mai 01, 2024, 00:06:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor går rundt, og fungerer helt fint, men jeg lurer på en ting med eksosen.  (Lest 4091 ganger)
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« på: juli 30, 2013, 19:21:30 pm »

Motoren virker helt greitt nå altså, men jeg sliter med varmen baki der. Dette er en -69 1300, med 1600as. Denne motoren har alt av kjøleblikk på plass, til og med gummien rundt plugghettene er der. Nye flexislanger, åpne spjeld på varmepottene. Justert tenning. Pakningen rundt kanten i motorrommet er stiv, men hel. Ser temmelig tett ut, uten at jeg påstå noe. Har i utgangspunktet lokk uten riller, men har for ikke lenge siden montert en slik regnavviser på lokket, og laget 3 hull på ca 4x20 cm under denne. Likevel blir det ubehagelig varmt.

Men jeg lurer på om noe kan skyldes eksosanlegget, da jeg har et "effektanlegg" av den typen der det går 4 rør en liten runde før de går inn midt på et rør som er en 6-7-8 cm i diameter, og en 50-60 cm langt. Ligner litt på dette "2 tip GT" som unneberg selger.

Det jeg stusser over er at det avgir en helt vanvittig strålevarme, og varmer opp den platen som flexislangene går gjennom til stekepannetemperatur. Det samme skjer med platen under motorlokket/over eksosanlegget, jeg er forundret over at lakken fremdeles sitter på, og at ikke den er svart. Selv etter et bare par minutter på tomgang er det nesten umulig å stikke hodet under der pga varmen, og den sitter i lenge.
Har hatt flere motorer i bilen de siste årene, og det har vært sånn med alle.
Trodde at det skulle hjelpe med hull i lokket, men ikke nevneverdig. Har også prøvd å kjøre med lokket på gløtt, noe bedre, men ikke spesielt.
Men jeg kjørte en halv sesong med sliten en 1300dp, med orginal eksos. Da ble det ikke i nærheten av samme varmen baki der, samme hvor hardt jeg kjørte, så jeg lurer på om det kan være med dette "effektanlegget" som ikke er helt gunstig.

Noen som har lignende erfaringer?
Loggført
lufty
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juli 30, 2013, 20:36:36 pm »

Hei.

Hva mener du med : åpne spjeld på varmepottene  ??

Du må ha varme stengt så alt luft kan blåses over silindere.

Du kan prøve å ta av flex-slange i motorrommet, men STENGES blåse uttak fra kjøletunnel.
f.e. kan du brukes lokker fra spraybokser i sted for denne flexslanger.

Passer på med slik en varm motor med dobbelt intakk ( 1600cc) denne topper sprekkes fort.
Loggført
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #2 på: juli 30, 2013, 21:19:46 pm »

Åpne spjeld på varmepottene=åpne spjeld så varmluften blåser ut gjennom pottene, for full sirkulasjon. Slangene til kupeen er ikke koblet til.
Det er jo eksosanlegget som blir så varmt, tror vel ikke at det blir kaldere om jeg kutter luftstrømmen/kjølingen til/gjennom varmepottene.? Dessuten har jeg prøvd både med varmen åpen og stengt, virker som det er best med full gjennomtrekk.
« Siste redigering: juli 30, 2013, 21:35:15 pm av T-bear » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: juli 30, 2013, 22:42:46 pm »

Varmepottene skal iallfall alltid ha luftgjennomstrøming, enten ut i friluft eller inn i kupeen. Hvis ikke blir det en helsikes strålingsvarme fra varmepottene og mot toppene.

Hvor varm blir peilepinnen til olja? Denne skal du kunne ta på uten å brenne deg.
Loggført
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #4 på: juli 31, 2013, 00:22:45 am »

Med lokket på gløtt går det noenlunde greitt å ta på peilepinnen, men det er verre etter å ha kjørt med lokket igjen. Kommer an på temperaturen i lufta, idag var det 25 grader og det ble i varmeste laget baki der, med lokket igjen vel å merke.

