april 29, 2024, 00:43:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Del din frustrasjon over statens vegvesen!! Kanskje det hjelper på humøret.  (Lest 8253 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« på: august 21, 2013, 11:13:51 am »

Vi har alle som driver med hobby-bil erfaringer med statens vegvesen. Og noen ganger får vi en hyggelig opplevelse og føler som på Julaften. At ting går i orden på Biltilsynet burde være en selvfølge... Men de har heller gjort det til det motsatte. Når en går inn på en trafikkstasjon har vi sjeldent tro på at det ordner seg med ett besøk. De er kanskje glade for å se oss.

Fortell om din frustrasjon, eller gjerne ros, over dette statlige organet. Når gikk du sist ut fra en trafikkstasjon med mord i blikket. Og hvor mye av livet ditt har du brukt på telefoner frem og tilbake for å få registrert en bil de ikke har i "systemet". En bil du har reg.nr på.. men som de overlater bevisbyrden på deg, av en eller annen grunn. Både de og du vet jo att den har gått på Norske veier. Og chassinr blir jo sjekket på EU-kontroll uansett.

Fortell om den gangen du skulle import godkjenne en bil. Med ettermonterte, fastskrudde alu. pedaler med gummiknotter. Hvor du blir sent hjem fordi dette er farlig når du har snø under bena... Og du vet at mange biler i dag blir levert med slike pedaler nye. Ferdig typegodkjent. Og når du spør om å låne en unbrakonøkkel for å skru de av. Tar ca 2 minutter. Nekter de og ber om ny visningstime. Som du må vente i 1,5 mnd på.. pga ferie.

Eller når du går til skranken for å finne siste eier på bilen du har kjøpt. De gir deg ett navn på personen. Mangfoldige timer med detektivarbe senere vet du hvor den 82 år gamle eieren bor. Og etter 5 telefoner med overtalelse og en reise til Hamar senere er signaturen på plass. Men han nektet å fylle på personnummer. Så ble det nye timer i telefon med barnebarnet hans som til slutt kan opplyse personnummer på den eldre herremannen. Glad og fornøyd står du i skranken på trafikkstasjon igjen.. prater med samme kar'n bak disken. Og overrekker stolt salgsmeldingen. Hvorpå han etter noen tastetrykk gir deg den tilbake... med kommentaren. Dette er ikke siste registrerte eier!!!

Frustrasjonen var også stor når jeg var stolt eier av Norges eneste Golf 2 varebil med grønne skilter. Greit nok at jeg ble stoppet av politiet 2 ganger i uken siden det så rart ut med grønne skilter på denne bilen. Men når omsider biltilsynet stoppet meg skulle de avskilte den. Siden jeg ikke hadde lov til å ha grønne skilter. Jeg fikk kranglet det vekk der og da. Men måtte ta av skiltene dagen etter. Levere de på trafikkstasjon.. hvorpå damen bak skraken uttaler "Det var DEN golfen ja".. Tydeligvis den store kaffe snakkisen den dagen. For så og bestille nye hvite skilter.. med en ukes ventetid. Det var da for pokkerns meg ikke jeg som utleverte de grønne skiltene i utgangspunktet. Og ikke bare forsvant ett sjeldent syn fra Norske veier. Men jeg stod en uke uten bil, og brukte 6 timer på hele fadesen... MØKK!!

Sitter du inne med lignende frustrasjon i møte med statens vegvesen? Del det med oss da vel :-)
Loggført

SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #1 på: august 21, 2013, 12:00:58 pm »

Du får ikke alle nå, men siste gangen jeg var der var i GÅR....!
Ringte forrige uke til Statens Vegvesen og opplyste siste for meg kjente reg.nr på bilen. Jaja, denne var det bare å forsikre også skulle jeg få vognkort - alt vel. Takker og bukker, men jeg vil gjerne bytte til gamelt type reg.nr også, da denne hadde vært omregistrert og har DC xxxxx - det er heller ikke noe problem, bare å dra på nærmeste trafikkstasjon og finn ett nytt reg.nr. Takker og bukker.
Tlf til forsikringsselskapet endte med at de ikke fant reg.nummeret, og de registrerte derfor på chassisnummer. Dette var helt vanlig, og var vel så bra som å sette på reg.nr. Fort gjort, og takk igjen. Så i går, tok jeg meg fri fra jobben siste halvdel av dagen for å dra til biltilsynet (som forøvrig stenger kl.15.15, mao de aller fleste som har ett ærend der må enten ta fri fra jobben....eller så har de ikke jobb)! Goddag, jeg skulle gjerne registrert en bil, sier man litt halvstolt, og viser frem det gamle vognkortet - en liten pen grå bok som det lukter mugg av, en lite klenodium i seg selv. Reg.nr DC XXXXX. En-fingers touchmetode i slow motion på tastaturet bak skjermen, SURT blikk bak skranken, NEI! den er det ikke forsikring på!!! Åh er det ikke det? Jeg har meldt inn forsikring, men da finner du den sikkert på chassisnr, fordi mitt selskap fant ikke reg.nr DC XXXXX i systemet. NEI! Det går IKKE! Du må registrere forsikring på reg.nr!! Hrmf... ok, får prøve igjen da. Men så forklarer jeg at jeg egentlig er der for å be om ett nytt reg.nr  av typen "veteran", og at forsikringen og nytt skilt sikkert kunne la seg løse over tlf. Ja og nei, skulle jeg ha nytt reg.nr så måtte jeg uansett komme tilbake til trafikkstasjonen! Men først måtte jeg ordne forsikring. Hallooooo! Jeg må ta fri fra jobben for å komme hit å få sure miner, og risikerer atter en gang å reise hjem tomhendt pga en liten detalj. Kan dette fikses over tlf? NEI!
Må jeg skrive under på noe for å få nytt reg.nr eller?! Nei, men jeg måtte ha nytt reg.nr/flere ønsker klare. FFFFFINT, men det kan vel fikses over tlf? Nei da må du komme tilbake hit.
Kjenner jeg står og mumler diverse ord som ikke bør skrives her.... Så takker jeg for meg, men spør i det jeg er på vei ut om jeg kan få reg.nr med 1 bokstav og 3 tall...?
DET skulle jeg ikke ha gjort. Skulle tru jeg traff på selveste dronninga over veteranskilt! Fikk den leksa om at skiltet var helt feil, og at det tilhørte biler fra 1938, og at bla bla bla....
Takk for jævlig god service, og ha en fortsatt bedriten dag!

