april 29, 2024, 03:41:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lavbudsjett oppgradering av 1600 AD (max 8000kr + forgasser)  (Lest 41676 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: august 06, 2013, 23:14:52 pm »

Heisann, jeg ønsker å "trimme" 1600 motoren min litt,
men ikke mer enn at den fremdeles kan brukes uten for mye vedlikehold og slitasje.

Jeg har tenkt å bytte min pict 30/31 forgasser (orginalt til 1300 motor?) og heller kjøpe doble 40mm empi.

I tillegg til dette (eller annen anbefalt forgasser )
lurte jeg på om man kunne få litt mer ut av motoren for under 6000,-

Helst uten å måtte gjøre endringer på/i motorblokken.


------------------ Tidligere startet temaet med dette:

Hei, vurderer å kjøpe nye sylinder/stemler til 1600 motoren,
og mener Bug-Me videoene nevnte at man kunne bytte til 1860ccm stempler/sylinder uten å måtte bytte stort annet på motoren.

Stemmer dette?

Jeg skal uansett investere i 2 stk 40mm forgassere, ny oljekjøler og bensinpumpe i vinter,
så da hadde det jo vært knall med litt større volum på motoren i samme slengen Blunker

« Siste redigering: august 09, 2013, 21:25:19 pm av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: august 06, 2013, 23:19:57 pm »

1680 får du uten maskinering.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #2 på: august 07, 2013, 19:40:13 pm »

Jeg tenkte på 1860ccm Blunker
Regnes vel som en 1900ccm motor.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: august 07, 2013, 19:54:32 pm »

Med en 1641 sats og 78,4mm veiv får du det ønskede 1863, og sylindrene passer rett i blokken og toppene.
Men om veiven gjør det samme uten at du må lage plass?  Øyerulling
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #4 på: august 07, 2013, 23:28:24 pm »

Kansje man bytter lagre, med større indre omkrets? Skal sjekke litt rundt. =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 07, 2013, 23:50:29 pm »

Kansje man bytter lagre, med større indre omkrets? Skal sjekke litt rundt. =)

Hæ?

Lagrene er like. Rådejournalene er bare mer off center enn på en 69mm veiv. Med 88mm sylindre må du nok klarere litt i både blokk og kanskje selve sylindrene og. Spesielt om du bruker org. råder.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #6 på: august 09, 2013, 21:26:10 pm »

Noen som har god erfaring innen trimming av 1600? =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 09, 2013, 21:39:35 pm »

Topper, kam, løftere, eksos, vipper, innsug og gassere.

Evt 1641 sats om pengene strekker til
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #8 på: august 10, 2013, 12:50:58 pm »

Eksos og gassere er i boks innen desember.
Skal sende Paruzzi en mail og høre hva de anbefaler sammen med 40mm gasserne =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 12, 2013, 08:16:22 am »

Eksos og gassere er i boks innen desember.
Skal sende Paruzzi en mail og høre hva de anbefaler sammen med 40mm gasserne =)

Spør heller her. Er garantert flere som har bygd motor her enn hos Paruzzi. Og kjøp trimdeler fra over dammen..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 12, 2013, 10:36:21 am »

Jeg har en så og si std 1600 som jeg lekte litt med for noen år siden. Fjernet kanter i innsugs og eksos kanaler i toppene. Og monterte ett alt for stort 1 5/8 header eksos anlegg. Resten er som fra vw fabrikk. Testet den litt i bremsen når den ble satt opp. Og med 39 grader fortenning og de minste dysene fra solex (husker ikke dim. Men fant de i en gammel 1200 gasser) ble blanding tilfredstillende og den utviklet 68 hk uten rem.

Ulf aka UMB lånte denne nå i helgen og kjørte en mindblowing 18 sekunder på SCC stripa.

Prislapp. 2000,-. Hvor innkjøp av motor og eksos utgjorde 1000,- hver.

