april 19, 2024, 11:48:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fatter leser på vw forum.......  (Lest 5198 ganger)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« på: august 08, 2013, 12:25:55 pm »

Min far har restaurert en Opel Rekord fra 1957 og ei boble fra 1961. Det er lett å merke på ham i det daglige at Opel ligger hans hjerte nærest Glad I dag kom følgende mail tikkende inn;-)

Hei!

Sitter og leser om folk som har problemer med Boblene sine på VW-forumet. Har ikke vært og lest der på lenge,lenge.  Men du verden så my problemer folk har med Bobler.
Ufattelig at de klarte å selge så mange av de. Og det må jo bare være et under at så mange greier å få hosta seg til Gardemoen.   Leste om en med styresnekke som lakk olje.
Hos en annen løsna Clutcglageret. Hos en datt den ut av 4 gear.   Så var det et rør for Clutchwiren som knakk. En med død bensinpumpe, og mange uten gnist. Og så lekker det inn vann her
og der, - og alle lekker olje ut!    

Men bevares,- er folk høyt oppe og trenger å få jekka seg ned, så er Boble tingen. Har aldri vært borte i andre biler som hele tiden "serieproduserer feil og problemer" som Boble.


Konklusjon!   Bobler er for folk som til en hver tid elsker å skru samt å klø seg i hue!   Men de er gøyale som "byggesett" for å lage en ny bil av to-tre-fire andre. Den skal de ha.
                          Men deretter bør de helst stå helt rolig til utstilling.

Hilsen Roar Adam Opel Olsen.




Mye av Roar Adam Opel Olsen's frustrasjonen tror jeg bunner i at det fra tid til annen er små feil med bobla hans fra 1961. Bedre blir det neppe av at han er et petimeter av en syklig perfeksjonist. Når det da er min søsters familie som stort sett disponerer bilen og han må skru på den fordi alle andre er redde for å få fettmerker i kromen eller hakk i felgkantene så sier det seg selv at dette bilholdet blir noe komplisert Glad.... Men har han likevell rett? De årene jeg har hatt egen boble har jeg kjørt mange fine turer og minst like mange avbrutte turer som til syvende og sist ender med skruing langs veien eller i værste tilfellet tauing hjem.
Hva er det vanlige? Hvordan ender gjenomsnitts turen i ei boble? Skruing eller kjøring?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: august 08, 2013, 12:32:48 pm »

hehe morsom epost fra fattern din der.
Jeg tror det er veldig mange som opplever mye skruing sammen med mye kjøring men at dette varierer veldig pga mange faktorer.
Min erfaring er at dersom man ikke tuller med ting som er tenkt å fungere sammen og vedlikeholder det på en god måte(som anbefalt) så er det mye tur å kjør.
Men, når man uten erfaring og kunnskap begynner å kludre med ting som doble gassere, andre bremser, 009 og forventer samme driftskvalitet som nye biler UTEN service.. ja da tror jeg man er på vei mot mer skruing enn kjøring.
Det er klart at dersom man leser på et forum som har egne seksjoner kun for folk med problemer så vil man selvsagt lese om mange folk med problemer :-)
Hvert år er det veldig mange bobler som kjører mange tusen km uten problemer også.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #2 på: august 08, 2013, 12:35:00 pm »

En annen historie fra virkeligheten:

For 7-8 år siden var jeg hos Klokkerholm Karosserideler i Danmark i forbindelse med jobben... Klokkerholm er fabrikken som fysisk lager delene som selges som både Klokkerholm, JP and Veng. De er eksperter på å "kopiere" originale karosserideler og selger rustsveisedeler og erstatningsdeler til de fleste bilmerker. I forb med møtet spurte jeg han om han ikke trodde at businessen var litt døende....at det er færre og færre som bytter/sveiser rustsveisedeler på moderne biler og i "moderne bilhobby". Vel...sier karen.....så lenge det finnes Opel, vil det alltid være et marked for oss....
Loggført

SCREWDRIVER #2
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: august 08, 2013, 12:36:26 pm »

Kjøring... Gliser

Kjøpte visst en bra bil... Svikta meg 2 ganger på 23 år og drøyt 60.000km, den første var da muttern på bensinkrana røyk, og nærmere 40 liter bensin rant ut. I Karlstad. Heldigvis skulle en kjent kar fra Kodal dit samme dag, og tok med en annen kran.

Andre gangen rant forgasseren over i byen, gikk hjem (800m), hentet en annen flottørnål som jeg monterte, og kjørte hjem.

Jo, også har jeg kjørt tom for bensin en gang eller kanskje 2...

