april 29, 2024, 03:07:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?  (Lest 1422 ganger)
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« på: august 17, 2013, 20:45:23 pm »

Vurderer å levere inn min T1 -64 til forhjulstilling da den er senket godt!! Gliser

Men hvem i Stavanger er gode på dette mtp camber/caster vinkel?
Noen tips Hæ
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: august 17, 2013, 20:59:22 pm »

Geir på Bilsenteret Ålgård har stålkontroll på dette.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: august 17, 2013, 21:23:39 pm »

Med tanke på at Trond har for vane å kjøre ovalen i 200km/t så er det nok ikke så dumt å ta den til samme sted som han  Gliser

Men ser du nevner camber og caster. På en linkpin forstilling er det strengt tatt bare spissing du får gjort noe med..
Shims mellom bærearm og spindel må monteres iflg tabellen etter at det er tatt mål for at det skal fungere riktig, kan ikke brukes til å forandre camber el.lign..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: august 17, 2013, 21:50:49 pm »

Tøys,
Geir forbedret både camber og caster hos meg:-) Det blir aldri optimalt hjemme i garasjen med øyemål og tabell. Få det bekreftet på verksted for å være sikker.
Og det har funket særdeles bra. Kommer til å ta alle VW til han for samme jobb.
Han har lang erfaring fra mekaniker + ansvarlig for oppsett av race biler for diverse rogalands team.
Han har og hatt boble selv..
Det er langt bedre enn hva en jypling hos møller kan skryte på seg:-)
Men de klarer sikkert jobben de og
« Siste redigering: august 17, 2013, 21:54:17 pm av Trond Dahl » Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4 på: august 17, 2013, 23:07:49 pm »

Den som endrer camber foran på en link pin forstilling stiller jeg meg skeptisk til. Ja, det er mulig det går, men du vil aldri få anlegsflatene mellom "hub"-shims-bærearm riktig kun ved å trixe med shims på orginale komponenter. Jo mer man justerer her utover hva som står i tabellen jo mer "spenn" og skjevbelastning på leddboltene og mindre anlegsflate mot chimsene. Delene vil jobbe mot hverandre vær gang julet fjærer. Bærearmene vil stå litt i spenn, leddboltene må tåle uante belastninger og shimsene vil kun få slitasje på et lite punkt.

SKEPTISK.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #5 på: august 17, 2013, 23:16:35 pm »

Tøys du  Rekker tunge
At han har fått det riktig betviler jeg ikke. Men å justere camber og caster på en kingboltforstilling er ikke mulig, kun å montere det riktig. Desverre for oss bestemte de den gang da at hjula skulle bikke litt ut i toppen  Øyerulling

Pga unøyaktighet i bredden på forstillingsrør og hvor "settskruehullet" i fjærpakkene er borret vil det alltid være litt forskjeller i forholdet mellom øvre og nedre bærearm fra bil til bil. For å ta opp dette legger man en rettholdt på ytre anleggsflate på den armen som stikker mest ut og måler mellom denne og anleggsflaten på den andre armen. Ikkeno øyemål..
Antall mm man får her avgjør hvor mange shims som skal ute og inne (ref tabellen) for at spindelen skal ha flatt anlegg mot bærearmene og gå fritt. Det er den eneste måten de kan monteres på..
Ved å trikse med shims her for å forandre camber vil ikke spindelen lenger ha flatt anlegg mot armen og alt vil stå i skjevt spenn.
Og hvordan forandre caster uten å tilte forstillinga? Det lar seg jo gjøre med castershims, men man må ha mange før det utgjør særlig forskjell på en senket bil. Så det så  Blunker

Edit: Ser at Empifisken postet mens jeg skrev...
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #6 på: august 19, 2013, 08:48:41 am »

Empifisken ligger alltid et hode foran:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: august 19, 2013, 09:05:48 am »

Vel dere tar jo utgangspunkt i at det var korrekt til å begynne med :-)
Jeg har utskrift fra verdier før og etter og har ingen tvil på at justeringen som ble gjort på min bil var viktig og riktig. Så kan dere diskutere så mye teori dere vil :-)
Bilen min skal gå så rett frem den bare kan i over 200 så dette er relativt viktig for meg.
Dersom dere bare skal kjøre på norsk vei og i henhold til norsk lov så er nok spissing mer enn godt nok for de fleste.

Robindahood:Jeg er helt sikker på at du kan be han gjøre halve jobben og kun fokusere på spissing hvis du vil det :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #8 på: august 19, 2013, 09:36:39 am »

Vel dere tar jo utgangspunkt i at det var korrekt til å begynne med :-)
Jeg har utskrift fra verdier før og etter og har ingen tvil på at justeringen som ble gjort på min bil var viktig og riktig. Så kan dere diskutere så mye teori dere vil :-)
Bilen min skal gå så rett frem den bare kan i over 200 så dette er relativt viktig for meg.
Dersom dere bare skal kjøre på norsk vei og i henhold til norsk lov så er nok spissing mer enn godt nok for de fleste.

Robindahood:Jeg er helt sikker på at du kan be han gjøre halve jobben og kun fokusere på spissing hvis du vil det :-)


Det er opp til føreren av bilen hva han ønsker. Hvis du vil kjøre med korrekt camber foran (som er justert ved å shimse) og da får elendig kontakt mellom anlegsflatene, spenn i bærearmene og spenn i leddboltene så gjerne for meg. Jeg tviler ikke på at camberen ble riktig, men måten det er gjort på er langt fra riktig. For det går som Trond sier å få tallene på papiret riktig, men da er delene satt feil sammen.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #9 på: august 19, 2013, 09:54:14 am »

Takker for svar/ diskusjon Gliser
Tar nok en tur innom ham ja.

Bilen min er senket med senkespindler og noen hakk på Pumaen.
Pumaen derimot er innkortet ca 3" og unøyaktigheter finnes!

Er derfor viktig at vinkler stemmer noenlunde. Shimsing blir også forskjellig på hver side regner jeg med.
Slik den er stilt inn nå, ( hjemmejustert/ øyemål) kan den ikke kjøres på i lengden!

Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!