De burde satt opp ett stort varselskilt på inngangsdøra så folk visste hva de gikk til...
Jeg vet at dette ordner seg, men det koster meg en hel fridag fra jobben (fordi telefon tydeligvis ikke er ett godt nok taleapparat), og selvfølgelig gleden av å ta imot dritt fra ei #"€%"#&#&/strikkedame fra hel#€%&&/e  da, selv om man prøver å være aldri så hyggelig.
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #2 på: august 21, 2013, 12:20:46 pm »

Been there. For etpar år siden, så hadde vi rigget til en russebuss for min stedatter. Etter et halvt år med jobb, så var bussen eu gokjent uten mangler, men siden det hadde vært avregistert i x antall år, så fantes den ikke i autosys. Eu kontrolløren måtte da fylle ut kontoll skjema maunellt med penn.  Dro så på tilsynet med alle papirer, skilt var bestillt og lå klart. Da det endelig ble min tur, så tittet damen svært nøye på eu skjemaet, og fant at rubrikken kontroll periode ikke var utfyllt. Dette er en rubrikk som vanligvis blir autoutfyllt, når skjemaet gåt over nettet sa hun. Hun forklarte også at det skulle stått 02/10 der, siden det var frist  for neste kontroll.
 Jeg beklaget forglemmelsen på vegne av verkstedet, og spurte om ikke hun kunne  være så vennlig å fylle ut 02/10 på skjemaet.
Det blikket jeg fikk da, kommer jeg aldri til å glemme. Det var fullstendig UHØRT å foreslå noe sånt.

Min forklaring om at bussen skulle brukes dagen etter, og at eu kontolløren allerede hadde reist hjem for dagen, var helt uinteressant.
Men fikk overtalt eu mannen om å dra tilbake på jobb, fylle ut et nytt skjema MED kontroll periode utfyllt, og fakset det inn.
Så fikk jeg skiltene med et nødskrik, 5 min før stengetid.
Det endte godt, men synes behandlingen var i overkant lite smidig
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #3 på: august 21, 2013, 12:30:22 pm »

Her må jeg følge med,var selv på biltilsynet i dag.
selv om jeg bare skulle hente prøveskilt til 76 bay for flytting til "lakkverksted" våknet jeg opp med en klump i magen,har jo aldri vært på biltilsynet uten å få problemer. Men etter 30 min venting (var jo tross alt 2 foran meg i køen) fikk jeg prøveskilter faktisk  Gliser
Kun et lite sukk og "oppgitt face" kom dama bak skranken med. Tommel opp for Hafslund trafikkstasjon som ikke ga meg selvmordstanker på vei hjem  Gliser
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: august 21, 2013, 13:58:54 pm »

Her kunne jeg skrevet mye om satans veivesen og reg av biler, fruen foran skranken og Arne Skybakk fra Elverum bak skranken med meg på telefon.

Men føler at jeg ikke orker en gang, verktøyet som haglet igjennom verksted hjemme, boret seg LANGT inn i plen til naboen, sier nok....
Loggført

Mvh
Reiel
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 21, 2013, 14:00:13 pm »

Jeg har fått brev om etterregistrering på min 61 T1, som jeg hentet på fjellet på Folldal for snart 5 år siden.

Måtte lete litt etter dokumentene på bilen, da den har stått ute i over 20 år der oppe, seff uten skilt.
Fikk omsider tak i kopi av det originale vognkortet, datert 16-12-60. Dette klarte jeg å fiske opp på Tynset Trafikkstasjon.

Leverte omsider salgsmelding i år, da jeg ser at prosjektet har en ende(omsider Rekker tunge), sammen med vognkortet.
Mottok for litt siden brevet om etterregistrering, som forlangte tollpapirene på første gang bilen ble registrert.
Jeg skjønte ingenting, bilen har jo gått med skiilt i Norge, det er vognkort på den. Ringte tilsyn her i Trondheim, havnet hos en mindre engasjert kar,
som sendte meg til Tollvesenet. Snakket med Tollvesenet, som ikke skjønte hvorfor de hadde sendt meg dit. Sendt tilbake til tilsynet.

KOm omsider gjennom til en kar. Forklarte problemet, og med noen enkle ord forstod jeg at bilen må vises pga for gammelt vognkort og må inn i
autosys. Kunne ikke han første sagt det med en gang??
Ok, det er greit. Kan jeg komme med bunnplata med hjul? Nei, gjør ferdig bilen og vis den(jeg sa den var under renovering).

Ok, nå har jeg bygd om litt med skiver, andre felger etc...må kanskje bytte alt det før visning...er jo ikke Tüv på skivene...
Nei, hvorfor skulle jeg det?? Var det noe som het Tüv i 60-61? Nei. Denne bilen kan du gjøre hva du vil på. Kjøretøyforskriftene fra 61 sier ingenting om bremser, hjul etc. Bare bygg videre du.
Karen jobber på Tynset, har drevet med VW i mange år.

