april 30, 2024, 06:11:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fire ledninger, fem kontakter...  (Lest 2049 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: juni 21, 2008, 15:52:39 pm »

Skal bytte fra 6V til 12V H4-pærer i 59-bobla. Er derimot litt forvirret hvilke ledninger som skal hvor. Her er hva jeg gjetter på, skrik høyt hvis jeg tar feil Glad

I dag går det fire ledninger til "pæreholdern", en brun, en gul en grå-og-sort og en hvit ledning til de fire kontaktene. De gule og hvite ledningene går til baksiden av pæra, jeg gjetter derfor på at den hvite er strøm/pluss og den gule er jord (stemmer det at gul gjerne er jord?). Den gråsorte er koblet til parklys-plata så jeg antar at det er strøm/pluss. Men hva er da den brune, er det jord for parklyset?

(Jeg deler spørsmålet i to innlegg så bilder og tekst står sammen)



* gammelinnsats.jpg (76.11 KB, 640x480 - vist 119 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juni 21, 2008, 15:56:01 pm »

Du har jo fjern, nær og parklys.

Brun er jord.
De andre kan du bare måle deg frem til.

Trolig er hvit fjernlys, gul nærlys og grå/svart parklys. Husker ikke helt
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: juni 21, 2008, 15:58:20 pm »

På den nye pæreholderen er det to kontakter, som jeg antar er strøm og jord til parklyset. Men det er tre kontakter til H4-pæreholderen, rød og sort som en tredje grønn ledning. Spørsmålet er derfor, hvordan kobler jeg dette da, fire ledninger og fem kontakter....  Tvilende


* h4.jpg (89.95 KB, 640x480 - vist 112 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #3 på: juni 21, 2008, 16:06:14 pm »

Ahhh... trodde kanskje ikke en boble fra 1959 var så avansert at det var både nær- og fjernlys Glad Så for meg at det bare var hovedlys og parklys jeg... Da gjenstår bare halve mysteriet, hvordan h4-kontakten skal kobles til ledningene
Loggført

1969 Militær-buss
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juni 21, 2008, 17:19:43 pm »

Søker du litt på nett finner du korrekt terminal for H4-pluggen.

Det er jo som du skjønner helt bestemt hvor de enkelte skal.

Ledningene inn til H4 er vel nær og fjern og jord. Parklyset er egen pære med egen holder mener jeg å huske, og så må du vel skjøte inn en liten bit så du samler begge jordledningene inn til den enkle du har.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #5 på: juni 21, 2008, 19:40:49 pm »

Søker du litt på nett finner du korrekt terminal for H4-pluggen.

Det er jo som du skjønner helt bestemt hvor de enkelte skal.

Ledningene inn til H4 er vel nær og fjern og jord. Parklyset er egen pære med egen holder mener jeg å huske, og så må du vel skjøte inn en liten bit så du samler begge jordledningene inn til den enkle du har.


Tro meg, jeg har søkt og søkt, men jeg finner det ikke på nettet. Så på h4-kontakten jeg kjøpte at terminalene er merket med Ground, Drive og Pass, men de to siste sier ikke meg så mye.

Parklyset er egen pære og egen holder ja, men hvis tre av de fire ledningene er til nær, fjern og park, så er det kun én jord-ledning. Kanskje det er greia, at jeg må lage en ekstra jord-kobling fra den brune for å få jordet parklyset (hvis jeg bruker den brune til h4-jord).
Loggført

1969 Militær-buss
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 21, 2008, 20:05:24 pm »

Jeg satte inn sånne H-4 satser i min bil som opprinnelig var en 6-volter.
der måtte jeg legge en ny jording til parklyspæra. Åssen det var med de andre ledningene husker jeg ikke i farta, men skal jeg skru i morgen, kan jeg godt åpne opp å se åssen jeg gjorde det.
Hvis du ser på trådene inni pæra, og hvem terminaler de går til, kan du tenke deg til hvem ledninger som er hvem på den nye sokkelen.
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #7 på: juni 21, 2008, 20:29:47 pm »


Takk!! Så det er en jordingsledning som mangler ja, da er jeg et stooort skritt nærmere mål. Klarer ikke å se ut fra pæra hva som går hvor, men det er jo 50/50 og blir det feil, så ødelegger jeg vel ingenting, det blir vel bare fjernlys når jeg skal ha nærlys og nærlys når jeg skal ha fjernlys.
Loggført

1969 Militær-buss
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #8 på: juni 21, 2008, 21:14:33 pm »

Hei. Den gamle sokkelen er helt i metall og fungerer som jording til begge pærene via brun ledning. Det er sokkelsidene på pærene som er jord. De nye soklene er av plast som ikke leder strøm og derfor der det laget et eget kontaktpunkt bak på soklene for jord. Dette er merket Ground på den nye sokkelen. Drive er mest sannsynlig nærlys og da er siste kontakt fjernlys. Bare fint om den eksisterende jordingsledningen går rett til hovedlyset det er om å gjøre å få minst mulig "tap" her.
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #9 på: juni 22, 2008, 14:45:27 pm »

Da har jeg fått kobla til en pære og den funker! Takk for hjelpen folkens!

Har selvfølgelig fått et nytt problem, den nye reflektoren har helt andre festepunkter til frontlykta enn den gamle...  Dette blir nok gøy å fikse - spesielt når jeg ikke kan ta på reflektoren med henda   Tvilende


Men det er jo i motbakke det går oppover Glad

Et spørsmål på tampen, noen som vet hvordan parklyses skal festes (se bilde). Eneste måte jeg finner ut av er å sette den i klem som på bildet, men det ser jo veldig rart ut...


* parklysfeste.jpg (64.3 KB, 640x480 - vist 105 ganger.)
« Siste redigering: juni 22, 2008, 15:05:57 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 22, 2008, 15:50:31 pm »

Skal ikke den festes igjennom hullet i reflektoren??
eller husker jeg helt klin feil nå?
Loggført

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: august 21, 2008, 14:55:28 pm »

Du har sikkert funnet ut av det nå, men parklyset skal festes i reflektoren, som wide5 sa.

Jeg har et lite spørsmål Øyerulling
Byttet til 12v sånn som EspenX, og da byttet jeg pæreholder også. Alt er koblet slik det skal (eller hvertfall sånn det var koblet når jeg kjøpte hovedlys av skrotnisse). Men nærlysene fungerer ikke Hæ. Parklys funker i begge, men ikke nærlys, og høyre fjernlys. Noen som har noen løsninger for dette? Da jeg byttet pæreholder, pusset jeg alle kontaktpunkter og byttet alt av kabelskoer, så det skal ikke stå på det..
« Siste redigering: august 21, 2008, 15:04:09 pm av Matti » Loggført

(o\ ! /o)

fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #12 på: august 21, 2008, 23:22:59 pm »

Sjekka sikringa?
Sjekka med prøvelampe at det er strøm i ledningene til pærene?
Har kabelskoa virkelig kontakt med ledningene?
Noe galt med selve pærene?
.... mer?
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!