april 18, 2024, 17:15:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: splitt panel bussen fra Hvittingfoss...  (Lest 4942 ganger)
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« på: august 09, 2013, 14:06:58 pm »

Henta meg en splitt panel 65 modell som jeg har håp om å få i orden Glad må lære å sveise og alt da men det kommer så fort man får kjøpt inn et Glad ellers er den veldig bra i ramma og øvre del... men klart gulver osv må byttes på denne som alle... legger ved litt bilder når den kom hjem...


her er bilen kommet hjem


litt rust i fronten




litt rust i hjørner bak pluss batterikasse og andre siden av der batterikassa står Glad


eller hele sider på denne, det samme er taket Glad
Loggført

1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #1 på: august 09, 2013, 14:14:04 pm »

starta å pusse litt i fronten i dag Glad


litt av en jobb....


er rødfargen den en eller annen gang har hatt... var fin rødfarge så vurderer å lakke den opp i samme farge..


noen små lykter som lå inni bilen,,, skal ikke på bilen iallefall Blunker


så et par bilder av motoren som skal inn i den.. noen som vet hvor stor motor dette er?




pussa en del, men hvor langt ned bør man pusse der det ikke er rust? like langt ned som der det er skikkelig blankt? eller holder det å bare pusse lakken vekk som der det er litt mørkere?
Loggført

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #2 på: august 09, 2013, 20:29:27 pm »

Motoren vil jeg tippe er en 1600, men sjekk motorkoden under dynamofoten.
Her er en oversikt over hva motorkodenetilsier:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php

Ang. rusta i fronten tror jeg ratt jeg ville slipt vekk alt, når det er såpass mye rust. Ofte at rusta kryper så man ikke ser det utenpå lakken.
Jeg ville helst sandblåst, men ved sliping ville jeg behandlet rustporene med rustomvandler, mattet ned den og fått på epoxy da den tåler all slags vær.
Lykke til med prosjektet  Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #3 på: august 09, 2013, 20:52:32 pm »

takker for hjelp  Glad etter nummeret så må det etter hva jeg fant ut være en 1600 motor fra 1973,,, motornummeret er AD818560
Loggført

rubenthorsen
Gjest
« Svar #4 på: august 09, 2013, 21:17:56 pm »

Den motoren vil jeg ha. Gliser

Synes ikke den var ille den bilen når jeg så på den.
Den førte du hadde var helt jævlig mye rust på.
Lykke til.
Loggført
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #5 på: august 09, 2013, 21:31:56 pm »

takker så mye rub1  Osteaktig ja den blåe jeg hadde var så ille at den havnet i polen Glad var ikke noe som var helt på den,,, klart denne er ikke rustrfi denne heller... tok ut vinduene foran i dag og jaggu fant jeg ikke rust nede ved ramma til vinduene og da Gliser ellers har jeg funnet noen små hull i fronten og utrolig mye sparkel som er brukt.. var litt småbulkete i fronten når jeg fikk vekk noen kilo sparkel... ellers er det rust i kanaler,gulvet foran, gulvet baki... og ellers litt her å der.. pluss alt jeg ikke har funnet enda... 
men trenger noen dører foran som det ikke er rust på da.. ellers er cargodørene så å si rustfrie, bakluka er rustfri, samme er motorluka... motorplata er og fin..
Loggført

1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #6 på: august 09, 2013, 22:15:11 pm »

kommet litt igang på bussen i dag... må jo stå på hvis den skal være klar til neste sommer... vurderer å skaffe meg campinginnredning å sette inn i den så den kan brukes litt til ferier og...  Gliser jentungen var iallefall helt i 100 om den ideen... kjerringa var og litt enig  Øyerulling iallfall kan man sikkert få henne enig til slutt  Rekker tunge eller....

Loggført

Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #7 på: august 09, 2013, 22:43:44 pm »

Ikke for å være negativ eller gledesdreper her, men tror det skal mer til enn sliping for å få en rustfri front på denne bussen som varer i lengden. Du vurderer ikke å bytte hele plata da?

Regner med det er mer enn frontplata som du må gå hardt til verks på....

Men tommelen opp for pågangsmotet. Glad
Loggført
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #8 på: august 10, 2013, 06:31:53 am »

Tenke å få sandblåst fronten og mer til etterhvert men greit å få fram stedene som bør sandblåses evt før bilen sendes dit.. blir for dyrt å sandblåse hele bilen når ikke hele trenger... og ja er en del til som må sveises på den ...
Loggført

Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #9 på: august 12, 2013, 17:16:25 pm »

Sandblåsing er ikke bra på store flater. Det blir varmgang og platene slår seg. Det er best under bilen og
 litt opp på kanalene.

Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #10 på: august 12, 2013, 19:07:08 pm »

Sandblåsing er ikke bra på store flater. Det blir varmgang og platene slår seg. Det er best under bilen og
 litt opp på kanalene.



ok så dt beste er da å få tak i helt ny front å sette inn for å få den helt bra? tenkte kanskje det gikk å sandblåse punkter på fronten jeg.. ... ellers er det noen som har en god ide for å få framhjulet på førersiden til å gå rundt? har prøvd å slå litt men hjelper ikke... og hvis man må ha av trommelen hvordan gjør man det?
Loggført

1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #11 på: august 13, 2013, 20:47:38 pm »

da har bilen kommet seg inn i garasjen så den slipper å stå ute  Osteaktig pluss har bestilt ny garasje som jeg håper blir satt opp før vinteren Blunker den blir ca 12 meter lang og 8 meter bred og med høyde så man får inn løftebukk... etter planene skal det være byggestart i løpet av oktober hvis alt går som det skal... får håpe på det....
Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #12 på: august 14, 2013, 08:23:53 am »

