mars 19, 2024, 06:41:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Import av buss fra Usa/kanada  (Lest 4378 ganger)
VW Service Einastranda
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: eina


Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)


Vis profil
« på: november 02, 2013, 14:43:08 pm »

Vurdere nå import av en buss fra statene eller fra Kanada.
Har aldri importert bil før, men har fått god kontakt med noen selgere borti der.
Hva er dem vanligste fellene og gå i?
Jeg har fått mye gode bilder og bedt om bilder som dem tar av bil og personer som den ikke kan ha tenkt på og ta før jeg ber om det. Dette for og dokumentere at det er riktig bil dem prøver og selge.
Tenkte og bestille shipping med full forsikring på turen. Dette lønner seg sikkert?
Noen som veit om også shippingselskapet kan ta bilde av bilen og maile meg når dem laster den inn på containeren så jeg er helt sikker på at det er riktig bil som kommer ut hot i Norge?
Hva er beste og sikreste måten og ordne betaling på så det er sikkert både for meg og selger?
Bilene er ikke inne på Ebay.
Som dere skjønner så liker jeg og være litt forsiktig Glad
Gode tips betyr mottas med takk Glad
Loggført

1962 splittbuss 9 seter
1969 Cab
mek
Nybegynner
*
Innlegg: 41
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: november 02, 2013, 16:13:30 pm »

Det er en viss fare med å kjøpe usett, men det gjelder her i landet også.

Jeg kjøpte en Lastebil på Finn for kr. 140.000,-, den skulle være nylig EU godkjent og i topp stand.

De må fått godt betalt for å godkjenne den bilen Sint

Den var alt i fra i topp stand etter min standard

eksempel: Dekkene hadde store dype revner på sidene og kunne eksplodert når som helst. Jeg måtte starte med å kjøpe nye dekk for drøye 40 tusen kroner. Bilen var solgt gjennom et mellomledd så firmaet som solgte bilen og fikk utbetalt pengene var ikke bilens eier. De tok ikke imot reklamasjon




 

Sørg for at transporten ordnes gjennom anerkjente firma
Loggført
55luft
Seniormedlem
****
Innlegg: 263
Bosted: sigggerud


Vis profil

« Svar #2 på: november 02, 2013, 20:01:04 pm »

Send pm til lowlife. Han har tatt inn biler fra USA
Loggført

55 mod orginal boble
76 mod orginal buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: november 02, 2013, 21:00:25 pm »

HB4596 her på forumet her har tatt inn en premie splittbuss fra Canada. Kan være en å prate med.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #4 på: november 03, 2013, 20:43:04 pm »

Den vanligste fellen er vel sparkel og USA-renovering.. Handlet en Westfalia på eBay for noen år siden. Betaling gikk gjennom eBay, så det var inga problem.  Problemet stod på kaien i Oslo høsten 2010. Frakten tok såpass lang tid at det ikke lengre ar mulig å klage til selger via eBay, og all annen kommunikasjon til selger i etterkant var umulig da telefon og epost ikke lengre eksisterte..
Bilen trengte ny girkasse, nytt elektrisk anlegg og full overhaling av alt bevegelig i understellet. I tillegg hadde man utbedret en kollisjonsskade på høyst amatørmessig vis og byttet ut flere dører og deler av innredningen til deler i vesentlig dårligere stand en det som ar vist på bildene. Inget av det som er nevnt over viste på bildene, men alt skule vare i beste orden. "Drive it anywere"... Etter en vinter på bokker og 30-40k mindre på kontoen er nå bilen i god stand, og jeg er tross alt veldig fornøyd med å ha en buss helt uten rust og i god teknisk stand Blunker. Hopp i det, men regne ikke med å spare mye penger jamført ed å kjøpe tilsvarende buss i Norge, hvis du finner en..
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
VW Service Einastranda
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: eina


Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)


Vis profil
« Svar #5 på: november 03, 2013, 21:56:26 pm »