Men som jeg sa, plata der utsparingene til eksosrørene er blir jo omtrent like varm som peilepinnen, umulig å legge hånda på den etter å ha kjørt en tur. Ikke bare rundt rørene, men langt oppover, og ut mot skjermene. Er det normalt.?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: juli 31, 2013, 00:55:43 am »

normalt eller ikkje, so kan du jo surra eksosbandasje rundt den for å begrensa strålevarmen. men om da er type 2tip empi greier(1del) so er da vel sopass motstand i den at da blir ganske varmt. har hatt masse effektanlegg kobla til separat grenrøyr, aldri blitt farlig varmt. vist du kan ta på toppen av viftehuset utan problem etter hard kjøyring so er den ivertfall ikkje for varm.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 31, 2013, 01:04:54 am »

För mig låter det som om tändningen är för låg.
Är du riktigt säker på att den är riktig?
Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
lufty
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: juli 31, 2013, 09:26:39 am »

Åpne spjeld på varmepottene=åpne spjeld så varmluften blåser ut gjennom pottene, for full sirkulasjon. Slangene til kupeen er ikke koblet til.
Det er jo eksosanlegget som blir så varmt, tror vel ikke at det blir kaldere om jeg kutter luftstrømmen/kjølingen til/gjennom varmepottene.? Dessuten har jeg prøvd både med varmen åpen og stengt, virker som det er best med full gjennomtrekk.

Det er eksakt hva jeg frykter! ( men jeg håpte jeg forstår dere feil Blunker )

Du må ikke kjøles eksos, du må kjøle silinderer!
Ferdinand Porsche har skapt dette kjølesystem slik du har 100% luft til silinderer i sommer, og i vinter stjele vi litt luft for varme i bilen. Luft er kalder i vinter så silinderer trenger ikke så mye luft.
Luft ta sin vei med minste motstand, og det er i deres fall rett langs varmeveksler ut i atmosfæren.


I tillegg kan du kontrolleres at termostatsystemet virker. Når denne spjelder ikke åpnes helt, har denne luft-strøming ennå mer motstand en normalt.
Loggført
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #8 på: juli 31, 2013, 10:10:53 am »

Nå viser det seg faktisk at jeg har jo glemt å åpne spjeldene på denne nymotoren, så jeg har kjørt med de lukket, eller varmen avslått. Så da er det ikke det som er problemet. Uansett ville jeg trodd at en helt orginal motor bør tåle å kjøre med både varmen av og på, selv på en sommerdag.

Når det gjelder tenning, så har det vært flere motorer i denne bilen, og har stilt tenning med prøvelampe mange ganger.
Men jeg stusset litt når jeg skulle stille tenningen på denne, da den nesten ikke ville gå på tomgang når tenningen var rett, men gikk mye lettere med litt mer fortenning. Får sjekke dette en gang til, men den går jo ganske godt slik tenningen er nå.

Men varmeproblemet har vært det samme på alle - unntatt 1300dp´en som hadde orginalt eksosanlegg. Den ble jo ikke varm i det hele tatt. Er det virkelig så stor forskjell på varmen fra en 1300 og en 1600?
1300´n ble kjørt knallhardt, den var sliten, hadde frieksos, lokk uten hull og hadde ingen varmeproblemer uansett utetemperatur.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: juli 31, 2013, 19:19:58 pm »

Nå viser det seg faktisk at jeg har jo glemt å åpne spjeldene på denne nymotoren, så jeg har kjørt med de lukket, eller varmen avslått. Så da er det ikke det som er problemet. Uansett ville jeg trodd at en helt orginal motor bør tåle å kjøre med både varmen av og på, selv på en sommerdag.

Når du sier "spjeld", nøyaktig hva mener du da? Spjeldene inne i viftehuset som regulerer kjølinga av motoren, eller spjeldene på varmepottene som regulerer varmluft inn i kupeen?

Om du kjører med varmen av eller på, har ingenting å si for om det går luft gjennom varmepottene eller ei. Det eneste som endrer seg når du skrur varmen på og av, er hvor lufta sendes etter å ha vært gjennom varmepottene - inn i bilen eller ut i friluft. På en originalmotor med varmepotter skal det som sagt alltid være luftsirkulasjon i varmepottene (den er dog større om vinteren fordi termostaten på motoren da sørger for at mer luft sendes ned i varmepottene enn om sommeren). Dette fordi det utvikles grundig mye varme i disse varmepottene, og den må transporteres vekk, sommer som vinter.

