren over. Det betyr at bensininntaksventilen ikke klarer å stenge. Det kan komme av to ting, enten har flotøren sunket (hull) eller du har alt for høyt bensintrykk. Det høye trykket kan komme av at pumpa er for stor i forhold til forbruket på motoren&regulatoren, enten det eller så har du ikke regulator, eller du lot pumpa stå å gå etter at motoren hadde stoppet.  Da øket trykket forbi hav regulatoren er satt til.

Med disse mengdene bensin kan du godt ha druknet pluggene, sett i nye.

En måte å sjekke om det er en av gasserne som har problemet, er å bytte side på gasserne.

Husk også at gasserstaget bør være avkoblet når du justerer gasserne.


Skjønner litt mer her nå!
Jeg bruker orginal bensinpumpe, uten regulator. mulig feilen ligger her da!
Er denne grei å bruke?
http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=97199
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #10 på: juli 27, 2013, 12:28:34 pm »

Etter å ha gått over gasser og ventiler prøvde jeg motoren igjen, og den går på alle 4.
Gassera er ikke synkronisert, så går å lugger litt.
Det ryker litt blått, men får se på plugga etterpå hva dem tilsier.

Er den regulatoren jeg linket til OK å bruke?
Noen synspunkt og erfaringer?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #11 på: juli 27, 2013, 21:19:54 pm »

Du kan fint bruke org pumpe uten regulator Blunker gjør det selv og funker fint, Sett flere andre som gjør det og Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #12 på: juli 27, 2013, 21:36:04 pm »

Du kan fint bruke org pumpe uten regulator Blunker gjør det selv og funker fint, Sett flere andre som gjør det og Glad
Ja, jeg har sett fler som gjør det, men også hørt om dem det ikke virket for  Tvilende

Pluggene var ganske så svarte men like på nr 1 og 2. Er vel kun å få justert den så blir det nok i henhold.
Sjekket også pluggen til nr 4, og den var grei. Litt svart, men ok.

Jeg får vel kjøpe bensinregulatoren fra Unneberg, er vel kjekt å ha på uansett.
Skal også høre om det er noen lokale helter i Elverum som kan justere gassere litt bedre enn meg Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #13 på: juli 27, 2013, 22:15:46 pm »

Riktig justering, dysing og ikke minst flotørnivå er startet på et godt ''dobble gasser liv''
Vis det ikke henger litt i fra før, så høres det ut som motoren får for mye bensin. Sorte plugger og blå røyk. For feit blanding vasker bort oljefilmen i sylindrene og fører til dårlig smøring og  mulig blå røyk  Glad
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: juli 28, 2013, 07:36:16 am »

Tok for gitt at denne var dyset riktig, og at du hadde elektrisk pumpe. Med mekanisk pumpe skal du kunne justere trykket ned ved å legge på pakkninger. Men du bør vel vite trykket før du justerer, bør nok låne deg et instrument. Generelt er det litt lettere å ha elektrisk pumpe når man feilsøker.
Det jeg ser som det største problemet er at gasseren fløder over, det kan jo være at flotør nivået er helt feil. Om du har bilen på flatmark så er det forholdsvis enkelt å stoppe motoren og så ta av gassertoppene for å se på hvordan nivået er.
Blå røyk er ikke bensin, det er olje. Bensin ser mørk brun eller sort ut.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #15 på: august 02, 2013, 23:20:43 pm »

Blå røyk er ikke bensin, det er olje. Bensin ser mørk brun eller sort ut.

Etter grundig rengjøring av gasser og plugger ble motoren starta opp og blårøyken ble borte umiddelbart, så det kan være blårøyk uten at det er noe feil med noe annet. Hørt med en anna som hadde vært borti det og.
Kan være at bensina tar med seg olja ut i eksos og røyken kommer grunnet varmen. (?)

Gassera har blitt justert og ett nytt problem kom etter litt..
Den fjusker og orker ikke dra, men tror dette er noe med tenninga. Stiftåpningen var litt feil da jeg hadde glemt å smurt akslingen Øyerulling Så jeg får nok bytte stift. Evt bytte fordeler hvis det ikke hjelper.

Ikke overaskende at det er noe småtteri, men håper å få luket ut alle småfeil før SCC Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #16 på: august 04, 2013, 16:26:09 pm »

Fordelerlokk, pluggledninger og stift er skiftet uten noen endring.
Bilen fjusker og er håpløs å kjøre.
Går ann å kjøre i ca 1 min når den er kald, så blir den helt jævelig og går dårligere og dårligere. Men det tyder på at gassera og tenningstidspunkt er i orden.

Noen som har vært borti noe lignende Hæ


Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #17 på: august 04, 2013, 22:10:45 pm »

Prøvd en annen fordeler?
Har vel hørt før om kina-009'er som ikke er brukelig.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #18 på: august 04, 2013, 23:35:52 pm »

Prøvd en annen fordeler?
Har vel hørt før om kina-009'er som ikke er brukelig.
Hørt mye om dem ja, så begynner å lure på den selv..
Har en orginal fordeler så jeg får prøve den. Må vel plugge igjen vakumklokka da.

Vet ikke om åssen symptomer man kan få med en coil som ikke er i orden?
Men får prøve en annen en så jeg kan utelukke den. 
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #19 på: august 05, 2013, 00:29:29 am »

En coil slutter å fungere om den blir for varm f.eks.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #20 på: august 05, 2013, 16:45:50 pm »

Fikk noen minutter i garasjen i dag, så byttet coil.
Motoren ble mye bedre, men tenninga måtte justeres etter øre, da jeg hadde tatt ut fordeleren for å se over.
Fikk ikke kjørt bilen, men tror den nye blåcoilen var synderen, uten å trekke en alt for rask konklusjon.
Er nok hjemme igjen så jeg får testet mer på onsdag, og da rekker jeg akkurat å fikse en del småtteri før scc!
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #21 på: august 05, 2013, 16:50:47 pm »

KONGE!  Gliser
Du får svinge innom Pit'en min på SCC evt. Har tenningslampe og greier.......
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!