april 19, 2024, 05:07:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ventiltikking  (Lest 3329 ganger)
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« på: september 03, 2013, 19:58:51 pm »

Hei.

Sliter litt med ventiltikking på min 1600cc motor, motor er nylig bygd opp.
Jeg justerer innsugsventilen på syl. 2 etter 0,15mm (har prøvd 0,10mm også)
Men allikevel blir det relativt høylytt ventiltikking etter 30-60sek etter oppstart.
Selv om ventilen er justert på 0,10 kjenner jeg at slakken er større enn dette når jeg vipper litt på armen.
Noen forslag?
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #1 på: september 03, 2013, 20:33:04 pm »

Du justerer kanskje med feil teknikk om ting føles løs etter justering. Bruker du 0,15 skal du kjenne motstand når du beveger følebladet litt frem og tilbake i åpningen. Sliter du med å bevege bladet, så løsne litt. Er det romt må du stramme litt. Nb, må gjøres på helt kald motor.
« Siste redigering: september 03, 2013, 20:37:03 pm av hauganfoto » Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Toolmann
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted:


Type-3 Garasjen


Vis profil
« Svar #2 på: september 04, 2013, 07:27:00 am »

Har vært ut for at gjengene på justerskruen har vært dårlige, da får du ikke justert ordentlig.
Sjekk gjengene på justerskruen, og evt bytt den.
Loggført

1965 1600 TL, Fastback
1970 Boble 1300, Cal-look
1966 Boble 1300, Drag-race
1969 Boble 1300, Bruksbil
1974 1303S BIG, Bruksbil
1974 Boble 1303, German-Look (Prosjekt)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 04, 2013, 12:46:18 pm »

Følg med på motsatt side når du justerer ventilen. Se at ventilen på motsatt side av der du skal justere er helt åpen, da vet du at loben er på sitt laveste. Det kan lønne seg å skru justeringsskruen inn til den møter ventilen og litt til for å vite at det ikke er slakk i mekanismen før man starter.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #4 på: september 04, 2013, 12:55:06 pm »

Takk for svar!

Det snodige er at det kun er denne ene ventilen jeg kjenner en betydelig slakk på etter justering.
Skal ta en titt på skruen.

Selv om jeg justerer til en stram 0,10 føles det ut som en mye større slakk når jeg leer på vippearmen.
Skal hive meg på når jeg er hjemme fra jobb, så kommer jeg med tilbakemelding Glad

Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 04, 2013, 18:36:25 pm »

1/6-dels omdreining på stillskruen ut fra null klaring og det blir fint.

Lett å justere på denne måten da en bruker låsemutteren som "mål" - den har jo seks kanter.

og en kan i mange tilfeller få "riktigere" ventilklaringer på denne måten ved litt "sletne" maskiner...



Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #6 på: september 04, 2013, 20:02:43 pm »

1/6-dels omdreining på stillskruen ut fra null klaring og det blir fint.

Lett å justere på denne måten da en bruker låsemutteren som "mål" - den har jo seks kanter.

og en kan i mange tilfeller få "riktigere" ventilklaringer på denne måten ved litt "sletne" maskiner...





Denne metoden bruker jeg også, funker som fjell  Kult
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #7 på: september 04, 2013, 20:45:46 pm »

Da har jeg vært ute en tur, 1/6dels omdreining fant jeg ut at tilsvarer en fin 0,10mm klaring.
Jeg hørte at lyden ble noe lavere, men ikke borte. Jeg lar bilen gå på tomgang, evt. kjører en runde i boligfeltet. Bilen er ikke registrert enda så får ikke tatt en tur ut på veien å få en skikkelig igjennomvarm motor, men det burde vel holde med 10-15 min på tomgang og en liten tur i feltet rundt her.

Tror vel bare jeg er sær og pirkete mht. lyder og "overreagerer" og at det skal være sånn, men allikevel Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: september 06, 2013, 00:12:49 am »

er eksosanlegget ditt pottetett?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #9 på: september 06, 2013, 10:35:43 am »

Er nok desverre ikke det, lekker litt ved forvarming begge sider og i skjøten på J røret på den ene siden.
« Siste redigering: september 06, 2013, 13:02:53 pm av Jesper1201 » Loggført
biker62
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drøbak



Vis profil
« Svar #10 på: september 10, 2013, 10:51:02 am »

Motor være "is kald" når du justerer ventilene,ikke hand varm, bare kald,la stå hele natt og gjør justerirng på kald motor....

lykke til
Loggført

VW what else
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #11 på: september 10, 2013, 13:59:27 pm »

Originale støtstenger?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #12 på: september 10, 2013, 15:04:24 pm »

Motor har alltid stått en natt eller fler ved justering, så den er helt kald.

Så vidt jeg vet er det originale støtstenger. Er ikke jeg som har bygd opp motoren.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: september 10, 2013, 19:59:13 pm »

lett å forveksla eksos og ventiltikking av og til. men kva med å kontakta han som har skrudd saman motoren?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #14 på: september 10, 2013, 20:08:04 pm »

Selvfølgelig ett alternativ å gjøre det.

Men hvis eksoslekk lett kan forveksles med ventiltikking så fikser jeg først lekkasjen.
Fikk kjørt noen mil etter veien i går og jeg var egentlig fornøyd med hvordan motoren oppførte seg, syns ikke det var nevneverdig mye tikking når den var igjennomvarm.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!