mars 29, 2024, 12:01:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Litt "teite" motor spørsmål :)  (Lest 7923 ganger)
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« på: september 26, 2013, 14:17:58 pm »

Hei! Er relativt ny for vw boble, har en 1971 1302 som jeg er veldig fornøyd med og skal restaurere. Det blir motor bygging i vinter og da har jeg noen spørsmål. Hva kreves for større cylindersatser en 1679cc? Det holder vel ikke med og bare borre opp toppene? Og hvis jeg ikke skulle gått for noe større, hva er "best" med tanke på effekt kontra slitasje o.l. 1679 eller 1641cc? Jeg vil prøve og oppnå så mye hestekrefter som mulig uten altfor mye mekanisk arbeid Rekker tunge Setter stor pris på all hjelp jeg kan få Osteaktig Hilsen en boble nykommer Glad
Loggført
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: september 26, 2013, 14:29:03 pm »

Skal du ha "bolt on", altså uten å modifisere hverken topp eller blokk, er det største jeg ville gått for 1641. Du får også som du sier større enn det, men da begynner begynner sylinderveggene å bli tynnere osv. Jeg personlig mener det ikke er verdt det for "bare" 0.04L mer volum.

Skal du ha større må både blokk og topper maskineres. Du kan ved å gjøre dette få opp til 1914cc. Sylindersettet til 1641 og 1914 har ca samme pris mener jeg å huske, så eneste prisforskjellen er i praksis maskineringskostnadene. Skal du ut på enda større enn det, med å forandre slaglengde er det fort veldig mye mer å tenke på. Bl.a. om toppene blir "for trange" osv - og da begynner det å balle på seg med kostnader - selv om delene virker billige til å begynne med. Snakker av erfaring der..  Gliser

Håper det hjalp litt.. Glad
Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #2 på: september 26, 2013, 14:32:13 pm »

Dette hjalp masse Osteaktig Du vet ikke cirka kostnadene på maskinering av blokk opp til 1914 eller 1776? Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: september 26, 2013, 23:07:36 pm »

Har du kompetansen til å bygge motor selv? Det virker gjerne som at du kan spare penger på å bygge selv, men om du ikke er erfaren motorbygger krever det at du leser deg opp på emnet. Og sjekker at du har tid, plass og verktøy til jobben. Jeg anbefaler at du prøver å kjøpe deg en ferdig 1915, i hvertfall som longblock, så kan du pusle med de enkle tingene selv. Det er dyrt å ødelegge en motor først, og så kjøpe en turnkey :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #4 på: september 27, 2013, 11:41:38 am »

Takk for tipset, ja har noe kompetanse og er flink til å lese og god hjelp fra svigerfar med mye kompetanse Glad og hehe, men hvordan skal man få kompetanse uten erfaring Glad  ser ut som jeg heller mot 1641 med http://vwparts.aircooled.net/SCAT-Volkstroker-III-Engine-Kit-69mm-Crankshaft-p/volkstroker-iii-engine-kit-69.htm?CartID=1 settet pluss 35 kadron gassere, noen som har noen innvendinger til det? Får jeg henta noe ut av dette egentlig?
« Siste redigering: september 27, 2013, 11:53:16 am av lassie » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 27, 2013, 11:52:01 am »

Du trenger ikke den veiva der. Kost heller på en avballansering av den originale. Folk her på forumet som gjør slikt for deg. 1641 sats og engle 110 kam + gassere og eksos så kommer du langt Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #6 på: september 27, 2013, 11:54:32 am »

Trenger ikke veiva? Hvor mye koster det og avbalansere den orginale da? Tenkte det bare var greit siden den fulgte med i sette og kosta ikke stort Glad
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 27, 2013, 12:10:06 pm »

Den i settet må også avbalanseres. Og er støpt.

En orginalveiv er av ypperste kvalitet sammenlignet med den som følger i dette settet.
Loggført

lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #8 på: september 27, 2013, 15:39:44 pm »

Okei, hvor mye koster det ca og avbalansere veiva? og er det noen dere kan anbefalle? Glad
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: september 27, 2013, 17:44:44 pm »

Okei, hvor mye koster det ca og avbalansere veiva? og er det noen dere kan anbefalle? Glad

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,51720.0.html

 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #10 på: september 27, 2013, 18:38:00 pm »

Takk!
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: september 27, 2013, 19:11:47 pm »

Enig med det som blir sagt her, at originale deler er langt å foretrekke fremfor kina-deler. Spesielt ville jeg vært skeptisk til et kit som har "Economical" i beskrivelsen... Blunker
Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #12 på: september 27, 2013, 22:31:54 pm »

Ja det klart, men hehe kan noen forklare meg hvorfor det er nødvendig og avbalansere veiva? Rekker tunge
 