Ellers har Trond Dahl helt rett Glad
Bobler har blitt skrudd på av mange ukyndige folk, de kan finne på masse rart. Og mange årsmodeller med litt forskjellige deler, som kan passe om hverandre, hvis du gjør sånn og sånn, men ikke sånn...


PS: skal du på forum der folk har mye feil, gå inn på bimmers.no...
« Siste redigering: august 08, 2013, 12:42:28 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 08, 2013, 12:44:20 pm »

Håhå, kul tråd Gliser
Nye biler i dag er ikke bedre heller, hvis man ikke har service på de og fikler sjæl uten erfraring Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #5 på: august 08, 2013, 13:12:46 pm »

Jeg har kjørt boble nesten daglig siden 1991 og har blitt stående langs veien noen ganger, alle gangene så har det vert en nyprodusert reprodel som har vert problemet eller at ting som har blitt reparert tidligere ikke er gjort skikkelig.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Even
Medlem
***
Innlegg: 196
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: august 08, 2013, 14:02:38 pm »

Jeg kjøpte boble for å lære å skru. Ikke har jeg garasje, ikke har jeg nok penger og kunnskapen mangler i alle fall. Har stått flere ganger i veikanten håpet på at bilen skulle ta fyr så jeg blei kvitt dritten. Men så opplever jeg også en iver hos andre etter å hjelpe. Jeg har fått utrolig god hjelp når det har vært noe, og jeg har flere ganger fått muligheten til å skru selv med veiledning fra andre - slik at jeg lærer.
Kjører ofte med frykt for at bilen skal stoppe, og jeg har ei lang liste over ting som må fikses, men som blir utsatt.
Veit ikke hvorfor jeg fortsatt har bobla, men det er jo mange fine stunder også.
Så takk til de som vil hjelpe "idioter" slik at man fortsatt kan kjøre boble - med en viss frykt. Dere veit hvem dere er.
Loggført

T1 1966 Seablau -            På veien
T1 1966 Seablau -  Bodil   SOLGT
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #7 på: august 08, 2013, 14:06:19 pm »

Jeg kjøpte boble for å lære å skru. Ikke har jeg garasje, ikke har jeg nok penger og kunnskapen mangler i alle fall. Har stått flere ganger i veikanten håpet på at bilen skulle ta fyr så jeg blei kvitt dritten. Men så opplever jeg også en iver hos andre etter å hjelpe. Jeg har fått utrolig god hjelp når det har vært noe, og jeg har flere ganger fått muligheten til å skru selv med veiledning fra andre - slik at jeg lærer.
Kjører ofte med frykt for at bilen skal stoppe, og jeg har ei lang liste over ting som må fikses, men som blir utsatt.
Veit ikke hvorfor jeg fortsatt har bobla, men det er jo mange fine stunder også.
Så takk til de som vil hjelpe "idioter" slik at man fortsatt kan kjøre boble - med en viss frykt. Dere veit hvem dere er.

Du får skrive en liste over hva som burde fikses så kansje noe av det blir ordnet når du kommer med bilen til (vinterlagring)
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 08, 2013, 14:17:06 pm »

Har stått fast 3 ganger siden den første bilen min fikk skilter i 2006.
Har vært min egen feil alle 3 gangene.
Det mest alvorlige var en gang jeg hadde tuklet med forgasseren og uten å merke det ødelagt gjengene til den ene pinnebolten.
Heldigvis ga det seg på parkeringsplassen utenfor butikksenteret på Jessheim, hvor jeg fant både Clas Ohlson, skruer og muttere.
Lærer vel før eller siden at man ikke skal tukle med ting som egentlig fungerer.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
rubenthorsen
Gjest
« Svar #9 på: august 08, 2013, 14:23:00 pm »

Nå er det folk som kjøper nesten alt brukt av deler pga økonomi.
Du har jo ikke noe garanti for hvor mye slitt del er.
Hadde en epost i går som trengte hjul lager, og støtdempere foran.
Holder man på sånn på alltid vil noe bryte samen når som helst.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: august 08, 2013, 14:54:53 pm »

Nå er det folk som kjøper nesten alt brukt av deler pga økonomi.
Du har jo ikke noe garanti for hvor mye slitt del er.
Hadde en epost i går som trengte hjul lager, og støtdempere foran.
Holder man på sånn på alltid vil noe bryte samen når som helst.

For noen er det tydeligvis halve moroa, å ta sjanser Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
rubenthorsen
Gjest
« Svar #11 på: august 08, 2013, 14:58:27 pm »

Sant nok, men det finnes grenser for hva du kjøper.
 