Det finnes medier som er bedre egnet enn sand, for eksempel kalk. Det er også viktig å bruke noen som vet hva det gjør, og har blåst biler før.
Loggført

1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #13 på: august 14, 2013, 09:49:27 am »

Det finnes medier som er bedre egnet enn sand, for eksempel kalk. Det er også viktig å bruke noen som vet hva det gjør, og har blåst biler før.

tenkte jeg skulle bruke sandblåserservice as.. til å sandblåse bilen.. vet dem har sandblåst flere busser så dem vet hva dem driver med...
Loggført

1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #14 på: august 21, 2013, 16:17:37 pm »

Da har jeg endelig fått skrudd av dørene på bilen i dag.. ellers ser det ut som jeg bytter hele fronten på bilen.. er en del bulker i den så raskest det tenker jeg  Osteaktig
ellers har jeg nå kommet litt videre i å finne papirene på bilen.. har funnet ut at bilen ble kjøpt av eikmaskin as i oslo, og solgt videre i 1971, og da fikk den ett d nummer.. og i 1975 ble den solgt til en kar i kongsvinger og fikk regnummer HJ24260 ... snakket med denne eieren og fikk opplyst at han solgte videre bilen i 1977 etter å ha byttet 3 motorer i den for dem ikke orket den jobben han brukte den til.. han hadde brukt den til å frakte leca og takstein og sement.. når han solgte den så trudde han den ble brukt et år som russebil noe som kan forklare rødfargen på den siden den hadde vært hvit når han hadde hatt den...
eneste problemet jeg nå har er at biltilsynet ikke finner flere eiere selv om han var 100% sikker på at han skrev salgsmelding når han solgte bilen... noen som vet om flere steder man kan skaffe papirer? har fått fra steinkjer om første regnummer og vognkort. så fra kongsvinger hvor den har gått etter dette  med di 2 neste regnummerne...
han jeg snakket med kunne skrive salgsmelding med meg hvis jeg ikke fant ut noe mer.. men tenker på at når man evt plutselig skal ha skilter så finner evt biltilsynet di siste papirene osv og da blir det alltid tull.... han hadde og noen bilder av bilen fra hans sin tid han skulle sende til meg Glad
ellers er det noen som vet hvorfor man ikke finner noe ut om bilen når man går inn på kontrollfrist på vegvesenet sin side? en 62 mod som jeg hadde stod inne der med opplysningene men det stod den var avregistrert 1977
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: august 21, 2013, 20:37:25 pm »

Be han skrive en ny, og send inn. Da pleier papirmølla å komme igang.
Er du heldig, blir alt i orden uten mer leiting Glad

Grunnen til at du ikke får opp noen kontrollfrist, skyldes at bilen har blitt avregistrert før bilene blei lagt inn på Autosys, på begynnelsen av 80-tallet. Så før registrering (egentlig før du begynner å pusse den opp), skal bilen inn til BT for identitetssjekk.
« Siste redigering: august 21, 2013, 20:40:52 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #16 på: august 21, 2013, 20:45:01 pm »

Be han skrive en ny, og send inn. Da pleier papirmølla å komme igang.
Er du heldig, blir alt i orden uten mer leiting Glad

Grunnen til at du ikke får opp noen kontrollfrist, skyldes at bilen har blitt avregistrert før bilene blei lagt inn på Autosys, på begynnelsen av 80-tallet. Så før registrering (egentlig før du begynner å pusse den opp), skal bilen inn til BT for identitetssjekk.

ok så jeg må bestille id sjekk på den da? hadde en 62 mod som ikke hadde vært på veien siden 77 og den stod i autosys,,, var det for den bytta eiere det da eller ? for den hadde ikke vært til id sjekk
Loggført

Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #17 på: august 21, 2013, 21:10:01 pm »

Da jeg har litt fartstid på restaureringsarbeider og har hatt noen transportere av denne typen så er det ikke bare å skifte front og ferdig med det. Bare verktøyet som skal til for å få dette bra går på flere tusen kroner.
Innkjøp av sveise deler vil sikkert passere 10000,- kr ved bruk av billigste utgave.

Kan jeg spørre om du har tenkt på hvor mye restaureringa av denne panelen vil komme på ?
Hvor lang tid tror du at det vil ta ?
Loggført
1978latebay
Supermedlem
*****
Innlegg: 517
Bosted: Hvittingfoss



Vis profil
« Svar #18 på: august 21, 2013, 21:40:49 pm »

Da jeg har litt fartstid på restaureringsarbeider og har hatt noen transportere av denne typen så er det ikke bare å skifte front og ferdig med det. Bare verktøyet som skal til for å få dette bra går på flere tusen kroner.
Innkjøp av sveise deler vil sikkert passere 10000,- kr ved bruk av billigste utgave.

Kan jeg spørre om du har tenkt på hvor mye restaureringa av denne panelen vil komme på ?
Hvor lang tid tror du at det vil ta ?

ok så du mener da at det er bedre å sparkle litt ekstra evt i fronten på den eller?... pris på restaureringa har jeg ikke satt noe pris på da jeg skal oppfylle drømmen min og sånn jeg ser det så har ikke den noe pris  Gliser hvis jeg får det som ejg vil så skal det være byggestart på verkstedet mitt i oktober og håper det er ferdig til desember så hvis alt går som det skal så håper jeg neste sommer at det er klart... og husk siden jeg er ufør så har jeg hele dagene på å drive i garasjen så jeg rekker nok litt mer enn hva folk ellers rekker... og målet i starten er bare å få den på veien i eu godkjent stand så blir den gjort bedre og bedre hvert år framover Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!