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: september 27, 2013, 22:40:42 pm »

enkelt forklart fordi når veiva snurrer med noen tusen omdreininger per minutt, vil bare noen grams ubalanse utgjøre ganske store krefter som står og banker på lagre og blokka generelt. Så for å forlenge levetiden er det helt klart en god ide å sørge for at disse kreftene blir så små som mulig.
Loggført
Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Mysen


Vis profil

« Svar #14 på: september 27, 2013, 23:05:14 pm »

Når det gjelder pris vs effekt, vil det ikke lønne seg å bruke penger på annet enn en oppgradering til 1641 gitt at stempel og sylinder er i bra form? Vil 3% økning i slagvolum gi noe merkbar effekt?

« Siste redigering: september 27, 2013, 23:52:36 pm av Henrik » Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #15 på: september 28, 2013, 07:38:01 am »

Okei da skjønner jeg litt bedre, takk skal dere ha! Vil bare legge til at jeg ikke er ute etter hundrevis av hestekrefter, men ville vært fornøyd med 80-90-100, er dette aktuelt? Glad
« Siste redigering: september 28, 2013, 07:43:59 am av lassie » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #16 på: september 28, 2013, 08:03:54 am »

Okei da skjønner jeg litt bedre, takk skal dere ha! Vil bare legge til at jeg ikke er ute etter hundrevis av hestekrefter, men ville vært fornøyd med 80-90-100, er dette aktuelt? Glad
Det kreves endel arbeid for å få mer enn 70-80 hk. Det er ikke bolt-on å få det du ønsker i en t1-motor. Alternativet er turbo.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 28, 2013, 09:23:20 am »

Meste av effekten får man med gode/riktige topper og kamaksel, minimalt man tjener med litt større borr i forhold.

Med ekstremt mye arbeid kan man få nesten helt opptil 200hk i en 1600.

Hvor mye penger man skal bruke er jo også en viktig faktor.

Jeg ville brukt pengene på topper(bygge om de originale eller kjøpe nye), kamaksel, doble forgassere og eksos.

Valget av kamaksel er det viktigste, den bestemmer hele karakteristikken i motoren.

70-80Hk får du ut av en original 1600 i god form med eksos og doble forgassere (40mm)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: september 28, 2013, 09:49:36 am »

Det kreves endel arbeid for å få mer enn 70-80 hk. Det er ikke bolt-on å få det du ønsker i en t1-motor. Alternativet er turbo.

Har man først bestemt seg for å åpne motoren så er ikke 70+ hk mer jobb.

70+

- Balansering av veipartiet
- Engle 100-110 og nye løftere
- Enkle stive ventilfjører
- Originale støtstenger
- Dobbeltport topper i god stand
- 1641 sylindre slip in
- Nøye vask av absolutt alt
- oljesump og full flow
- gode varmepotter og en grei demper evnt J tubes hvis man ikke trenger varme
- Original forgasser man dyser riktig

80-95hk

- To 36-40mm forgassere med innsug fra feks Dellorto, FAJS, IDF
- 1.25 vipper
- Hjemmeporting av portene ved å se på en av de mange instruksene man finner på nettet
- Øke kompen

70 hk vil gi en merkbar endring og bilen blir morsom å kjøre. Du klarer å kjøre opp bakker uten å måtte gire ned så ofte og forbikjøringer er ikke noe problem. Plenty moment opptil 4500 omdr. Bra forbruk og du kan kjøre på 95 oktan. Ingen kjøleproblem.

80-90hk er nok til at de fleste vil si at bilen går bra. Du og passasjerene trekker på smilebåndet og oppoverbakker blir en lek. Du vil kunne varve til 5500 men samtidig ha plenty med moment. Enda bedre forbruk sammenliknet med en enkel forgasser og du kan fortsatt kjøre på 95 oktan så lenge du ikke blir for ivrig med kompen. Ingen kjøleproblem. Du mister original looken med to forgassere og motoren blir litt verre å mekke på.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #19 på: september 28, 2013, 11:30:09 am »

Tusen takk alle sammen! Dette setter ting virkelig i perpektiv og dere gjør det alt letter og forstå, da virker det som om jeg går litt bort fra det settet jeg har sett på og begynner heller å plukke ut ifra den listen du gav meg Glad Kommer nok litt tilbake med spørsmål om kammer Glad
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #20 på: september 28, 2013, 12:20:27 pm »

som BB sier 70+ hadde jeg ca i bobla mi, drøm og kjøre og holdt til og dra på smilebåndet
-1641 satser
-Engle 110 kam
-porta og planet topper i god stand
-en dobbel weber 32/36 (2steget)
-eksos hadde jeg glaspack
Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #21 på: september 28, 2013, 14:34:03 pm »

