mai 02, 2024, 01:07:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lavbudsjett oppgradering av 1600 AD (max 8000kr + forgasser)  (Lest 41721 ganger)
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #90 på: januar 29, 2014, 17:39:02 pm »

Slik såg mitt siste opp sett ut. Slengt sammen på 1 kveld. Så ser ikke bra ut men chepo er chepo. Og bilen er en ræt looker så måtte jo stå i stil.  Rekker tunge


* 13910131700410.jpg (145.66 KB, 640x480 - vist 260 ganger.)
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #91 på: januar 29, 2014, 17:43:12 pm »

Måtte innom jobben å sjekke effekt på de lave trykket. 0.3 bar.   Gliser. Dette var med org fordeler. Ved 0.45 ble de tennings bank. Og lamda verdi låg perfekt hele veien med 0.3 bar.


* 13910133839521.jpg (42.93 KB, 450x600 - vist 237 ganger.)
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #92 på: januar 29, 2014, 17:46:06 pm »

anbefaler å bytte kam. gir seg tidlig den gammle . men du har meget bra bunndrag ..  Gliser
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #93 på: januar 29, 2014, 19:18:29 pm »

Kult. Knapt noe ladetrykk og enda så får du såpass mye effekt. Toppene flower originalt nok til å matche den originale kammen.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #94 på: januar 29, 2014, 20:10:25 pm »

Motoren er nesten ikke brukt (under 5000km) så jeg tror den skal tåle en snill turbo-løsning =)

Takker for tips, jeg skal ta en runde "Windows shopping" på nett og se hva cb performance har liggende.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #95 på: januar 29, 2014, 20:11:35 pm »

Slik såg mitt siste opp sett ut. Slengt sammen på 1 kveld. Så ser ikke bra ut men chepo er chepo. Og bilen er en ræt looker så måtte jo stå i stil.  Rekker tunge

Lekkert =) Rat is rat, and that is that Blunker
Hvilken turbo/gasser hadde du på den?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #96 på: januar 29, 2014, 21:24:04 pm »

denne er fra en vag 1.8 turbo motor. har og brukt .1.6td fra transporter. 1.6tdi fra volvo v50. prøvd mykje rart.  Blunker

dette er en modda org 34 pict3 gasser.

 
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #97 på: januar 30, 2014, 09:22:34 am »

Veldig bra John Arne. Akkurat det jeg tenker selv. Og helt perfekt til en rat. Bortsett fra at jeg ville tredd pringles bokser over innsugsrøra og teipa dem dårlig sammen :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #98 på: januar 30, 2014, 09:24:55 am »

Bortsett fra at jeg ville tredd pringles bokser over innsugsrøra og teipa dem dårlig sammen :-)

Har du spurt deg selv hvorfor de raskeste bilene i verden ikke har Pringles lignende bokser over innsugsrøra? Eller du kan spørre Skinne hvorfor han ikke har det på sin egen motor. Jeg garanterer deg at de hadde vært der hvis dem hadde noe for seg.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #99 på: januar 30, 2014, 12:23:29 pm »

Bortsett fra at jeg ville tredd pringles bokser over innsugsrøra og teipa dem dårlig sammen :-)

Har du spurt deg selv hvorfor de raskeste bilene i verden ikke har Pringles lignende bokser over innsugsrøra? Eller du kan spørre Skinne hvorfor han ikke har det på sin egen motor. Jeg garanterer deg at de hadde vært der hvis dem hadde noe for seg.
Åååja.. Så du mener altså at Pringles bokser er ufornuftig?  Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #100 på: januar 30, 2014, 12:29:33 pm »

Åååja.. Så du mener altså at Pringles bokser er ufornuftig?  Øyerulling

Ja. Ihvertfall inntil noen forteller meg noe annet.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #101 på: januar 30, 2014, 13:35:25 pm »

denne er fra en vag 1.8 turbo motor. har og brukt .1.6td fra transporter. 1.6tdi fra volvo v50. prøvd mykje rart.  Blunker

dette er en modda org 34 pict3 gasser.