Ble litt forundret, men skal til Tynset for å vise bil ihvertfall! Glad
Loggført

Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #6 på: august 21, 2013, 15:47:34 pm »

Har flere gode en dårlige historier.

Hadde byttet til puma, skivebremser og 1776(1dobbel) alt ble godkjent og inn i vognkort. Hadde ikke bremsepapirer men han sa det var vanskelig å dra mer enn 95hk med en dobbel36
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #7 på: august 21, 2013, 18:44:05 pm »

Jeg har fått brev om etterregistrering på min 61 T1, som jeg hentet på fjellet på Folldal for snart 5 år siden.

Måtte lete litt etter dokumentene på bilen, da den har stått ute i over 20 år der oppe, seff uten skilt.
Fikk omsider tak i kopi av det originale vognkortet, datert 16-12-60. Dette klarte jeg å fiske opp på Tynset Trafikkstasjon.

Leverte omsider salgsmelding i år, da jeg ser at prosjektet har en ende(omsider Rekker tunge), sammen med vognkortet.
Mottok for litt siden brevet om etterregistrering, som forlangte tollpapirene på første gang bilen ble registrert.
Jeg skjønte ingenting, bilen har jo gått med skiilt i Norge, det er vognkort på den. Ringte tilsyn her i Trondheim, havnet hos en mindre engasjert kar,
som sendte meg til Tollvesenet. Snakket med Tollvesenet, som ikke skjønte hvorfor de hadde sendt meg dit. Sendt tilbake til tilsynet.

KOm omsider gjennom til en kar. Forklarte problemet, og med noen enkle ord forstod jeg at bilen må vises pga for gammelt vognkort og må inn i
autosys. Kunne ikke han første sagt det med en gang??
Ok, det er greit. Kan jeg komme med bunnplata med hjul? Nei, gjør ferdig bilen og vis den(jeg sa den var under renovering).

Ok, nå har jeg bygd om litt med skiver, andre felger etc...må kanskje bytte alt det før visning...er jo ikke Tüv på skivene...
Nei, hvorfor skulle jeg det?? Var det noe som het Tüv i 60-61? Nei. Denne bilen kan du gjøre hva du vil på. Kjøretøyforskriftene fra 61 sier ingenting om bremser, hjul etc. Bare bygg videre du.
Karen jobber på Tynset, har drevet med VW i mange år.

Ble litt forundret, men skal til Tynset for å vise bil ihvertfall! Glad

Gi oss gjerne fornavn på denne karen  Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 21, 2013, 21:20:32 pm »

Først må jeg si at det er jo en grunn til at det finnes et kontrollorgan som sjekker at ting er på stell, og folka på biltilsynet vil nok ikke signere på noe som dem ikke vet at er på stell, i hvertfall veldig få. Saken er vel med dem som mange andre at dem vil ikke risikere å signere på noe som dem ikke har ryggen fri og kan risikere å få smikk for ved feks. en ulykke senere.

Når det er sagt så skjønner jeg heller ikke de på biltilsynet som ikke vil godkjenne noe som det finnes papirer på og hvor alt er i orden og at dem ser på folk med alt annet enn en standard Toyota Corolla som folk som plager dem.  Øyerulling

Her er et noen erfaringer jeg har hatt med dem:

1 - Etter å ha handlet inn et sett med Kerscher bremser med TÜV-papirer så stillte jeg opp på biltilsynet på Jessheim, fyren jeg møtte sa at "det er langt fra var noen automatikk i å godkjenne ting med TÜV-papirer " og sa videre at jeg måtte få oversatt papirene til norsk (da disse var på tysk) og at han da eventuellt skulle se på det, fyren var nærmest sint og mente at bobler ikke akkurat var biler som var "ment for fart" . Øyerulling
Ringte så biltilsynet i Kongsvinger og nevnte det samme, svaret jeg fikk da var : " hvis du har TÜv-papirer så er det ikke noe problem, monter bremsene og så skal vi se på bilen og godkjenne det ( med en blid tone)  Glad
Litt forskjell kan en si...

2 - Ble stoppet av biltilsynet langs veien for snart 20 år siden i en 1303 med bredda skjermer osv... Stort sett det FØRSTE mannen sa : "Her tror jeg det blir avskilting"... med et smil rundt munnen , og fyren ble faktisk SUR da jeg viste frem vognkortet der bilen hadde 7 linjer med godkjenning av felger,dekk,senkesett,bredding av bil og motor bla. og måtte da bare la meg kjøre videre.

3 - Det finnes faktisk dem som er for snille og, jeg nevner nå et eksempel fra russetida mi. Vi hadde en Merscedes 608 som var til kontroll +/- 1.Mai. Bilen var grei nok men hadde bare bremser på ett bakhjul, og da dårlig på det ene hvorpå kontrolløren sa : " er det ikke 17.mai som er d-dagen? .... , da sier vi at bilen skal inn til kontroll den 20. mai da... og smilte"
Vi var jo forsåvidt glade for den kommentaren der og da, men i ettertid har jeg vel tenkt at det ikke var helt bra ...  Øyerulling

Var det du som hadde den 2-er golfen Jee, jeg husker den, må være en del år siden. Glad
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: august 21, 2013, 21:51:48 pm »

Dessverre er BT totaltavhengig av dagsformen til personene som jobber der.  Øyerulling
Spør et menneske en dag, og få ett svar, mens en annen dag får du en annen med ett annet svar.

