april 28, 2024, 14:12:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljetrykk forsvinner helt plutselig i noen sekunder.. ??  (Lest 4504 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: oktober 30, 2013, 08:28:46 am »

Oljetrykket på turbomotoren forsvinner bare helt plutselig. Kan ligge på 2-4 bar, så plutselig forsvinner det i 2-4 sekunder for så og bli helt normalt igjen.
Dette har skjedd 3 ganger nå på ca 10 turer, blir ikke påvirket av olje temp. I går kveld startet jeg etter olje og filterskift, (fikk opp trykk før jeg satte på tenning)
og hadde nesten 10bar når jeg startet. Når motor nådde rundt 40 grader, var oljetrykket på 4-5bar. Så plutselig falt det ned til 0, og lampa lyste.
Ingen lekkasjer, ingen røyk. Oljetrykket ligger på rett under 2 bar ved fullvarm motor.
Hva kan være galt? Har en mistanke om noe som ligger og stenger i oljekanalene, men kjenner for lite til det systemet.
Har fullflow, eksternt filter, ekstern kjøler, + T4 kjøler.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 30, 2013, 08:41:46 am »

Har du sump med elstra olje da? Stor oljepumpe og org oljevolum går ikke. Pumpa suger motoren tom.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 30, 2013, 08:53:31 am »

Kan være så enkelt som at giveren din har fått noe spon eller annen drit i hullet.
Skru den ut og pirk inni for å sjekke.
Ellers må du fortelle om dette kan skje på tomgang eller kun under belastning, aks, svinging osv..
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: oktober 30, 2013, 09:13:14 am »

Hvis du har dyp sump, hvordan har du tettet overgangen mellom original pickup og forlengningsrøret. Lekker det luft der så forsvinner trykket til olja dekker hullet igjen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 30, 2013, 12:00:44 pm »

Først og fremst ville jeg koblet opp et manometer så du vet om trykket er der eller ikke.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 30, 2013, 12:21:21 pm »

Hei.
Har vdo trykkmåler med ekstra utgang til lys. Har og testet med en original giver som jeg har koblet på i tillegg for å sjekke at det andre virker riktig. Så det stemmer at trykket faktisk forsvinner.
Har BugPack 1,5l ekstra sump ja, og skvalpeplate inni motor.
Har ikke funnet noen kobling mellom belastning/turtall, virker helt vilkårlig. Heller ikke forskjell på kald/varm.
Bruker 30mm pumpe ja, har ikke sjekket oljepickup, det er jo klart en mulighet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 30, 2013, 22:44:48 pm »

Kanskje løs pickup? Lurt å sjekke pumpe også. Vipp av lokket og plukk ut det drivende drevet og se om alt er på stell der og klaring til lokket.
Skummelt med manglende oljetrykk.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 31, 2013, 20:35:31 pm »

Har løst det midlertidig, og utelukket en del feil. Fyllte opp til maks streken med olje, og problemet tilsynelatende løst. Har prøvekjørt bilen med gjennomvarm motor og full belastning i kveld.
Olje kjøleren min ligger høyt over girkassen, oljefilter ligger også høyt over motor. mistenker derfor at oljen siger ned i bunnpanna når motor står stille.
Derfor leser jeg nok olje på peilepinnen når motor står, og når jeg begynner å kjøre, fylles hele systemet opp og derfor er det mindre til pickup røret. Har en mistanke om at det også er feil på picuprøret ja. Bestiller pakninger før jeg åpner. Virker dette logisk på erfarne karer?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 31, 2013, 20:56:41 pm »

Kan jo hende at oljenivået er lavt og pumpa suger falskluft.
Du kan jo fylle mer olje og evt peile når motoren går og se hvor mye du har på pinnen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 31, 2013, 21:00:18 pm »

Kan jo hende at oljenivået er lavt og pumpa suger falskluft.
Du kan jo fylle mer olje og evt peile når motoren går og se hvor mye du har på pinnen.
hva er konsekvensen med å fylle på for mye? Har retur fra turbo i toppen av v.toppdeksel
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 31, 2013, 21:11:45 pm »

Ved å fylle alt for mye kan olja bli stående i sylinderen når motoren er avslått og sive forbi stemplene. En annen faktor er at det kan bli endel akvalping fra veiv og kam som kan skape skum. Men her må man i så tilfelle måle seg frem. Men rart du skal klare å suge tom en sump for olje.
Hvor mange meter slange har du i oljekretsen?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 31, 2013, 21:17:43 pm »

Rundt 2,5m inkludert inn og ut på turbo. 12 raders oljekjøler, t4 kjøler inni, Biltema adapter plate til filter og HP1. 1,5l sump. Tror jeg har på godt 5liter etter oljeskift med filtersbytte.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: november 01, 2013, 00:25:26 am »

Lekker pickup'n i skjøten så får du ikke tak i oljen som ligger i deep-sumpen. Så fort hullet er blottlagt så suger pumpa luft i stedet. Dette er et vanlig problem når man ikke har loddet eller sveiset på forlengeren.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 01, 2013, 12:00:54 pm »

Kan nok tenkes at ugla er inne på noe her.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: november 01, 2013, 15:25:40 pm »

Det er hvertfall noe som har skjedd andre før som bruker "default" monteringssettet som følger med (les: slangeklemme), og da opplever akkurat det samme som du beskriver.
Derfor anbefalt å slag/sølvlodde eller sveise pickup på. Begge deler er relativt enkelt. Slaglodd er veldig greit for de uten sveiseapparat da det er rimelig og raskt å utføre og funker veldig bra.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: november 01, 2013, 15:42:28 pm »

Selv lodder jeg for så å lime en trang slange over skjøten. Utenpå slangen fester jeg en kraftig magnet med slangeklemme. 

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: november 02, 2013, 00:04:32 am »

Ja, ser det klart nå. Får fikse det i vinter. Har fremdeles problem med vippestell venstre side, bråker en del.
Desverre er det også der jeg har et kraftig rør i toppdekselet til oljeretur, og ett til lufting.
Dette gjør det så og si umulig å komme til vippestellet med motoren montert, pga liten klaring til hyllene i motorrommet. Så jeg planlegger å fjerne nok av "hylla" til klaring.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!