Planlegger og forske litt videre på den en dag. Med mer komp. Høyere ventilløft og borring av orginalgasseren.
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: august 12, 2013, 11:12:05 am »

Jee - forsk mer nå Blunker
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: august 12, 2013, 14:44:05 pm »

Bruk motoren urørt, med standard gasser.
Turbotrip eksos ser jeg de selger på finn for en tusenlapp, så kjøper du en liten turbo fra skraphandelen. Jo mindre jo bedre.
Bør koste deg mindre, og så lenge du klarer deg med 70-90hk, blir det billig og belaster ikke motoren så voldsomt.
Her kan du se hva jeg gjorde, men jeg byttet retning underveis i prosjektet, da jeg ville ha mere effekt.
Senere endret bygget jeg ny motor med de samme komponentene
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #13 på: august 12, 2013, 15:21:08 pm »

Hm, hørtes interessangt ut =)
Skal se litt nermere hva jeg finner på dumpen =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: august 12, 2013, 16:17:57 pm »

Tja, mitt forslag: til billig oppgradering er:

1,25:1 vipper, forgassere, høvle toppene for bedre kompresjon, gjør gjerne litt bearbeiding av toppene (bruk de pengene du vil her, er litt å hente). Evt finn et brukt, bra sett med portede topper.
Eksos, der har jeg byttet til TDE-enderør, de har større indre diameter, noe som fører til mindre mottrykk i eksosen. Blei brukt på trimma motorer sammen med original potte opp til 120 hk av TDE (Theo Decker, tysk tuner), og gir 0,5 dB mer lyd. Koster 59 Euro i Tyskland.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 12, 2013, 16:33:45 pm »

Kan fint bruke 1,4 vipper på org. kam Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: august 12, 2013, 19:10:13 pm »

min første 1600 ad hadde 2x 40 IDF, csp supercompetition, 1,25 vipper, og 009 fordeler. Øyerulling.
Den virket sterk, og jeg trodde jeg hadde rundt 70-80 hk.
når jeg fikk bygget en 1915cc som første gang bremset 86hk, forsto jeg at forrige neppe hadde mer enn 65 hk. Etter lengre tids justeringer, nådde den en topp på 98,7 hk på hjulene.
Den nye har nå rundt 140 på hjulene, og jeg føler ikke behov for mer.
Skulle kjøre fra en provoserende BMW, og hadde ikke stor fart, men oppdaget at ved fullt pådrag i sving på 3.giret, mistet jeg grepet på indre fremhjul. Og det var med mc pharson og breie dekk med karscher senkefjærer...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #17 på: august 12, 2013, 19:48:24 pm »

Bruk motoren urørt, med standard gasser.
Turbotrip eksos ser jeg de selger på finn for en tusenlapp, så kjøper du en liten turbo fra skraphandelen. Jo mindre jo bedre.
Bør koste deg mindre, og så lenge du klarer deg med 70-90hk, blir det billig og belaster ikke motoren så voldsomt.
Her kan du se hva jeg gjorde, men jeg byttet retning underveis i prosjektet, da jeg ville ha mere effekt.
Senere endret bygget jeg ny motor med de samme komponentene


Har du noen bilder fra byggingen, eventuelt en link til noen som har gjort det samme?
Jeg synes dette høres veldig fristende ut, og lurer derfor på følgende:

1stk 40mm empi forgasser,
oppgradert oljekjøler med vifte, evt oljefilter
liten turbo,
turbo trip kit,
ny coil/pluggledninger (tar gjerne mot tips på valg av dette. f-eks høyeffekt coil med pluggledninger beregnet på høyeffekt coil)
009 fordeler,

Høres det ut som noe man kan satse på?
Forgasseren som fulgte med motoren, er i utgangspunktet mindre enn den 1600 AD ble levert med orginalt (tror det var en pict 34),
så jeg skal uansett bytte forgasser.

Regner med doble forgassere her vanskeliggjør tilpassing av turbo?

