april 27, 2024, 07:09:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: To-krets bremsepumpe på '65 boble  (Lest 7542 ganger)
Racing56
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Oslo


Porsche for fun, but VW forever!


Vis profil WWW
« på: juni 24, 2013, 09:56:50 am »

Har byttet bremsepumpa på bobla til 2-krets pumpe.
Alle slanger og rør er byttet, unntatt røret gjennom tunnelen til bakbremsene.
Luftet bremsene i går, så nå er det ny og fresh væske ombord. Glad

Men... pedalen er fortsatt i slappeste laget. Virker som om trykket mangler totalt...Hæ
Bremsepumpa pumper bremsevæske. Bremserør og slanger er tette i alle skjøter, som jeg kan se...

Noen som har noen ideer på hva jeg kan feilsøke på??
Begynner å bli tom for idéer selv.


Loggført

Tor (Racing56) Fagerhøi

Member of: Stormtroopers, Veteran VW Klubben,
Porsche 356 Klubb Norge, Porsche 356 Registry US
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #1 på: juni 24, 2013, 14:51:46 pm »

Har gjort akkurat det samme selv på min 62. Skulle nesten tro jeg hadde skrevet innlegget også..  Rekker tunge   Bare å bite tenna sammen og pumpe pedal, lufte og lufte..  Legge etter bånd og lufte enda mer.  Sleit lenge, men omsider ble det bra. Ble også nye hjulsylindre på min. 
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 24, 2013, 15:46:23 pm »

En tålmodig tråkkeassistent hjelper veldig.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: juni 25, 2013, 22:56:22 pm »

luft i systemet= pedalen vert hardare når du pumpar fortløpande fleire gongar på pedalen. vist da ikkje skjer må du legga ut bånda. trommel framme og bak er ekstra følsomt. legg ut bånda, pumpa minst 20trykk, legg ut meir, pump minst 20trykk etc etc heilt til dei ikkje går meir. (bånda må sentrerast ved å pumpa på bremsen)
kan ogso vera hjulsylindarane, ein eller fleire. trø hardt på pedalen og hold trykk, kjenn etter om den siger.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #4 på: juni 26, 2013, 08:40:28 am »

Jeg har ikke engang fått master'n til å begynne å fylle rørene  Hemmelig
Bør den "tvangsmates" på noe vis? Leste litt på Samba og forstår at jeg ikke er førstemann på dette, men det var lite info om hvordan man løser det uten å bruke en pressure bleeder. Andre løsninger? 200 tråkk eller flere med luft? Øyerulling
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 26, 2013, 08:44:49 am »

Kan være at staget fra pedalene står feil. At stagets posisjon hindrer god flyt av bremsevæske til mastersylinderen.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: juni 26, 2013, 08:46:40 am »

Tipset jeg fikk av en VW-mekaniker, var å trykksette bremsevæskebeholderen , slik at olja går fint imellom. Har selv lufteren fra Biltema, som suger imellom ved bremsesylinderen/kaliperen, men fikk ikke ut all lufta med den.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #7 på: juni 26, 2013, 09:36:17 am »

Må sjekke staget først, da. Mange takk. Noen som har laget en patent på å trykksette reservoiret?  Øyerulling
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 26, 2013, 10:00:52 am »

Må sjekke staget først, da. Mange takk. Noen som har laget en patent på å trykksette reservoiret?  Øyerulling

Colakorkgjenger passer. Lim inn en sykkelslangeventil og press i vei.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: juni 26, 2013, 18:21:03 pm »

Må sjekke staget først, da. Mange takk. Noen som har laget en patent på å trykksette reservoiret?  Øyerulling

Colakorkgjenger passer. Lim inn en sykkelslangeventil og press i vei.

Anbefales ikke mer enn 2 bar...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #10 på: juni 26, 2013, 18:22:58 pm »

Perfekt! Var nettopp på Dekkmann og kjøpte en skrudd ventil, så da må jeg ut og kjøpe cola! Tror jeg starter med en sykkelpumpe på reservoiret?!  Glad
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #11 på: juni 26, 2013, 18:26:21 pm »

Jeg vil også si unnskyld til Tor Fagerhøi for lånet av tråden, men jeg tenkte man kunne samle relaterte problemer litt! Øyerulling
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: juni 26, 2013, 19:09:31 pm »

bor eit 11mm hol i korken og trekk gjennom ein dekkventil, trykksett med ein bar eller deromkring, lettare med kompressor enn sykkelpumpa:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Racing56
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Oslo


Porsche for fun, but VW forever!