 

Hva måtte du endre på gasseren? Funket den fint på både høyt og lavt turtall/trykk?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #102 på: januar 30, 2014, 20:55:10 pm »

ta og drei et spor til o ring i spjeldaksling på begge sider. brotsje opp dyse litt. om du skal over 0.5 . opp til de klarer org levere nok . i følge bredbads lamda. og lim de lokket i front av gasser med noe metall lim. kommer ut rimelig rask vist ikke. 

om du kjører maks 0.8 bar så fungerer den fint på lave og høgeturtall. skal du over dette har den tedenser til å gå rikt på lave turtall og vil bli sur i kø kjøring og dille kjøring. men med en aktiv fot ut av undkjøringer og diverse så får du blåst ut og de heilt topp og kjøre. tipper du har en 90 hk på 0.8 bar. blir som en 1835 eller en muligens en mild 1915.  og dem drar sjukt bra med turbo . får moment tidlig. og bra krefter fra bunn.1600 blir rett å slett en riktig kjekk motor  Blunker
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #103 på: januar 30, 2014, 21:41:18 pm »

Veldig greie testresultater å ha med seg der ja.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #104 på: januar 31, 2014, 03:33:16 am »

ta og drei et spor til o ring i spjeldaksling på begge sider. brotsje opp dyse litt. om du skal over 0.5 . opp til de klarer org levere nok . i følge bredbads lamda. og lim de lokket i front av gasser med noe metall lim. kommer ut rimelig rask vist ikke. 

om du kjører maks 0.8 bar så fungerer den fint på lave og høgeturtall. skal du over dette har den tedenser til å gå rikt på lave turtall og vil bli sur i kø kjøring og dille kjøring. men med en aktiv fot ut av undkjøringer og diverse så får du blåst ut og de heilt topp og kjøre. tipper du har en 90 hk på 0.8 bar. blir som en 1835 eller en muligens en mild 1915.  og dem drar sjukt bra med turbo . får moment tidlig. og bra krefter fra bunn.1600 blir rett å slett en riktig kjekk motor  Blunker

Ok, jeg er fremdeles ganske rookie på turbo og gasser, så her kommer kansje et dumt spørsmål =P

Om jeg kjøper doble 40mm, er dysene der greiere slik at jeg kan kjøre 0,8 bar uten justering?
Om det har lite å si hvilket merke jeg kjøper, regner jeg med det blir EMPI sitt sett med doble 40mm.

http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=4241&group=1&subgroup=29&

Om jeg likevel må dreie og brotsje (?) likevel, blir det heller det doble 34mm settet.

http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=4240&group=1&subgroup=29&



* page63-2011-2.jpg (142.83 KB, 686x479 - vist 164 ganger.)

* page69-2011-2.jpg (138.12 KB, 727x467 - vist 171 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #105 på: januar 31, 2014, 07:00:11 am »

 Det er flere her på forum som har oppdaget at kvaliteten på HPMX kan være varierende. Noen mangler noe maskinering og finish på innsiden, mens andre er fornøyde. Du kan nok neppe kjøpe ferdig dyset forgasser til noen prosjekt, om du bygger to identiske maskiner, kan de måtte ha individuelle dyse oppsett. Jeg kjøpte bredbåndslambda og monterte i eksosen så jeg kunne sjekke blandinga over hele turtallsområdet. Hvis du ikke gjør det, eller måler den på dyno/rulle med AF meter, blit det ren gjetning. Men om ca. er godt nok, finner du mange gode tips og erfaringer her. 55idle, 115main og 170air kan være et greit utgangspunkt på disse gasserne. Turbomods på disse har jeg ikke prøvd, men prøv å finn trykkbokser til noen av dem, de må stå over luftfilteret for å kunne trykke luft gjennom.
« Siste redigering: januar 31, 2014, 07:07:35 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #106 på: januar 31, 2014, 07:31:39 am »