Konklusjon: Glem dette med om varmen står på eller ei. Sjekk heller at kjølesystemet faktisk funker som det skal, og at det faktisk kommer luft ned i varmepottene fra viftehuset.
Loggført
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #10 på: juli 31, 2013, 19:47:45 pm »

Spjeldene på varmepottene ja, altså som om varmen er på.  Men det er vel litt forskjell på om de er åpne eller ikke, for når de er lukket blir vel ikke lufta akkurat sluppet ut i friluft? Hvor slipper den i såfall ut? Er jo bare en "utgang" på mine varmepotter, og det er lufta til kupeen.
Kommer plenty av luft ut av viftehuset ja, og varmen i kupeen er i beste laget når slangene mellom varmepotter og kupe er koblet til. Slik har det vært på alle motorene.

Men jeg har investert i oljetempmåler nå, så da får jeg en viss pekepinn på hvor varmt det egentlig er. Er ikke sikkert motoren er så varm, selv om området rundt eksosanlegget er omtrent rødglødende.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: juli 31, 2013, 21:21:51 pm »

På originale varmepotter iallfall, slippes lufta ut i friluft når varmen er skrudd av. Når spjeldene som slipper varme inn i kupeen åpnes, lukkes samtidig åpningene som slipper varmlufta ut i friluft. Disse åpningene er skjermet med en metallkappe, så det ikke skal slippe masse vann inn i varmepottene ved våt vei. Titt litt bedre etter, så kan det nok hende at du finner dem.

Høres iallfall ut som du har en ekstrem varmestråling fra eksosanlegget.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: juli 31, 2013, 21:30:05 pm »

Hei.

Hva mener du med : åpne spjeld på varmepottene  ??

Du må ha varme stengt så alt luft kan blåses over silindere.

Du kan prøve å ta av flex-slange i motorrommet, men STENGES blåse uttak fra kjøletunnel.
f.e. kan du brukes lokker fra spraybokser i sted for denne flexslanger.

Passer på med slik en varm motor med dobbelt intakk ( 1600cc) denne topper sprekkes fort.


Dette rådet blir jo forøvrig helt feil, iallfall på en motor med varmepotter. Null luft ned i varmepotter = null kjøling av varmepotter = stor strålingsvarme fra varmepotter.
Loggført
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #13 på: juli 31, 2013, 22:30:18 pm »

Jeg har forskjellige varmepotter liggende, men har ikke studert disse på nymotoren enda. Regner med at de er orginale. Jeg har hvertfall et sett liggende som er helt tette, og etter å ha googlet litt så fant jeg disse:

http://3.bp.blogspot.com/-voNbo-b39DY/Tx3iCjDoAyI/AAAAAAAAAts/ngabAhmk0Us/s400/_DSC0004.JPG

Regner med at disse har den kappen du tenker på? Får se om det er slike som står på bilen nå.

Har fått tak i et orginalt eksosanlegg nå, som skal prøves i helgen. Blir svært overrasket om det blir like ille med det på.
Loggført
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #14 på: august 02, 2013, 15:56:39 pm »

Har nå installert tempføler, i bunnpluggen. Men kan virkelig 60-70 grader på olja stemme? Synes det virker litt lite med tanke på hvor varmt det er baki der.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: august 02, 2013, 15:58:47 pm »

http://3.bp.blogspot.com/-voNbo-b39DY/Tx3iCjDoAyI/AAAAAAAAAts/ngabAhmk0Us/s400/_DSC0004.JPG

Regner med at disse har den kappen du tenker på? Får se om det er slike som står på bilen nå.

Jepp.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #16 på: august 03, 2013, 10:46:08 am »

Oljetemp i bunn er nok 50-60. Dette har jeg prøvd også. Peilepinne med sensor viser 90.
Varmepottene har en åpning ut ved spjeldet for kjøling når spjeldet er i stengt posisjon.
Hold spjeldet stengt når du ikke trenger varme i kupeen.
Hvis det blir kaldere med åpent lokk, vet du at det er for liten åpning i lokket.
Loggført
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #17 på: august 03, 2013, 13:55:45 pm »

Okei, da er det kanskje ikke så verst baki der likevel. Kjørte en tur igår, 10-12 km landeveiskjøring med lokket igjen, ca 20 grader i lufta. Kom vel såvidt over 60 grader, og etter at den hadde stått en 5-10 minutter startet jeg den igjen, da var tempen 70 grader. Gikk raskt ned igjen til mellom 50 og 60 etter en runde på noen hundre meter.
Loggført
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #18 på: august 03, 2013, 15:11:04 pm »

Har kjørt en runde i 28 grader, lukket lokk og nå med orginalt eksosanlegg. Vesentlig kaldere nå Glad
Loggført
lufty
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: august 03, 2013, 18:42:11 pm »

Hei.