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: august 21, 2013, 22:16:28 pm »

Dessverre er BT totaltavhengig av dagsformen til personene som jobber der.  Øyerulling
Spør et menneske en dag, og få ett svar, mens en annen dag får du en annen med ett annet svar.



Dette har dere stemt for alle sammen . slutt å klag .. totalt kommunistisk hele greia , andre land gjør det 200 % mer smidig .... kos dere ...i nisselandet ..

mvh
erich
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #11 på: august 21, 2013, 22:23:00 pm »




Dette har dere stemt for alle sammen . slutt å klag .. totalt kommunistisk hele greia , andre land gjør det 200 % mer smidig .... kos dere ...i nisselandet ..

mvh
erich
[/quote]

Den der må du nesten utdype litt..
« Siste redigering: august 21, 2013, 22:30:55 pm av P-Wolf » Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #12 på: august 21, 2013, 22:39:51 pm »

Dessverre er BT totaltavhengig av dagsformen til personene som jobber der.  Øyerulling
Spør et menneske en dag, og få ett svar, mens en annen dag får du en annen med ett annet svar.



Dette har dere stemt for alle sammen . slutt å klag .. totalt kommunistisk hele greia , andre land gjør det 200 % mer smidig .... kos dere ...i nisselandet ..

mvh
erich

Det tviler jeg på, folket på biltilsynet er ikke stemt fram av noen. De har fått en jobb og er ansatt der. Det samme gjelder de som sitter lenger oppe i systemet over de sure minene bak skranken. Byråkratiet er ikke noe som er blitt stemt fram av noen som helst men er et udyr som har vokst frem av seg selv. Du finner samme sure minene hos byggesakskontoret i din kommune (og alle andre kommuner) samt på de fleste andre byråkratikontor rundt omkring.
Folk kan stemme på de politikerne de vil men det vil aldri endre på hvordan ting fungerer på slike kontorer.
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 21, 2013, 23:46:28 pm »


Var det du som hadde den 2-er golfen Jee, jeg husker den, må være en del år siden. Glad

Har den ennå. Men nå er det kun en normal gammel sliten Golf 2 med bakseter. Forøvrig tilsalgs. Alt for å gjøre den til varebil ligger på lager.
Loggført

Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #14 på: august 22, 2013, 06:08:19 am »


Var det du som hadde den 2-er golfen Jee, jeg husker den, må være en del år siden. Glad

Har den ennå. Men nå er det kun en normal gammel sliten Golf 2 med bakseter. Forøvrig tilsalgs. Alt for å gjøre den til varebil ligger på lager.

Du aner ikke hvor mange Golf 2 som er varebiler her nede i Danmark, til og med Polo'er og Leon'er på gule (grønne) skilt Glad

Har kun en dårlig opplevelse med BT foreløpig, et avslag på å få stempel for stor bil/minibusstilbake i -93, pga førerkortbeslag. Ikke superviktig, men mærker jeg blir muggen når jeg tenker på det ...
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 22, 2013, 07:32:34 am »

Jeg har fått brev om etterregistrering på min 61 T1, som jeg hentet på fjellet på Folldal for snart 5 år siden.

Måtte lete litt etter dokumentene på bilen, da den har stått ute i over 20 år der oppe, seff uten skilt.
Fikk omsider tak i kopi av det originale vognkortet, datert 16-12-60. Dette klarte jeg å fiske opp på Tynset Trafikkstasjon.

Leverte omsider salgsmelding i år, da jeg ser at prosjektet har en ende(omsider Rekker tunge), sammen med vognkortet.
Mottok for litt siden brevet om etterregistrering, som forlangte tollpapirene på første gang bilen ble registrert.
Jeg skjønte ingenting, bilen har jo gått med skiilt i Norge, det er vognkort på den. Ringte tilsyn her i Trondheim, havnet hos en mindre engasjert kar,
som sendte meg til Tollvesenet. Snakket med Tollvesenet, som ikke skjønte hvorfor de hadde sendt meg dit. Sendt tilbake til tilsynet.

KOm omsider gjennom til en kar. Forklarte problemet, og med noen enkle ord forstod jeg at bilen må vises pga for gammelt vognkort og må inn i
autosys. Kunne ikke han første sagt det med en gang??
Ok, det er greit. Kan jeg komme med bunnplata med hjul? Nei, gjør ferdig bilen og vis den(jeg sa den var under renovering).

Ok, nå har jeg bygd om litt med skiver, andre felger etc...må kanskje bytte alt det før visning...er jo ikke Tüv på skivene...
Nei, hvorfor skulle jeg det?? Var det noe som het Tüv i 60-61? Nei. Denne bilen kan du gjøre hva du vil på. Kjøretøyforskriftene fra 61 sier ingenting om bremser, hjul etc. Bare bygg videre du.
Karen jobber på Tynset, har drevet med VW i mange år.

Ble litt forundret, men skal til Tynset for å vise bil ihvertfall! Glad

Gi oss gjerne fornavn på denne karen  Glad

Skal finne ut det Glad

For denne mannen snakket vår sak. Utfra hva og hvorfor er vel fordi han har drevet med disse bilene selv. Men i forhold til hva andre her skriver, så er det
ikke mye direktiv i bunn, når alle kan synse på sin måte.
Synes (der synser jeg også) hele systemet er pil råttent, da det tydeligvis ikke er forskriften til tiden bilen kom som gjelder, men hva den
"kyndige" har av dagsform og humør. Det er vel nok eksempler på mc som har vært inne før noen i vårt miljø, som fint kan kjøre videre uten fjæring, høy støy og bakdekk som er nesten som et 205 dekk med sykkeldekk foran.
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #16 på: august 22, 2013, 13:26:16 pm »

Sikkert ikke lurt å skrive dette på nett, men fa**n heller, det har de fortjent: Det hersker en ukultur i det systemet som har fått utvikle seg over generasjoner. Kjenner noen som har jobbet innenfor og er man ikke psykopat, så holder man ikke lenge der..

