april 27, 2024, 22:56:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bakken's 66 mod 1300  (Lest 34443 ganger)
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« på: august 23, 2013, 09:41:07 am »

Har vært litt på utkikk etter en Boble det siste året, og fulgt jevnlig med på Finn.no, men hver gang har det kommet meg en i forkjøpet å kjøpt de som har vært av interesse.

Så på onsdag snakket jeg med min far, som tilfeldig nevnte at en av naboene hans hadde en 66 mod T1 stående i garasjen, som visstnok skulle være i relativt bra stand ut ifra hva han hadde sett (og prøvekjørt da han flyttet bilen ett stykke for han i fjor).
Etter litt snakk frem og tilbake, så dro han bort dit igjen og snakket med eieren, en eldre herre som hadde overtatt bilen etter sin tante på 2000 tallet.
I følge min far så var bilen i bra stand tatt alder i betraktning og ut ifra hva han så der og da. Det han nevnte og sendte meg bilder på, og som eier også nevnte var;
* Overflaterust på taket/takrenner etter takgrind som har sittet montert
* Høyre framskjerm har vært reparert/lakkert/byttet - dårlig lakk/antydning til noen rustroser
* Støtfanger har rust/mistet krommen noen steder
* Hjulkoppene var rustene/krommen flasset

Er heller ikke lett å tyde ut ifra bildene jeg har fått, så ser fort hva som er på denne på søndag.

Jeg ble ekstra nysgjerrige på dette, så fikk reg.nr og sjekket opp litt mer rundt denne bilen. Bilen har i følge nåværende eier vært eid av familien siden 1966 (og han var eier nr to i familien, tanta hans kjøpte den ny i 1966 og hadde den frem til ca 2000 da han overtok den). Dette stemte også med det jeg fikk opplyst hos statens vegvesen.
Bilen har ikke vært vinterkjørt på det han (nåværende eier) kunne huske, og han brukte bilen noen få korte turer på sommeren hvert år. Km.stand var ca 65.000 km iflg eier, så dette prøvde jeg også å finne ut av, og hva jeg har funnet ut, så var siste registrerte km på bilen 62500 ved sist EU-godkjenning (men dette må jeg ta med en klype salt).

Uansett, jeg sa at hvis bilen er i den forfatning det både sees og høres ut som, så drar vi nedover med biltralle på søndag for å hente denne! Kjenner at denne kan bli skikkelig spennende, så er virkelig spent på hva jeg finner på denne bilen når jeg begynner å kikke litt nøyere i karrosseriet. Bilder kommer så fort bilen er hjemme på plassen.

Har lest igjennom guiden på forumet for å se etter rust på de kjente plasser, så har jeg ett utgangspunkt når vi skal gå igjennom bilen før vi kjøper den/tar den med.
« Siste redigering: august 23, 2013, 09:44:28 am av MadsBL » Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: august 23, 2013, 12:32:54 pm »

Her er da rusta som er på taket, ser slik ut på begge sider.


* IMG_2713.JPG (29.07 KB, 800x450 - vist 357 ganger.)
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #2 på: august 25, 2013, 21:20:19 pm »

Da var vi hjemme igjen, og bobla er parkert Glad Bilen var som beskrevet på tlf og som jeg forventet! Fant veldig lite rust på den av det vi har sjekket, så det lover bra.

Sliter litt med ladinga på bilen, ladelampa lyser og merker at lyset blir dårligere og blinklyset slutter å virke. Gikk over alle ledninger og målte ladespenninga i stad, den viste 5,85V, noe jeg syns er litt vel lite. Plutselig forsvant ladelampa og alt virket igjen, helt til jeg parkerte og startet den opp igjen. Bilen har nesten ikke blitt brukt i det siste, så får går over alle kontakter til batteri og jording, samt koblinger på dynamo.

Noen bilder av bilen på plass hjemme:






 
« Siste redigering: august 25, 2013, 21:25:45 pm av MadsBL » Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #3 på: august 25, 2013, 22:47:57 pm »

Mister, uten å vite hva du betalte kan jeg si at du har gjort et kupp!
Gratulerer med ny bil!
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: august 25, 2013, 22:58:40 pm »

Mister, uten å vite hva du betalte kan jeg si at du har gjort et kupp!
Gratulerer med ny bil!
Det er utrolig hyggelig å høre! Planene for bilen er hellakkering i vinter og ta den rusta vi har funnet (reservehjulsbrønn og i venstre hjulbue)

Bilen ser penere ut på bildene kosmetisk, så en hellakkering skal prioriteres Glad Ellers er interiøret så helt det kan bli til å være en 47 år gammel bil, imponerende.
Loggført
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 26, 2013, 05:18:00 am »

