mars 28, 2024, 16:13:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Åndeboks og slanger  (Lest 1409 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: juni 20, 2008, 10:50:15 am »

Altså,
Jeg har montert en CB åndeboks, og må nå bestemme meg for hvor hvor på boksen jeg skal montere slanger.. Boksen har to hull på toppen, to hull under og ett hull bak (eller foran blir det vel egentlig?). I monteringsanvisningen står det at ånding til ventildekslene vanligvis tas ut på undersiden av boksen - Dette er utvilsom visuelt penest, men det betyr jo at når man fyller olje vil mesteparten renne ned slangene, inn i toppene og så videre ned i motoren. Er dette gunstig montro, eller har det ingen betydning? Alternativet er jo å montere dem på toppen av boksen, og da vil også oljedampen fra toppene måtte passere de interne "baffle'ne" i boksen og oljen bli skilt fra luften (som vel er boksenes egentlige formål..). De hullene som ikke brukes blendes av. Jeg er også usikker på om jeg skal montere et lite KN filter bak på boksen for ventilasjon, eller om jeg skal legge en slange ut i friluft, omtrent som på den originale påfyllingen.. Forslag/erfaring?
« Siste redigering: juni 20, 2008, 11:09:01 am av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: juni 20, 2008, 11:45:14 am »

Jeg har filter på min åndeboks som du ser på bildet her...


* IMG_1980small.jpg (111.38 KB, 980x735 - vist 258 ganger.)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 21, 2008, 19:14:45 pm »

Flotte motorer dere har, deilig fritt for kromdilldall! Glad
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #3 på: juni 22, 2008, 07:42:18 am »

Gå for løsningen med slanger til ventildekslene fra de nederste niplene,,eneste aberet er
at du må vente til oljen har rent ned i motoren før du peiler. Et KN filter oppe bak er også en god løsning.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: juni 22, 2008, 09:56:23 am »

En liten ting til, med slangene festet i bunnen av boksen så blir det til at slangene går mellom viftehuset og innsugene. Og der er det trangt nok fra før.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #5 på: juni 23, 2008, 09:59:27 am »

Hvor lurt er det å montere slangene under? Jeg tenker på at man ved oljepåfylling vil få masse olje i toppene, noe som vel ikke er gunstig??

Ang filter eller slange som utlufting: Jeg mener å ha fått med meg at originalt designet VW avluftingen slik at turbulensen rundt slangen under motoren gjør at den suger ut luft og dermed gir mer effektiv avlufting. Men det er sef mulig at med en åndeboks er det effektivt nok...

Bare mine 2 cent...

Pål
 
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!