april 27, 2024, 07:34:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endeslakk  (Lest 2865 ganger)
Catho
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: september 14, 2013, 08:51:35 am »

Kan noen forklare meg hva det er???
Loggført

Slapp`a
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: september 14, 2013, 09:02:30 am »

Hvor lang vandring der er på veiven i "frem og tilbage", eller i langs gående retning om du vil Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Catho
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: september 14, 2013, 10:14:49 am »

Dette kjenner man om man tar tak i nedre reimhjul??
Loggført

Slapp`a
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #3 på: september 14, 2013, 11:36:32 am »

Dette kjenner man om man tar tak i nedre reimhjul??
ja
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Catho
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: september 15, 2013, 04:06:08 am »

Må man bruke myyye krefter for å kjenne no?? Har lest at mange har skrivi om endeslakk. Det er et ord ofte brukt i annonser. Er det et stort problem?? Å er der noen motor det er oftere på???
Loggført

Slapp`a
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: september 15, 2013, 08:20:00 am »

Må man bruke myyye krefter for å kjenne no?? Har lest at mange har skrivi om endeslakk. Det er et ord ofte brukt i annonser. Er det et stort problem?? Å er der noen motor det er oftere på???

Catho, en motor skal ha endeslakk og den skal være 0,07 - 0,15mm. Er den over dette og merkbart når man drar i reimhjulet så er det et sikkert tegn på slitasje. En motor med mye endeslakk trenger som regel en overhaling.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: september 17, 2013, 22:04:17 pm »

tommelfing regelen er at dersom du tar tak i reimhjul og skubber inn/ut so skal du høyra klonk-klonk lyd men ikkje sjå noko bevegelse. dersom du har merkbar bevegelse har du slitasje på motoren noko som er 99% normalt på ein gammal boblemotor. slarken kan målast med eit måleur. ein orginalmotor går lenge med 1-2mm endeslark men blir da noko serlig mykje meir so er ting dømt til å gå gale. eg har ein 1915motor bygd på ei utsleten 1300 blokk. der var da alvorlig mykje slark, meir enn 2mm. brukt bilen i ca to år før oljo rant av den. simringen hadde ikkje lenger kontakt med svinghjulet, som resulterte i at oljo rant rett ut på notime og den går ikkje an å fylla på olja lenger..

ved overhaling kan blokka linjeborast og nye lager settast inn. kostar ca 1000kr. mindre clutchbruk reduserar slitasjen. ikkje sitt i lyskryss med clutchen inne!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 18, 2013, 09:19:32 am »

Må bare kommentere Tistlo sitt innlegg. Så dette innlegget ikke tas som en godtatt norm for newbies.

Ja, en motor KAN gå lenge med 1-2mm endeslakk. Men med en slik slakk har veivpartiet alt for mye bevegelse. Og det er ett tydelig tegn på at noe er fryktelig galt. Enten i form av tidligere feilmontasje eller slitasje i stor grad.

Når veiva tillates og fly frem og tilbake i så stor grad endres tenningspunktet siden fordeler styres av drevet på veiva. Kam tidene endres også da kammen har skråstilte slipte drev. Og det kan også bli gal vinkel på råder som gir hurtig slitasje av kryssboltforing og rådelager.

En motor med så mye slakk har som regel lagerklaringer ut av en annen verden. Og ved de fleste tilfeller blir veiva en banan over tid tid. Med andre ord en slitt motor bør fikses med en gang symptomene viser seg for ikke å gi for mye senskader. Om det blir gjort kan veivpartiet omtrent leve evig.

Så mitt råd er hold endeslakken til fabrikks mål. Altså 0,07-0,13mm. Alt over dette krever ettersyn om en ønsker å beholde interne deler i normal forfatning. Er det en skrotmotor som skal på skroten når den er ferdig... Kjør til det stopper :-)

Når en skal kjøpe en motor eller finne tilstand på en. Er de enkleste triksene å sjekke endeslakk. Og som Tistlo også skriver "tommelfing regelen er at dersom du tar tak i reimhjul og skubber inn/ut so skal du høyra klonk-klonk lyd men ikkje sjå noko bevegelse". Ser du veiva skli inn og ut. Er det ikke noe å dra på Europatur med. Ett annet triks er å nappe av ventildekselet og kjenne på eksosventilene. Om en tar tak i plata på toppen av ventilfjærene med ventilen i lukket posisjon skal denne kunne beveges opp og ned i den grad at du akkurat ser bevegelse. Om den kan flyttes over 1mm er det ett tegn på slitte styringer. Og det er alltid eksosstyringene som blir slitt først.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!