april 23, 2024, 18:25:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vw boble 1303 1974  (Lest 5223 ganger)
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« på: august 29, 2013, 17:48:54 pm »

Hei Glad vet ikke om dette er rett sted, men bare spørr her jeg. Er det noe spesielle forskjeller med 1974 modellene fra de tidligere boblene? Takk for svar Glad
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #1 på: august 29, 2013, 18:59:16 pm »

Hei Glad vet ikke om dette er rett sted, men bare spørr her jeg. Er det noe spesielle forskjeller med 1974 modellene fra de tidligere boblene? Takk for svar Glad

Hvis du mener forskjeller på en 1303 fra 1974 kontra eldre 1303 (1973), så er det bredere forstilling på 74 mod, trekantgjennomføring til støtfangere foran og firekantet hanskeromsknapp.

Hvis du mener forskjeller på en 1303 fra 1974 kontra eldre bobler så er det meste annerledes.
- Mcpherson forstilling, IRS hjuloppheng bak, (dette kom på 1302 i 1970) buet frontrute, stort dashbord, +++
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #2 på: august 29, 2013, 21:03:31 pm »

Er dette fordeler eller har det kommet dårligere ting også?
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 29, 2013, 22:27:09 pm »

Etter min mening er dette bare fordeler. Boble med McPherson forstilling og IRS bakstilling er flotte biler å kjøre.
Men hvis man skal senke mye eller ha på skikkelig brede felger foran, så blir forstillinga fra 1974 litt kronglete å holde på med.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #4 på: august 29, 2013, 22:30:43 pm »

Det hørtes lovende ut, nei er ikke planen, vet ikke om jeg har forstått riktig, men kom det i 72 eller rundt der, noe nytt med elektronikken som er problematisk?
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #5 på: august 30, 2013, 07:07:03 am »

Nå er det ikke akkurat mye elektronikk på bobla sånn i utgangspunktet, så det er egentlig ikke så veldig mye å holde styr på. Jordingsfeil kan dukke opp. Dette skyldes dårlige jordinger der ledninger er skrudd i karosseriet og lignende. Rust og dritt kan da gjøre at det blir dårlig kontakt. Dette fører til feilfunksjon eller at ting ikke virker i det hele tatt. Ta en rask sjekk. Virker alle lys? Går motoren? Virker varmetrådene i bakruta? (neppe...) og lader dynamoen som den skal? Mål gjerne på batteriet også. Med og uten motoren i gang.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #6 på: august 30, 2013, 08:47:50 am »

Tusen takk, ja jordingsfeil er jeg godt kjent med Glad
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 30, 2013, 11:12:03 am »

Tror det var i 1972 at VW begynte med det beryktede "data-diagnose" systemet.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: august 30, 2013, 11:25:27 am »

Tror det var i 1972 at VW begynte med det beryktede "data-diagnose" systemet.

Skjønt om dette ikke funker i dag, så betyr det ingenting. Er så allikevel ingen verksteder nå som har kompatibelt datautstyr å koble dette diagnosesystemet til Glad
Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #9 på: august 30, 2013, 15:01:39 pm »

Hehe nei kanskje ikke så rart, hvordan fungerte egentlig dette diagnosesystemet? Er vel ikke noen hjerner på disse bilene?
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #10 på: august 30, 2013, 15:44:00 pm »

Jeg har en 73 mod og har også diagnosesystem. Har aldri brydd meg om å teste... Det er forresten bare de
Siste åra som har varmetråder i bakruta. Koblingsskjema med fargekoding finnes enkelt på nett, ved behov. Det viktigste da er kanskje at det ikke har vært så mange å fikla med ledningene før deg  Gliser Gliser Gliser
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #11 på: august 31, 2013, 08:40:38 am »

Når jeg nevner boble for noen over 40 så sier de alltid at det er en dritt bil på vintern pga av manglende varmeapparat, men hvordan er dette egentlig? Er det mulig og sette inn en 12 volts kupevarmer av noe slag, og hvordan kommer disse bilene seg frem på vintern? Går det bare sidelengs?
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
!
« Svar #12 på: august 31, 2013, 09:00:46 am »

Jeg har også hørt at varmeapparatet skal være dårlig, det er bare TULL!!
I min 1302 kommer det varme fra åpningene nede ved gulvet etter ca 1,5 - 2 km kjøring.
Alt henger sammen med vedlikeholdet og tilstanden på varmeboksene.
Da jeg hadde min første boble for ca 25 år siden var tipset at slangene fra viftehuset måtte byttes hver høst, dette fordi slangene av papp råtnet pga fuktighet. Nå er det problemet borte, da slangene er av metall og mange av dem er laget slik at de ser ut som papp.
Sørg for at slangene er OK og at varmeboksene er iorden, da har du et supert varmesystem.
Du kan selvfølgelig montere ekstra varme, hvis du føler at du har bruk for det. 12V kupevarmer er jo en enkel løsning. Mange av de siste boblene har jo i tillegg en bensinvarmer montert.

Når det gjelder fremkommelighet på vinteren så trenger du gode vinterdekk, da har du få problemer på vinterføre.
Smale dekk med vekten over drivhjulene er en god kombinasjon. Og boblene starter jo alltid..
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #13 på: august 31, 2013, 10:29:51 am »

En 12 volt kupevarmer vil ikke gi noen merkbart høyere temp inne i bilen. I beste fall får du kanskje litt lunk på f.eks frontruta.

Dette er enkel fysikk. 12 volt gange for eksempel 10 ampere blir 120 watt. Til sammenlikning genererer kroppen din kanskje ca. 100 watt. En hårføner trekker lett 1500 watt...

Er alle varmluftslanger hele og kanalene ikke opprusta innvendig, får du plenty varme fra varmeapparatet i ei Boble. Legg til en bensinvarmer, så kan du bli så stekt du bare vil Glad
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: august 31, 2013, 10:40:51 am »

Er dette fordeler eller har det kommet dårligere ting også?

Og angående dette spørsmålet, så er dette veldig smak og behag. Rent objektivt sett er Boblene fra 70-tallet med McPherson-fjæring foran og IRS bak litt mer moderne biler. De har bedre kjøreegenskaper, bedre bagasjeplass foran og er antagelig litt tryggere i en smell også (mindre sjanse for å få rattstammen i brystkassa). Noen synes disse bilene er steinkule, andre foretrekker 60-tallsboblene som har den mer klassiske stilen, men mindre bagasjeplass foran og kjøreegenskaper som ikke tilgir dumme avgjørelser bak rattet i like høy grad.

Merk også at Bobla først fikk 12 volt elektrisk anlegg med 1968-modellen (men bilene med 1200-motor fortsatte med 6 volt langt inn på 70-tallet). 6 volt funker det også, men er mye mer sårbart for spenningstap pga. irrete/dårlige kontakter. Noe som jo gjerne er et problem på såpass gamle biler.

Skal du kjøre om vinteren, så rustbeskytt opp og ned i mente. Salt spiser gamle biler.
Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #15 på: august 31, 2013, 11:17:47 am »

Wow dette var bra respons, ja takk dette besvarte mange spørsmål. Apropo bensinvarmeren så har jeg hørt at disse tar fyr i ny og ne og det er jo kanskje ikke helt heldig. Er dette myte eller fakta? og er de vanskelige og ettermontere? Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!