Har da hatt div strull med bil, men noe bra også. Men værst var det når jeg skulle ta hengerlappen (samma folka..). Er faktisk en av de få tingene som fortsatt gjør meg skikkelig sint når jeg tenker på det. Saken var at jeg hadde tatt timer hos Bob Trafikkskole og fikk ros og skryt for bra kjøring og forståelse. Eneste han pirket på var at jeg var litt for aggressiv i trafikken med henger, så til oppkjøringa tenkte jeg det var greit å ta det litt mer med ro. På oppkjøringsdagen greide kjørelærer kunststykket å komme 10 min for sent til timen, så sensor og jeg sto der å blomstret i kald vind. Sensor ble da merkbart sur og tipper han allerede da hadde bestemt at jeg skulle stryke..
Oppkjøringen gikk etter min vurdering helt knirkefritt. Ingen vanskelige situasjoner eller problemer av noe slag. Så strøk jeg altså fordi jeg hadde kjørt for pent..... Lite variasjon i kjøringen og ikke tilfredsstillende i forhold til miljø tror jeg han kalte det....!!! Tosk!
Heldigvis kom det nye regler så jeg fikk B96 (som rekker lenge for mitt bruk) uten å måtte forholde meg noe mer til disse psykopatene.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #17 på: august 22, 2013, 13:59:22 pm »

Har bare vært borti Tønsberg, men har utelukkende positive erfaringer derifra.. Så hvis noen ikke orker positive erfaringer rundt SVV, så ikke les videre  Rekker tunge

Med bobla er den eneste erfaringen prøveskilt - ved flere anledninger..
Sa jeg skulle "teste" litt før EU-kontroll, og skulle kjøre litt rundt om kring mellom Tønsberg (verkstedet) og Sandefjord. Da skrev han like greit "Vestfold" på lappen jeg fikk med, så jeg kunne fritt kjøre rundt i hele Vestfold hele helga (normalt sett er det relativt strengt med hvor du får kjøre..)

Med Corradoen (ikke luftkjølt, men tenkte å nevne det..)
Første - godkjenne senking etter å ha fått mangellapp, da jeg måkte kontrollplassen for snø når jeg ble stoppet. Senkingen var da flere år gammel, og numrene på fjærene var slitt vekk. Det var ikke noe problem, da bare sjekket han antall vindinger og diameter opp mot de tyske TÜV papirene. Dette var OK. Fikk samtidig godkjent stabilisatorstag og ratt. Spurte de om 4 punkts belter som var E-merket - dette kunne de ikke se noe galt med. De ga meg en kopi av en side fra kjøretøyforskriftene som de ba meg ha med tilfelle jeg skulle bli stoppet å få problemer med dette. (S-merkede belter kan i alle tilfeller benyttes i stedet for A-merkede belter, så lenge de er E-merket står det kort og godt..)

Nå tidligere i sommer var jeg innom for å forhøre meg om ombygning til 4-hjulstrekk på Corradoen. Dette ble den aldri levert med. Jeg sa hvilke deler jeg trengte å benytte, hvilke løsninger jeg så for meg, hva som måtte gjøres osv. De syntes det hørtes fornuftig ut hva jeg foreslo, men ba meg sende en skriftlig søknad. Den ble sendt, og som med alt offentlig - det tok litt tid - men fikk tilbake svar om at alt jeg ønsket å forandre kunne godkjennes.. Glad

(Med Corradoen har jeg også blitt stoppet langs veien i flere tekninske kontroller. Har alltid vært hyggelige folk som har spurt og gravd om alt mulig rart. De var alltid veldig pirkete, men samtidig fikk jeg mulighet til å svare/forklare.)
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 22, 2013, 14:42:55 pm »

Dette må bli en bra tråd Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #19 på: august 22, 2013, 15:12:00 pm »

Har en god historie vedrørende godkjenning av ombygging.
Nøkkelsetning: Bakakstilling på en boble typen svingaksling tåler tydligvis ikke mer enn 100hk!!! Dette har ingen fortalt meg før  Hæ

KOmmer mer senere.  Sint  Glad
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #20 på: august 23, 2013, 11:35:46 am »

I ett forsøk på å unngå enda en halv dag fri fra jobb for å dra til BT så ringer jeg...taster korrekt valg (nåde meg om jeg havner i feil avdeling)..... venter i 6-7 min med sporadiske innslag av nytting info som jeg kan finne på nett og i app'er....inntil en automatisk svarer sier: Vi har dessverre stor trafikk, og du er nå nr 32 i køen, trykk # eller * eller hva det nå var, så ringer vi deg tilbake..!
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: august 23, 2013, 16:03:42 pm »

Kunne sikkert lagt ut i det breie om BT i norge ...men blir bare kvalm og dårlig humør ..og det går
jo ikke på en fredag  Blunker De der har forårsaket nok frustrasjon til å holde et hele mitt liv ..
Må jo være noe hakkande galt med systemet og hvordan jobben blir gjort /utført .

Har derimot flyttet og systemet her fungerer helt uten dramatikk /byrokrati .

mvh
erich
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: august 23, 2013, 18:38:42 pm »

Jeg har fått brev om etterregistrering på min 61 T1, som jeg hentet på fjellet på Folldal for snart 5 år siden.