Hva mener du med : åpne spjeld på varmepottene  ??

Du må ha varme stengt så alt luft kan blåses over silindere.

Du kan prøve å ta av flex-slange i motorrommet, men STENGES blåse uttak fra kjøletunnel.
f.e. kan du brukes lokker fra spraybokser i sted for denne flexslanger.

Passer på med slik en varm motor med dobbelt intakk ( 1600cc) denne topper sprekkes fort.


Dette rådet blir jo forøvrig helt feil, iallfall på en motor med varmepotter. Null luft ned i varmepotter = null kjøling av varmepotter = stor strålingsvarme fra varmepotter.

http://www.google.nl/imgres?q=industriemotor+vw&sa=X&biw=1920&bih=886&tbm=isch&tbnid=3b5m02Lv68ozSM:&imgrefurl=http://www.speedandfun.de/modules/newbb/print.php%3Fform%3D1%26topic_id%3D352%26forum%3D19%26order%3DASC%26start%3D0%26PHPSESSID%3D48d99d4daa0f018b243d9d556ef01396&docid=-jhB9yDxBWGfXM&imgurl=http://www.gnobber.de/bilder/speedandfun/treffen/wolfegg2008/wolfegg_2008_27.jpg&w=800&h=533&ei=ezP9UeOMJsi54ASl4YHYAQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:24,s:0,i:163&iact=rc&page=1&tbnh=176&tbnw=275&start=0&ndsp=31&tx=176&ty=70#imgdii=_



Loggført
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #20 på: august 03, 2013, 22:37:09 pm »

Etter å ha "synset" så lenge om denne varmen, fant jeg en slik IR-måler i en skuffe på kjøkkenet..når jeg lette etter noe annet.

Så nå kjørte jeg ganske friskt en halvtime, og målte temperaturen i motorrommet forskjellige steder ca 1 minutt etter jeg parkerte. Dynamofot ~85*C, selve dynamoen ~60*, viftehus ~50*, bunnpanne ~95*, sylindre ~105 og toppene 120-40*, litt etter hvor jeg målte.

Dette er vel ikke så ille? En del pådrag/full gass på andre og tredje (3-4 kryss med påfølgende oppoverbakker) før jeg kom hjem, ca 20*C i lufta ikveld. Tror ikke den blir særlig varmere enn dette, på "vanlig" kjøring hvertfall.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #21 på: august 03, 2013, 23:17:32 pm »

Hei.

Hva mener du med : åpne spjeld på varmepottene  ??

Du må ha varme stengt så alt luft kan blåses over silindere.

Du kan prøve å ta av flex-slange i motorrommet, men STENGES blåse uttak fra kjøletunnel.
f.e. kan du brukes lokker fra spraybokser i sted for denne flexslanger.

Passer på med slik en varm motor med dobbelt intakk ( 1600cc) denne topper sprekkes fort.


Dette rådet blir jo forøvrig helt feil, iallfall på en motor med varmepotter. Null luft ned i varmepotter = null kjøling av varmepotter = stor strålingsvarme fra varmepotter.

http://www.google.nl/imgres?q=industriemotor+vw&sa=X&biw=1920&bih=886&tbm=isch&tbnid=3b5m02Lv68ozSM:&imgrefurl=http://www.speedandfun.de/modules/newbb/print.php%3Fform%3D1%26topic_id%3D352%26forum%3D19%26order%3DASC%26start%3D0%26PHPSESSID%3D48d99d4daa0f018b243d9d556ef01396&docid=-jhB9yDxBWGfXM&imgurl=http://www.gnobber.de/bilder/speedandfun/treffen/wolfegg2008/wolfegg_2008_27.jpg&w=800&h=533&ei=ezP9UeOMJsi54ASl4YHYAQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:24,s:0,i:163&iact=rc&page=1&tbnh=176&tbnw=275&start=0&ndsp=31&tx=176&ty=70#imgdii=_





Irrelevant. Denne motoren har ikke varmepotter av typen som på en motor fra sent 60-tall. Her har ikke eksosmanifolden en masse finner som gir fra seg masse varme.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!