Gjør det enkelt for deg selv og kjøp dette: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=519841 eller som sagt tidligere i tråden, sjekk ut dem som moddet en original forgasser til en 2.1 turbo. I den tråden linker dem til en how-to tråd med masse bilder av hva dem gjorde med forgasseren.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #107 på: januar 31, 2014, 09:57:46 am »

om du har planer om å blåse gjennom forgasser. vil neppe gassere som er laget for suge oppsett være tette nok og krever nok modifisering. spesielt på spjeld aksler.

hvor mykje tenker du å hente ut av motor?

hadde eg vert deg hadde eg modda org gasser. de er enkelt og du får grei effekt av de til en 80-90 hk på moderat trykk
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #108 på: januar 31, 2014, 10:00:04 am »

og slikt mexico innsug som bb hinter frem på til er og bra. har hatt to motoer med slikt oppsett. enkelt å greit. men da trenger du styring til sprut.Glad

bygg sprut .. enkelt å driftsikkert:)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #109 på: januar 31, 2014, 11:38:10 am »

om du har planer om å blåse gjennom forgasser. vil neppe gassere som er laget for suge oppsett være tette nok og krever nok modifisering. spesielt på spjeld aksler.

hvor mykje tenker du å hente ut av motor?

hadde eg vert deg hadde eg modda org gasser. de er enkelt og du får grei effekt av de til en 80-90 hk på moderat trykk

Til opplysning, de på thesamba fikk den til å levere nok til 138hk på en 1600 motor med turbo. Les og se selv

: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=392148&postdays=0&postorder=asc&highlight=pict+turbo&start=0

Over my 1600 turbo, we obtained 138 hp and 225nm


Det burde rekke for fleste! det kuleste er at motoren ser helt original ut da han skjuler alt i en original luftfilterboks og luftslange.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #110 på: januar 31, 2014, 11:40:44 am »

1600cc ran that day @ about 138hp with a torque of about 225NM. Since then the carburetor evolved in both size, jets and design. As well as the manifold.
We expect that engine to be around 150hp now.

Just a lil' reminder, the engine is a stock VW engien with only a Engle100 camshaft.
I mean no crank, no pistons, no head work, no nothing. Just a camshaft.
If that engine was set up with a counterweight crank, light rods, a better camshaft such as a TCS10, forged pistons, head work (such as valve job, ports...) it'd probably develop more hp than what we got.
The difference between such engine in a N/A design compared to a stock 1600 is know of almost everybody. Imagine what it could do once turboed.

Carb is a stock 34pict Solex modified to tun without the stock venturi. carb runs as if venturied in 34mm. Carb has been sized up to 36mm.
To cancel the natural lag of this carb once the venturi has been removed, the carb is fitted with an auxiliary venturi (as in the DRLAs and other webers). The carb is smooth and progressive all around in a N/A config. This allows the car to run without any turbo lag at all once turboed.
Engine gives @ 2500 the same power and torque as the original stock N/A 1600 @ its best. Then both torque and power increase up to 225NM and 138hp @ 4500rpm.
Trials have not been made over 5k rpm sine the crank and sth sliding parts are stock. No doubt that the same engine with a tune up as mentionned above would run over 5500rpm
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #111 på: januar 31, 2014, 12:13:15 pm »

om du har planer om å blåse gjennom forgasser. vil neppe gassere som er laget for suge oppsett være tette nok og krever nok modifisering. spesielt på spjeld aksler.

hvor mykje tenker du å hente ut av motor?

hadde eg vert deg hadde eg modda org gasser. de er enkelt og du får grei effekt av de til en 80-90 hk på moderat trykk

Til opplysning, de på thesamba fikk den til å levere nok til 138hk på en 1600 motor med turbo. Les og se selv

: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=392148&postdays=0&postorder=asc&highlight=pict+turbo&start=0

Over my 1600 turbo, we obtained 138 hp and 225nm


Det burde rekke for fleste! det kuleste er at motoren ser helt original ut da han skjuler alt i en original luftfilterboks og luftslange.