Angående lading så ville jeg har sjekket børstene i dynamoen.
Loggført

46 84 69 59
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #6 på: august 26, 2013, 10:00:34 am »

Det fantastiske interiøret og taktrekket sier mye om hvordan denne bilen er behandlet opp gjennom årene.
Om det er original lakk på bilen ville jeg personlig kun flekket de nødvendige stedene og rubbet/polert den.
Originallakk er noe for seg selv og gjør bilen mye mer unik enn med en halvbra lakkjobb, også verdimessig.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #7 på: august 26, 2013, 11:11:51 am »

Det fantastiske interiøret og taktrekket sier mye om hvordan denne bilen er behandlet opp gjennom årene.
Om det er original lakk på bilen ville jeg personlig kun flekket de nødvendige stedene og rubbet/polert den.
Originallakk er noe for seg selv og gjør bilen mye mer unik enn med en halvbra lakkjobb, også verdimessig.

Det er kun original lakk på taket og bakluke, resten har vært lakkert opp en gang i tia. Jeg hadde ett håp om at lakken var mest mulig original så jeg kunne
kjørt på med korrigering av lakken og fått den bra igjen, men det er ikke mulig å få den i slik stand jeg ønsker sånn den er lakk-messig nå.

Har en god venn som er lakkerer, så han er forberedt på en jobb i løpet av vinteren  Gliser
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #8 på: august 26, 2013, 18:49:08 pm »

Har kikka litt mer på ladeproblemene, og i sta var bilen strømtom.

Lønner det seg å bygge om til 12V eller skal jeg heller prioritere å rette "feilen" på 6V anlegget og kjøpe inn evt det som trengs til 6V anlegget for å få det i orden?
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #9 på: august 28, 2013, 19:45:45 pm »

Da tror jeg at jeg har funnet kilden til ladeproblemet mitt. Begynte å ta av laderegulatoren for å komme til dynamo for børste-bytte, og la merke til en skranglelyd i regulatoren. Åpne lokket på den, å fant dette;



Så da må jeg skaffe en slik en. Skrik ut hvis noen har dette liggende. Boschnr 0 190 213 036 (TA 7V 45A)
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #10 på: august 31, 2013, 15:26:43 pm »

Da var ny regulator på plass (fra en lite brukt brannpumpe), det fiksa Håvard Kirkerud på Biri.

Fikk loddet og endret på ett par ledninger, så ble det plutselig ladespenning igjen! Fikk kjørt den ett par mil i går, å det virker bra.
Loggført
Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Mysen


Vis profil

« Svar #11 på: september 06, 2013, 15:51:38 pm »

Fantastisk funn du har gjort her, 66 er jo og den beste modellen Glad

Om du er opptatt av å ha original bil ville jeg beholdt så mye av originallakk så mulig og beholdt 6 volt selv om 12 volt kan ha enkelte fordeler

hva er planen videre?


« Siste redigering: september 06, 2013, 18:37:01 pm av Henrik » Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 06, 2013, 18:32:50 pm »

Flott bil og fin farge, grattis
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #13 på: september 08, 2013, 15:47:24 pm »

Fantastisk funn du har gjort her, 66 er jo og den beste modellen Glad

Om du er opptatt av å ha original bil ville jeg beholdt så mye av originallakk så mulig og beholdt 6 volt selv om 12 volt kan ha enkelte fordeler

hva er planen videre?


Takk for det Henrik! Glad

Som nevnt tidligere, så ser den mye bedre ut på bilder karr og lakk messig, så lakkering blir det nok (original farge).
Ang det med 6V vs 12V, så bestemte jeg meg for å beholde 6V anlegget for å holde bilen tidsriktig, og heller vedlikeholde og bytte det som trengs der for at alt skal være i orden. Planen videre er å få den litt lavere, bredda stålfelger, nytt gulvteppe og noe tidsriktig tilbehør. Dette skal bli en cruisebil og ikke en dailydriver Glad
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #14 på: september 08, 2013, 15:49:46 pm »

Flott bil og fin farge, grattis

Takk takk, hyggelig å høre!
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 01, 2013, 13:48:30 pm »

Da har vi fått ordnet verkstedplass, så til helga kjøres bobla dit, så da blir det litt skruing fremover. Ser fram til å få begynt med litt demontering og skruing i høst/vinter, så får vi se hvor langt jeg kommer i løpet av vinterhalvåret Glad

Hvis noen har bredda stålfelger liggende, gjerne i 6"-7" 5x205 så er jeg intr i å kjøpe!
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 07, 2013, 17:03:40 pm »

Da har jeg fått begynt på demontering av bilen. Begynt innvendig og fått ut det som trengs, for å få en oversikt over hvordan ting ser ut.
I gulvet fant jeg kun, som jeg så når jeg hentet bilen, kun ett rusthull ved batterikassa.

