april 23, 2024, 16:46:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dynamo  (Lest 649 ganger)
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« på: august 22, 2013, 14:33:07 pm »

eg har en vekselstrøms dynamo som går varm på ca 60 sek i drift.

info:  er som følger: dynamo sviver lett rundt når eg snurrer på den uten reim, og uten ulyder, setter på reim starter motor, lar den svive i ca 30 sek, stopper motoren. da er dynamoen blitt veldig magnetisk, suger til seg pipen når eg skal ta av reima, den er nå veldig tung og turne rundt,
venter ca 5 min så er den ikke magnetisk og turner lett rundt. gjør samme testen men uten og koble strøm til dynamoen, da er det ingen problem med "magnetisme" eller at den blir tung og dra rundt.

noen forslag?
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: august 22, 2013, 18:10:10 pm »

Mitt forslag er at minst en av diodene "GD+" er kortsluttet slik at det kommer pluss inn "feil" vei når den står stille.
Når den sviver vil den prøve og levere minus til pluss på batteriet gjennom denne kortsluttede dioden og det blir det varme av.
Tegningen under er for ekstern regulator, men eneste forskjellen er vel at de har klart å dytte alt inn i dynamoen og kun stikke D+/61 ut til ladelampen


* 01Dynamo.JPG (57.57 KB, 499x600 - vist 121 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!