vet du hva lade trykk de var her. i den eg bremsa 114hk. i hadde org gasser kun oringer på spjeld. og brotsjet opp dyse litt.  std venturi. 34 pict.  alt orinalt inni motor. standerd kam. kun en turbo og lett modding gasser og wbx tenning så trakk ned tenning ved ladetrykk. de var på 1.1 bar ca.
de er  3 år siden og går akkurat lik den dag i dag:)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #112 på: januar 31, 2014, 12:33:37 pm »

vet du hva lade trykk de var her. i den eg bremsa 114hk. i hadde org gasser kun oringer på spjeld. og brotsjet opp dyse litt.  std venturi. 34 pict.  alt orinalt inni motor. standerd kam. kun en turbo og lett modding gasser og wbx tenning så trakk ned tenning ved ladetrykk. de var på 1.1 bar ca.
de er  3 år siden og går akkurat lik den dag i dag:)

De sier i tråden: boost at 13.77 psi ( 0.95 bar )

Det de gjør er det jeg kaller lavbudsjett.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #113 på: januar 31, 2014, 13:26:11 pm »

om du har planer om å blåse gjennom forgasser. vil neppe gassere som er laget for suge oppsett være tette nok og krever nok modifisering. spesielt på spjeld aksler.

hvor mykje tenker du å hente ut av motor?

hadde eg vert deg hadde eg modda org gasser. de er enkelt og du får grei effekt av de til en 80-90 hk på moderat trykk

Det sto en pict 30/31 på 1600 motoren, så jeg må uansett ha en større.
Blir nok ikke sprut for min del, litt nostalgisk, så jeg vil gjerne ha det litt "flåklypa" baki motorrommet. Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #114 på: januar 31, 2014, 13:31:50 pm »

om du har planer om å blåse gjennom forgasser. vil neppe gassere som er laget for suge oppsett være tette nok og krever nok modifisering. spesielt på spjeld aksler.

hvor mykje tenker du å hente ut av motor?

hadde eg vert deg hadde eg modda org gasser. de er enkelt og du får grei effekt av de til en 80-90 hk på moderat trykk

Til opplysning, de på thesamba fikk den til å levere nok til 138hk på en 1600 motor med turbo. Les og se selv

: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=392148&postdays=0&postorder=asc&highlight=pict+turbo&start=0

Har snust litt på den bloggen. =)
Jeg regner med 100hk er målet mitt. Noe mer krever vel andre bremser..?
Har orginalt oppsett med 2krets system, trommler bak og skiver framme.

Hva tenker du rundt kjøp av SU gassere? De vil vel kunne fungere fint, uten bytte av dyser osv?
Om jeg har forstått rett, er SU gasserne delvis selvjusterende, og fungerer derfor bedre enn vanlige gassere før evt bytte av dyser + + +

Om de er dyrere i drift er ikke det viktigste, jeg vil ha en artig og gjerne "one of a kind" løsning baki motorrommet.
Hele bilen kommer til å bli relativt spesiell, så det er like greit å kjøre linja helt ut Blunker

Over my 1600 turbo, we obtained 138 hp and 225nm


Det burde rekke for fleste! det kuleste er at motoren ser helt original ut da han skjuler alt i en original luftfilterboks og luftslange.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #115 på: januar 31, 2014, 13:36:23 pm »

om du har planer om å blåse gjennom forgasser. vil neppe gassere som er laget for suge oppsett være tette nok og krever nok modifisering. spesielt på spjeld aksler.

hvor mykje tenker du å hente ut av motor?

hadde eg vert deg hadde eg modda org gasser. de er enkelt og du får grei effekt av de til en 80-90 hk på moderat trykk

80-100 gamp, gjerne tungdøl eller shire-horse Blunker
Jeg kjørte Oslo-Fauske med feiljustert tenning/gasser, promp og fis i potta og oljelekkasje grunnet bungel i oljeplata.
LIKEVEL gikk bilen veldig godt, og da regner jeg med at den hadde 40hk sånn ca. Så med dobbelt opp med hk, og masse dreimoment holder det nok til første bobleprosjekt Blunker