Sist, men ikke minst: er dette noe jeg burde demontere før eu-kontrollen, har 2 pins skivebrems framme, tromler bak, og "dobbel" bremsekraftfordeler.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: august 12, 2013, 19:55:56 pm »

Alt etter hva slags bil det står i, er det teoretisk mulig å få godkjent 100hk med originale skivebremser fremme, og en 19mm? sylinder til bakbremsene. 2 krets bremsesystem tror jeg og de forlanger ja.
Om du velger en annen gasser enn pict3, kan du like gjerne velge noe annet enn doble
Jeg vil ikke gi alt for mange råd siden jeg aldri fullførte den retningen selv. Jeg gikk ett hakk  opp.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #19 på: august 12, 2013, 20:03:04 pm »

Alt etter hva slags bil det står i, er det teoretisk mulig å få godkjent 100hk med originale skivebremser fremme, og en 19mm? sylinder til bakbremsene. 2 krets bremsesystem tror jeg og de forlanger ja.
Om du velger en annen gasser enn pict3, kan du like gjerne velge noe annet enn doble
Jeg vil ikke gi alt for mange råd siden jeg aldri fullførte den retningen selv. Jeg gikk ett hakk  opp.

Ok, takker uansett for tips =)
Tror jeg satser på turbo, hadde vært artig med litt suselyd baki stjerten på bobla Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: august 12, 2013, 20:11:54 pm »

flere i klubben vår srvwk.com som har bygget low budget turbo installasjoner på standard 1600.
Du bør lese deg opp litt på emnet før du går i gang. Får du kontroll på bensinblanding og tenning, kan du ta ut bra effekt og fremdeles ha en holdbar motor. Når turbo begynner å lade, er det viktig å trekke ned tenning for å unngå tenningsbank. Dette skyldes økt sylindertrykk, og den kraftigere kompresjonen får bensingass ladningen til å gå av for tidlig, så den eksplodere før stempelet er klar til å gå ned igjen.
Det er veldig skadelig for motoren. Noen kjører med låst fordeler, noen bruker wbx tenning hvor de kan føre trykk fra manifold til den doble vakum aktuatoren for å trekke ned tenning. Det er vanlig å trekke ned ca. 10 grader alt etter hvor mye trykk du kjører. Jo mer trykk, jo lavere tenning.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #21 på: august 13, 2013, 14:36:16 pm »

Artig tråd å følge med på. Har selv en standard 1600 (1303s) som jeg har planer om å skremme opp litt, men har ikke bestemt detaljene. Da er det artig å lese litt om ulike oppsett før man drar i gang selv.  Blunker
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #22 på: august 13, 2013, 14:50:17 pm »

Har for tiden elendig internett, men skal i løpet av denne uken få lastet ned div info rundt trimming/justerng med og uten turbo.
Da legges det ut mer info =)
Har null peiling selv, men skal nok få til dette i løpet av vinteren =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #23 på: august 13, 2013, 21:26:02 pm »

Har for tiden elendig internett, men skal i løpet av denne uken få lastet ned div info rundt trimming/justerng med og uten turbo.
Da legges det ut mer info =)
Har null peiling selv, men skal nok få til dette i løpet av vinteren =)
Supert!
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: august 14, 2013, 05:21:34 am »

Har for tiden elendig internett, men skal i løpet av denne uken få lastet ned div info rundt trimming/justerng med og uten turbo.
Da legges det ut mer info =)
Har null peiling selv, men skal nok få til dette i løpet av vinteren =)
Jeg er snekker. Og har bygd en veldig spesiell bil som jeg håper å få godkjent. Internett, tid, penger og interresse er det som skal til for å lykkes for oss amatører. Det er lurt å høre mange råd, for deretter å ta en avgjørelse om hvilke du vil følge. Sjekk www.turboroadster.no
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #25 på: august 14, 2013, 07:46:51 am »

Dette er interessant. Jeg liker prosjekter hvor man er tydelig på både mål og begrensninger.