Måtte lete litt etter dokumentene på bilen, da den har stått ute i over 20 år der oppe, seff uten skilt.
Fikk omsider tak i kopi av det originale vognkortet, datert 16-12-60. Dette klarte jeg å fiske opp på Tynset Trafikkstasjon.

Leverte omsider salgsmelding i år, da jeg ser at prosjektet har en ende(omsider Rekker tunge), sammen med vognkortet.
Mottok for litt siden brevet om etterregistrering, som forlangte tollpapirene på første gang bilen ble registrert.
Jeg skjønte ingenting, bilen har jo gått med skiilt i Norge, det er vognkort på den. Ringte tilsyn her i Trondheim, havnet hos en mindre engasjert kar,
som sendte meg til Tollvesenet. Snakket med Tollvesenet, som ikke skjønte hvorfor de hadde sendt meg dit. Sendt tilbake til tilsynet.

KOm omsider gjennom til en kar. Forklarte problemet, og med noen enkle ord forstod jeg at bilen må vises pga for gammelt vognkort og må inn i
autosys. Kunne ikke han første sagt det med en gang??
Ok, det er greit. Kan jeg komme med bunnplata med hjul? Nei, gjør ferdig bilen og vis den(jeg sa den var under renovering).

Ok, nå har jeg bygd om litt med skiver, andre felger etc...må kanskje bytte alt det før visning...er jo ikke Tüv på skivene...
Nei, hvorfor skulle jeg det?? Var det noe som het Tüv i 60-61? Nei. Denne bilen kan du gjøre hva du vil på. Kjøretøyforskriftene fra 61 sier ingenting om bremser, hjul etc. Bare bygg videre du.
Karen jobber på Tynset, har drevet med VW i mange år.

Ble litt forundret, men skal til Tynset for å vise bil ihvertfall! Glad

Gi oss gjerne fornavn på denne karen  Glad

Skal finne ut det Glad

For denne mannen snakket vår sak. Utfra hva og hvorfor er vel fordi han har drevet med disse bilene selv. Men i forhold til hva andre her skriver, så er det
ikke mye direktiv i bunn, når alle kan synse på sin måte.
Synes (der synser jeg også) hele systemet er pil råttent, da det tydeligvis ikke er forskriften til tiden bilen kom som gjelder, men hva den
"kyndige" har av dagsform og humør. Det er vel nok eksempler på mc som har vært inne før noen i vårt miljø, som fint kan kjøre videre uten fjæring, høy støy og bakdekk som er nesten som et 205 dekk med sykkeldekk foran.

Det som er fint med en bil før 1970 er akkurat dette. Det er ingenting i kjøretøyforskriften som sier at du må ha 4 like hjul, men hjul på samme aksel skal være av samme type/dimensjon.

Krav til TUV eksisterer heller ikke. Så slike ting skal taes på skjønn, da det å oppgradere bremsene slik er å se som en vesentlig oppgradering. Det kan lønne seg å få et godkjent bilverksted å montere eller foreta en kontroll og dokumentere dette for å vise at alt er riktig montert. Dette blir de glade for at folk gjør, men aldri nevnt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #23 på: september 20, 2013, 10:05:19 am »

Nå står ikke verden til påske... Gikk smilende ut fra Biltilsynet  Gliser

Hadde time til ID-kontroll 0930 i dag og stod spent å ventet utenfor porten for dagens overhøvling pga gammel bil, feil hjul, ujusterte lys og bråkete 2,5" eksos. Klokken 0930 stod det 3 karer og kikket ut av vinduet på porten. Jeg kikket tilbake, i den tro at de skulle lukke opp for meg. Men neida.. de fant det for godt å stå å skravle og peke til 0937. Mens jeg satt og kikket undrende på de 3 meter unna. En veldig pussig situasjon for meg som har jobbet i servicebransjen i alle år. Men vi får skylde på at de ikke hadde justert "hall" klokken sin.

Vel inne ble jeg gratulert med ny hobby  Osteaktig , og det ble knipset bilder av alt av id plater osv. Og jeg ble bedt om å "finne" på noe, da det tok en halvtimes tid, og hallen var kanskje ikke det artigste sted å vente. 30 minutter senere var de ferdige. Og jeg måtte be de sjekke lysbilde da jeg har gjort om til H4 pærer. Det kunne jeg gjøre selv var svaret.. bare å bruke utstyret som stod tilgjengelig. Bremsene skulle også normalt sjekkes. Men det hoppet han lett over og tok heller en spøk om at sikkert ikke var bremser på den. Og at han derfor ikke turde  Gliser

Det beste møte med biltilsynet på Jessheim så langt i min bil karriere.

Har allerede glemt at jeg måtte ut med 260,- for prøveskilt. 480,- for kontrolltime, og kaste bort en time av min arbeidsdag (trafikkstasjon ligger 5 min unna). Bare for at de skal få elektronisk registrert en bil som tidligere reg.nr og vognkort er kjent på. En jobb de i mine øyne skulle gjort etter en telefon fra meg, uten videre tull.

Første gang jeg kjører usenket splittbuss  Øyerulling   Og jeg må si det overasket hvor dritt det var fremfor en som understellet er jobbet litt med.