Flott, det er noe av det jeg håper på Glad Kanskje litt dumt spørsmål, men hvor vanskelig er det å porte selv? Har sett at det ligger en hau med artikler på nettet, men vil gjerne høre fra noen som har gjort det? Planing kan jeg sette den bort til en jeg kjenner
Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #22 på: september 28, 2013, 15:55:14 pm »

Hvis jeg har 1.25 vippere, må jeg da ha dobble ventil fjærer? Glad
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #23 på: september 28, 2013, 16:17:44 pm »

Hvis jeg har 1.25 vippere, må jeg da ha dobble ventil fjærer? Glad

Det kommer an på kammen, og hvor høyt turtall du skal bruke.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #24 på: september 28, 2013, 16:30:48 pm »

Flott, det er noe av det jeg håper på Glad Kanskje litt dumt spørsmål, men hvor vanskelig er det å porte selv? Har sett at det ligger en hau med artikler på nettet, men vil gjerne høre fra noen som har gjort det? Planing kan jeg sette den bort til en jeg kjenner

De toppene jeg har på min 1835 har jeg portet selv. Det er ikke vanskelig i seg selv, men jeg vet jo ikke hvor mye bedre de er enn originalt Blunker Uansett er det moro å holde på med disse gamle motorene.
Loggført
lassie
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus


Vis profil

« Svar #25 på: september 28, 2013, 16:43:57 pm »

Slik ligger jeg an nå, hvordan ser dette ut? Glad Setter virkelig STOR pris på hjelp Glad Har også fått tilgang på noen gode topper som er høvla 2,5mm, er dette for mye?
http://vwparts.aircooled.net/SCAT-Dual-35mm-PDSIT-Solex-Carb-Kit-Dual-Port-p/30435ec-bug.htm?CartID=2
http://vwparts.aircooled.net/Gasket-Set-w-Flywheel-Seal-1300-1500-1600cc-Engin-p/111-198-007afg.htm?CartID=3
http://vwparts.aircooled.net/Piston-Cylinder-Set-87mm-x-69mm-Slip-In-p/vw8700t1.htm?CartID=4
http://vwparts.aircooled.net/Engle-W110-Type-1-Camshaft-1-1-or-1-25-Rockers-p/e6110.htm?1=1&CartID=5
http://vwparts.aircooled.net/SCAT-2-Quart-Deep-Sump-Type-1-and-3-Engines-p/50050.htm?CartID=7
http://vwparts.aircooled.net/Bugpack-Dual-Valve-Springs-Set-of-8-p/4047.htm?CartID=9
http://vwparts.aircooled.net/SCAT-1-25-1-Ratio-Rocker-Assemblies-20188S-p/20188s.htm?CartID=8
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #26 på: september 28, 2013, 17:33:36 pm »

Jeg hadde ikke gått for slipinn sylindre men i stedet gått for disse
mye mere holdbare en de tynnvegga sylindra!
må borre opp toppa med disse sylindra da men det koster jo ikke så mye!

http://vwparts.aircooled.net/88mm-Slip-In-Bottom-and-Machine-in-Top-Cylinders-p/vw8800t1kl.htm
Loggført

Vw 1302
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #27 på: september 28, 2013, 17:47:26 pm »

Når du begynner å nærme deg å finne ut hva du vil ha, ville jeg tatt kontakt med de norske leverandørene for å få priser derfra også. De er også erfarne og kan gi deg flere råd på veien.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #28 på: september 28, 2013, 19:18:02 pm »

Jeg hadde ikke gått for slipinn sylindre men i stedet gått for disse
mye mere holdbare en de tynnvegga sylindra!
må borre opp toppa med disse sylindra da men det koster jo ikke så mye!

http://vwparts.aircooled.net/88mm-Slip-In-Bottom-and-Machine-in-Top-Cylinders-p/vw8800t1kl.htm

Kremt kremt.... 379 hk på hjulene med 1641 Mahle slip inn sylinderne.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #29 på: september 28, 2013, 20:15:31 pm »

Ja vet om han,og suksess for det han har fått til Gliser
men ærligtalt tror du en som ikke har samme peiling på turbo motorer"en ting som jeg ikke vet"
som han vil ha glede av det?og vet ikke om jeg husker feil,så bytter han deler
ganske ofte da dem ryker?? kan kanskje alt som jeg vet? å alle dem som er mere erfarne en jeg
i motorbygging tar feil, att slippinn sylindre er veien og gå?da er det jo ingen vits i for eks putte
bygget! da kunne han vel bare ha tatt 1641 sylindre og fått en bedre motor med mere hk og mere holdbarhet:)Glad
dette vart sagt med en morsom ertene tone da på en lørdagskveld:)Glad
Loggført

Vw 1302
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!