Jeg har ingen egen erfaring enda med turbo, men det er neste trinn i mitt eget prosjekt så jeg har som så mange andre lest en del om andres erfaringer, og det første som slår meg med det turbo-oppsettet det vises bilder av her (som jeg forøvrig også er stor fan av Glad ) så lurer jeg på hvordan dette funker over tid med tanke på at turboen sitter i den "kalde" delen av motorrommet. Jeg har en formening om at det er utfordrende nok i seg selv å bruke turbo hvis man ikke har ladeluftkjøler, så hvis man i tillegg putter en til tider glovarm turbo opp i motorrommet blir jeg skeptisk. Kanskje  Formula Vee 8ball kan oppdatere oss litt med hvordan dette funker

Jeg hadde gått for noe slikt som dette:

CB turbogrenrør som plasserer turboen under bakplata
mexikansk EFI innsug
Megasquirt EFI som også styrer tenninga
Liten intercooler plassert ved siden av girkassa

Med litt egeninnsats i form av å samle sammen brukte deler og litt kreativitet kan det smette inn under budsjettet ditt Glad

Lykke til
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #26 på: august 14, 2013, 08:58:33 am »

Dette er interessant. Jeg liker prosjekter hvor man er tydelig på både mål og begrensninger.

Jeg har ingen egen erfaring enda med turbo, men det er neste trinn i mitt eget prosjekt så jeg har som så mange andre lest en del om andres erfaringer, og det første som slår meg med det turbo-oppsettet det vises bilder av her (som jeg forøvrig også er stor fan av Glad ) så lurer jeg på hvordan dette funker over tid med tanke på at turboen sitter i den "kalde" delen av motorrommet. Jeg har en formening om at det er utfordrende nok i seg selv å bruke turbo hvis man ikke har ladeluftkjøler, så hvis man i tillegg putter en til tider glovarm turbo opp i motorrommet blir jeg skeptisk. Kanskje  Formula Vee 8ball kan oppdatere oss litt med hvordan dette funker

Jeg hadde gått for noe slikt som dette:

CB turbogrenrør som plasserer turboen under bakplata
mexikansk EFI innsug
Megasquirt EFI som også styrer tenninga
Liten intercooler plassert ved siden av girkassa

Med litt egeninnsats i form av å samle sammen brukte deler og litt kreativitet kan det smette inn under budsjettet ditt Glad

Lykke til

Høres fristende ut  Gliser
Artig at så mange lurer på diverse rundt dette temaet.
Ble litt deppa da jeg måtte innse at årets bobletreff ikke var noe jeg rakk å delta å,
og at bilen derimot kunne bli klar i september/oktober, LITT for kort tid etter div VW treff,
så da fant jeg ut at vinteren kunne bukes til motoprosjekt.

Nå går alt av penger til lakk, så blir det unnagjort før temperaturen blir for lav.
Bestiller forgasser i Okt/Nov, og da starter selve motorprosjektet.

Takk for masse tips folkens, keep`em coming!  Kult
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #27 på: august 14, 2013, 08:59:31 am »

Har for tiden elendig internett, men skal i løpet av denne uken få lastet ned div info rundt trimming/justerng med og uten turbo.
Da legges det ut mer info =)
Har null peiling selv, men skal nok få til dette i løpet av vinteren =)
Jeg er snekker. Og har bygd en veldig spesiell bil som jeg håper å få godkjent. Internett, tid, penger og interresse er det som skal til for å lykkes for oss amatører. Det er lurt å høre mange råd, for deretter å ta en avgjørelse om hvilke du vil følge. Sjekk www.turboroadster.no
Sikle sikle =) Skal kose meg med den bloggen i ettermiddag =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: august 14, 2013, 09:49:08 am »


Bestiller forgasser i Okt/Nov, og da starter selve motorprosjektet.


Fint, da har vi fortsatt noen uker på å overbevise deg om at du bør satse på sprut, og ikke forgasser Glad
Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #29 på: august 14, 2013, 10:17:44 am »

Noen betraktninger rundt potensiell brannfare med et slikt oppsett hvor gasser er før turbo? Tenker da primært på skjøt og materialet i skjøten mellom gasser og turbo. materialtretthet, bensin som tærer etc.
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!