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 26, 2013, 19:21:31 pm »

Det er godt å se at jeg ikke er alene om å oppleve dette.
Og at folk der ute sitter på smarte løsninger på problemet.

Takk alle sammen. Glad
- Tor Fagerhøi
Loggført

Tor (Racing56) Fagerhøi

Member of: Stormtroopers, Veteran VW Klubben,
Porsche 356 Klubb Norge, Porsche 356 Registry US
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #14 på: november 22, 2013, 20:54:10 pm »

Perfekt! Var nettopp på Dekkmann og kjøpte en skrudd ventil, så da må jeg ut og kjøpe cola! Tror jeg starter med en sykkelpumpe på reservoiret?!  Glad

Tok litt tid før jeg fikk i hus ny trykkbryter! Men i dag satte jeg pedalen i bunn med et rør og pumpa væske gjennom master'n med stor sykkelpumpe. Et og et hjul med laaaang slange koblet fra luftenippel. Pumpa ut masse og helte det tilbake på reservoiret. Fikk ganske bra pedal med det, men tror jeg skal ta finishen med gammelmetoden med en makker!
 Viktig med full åpning på luftenippel i motsatt ende, ellers kommer det bare ut overalt på vei ned til master'n. Dårlig med slangeklemmer siden det bare er gravity feed fra reservoir til master. Og trykk i en ende og litt liten åpning i den andre ble j..... messy! "Flaks" at jeg bruker silikon-væske  Glad
Og d ble ikke cola-kork, men Lerum!  Blunker sunnere!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 22, 2013, 22:17:37 pm »

En ting som er viktig når man monterer ny pumpe er at den må få lov å returnere helt tilbake. Du kan justere lengden på staget, her må det være en liten mm med klaring, ellers kan du risikere å ikke få væske fra beholderen og ned i pumpa.
Start med dette!


Som de sier over her  legg til bånda. Selv hadde jeg lagt til alle bånda slik at bremsen står, så slippe tilbake 3-5 hakk, evt legge til mere senere.

Et lite triks er å fylle beholderen, og åpne alle niplene til man ser det drypper ut og så stenge de én etter én.

Når man så skal lufte bruker man god tid. Pump sakte på pedalen, helt inn og slipp den ut, vent i noen sekunder og trykk den inn igjen. Når man begynner å få motstand i pedalen holder man trykk på den, samtidig som man åpner nippelen, hold trykk på pedalen til nippelen er lukket, gjenta prosessen.

Hold et øye med beholderen så den ikke går tom ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #16 på: november 22, 2013, 23:16:10 pm »

En ting som er viktig når man monterer ny pumpe er at den må få lov å returnere helt tilbake. Du kan justere lengden på staget, her må det være en liten mm med klaring, ellers kan du risikere å ikke få væske fra beholderen og ned i pumpa.
Start med dette!


Som de sier over her  legg til bånda. Selv hadde jeg lagt til alle bånda slik at bremsen står, så slippe tilbake 3-5 hakk, evt legge til mere senere.

Et lite triks er å fylle beholderen, og åpne alle niplene til man ser det drypper ut og så stenge de én etter én.

Når man så skal lufte bruker man god tid. Pump sakte på pedalen, helt inn og slipp den ut, vent i noen sekunder og trykk den inn igjen. Når man begynner å få motstand i pedalen holder man trykk på den, samtidig som man åpner nippelen, hold trykk på pedalen til nippelen er lukket, gjenta prosessen.

Hold et øye med beholderen så den ikke går tom ;-)

Har ikke byttet master (faktisk det eneste i hele bremsesystemet som ikke er byttet!)
Don't fix it unless it's broken! Gammel original del er som regel bedre en ny repro. Bare renset og remontert.

Men jeg skal sjekke båndene bak. Fremme har det blitt skiver nå... Ikke mye å gjøre da
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: november 25, 2013, 16:26:40 pm »

staget på pedalen skal egentlig ikkje justerast, med da so vil du endra kor lang vandring pedalen får i pumpa. men stiller du derimot inn pedalen på stopparen i golvet, so bestemmer du dødgangen. dette må gjerast ogso med clutchen sidan da er på samme stoppar. dvs justera vaieren bak så den harmonerar med dødgangen når pedalen står der den må stå ifbm. bremsepedalen

når da gjeld 40år gamle bremsepumpe gommideler er ikkje alltid gammalt best:) men kan vera da i fleire tilfeller
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 25, 2013, 17:20:42 pm »

Hvis man skifter masterpumpe så må dette justeres/kontrolleres, det gjelder de fleste biler. Normalt bruker man ca 1mm slakk.
Problemet er om pumpa ikke returnerer helt tilbake så suger den ikke inn ny væske fra beholderen og det kan ende med at bremseanlegget står med litt trykk også.