Ved demontering av stigtrinnene så dukket det opp litt rust rundt jekkfestene på begge sider, men heldigvis ikke mye.

Noen bilder skader vel heller ikke Glad















Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 07, 2013, 23:36:21 pm »

denne var fin!:) lite rust tilogmed.
tips til jekkfester: fjern dei! lagar meir skade enn andre ting. kapp dei av, og kapp gjerne ut der dei er sveist i golvplata inne, då da somregel sprengrustar imellom golvet og festet. kanten ute på golvplata pleier å vera intakt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 10, 2013, 20:37:18 pm »

denne var fin!:) lite rust tilogmed.
tips til jekkfester: fjern dei! lagar meir skade enn andre ting. kapp dei av, og kapp gjerne ut der dei er sveist i golvplata inne, då da somregel sprengrustar imellom golvet og festet. kanten ute på golvplata pleier å vera intakt


Takk for det!:)

Har en bekjent som er sveiser, som skal ta den vesle rusta på bilen, i stedet for at jeg skal prøve meg. Syns det er for ille at jeg selv skal klundre og sveise på ett såpass greit utgangspunkt, når jeg ikke har særlig sveise-erfaring.

Kommer nok til å fjerne jekkfestene som du foreslår, ser at andre også gjør dette ved oppussing/restaurering, så takk for tips Glad

Har plukket av bakskjermene i dag, og her var det så og si null rust. Bakre støtfangerfester var bra, samme med støtdemperfeste, så det var godt å se! Bilen har blitt godt understells og hulroms-behandlet opp igjennom årene, for når jeg skraper vekk massen i hjulbuene, så kommer jeg inn på lakkerte flater som ser bra ut.


Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #19 på: oktober 18, 2013, 19:44:03 pm »

Vært å hentet 4 originale 15" felger fra en 64 mod, såkalte
Smoothies, så skal levere 2 stk til bredding i starten på november.

Noen som har tips til hva jeg burde gjøre med innerskjermene på bilen?
Når jeg skraper vekk eksisterende tectyl/body, så er der rustfritt og pent
Under masse. Burde jeg da fjerne alt av tectyl og behandle innerskjermen
På nytt eller la de være slik? Rundt festene til skjermene er det litt overflate
Rust som skal fjernes, så her må det uansett behandles på nytt.

En veiledning/beskrivelse mottas med takk Glad
Loggført
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #20 på: oktober 19, 2013, 11:39:50 am »

Når du første har skjermene av så hadde i alle fall jeg fjerna all gammal tectyl og behanda på nytt igjen - da sover du godt om natta og vet med deg selv at alt er bra under der...

Må bare spørre ; Er det deg fra diverse forum så har bygd en hel del flotte Volvo'er ? Isåfall, kan jeg ikke se annet enn at dette blir veldig bra !
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #21 på: oktober 19, 2013, 16:10:28 pm »

Når du første har skjermene av så hadde i alle fall jeg fjerna all gammal tectyl og behanda på nytt igjen - da sover du godt om natta og vet med deg selv at alt er bra under der...

Må bare spørre ; Er det deg fra diverse forum så har bygd en hel del flotte Volvo'er ? Isåfall, kan jeg ikke se annet enn at dette blir veldig bra !

Du har ett godt poeng der, nattesøvnen vil jeg helst slippe å ødelegge og ny masse i skjermene er nok
Å foretrekke da ja. Hva slags produkt(er) pleier dere å bruke som beskyttelse i buene og inni skjermene?

Hyggelig å høre!:) Stemmer nok det, har stelt i stand noen 240'er og 940'er for noen år siden, hvis det er de du tenker på?
« Siste redigering: oktober 19, 2013, 18:39:31 pm av MadsBL » Loggført
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #22 på: oktober 20, 2013, 18:37:31 pm »

Ja det er de Volvoene jeg tenker på...De var skikkelig flotte....Når det kommer til understells masse så er det vel like mange produkter som folks meninger om produktene, men selv har jeg brukt Teroson understellsmasse på spray, og har bare gode erfaringer med denne. Faren er mattsort når ferdigherdet, og holder enda bra virker det som. Selges blant annet hos Hellanor. Styr unna såkalt stensprutbeskyttelse , etter hvert som årene går så sprekker denne opp og flasser av...

Her i linken så finner du en som har brukt det samme produktet jeg snakker om, side 22 i tråden :

http://forum.vccn.no/showthread.php?564-V90-US-242-Turbo-83-mod-Lagret-for-vinteren!/page22
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #23 på: oktober 21, 2013, 10:52:42 am »

Når jeg tenker meg om, så har/hadde vel du en hvit 245 med rondell felger som er ganske strøken? Marius du het?