* rsz_imag0129.jpg (102.23 KB, 648x388 - vist 222 ganger.)
Loggført

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #24 på: september 20, 2013, 10:32:24 am »

Jeg svingte innom Biltilsynet på FORUS! etter klatt med felger/dekk på en EU kontroll for en tid siden.
De satte 2'er på felger og dekk som var lik dim, innenfor alle krav osv, aner ikke hvorfor.
De i hallen spurte bare hvlket verksted jeg hadde vært på, rinte opp verkstedet og den første setningen var noe slikt som "Har ikke du vært på kurs?" Jeg gliste med ørevoks i munnvikene når jeg var tilbake på verkstedet for å få kontroll seddelen med 0 feil :-)

Hadde også en god erfaring da jeg viste Camperen etter import. Hyggelig og god service
Det hjalp kanskje litt at jeg spurte om råd ang seler i baksetet  Øyerulling

Men ja, har reist fra Forus rød i toppen når de ikke vilke godkjenne senkefjærer bak på Syncro passaten fordi fjæren satt løs.
Da han nissen tok tak i fjæren presset han jo sammen to viklinger nok til at den så vidt kunne kjenne en liten bevegelse
Det nyttet ikke å diskutere selv om jeg viste han at den satt fast når en bare tok tak i en vikling
Jeg reiste, modifiserte de gamle gummi delene fra de gamle fjærene, reiste inn igjen og godkjente... så hjem å montere alt de nye igjen  Øyerulling
Av og til er "det enkleste det beste"
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
MottornBak
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: september 20, 2013, 12:18:17 pm »

Heisann.

Måte på hva man må få høre i denne servicenæringen når alle er forutintatt *-lol  (*-merk deg LOL'en)

De karra som glodde ut vinduet var bare glad i bilen din.  Gliser  Hall-klokka er kanskje ikke atomuret i Geneve, men jeg var dessverre opptatt med å bli ferdig med forrige kunde. Og tror klokka ikke ble 7 min over, men bare 4 (?)  Gliser

ID kontroll er som regel bare akkurat det. Dvs; Sjekk at det er rett bil. Teknisk kontroll er ikke ID kontroll, men det er klart at om man mistenker noe feil, så tar man en titt og sjekker. Tenkte vel at her er en gjest som skjønner foran og bak på en skiftnøkkel, og tror jeg har rett i det, eller hva?  Blunker

Det at vi ikke etterregistrerer en bil som har stått uten skilter i mange år før vi hvertfall har sjekket at det er rett bil (dvs. bil med samme rammenummer) er helt normalt. Det er ikke et ubetydelig antall klonede biler der ute...

Ellers håper jeg ditt neste besøk blir enda bedre. Vi har notert oss:

1. Lukk opp døra på rett tid og få kjerra inn.
2. Test hele vogna fra A til Å
3. Skriv mangler på alt som man finner.


Lykke til neste gang.  Gliser

*-For de som ikke forstår humor og ironi - se bort fra denne teksten. Gliser


 


Nå står ikke verden til påske... Gikk smilende ut fra Biltilsynet  Gliser

Hadde time til ID-kontroll 0930 i dag og stod spent å ventet utenfor porten for dagens overhøvling pga gammel bil, feil hjul, ujusterte lys og bråkete 2,5" eksos. Klokken 0930 stod det 3 karer og kikket ut av vinduet på porten. Jeg kikket tilbake, i den tro at de skulle lukke opp for meg. Men neida.. de fant det for godt å stå å skravle og peke til 0937. Mens jeg satt og kikket undrende på de 3 meter unna. En veldig pussig situasjon for meg som har jobbet i servicebransjen i alle år. Men vi får skylde på at de ikke hadde justert "hall" klokken sin.

Vel inne ble jeg gratulert med ny hobby  Osteaktig , og det ble knipset bilder av alt av id plater osv. Og jeg ble bedt om å "finne" på noe, da det tok en halvtimes tid, og hallen var kanskje ikke det artigste sted å vente. 30 minutter senere var de ferdige. Og jeg måtte be de sjekke lysbilde da jeg har gjort om til H4 pærer. Det kunne jeg gjøre selv var svaret.. bare å bruke utstyret som stod tilgjengelig. Bremsene skulle også normalt sjekkes. Men det hoppet han lett over og tok heller en spøk om at sikkert ikke var bremser på den. Og at han derfor ikke turde  Gliser

Det beste møte med biltilsynet på Jessheim så langt i min bil karriere.

Har allerede glemt at jeg måtte ut med 260,- for prøveskilt. 480,- for kontrolltime, og kaste bort en time av min arbeidsdag (trafikkstasjon ligger 5 min unna). Bare for at de skal få elektronisk registrert en bil som tidligere reg.nr og vognkort er kjent på. En jobb de i mine øyne skulle gjort etter en telefon fra meg, uten videre tull.

Første gang jeg kjører usenket splittbuss  Øyerulling   Og jeg må si det overasket hvor dritt det var fremfor en som understellet er jobbet litt med.
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #26 på: september 20, 2013, 12:48:53 pm »

Heisann.

Måte på hva man må få høre i denne servicenæringen når alle er forutintatt *-lol  (*-merk deg LOL'en)

De karra som glodde ut vinduet var bare glad i bilen din.  Gliser  Hall-klokka er kanskje ikke atomuret i Geneve, men jeg var dessverre opptatt med å bli ferdig med forrige kunde. Og tror klokka ikke ble 7 min over, men bare 4 (?)  Gliser

ID kontroll er som regel bare akkurat det. Dvs; Sjekk at det er rett bil. Teknisk kontroll er ikke ID kontroll, men det er klart at om man mistenker noe feil, så tar man en titt og sjekker. Tenkte vel at her er en gjest som skjønner foran og bak på en skiftnøkkel, og tror jeg har rett i det, eller hva?  Blunker

Det at vi ikke etterregistrerer en bil som har stått uten skilter i mange år før vi hvertfall har sjekket at det er rett bil (dvs. bil med samme rammenummer) er helt normalt. Det er ikke et ubetydelig antall klonede biler der ute...