Som Tistlo skriver, Det kan lønne seg å skifte masterpumpe også om denne er skikkelig gammel.

Folk har ofte vært dårlige på å skifte bremsevæske, da blir det korrosjon i sylinderen pga fukt i bremsevæsken og lekkasje innvendig kan oppstå.

Bremsevæske bør skiftes hvert 2. år, uansett hva slags bil man har.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: november 25, 2013, 17:43:15 pm »

alternativt fylla silikonbasert bremseveska og sleppa tenka på korrosjon og fuktigheit:=)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #20 på: november 26, 2013, 07:16:58 am »

alternativt fylla silikonbasert bremseveska og sleppa tenka på korrosjon og fuktigheit:=)

 Gliser Gliser

Alle mine gammalbiler har gått med silikon. Nettopp pga at de ikke suger fukt fra omgivelsene. Og skånsom på lakken. Ikke mye racing her i gården, desverre. Og da er silikon konge! Bortsett fra prisen  Trist
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #21 på: november 28, 2013, 22:25:42 pm »


når da gjeld 40år gamle bremsepumpe gommideler er ikkje alltid gammalt best:) men kan vera da i fleire tilfeller

Stemte nok her og desverre. Var ikke like god som antatt! Eneste erfaring var en 50 mils tur hjem før den ble demontert (men bremsene var vel ikke så verst da,syntes jeg!) Bedre enn framdrifta hvertfall  Gliser
Any way, når jeg skulle lufte litt mer med hjelp av 11-åringen i dag, så kjente jeg at pedalen vandrer sakte innover etter pådrag. Så den har indre blødninger!
Noen som vet hvem som har de beste pakningene? (2-krets, -73 1300). Lite glad i Kina-deler generelt, og på bremser spesielt...
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: november 28, 2013, 23:04:33 pm »

siger den etter at du har lufta systemet? kan vera luft veit du..

anbefalar igrunn å byta heile pumpa. enten til billig cheap o' eller dyr ATE,germany.
når da gjeld pakningar får du mykje i lausvekt på veterandeler.se men ATE har ein classic avdeling. som selger deler og pakninger, men treig på email respons. primert er da dei to V ringane , spesielt ytterste som ryker på stempelet. men er da korrosjon i sylindarveggane er da lite vits. kan honast litt sjølvsagt men er da mykje so byt heile shaiten. har ikkje sett mykje til pakningsett frå delesjappene men da har nok md at dei nye pumpene er so rimlige, dei billige altso..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #23 på: november 29, 2013, 06:56:03 am »

Joa, kan fortsatt være luft selvsagt. Men jeg pumper om regel gjennom j..... mye væske. To meter slange til taket, og heller væska tilbake i reservoiret (når allt er nytt og reint går det fint). Og ser ikke antydning til hverken små eller store lenger.
Er det bare jeg som er skeptisk til billige mastere? Holder de greit? Ingen som har mista bremser pga de? Øyerulling
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: november 29, 2013, 20:15:46 pm »

tipper 70% bruker dei rimlige pumpene. reknar med forskjellen ligg i levetid
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #25 på: desember 02, 2013, 18:25:41 pm »

Never ending story! Pella master'n i atomer i dag, og den så ganske grei ut. Fant litt gammal møkk også, bl.a. i de bittesmå hullene under gummiproppene fra reservoiret (et stort og et lite hull i hver) Så smått at jeg måtte stake med den tynneste låsetråden jeg hadde. Fikk flytta pedalstopperen litt også, dels for å være sikker på at støtstanga til master'n hadde nok plass, dels fordi clutch-pedalen hadde mistenkelig liten plass. Hva som gjorde susen vet jeg ikke, men da rant væska som en bekk ut i alle fire hjørnene (ikke behov for trykk-luft). Fin glugg-glugg lyd i reservoiret (som en nyåpnet akevitt, omtrent). Men jeg synes fortsatt pedalen er myk, så jeg er jo like langt egentlig.  Tvilende
Blir vel en ny master, ja...
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!