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #116 på: januar 31, 2014, 13:43:50 pm »

Det er flere her på forum som har oppdaget at kvaliteten på HPMX kan være varierende. Noen mangler noe maskinering og finish på innsiden, mens andre er fornøyde. Du kan nok neppe kjøpe ferdig dyset forgasser til noen prosjekt, om du bygger to identiske maskiner, kan de måtte ha individuelle dyse oppsett. Jeg kjøpte bredbåndslambda og monterte i eksosen så jeg kunne sjekke blandinga over hele turtallsområdet. Hvis du ikke gjør det, eller måler den på dyno/rulle med AF meter, blit det ren gjetning. Men om ca. er godt nok, finner du mange gode tips og erfaringer her. 55idle, 115main og 170air kan være et greit utgangspunkt på disse gasserne. Turbomods på disse har jeg ikke prøvd, men prøv å finn trykkbokser til noen av dem, de må stå over luftfilteret for å kunne trykke luft gjennom.

Hm, interessangt. Hva er en bredbåndslambda? Måler den blandinga på eksosen?
Jeg tenkte å letteregjøre innstilling av dobble gassere ved å kjøpe et flow meter, men om en bredbåndslambada hjelper på,
og ikke koster flesk, må jeg nok ha en sånn også =P



* index.jpg (5.64 KB, 259x194 - vist 156 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #117 på: januar 31, 2014, 14:13:06 pm »

en bredbåndslambda måler mengden uforbrent oksygen i eksosen, noe som er et mål på blandingsforholdet ja Blunker  google wide band lambda eller wb o2 så finner du mye info.

Jeg har en slik, og den funker veldig bra:
http://www.ebay.com/itm/PLX-Devices-Air-Fuel-Ratio-Wideband-Module-w-O2-Sensor-AFR-Bosch-SM-AFR-Gen-2-/260945879228?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3cc19620bc&vxp=mtr
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #118 på: januar 31, 2014, 14:45:49 pm »

en bredbåndslambda måler mengden uforbrent oksygen i eksosen, noe som er et mål på blandingsforholdet ja Blunker  google wide band lambda eller wb o2 så finner du mye info.

Jeg har en slik, og den funker veldig bra:
http://www.ebay.com/itm/PLX-Devices-Air-Fuel-Ratio-Wideband-Module-w-O2-Sensor-AFR-Bosch-SM-AFR-Gen-2-/260945879228?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3cc19620bc&vxp=mtr

Ok, den kostet litt ja  Gliser

Hva gjør du når motoren er klar til start etter endt byggeprosjekt? (turbo oppsett og bredbåndslambda)
Justeres den en gang ved hjelp av bredbånds-lambdaen, og hvordan fåregår det?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #119 på: februar 02, 2014, 22:27:19 pm »

Alt etter forgassertype, må du sjekke blanding under last og ikke last, over hele turtallsregisteret. Ved bruk av turbo, ville jeg sagt blandingsforhold 13,5 deler luft pr del bensin ved lav belastning, og kanskje så feit som 12 ved ladetrykk. Da er det lettere  å unngå tenningsbank ved belastning, og motor vil gå litt kaldere.
For å oppnå disse verdiene, må du justere det området som er feil. Tomgangsdyser på lav belastning/tomgang, og hoveddyser på full gass. Når du har valgt gasser, googler du den for å se hvordan akkurat den skal stilles inn. Men prinsippet er likt på alle.
Jeg bruker også PLX sin måler som det er henvist til over her. Betalte 2500.- for min. Kunne ikke klart meg uten i dag, selv om motor er innstilt. Jeg har elektronisk fjernstyring på turbotrykk fra rattet, og har på girspaken mulighet til å manuelt feite blandingen om AF blir mager :-)
« Siste redigering: februar 02, 2014, 22:33:26 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!