Ellers håper jeg ditt neste besøk blir enda bedre. Vi har notert oss:

1. Lukk opp døra på rett tid og få kjerra inn.
2. Test hele vogna fra A til Å
3. Skriv mangler på alt som man finner.


Lykke til neste gang.  Gliser

*-For de som ikke forstår humor og ironi - se bort fra denne teksten. Gliser


 


Nå står ikke verden til påske... Gikk smilende ut fra Biltilsynet  Gliser

Hadde time til ID-kontroll 0930 i dag og stod spent å ventet utenfor porten for dagens overhøvling pga gammel bil, feil hjul, ujusterte lys og bråkete 2,5" eksos. Klokken 0930 stod det 3 karer og kikket ut av vinduet på porten. Jeg kikket tilbake, i den tro at de skulle lukke opp for meg. Men neida.. de fant det for godt å stå å skravle og peke til 0937. Mens jeg satt og kikket undrende på de 3 meter unna. En veldig pussig situasjon for meg som har jobbet i servicebransjen i alle år. Men vi får skylde på at de ikke hadde justert "hall" klokken sin.

Vel inne ble jeg gratulert med ny hobby  Osteaktig , og det ble knipset bilder av alt av id plater osv. Og jeg ble bedt om å "finne" på noe, da det tok en halvtimes tid, og hallen var kanskje ikke det artigste sted å vente. 30 minutter senere var de ferdige. Og jeg måtte be de sjekke lysbilde da jeg har gjort om til H4 pærer. Det kunne jeg gjøre selv var svaret.. bare å bruke utstyret som stod tilgjengelig. Bremsene skulle også normalt sjekkes. Men det hoppet han lett over og tok heller en spøk om at sikkert ikke var bremser på den. Og at han derfor ikke turde  Gliser

Det beste møte med biltilsynet på Jessheim så langt i min bil karriere.

Har allerede glemt at jeg måtte ut med 260,- for prøveskilt. 480,- for kontrolltime, og kaste bort en time av min arbeidsdag (trafikkstasjon ligger 5 min unna). Bare for at de skal få elektronisk registrert en bil som tidligere reg.nr og vognkort er kjent på. En jobb de i mine øyne skulle gjort etter en telefon fra meg, uten videre tull.

Første gang jeg kjører usenket splittbuss  Øyerulling   Og jeg må si det overasket hvor dritt det var fremfor en som understellet er jobbet litt med.

Artig at du som jobber der henger deg på denne tråden:)
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #27 på: september 20, 2013, 13:57:11 pm »

Ha ha.. Verden er ikke stor :-)

Godt det var hyggelige tilbakemeldinger jeg kom med denne gangen.

Som sagt. Godt fornøyd med møte i dag. Det er sånn det skal være. Ikke hyggelig å prøve å gjøre alt riktig for så og bli tråkket på.


Heisann.

Måte på hva man må få høre i denne servicenæringen når alle er forutintatt *-lol  (*-merk deg LOL'en)

De karra som glodde ut vinduet var bare glad i bilen din.  Gliser  Hall-klokka er kanskje ikke atomuret i Geneve, men jeg var dessverre opptatt med å bli ferdig med forrige kunde. Og tror klokka ikke ble 7 min over, men bare 4 (?)  Gliser

ID kontroll er som regel bare akkurat det. Dvs; Sjekk at det er rett bil. Teknisk kontroll er ikke ID kontroll, men det er klart at om man mistenker noe feil, så tar man en titt og sjekker. Tenkte vel at her er en gjest som skjønner foran og bak på en skiftnøkkel, og tror jeg har rett i det, eller hva?  Blunker

Det at vi ikke etterregistrerer en bil som har stått uten skilter i mange år før vi hvertfall har sjekket at det er rett bil (dvs. bil med samme rammenummer) er helt normalt. Det er ikke et ubetydelig antall klonede biler der ute...

Ellers håper jeg ditt neste besøk blir enda bedre. Vi har notert oss:

1. Lukk opp døra på rett tid og få kjerra inn.
2. Test hele vogna fra A til Å
3. Skriv mangler på alt som man finner.


Lykke til neste gang.  Gliser

*-For de som ikke forstår humor og ironi - se bort fra denne teksten. Gliser


 



Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: september 22, 2013, 11:31:59 am »

Dette Turboroadster prosjektet mitt har fått meg til å få en videre horisont når det gjelder hele greia.
De bak skranken er redde for å miste jobben, derfor trekker du kølapp, setter deg og ser på tre damer som er veldig opptatte med ingen andre.
Da kan de forsvare at de trenger så mange på jobb, så ikke folk må sitte så lenge å vente.

De ute i verkstadhallen skal stå ansvarlige for alle de rare krumspringene vi finner på.
For å unngå at det blir mange sånne rare bygg, og skumle ansvarssituasjoner, sørger de for å ikke være tilgjengelige, bruke lang tid på behandling og tilbakemeldinger av søknader, komme med dyre og vanskelige pålegg/krav, aldri svare tydelig, men heller "om du gjør alt jeg sier, skal du ikke se bort fra at det muligens kan godkjennes".

Det jeg har gjort er å tilpasse meg. Tar med niste og kaffi når jeg skal ha prøveskilt.
For å snakke med biltilsynet bestiller jeg kontrolltime til 490.-
Godtar å vente 8mnd på svar.
Bruker 250.000 på en bil til 80.000 og tre tusen arbeidstimer.
Men da får jeg det ihvertfall til.
Jeg er egentlig ganske fornøyd med BT  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!