Takk for tips ang Teroson, den skal vurderes!

Hadde en bra økt i verksted i går, begynte jobben med å skrape vekk gammel tectyl/masse, tidkrevende men resultatet blir nok bra. Byttet på å skrape tectyl
og fjerne isoleringsmatter i gulvet innvendig, så fikk fjernet alt på sjåførsiden innvendig samt tatt en innerskjerm ferdig!

Etter litt søking på forumet, så drar jeg å handler inn Owatrol og Bengalakk (arcanol) for behandling av gulvet innvendig. Så får jeg gyve på å fjerne overflaterust og
og matte ned gulvet med sliperondell og grovrengjører, før det får en runde med miksen over Glad
Loggført
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #24 på: oktober 21, 2013, 19:01:05 pm »

Hehe stemmer, har nok den gamle 245'en enda Rekker tunge
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #25 på: oktober 25, 2013, 12:18:25 pm »

Her er ene innerskjermen etter skraping og vasking med white spirit. Snart ferdig med innerskjermen foran også, ser bra ut under tectylen, så den har gjort jobben sin godt!




Var innom lakkereren en tur i går, og fikk med meg litt Wurth rustmelk, 2K syregrunning og fyller som skal brukes der jeg har punktsandblåst på rundt skjermskruene blant annet. Lakkereren skal gå over alle disse stedene som jeg utbedrer når bilen skal gjøres klar for lakkering.
Vi står i mellom 2 valg ang innerskjermene og behandling av disse:
- Få innerskjermene så rene som mulig for tectyl/masse, pusse/matte ned hele området, 2K syregrunning, lakk sammen med resten av bilen og tectylbehandling etter at lakk har herdet seg godt.

Eller

- Få innerskjermene så rene som mulig for tectyl/masse, pusse/matte ned hele området, behandle innerskjermene med f.eks Owatrol, pensle/male 1 strøk Bengalakk/arcanol med 1/3 Owatrol og avslutte med 1 strøk Bengalakk/arcanol til slutt. La dette tørke godt før innerskjermene blir behandlet med ny tectyl.


Innspill?
« Siste redigering: oktober 25, 2013, 13:25:33 pm av MadsBL » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: oktober 26, 2013, 11:14:35 am »

ville gått for alternativet med syregrunning og lakk isofall. 2komponent er bedre enn 1:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #27 på: oktober 26, 2013, 17:07:51 pm »

ville gått for alternativet med syregrunning og lakk isofall. 2komponent er bedre enn 1:)

Denne løsningen bestemte lakkereren at vi skulle gå for i dag også, så går god for den Glad

Har fått i gang punktsandblåser'n, så har gått over en bakskjerm og tatt de flekkene som var, samt hatt på Wurth rustmelk der jeg har punktblåst. Få på syregrunning og fyller (grunning) på mandag.

Noen bilder fra sjåfør siden foran som jeg har fått rengjort:

Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #28 på: november 01, 2013, 18:58:06 pm »

Da har man da fått gjort litt denne uka her også, hatt ferie så da har det blitt noen timer i verksted..

Fjernet alle asfaltmattene i gulvet og skrapt vekk limrester, gjort ferdige grunnarbeidet på innerskjermene på venstre side (2K syregrunning og fyller etter anbefaling av fagmannen som skal lakkere skyssen), plukket ned bremsevæske og spylervæske tanken, da det var litt overflaterust på hylla her som må tas.

Også hatt besøk av en tidligere nabo som har sagt seg villig til å sveise for meg (han jobber som sveiser), så det var veldig positivt! Glad
Vi var inne på karosseriløft av bilen, men kommer til å vente med den avgjørelsen til neste helg, da blir det inspeksjonskamera inn i kanalene for å se hvordan situasjonen er. Ut ifra det jeg har sett til nå, og funnet den siste uka, så må nok deler av, hvis ikke hele ytterkanalen/stigtrinnfeste byttes på ene siden for å få bukt på det som er, og den andre siden kan berges med mindre inngrep.

Noen bilder fra ukas pusling..






Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #29 på: november 18, 2013, 11:18:42 am »

Drevet på litt nå og da med innerskjermene for å gjøre dette klart, og nærmer meg ferdig her nå. Fått punktsandblåst og pusset ned det som har trengtes, og samtidig fått tatt overflaterusta i hylla til spyle og bremsevæska.
Har begynt å slipe ned og gjort klart gulvet innvendig, og til helga nå skal det sveises litt rust i kanalene samt fikse ett par skjermfester.

Dempematter er også bestilt, så dette dukker vell opp om ett par uker!



Loggført
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!