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #12 på: august 08, 2013, 15:42:02 pm »

Har kjørt min 1300 i 17 år og ca. 80000 km. og aldri hatt problemer som ikke kunne løses langs veien  Gliser
Loggført

tlf: 40843606
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #13 på: august 08, 2013, 16:43:13 pm »

Har rekna litt på det. Hadde ein driftsstopp på ein T2 buss, der fjæra til stiften knakk pga rust. Trur det var i -99
Plokkopp'en (-75 Sika) har no gått sommar & vinter i snart to år/ 20'++ heilt utan eit host. Urørt 1300 DP.
Får oljeskift på 10'
Har pgså 2003 T4. 2x registerras, vannvarmer, el speil, el dørlås, bremsekaliper, oljepumpe, 2x sett foringer i forstillinga, eit formidabelt ukjent antall filter ++, på 6 år! (siste, rett før ferien var på 9.600,-)
Denne går ca 20' i året.

Dette gir meg at det er ingen problem å totaloverhale Plokkopp'en kvart 5. år for det som servicekostnadene på T4'en er.

PS! Eg gjer det aller aller meste sjølv

Moralen min er; Hold tingene orignale, så rusler dei å går. Sjølv på 100% last
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 08, 2013, 17:15:33 pm »

Moralen min er; Hold tingene orignale, så rusler dei å går.


Raaaap!     Hemmelig

Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
B-Bay
Seniormedlem
****
Innlegg: 497
Bosted: Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 08, 2013, 19:57:08 pm »

Hatt cab i 5-6 år, aldri stoppet tross maaaange lange turer.
Så er det bobla mi som jeg har kjørt sommer som vinter de siste 4 årene, den har heller aldri stoppet.
Det samme gjelder Westyen, den går og går, mil eller mil, aldri stoppet den heller;))
Kanskje vi har vært heldige Glad
Loggført

1973 Boble 1303 Cab
1973 Boble 1300s BUDDY
1977 Westfalia
1969 VW Buss (Prosjekt)
1971 Lillebror
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #16 på: august 08, 2013, 20:56:59 pm »

Har også kjørt luftkjølt i 22 år, og kommer bare på to ganger jeg ikke har kommet hjem for egen maskin. Første gang var første tur med nyoppusset bil. Kom 200m av gårde og stiften i midten av fordelerlokket knakk. Reprodel som ikke holdt.
Andre gang var det stempel som smeltet hull i. Dette var også selvfølgelig uoriginale deler, i en motor som nok egentlig var utslitt før dette skjedde  Øyerulling
Kjørte over 100.000km med en 65 Notch uten stopp. Røk en gassvire på den, men surret gassen opp på passelig turtall og kjørte hjem.
Har kjørt nåværende bruksbil over 50.000km og alltid kommet hjem. Var en del fusk en stund pga kina elektronikk i stedet for de originale stiftene.
Kjørte Audi som bruksbil også i 10 år, men gikk tilbake til boble for å slippe å skru så mye  Osteaktig
Første som skjedde når jeg kjøpte Audi var at radiatoren sa takk for seg  Gliser

Er nok helst at det ikke er så mange tråder på forumet her som skryter av bilene våre.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
TwentyShitty
Medlem
***
Innlegg: 140
Bosted: Nannestad


Vis profil

« Svar #17 på: august 09, 2013, 08:26:48 am »

En annen historie fra virkeligheten:

.....så lenge det finnes Opel, vil det alltid være et marked for oss....

Alle gamle biler ruster - men Opel har Rekord. sitat min gamle far.

Loggført

55 T-1
60 T-2
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #18 på: august 09, 2013, 20:44:17 pm »

Jeg tror alle biler kan være problembiler jeg, så lenge de ikke blir passet godt nok på av folk som som har god nok peiling.
Loggført

Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #19 på: august 09, 2013, 21:17:04 pm »

En annen historie fra virkeligheten:

.....så lenge det finnes Opel, vil det alltid være et marked for oss....

Alle gamle biler ruster - men Opel har Rekord. sitat min gamle far.




Hmmm. Fatter brukte vel ca 10 år på å rustsveise sin Rekord fra 1957.... Bilen så grei ut men når alt kom til alt ble vel ca hele bilen byttet fra og med rammevanger og gulv og sikkert 30 cm opp langs sidene. Så da kan man jo diskutere hva slags problemer man foretrekker. Skru eller sveise Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
rubenthorsen
Gjest
« Svar #20 på: august 09, 2013, 22:07:24 pm »

Så da kan man jo diskutere hva slags problemer man foretrekker. Skru eller sveise Glad
[/quote]

Ja takk begge to. :-)
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #21 på: august 09, 2013, 22:22:06 pm »

Så da kan man jo diskutere hva slags problemer man foretrekker. Skru eller sveise Glad

Ja takk begge to. :-)

[/quote]

Derfor du kjører stjernegris?

 Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!