Ja, det er det jeg også er redd for. At bilen ikke skal være den samme som på bildene. Men skal høre med noen shipping selskaper om dem kan ta en god del bilder og maile meg før bilen blir lastet på containeren.
Da er det større sjangs at bilen er den samme som kommer ut av containeren her. Veit ikke om dem gjør det da...
Hvor langt tid tok det fra den ble levert fra selger til du hadde bilen her da?
Også litt usikker på hvordan det gjøres med kontrakter og andre regpapirer som jeg må ha her pga fortolling og registreringa. Sendes det bare med bilen eller?
Er det PayPal som er det sikreste?
Loggført

1962 splittbuss 9 seter
1969 Cab
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: november 04, 2013, 00:21:17 am »

det tryggaste kjøpet vil vera å kjøpa ein bil som ikkje er opppussa eller som blir framstilt som topnotch med blank lakk og heile suppo.
ellers trur eg at eg vil anbefala å handla på thesamba.com framfor ebay.. blir som å samanlikna finn.no med forumet her. suspekte ting blir plokka ut,og selgar har mykje å tapa ved svindel..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VW Service Einastranda
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: eina


Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)


Vis profil
« Svar #7 på: november 04, 2013, 08:24:18 am »

Nå er det slik at jeg tett ved 99% har bestemt meg for en bil, men lurer da på om det kunne vært greit for selgeren borti der og kanskje legge den ut på Ebay med bare en link til meg så jeg trykker buynow på den.
Om det er den sikreste greia og la Ebay og Paypal håndtere kjøpet?
Hvor mye skal eventuelt Ebay ha for denne tjenesten? Noen som veit?
Eller er det andre måter og ordne betalinga som er bedre.
Loggført

1962 splittbuss 9 seter
1969 Cab
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #8 på: november 04, 2013, 10:03:38 am »

http://www.usakonsulenten.com/
Kan anbefales hvis du har spørsmål !
Loggført
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #9 på: november 04, 2013, 14:42:35 pm »

Hei.
Hvis ikke kjøper godtar paypal, så betal til selgers bankkonto, IKKE betal via wire transfer. Når det gjelder papirer så er det viktig at bilens title ( vognkort )står på selger dette er viktig ellers så får du store problemer, kjøpekontrakt må også være med, disse skal følge bilen men få gjerne tilsendt en kopi. Viktig å få bilde med rammenummer slik at du kan sjekke det mot det som står i titlen. Det er viktig å stille de riktige spørsmålene, still spørsmål om alt du lurer, fra rust til deler som er byttet. Det er også viktig å se på bilder om bilen er orginal i interiør og eksteriør, omlakkerte biler kan være skummelt med tanke på bruk av sparkel over rust ol.
Jeg kjøpte bil usett fra the samba og det gikk greit. bare ta kontakt hvis du lurer på noe mere. Jeg brukte Schumacher shipping og var kjempefornøyd, de hentet også bilen hos selger.

john
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #10 på: november 04, 2013, 18:16:13 pm »

Jeg fikk en som driver med formidling av brukte VW til å se på bussen min i California før jeg kjøpte den...betalte ca nok 1500 for dette
Nå er vi vel ikke helt enige om hvor god stand den var i.. det er noen tykke lag med sparkel på hjørnene bak, og noe mer rust i bakkant av taket en jeg hadde regnet med
Men det er vel vanskelig å finne en earlybay i Norge som er like god under  Øyerulling

Jeg hadde først bestemt meg for en urestaurert bil formidlet via oldbug.com.. Denne var solgt, så det ble en via thesamba i stede.
Neste gang jeg kjøper bil som er "klar til å kjøre" skal jeg se den selv uansett før jeg kjøper :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #11 på: november 04, 2013, 19:31:11 pm »

Ja, det er det jeg også er redd for. At bilen ikke skal være den samme som på bildene. Men skal høre med noen shipping selskaper om dem kan ta en god del bilder og maile meg før bilen blir lastet på containeren.
Da er det større sjangs at bilen er den samme som kommer ut av containeren her. Veit ikke om dem gjør det da...
Hvor langt tid tok det fra den ble levert fra selger til du hadde bilen her da?
Også litt usikker på hvordan det gjøres med kontrakter og andre regpapirer som jeg må ha her pga fortolling og registreringa. Sendes det bare med bilen eller?
Er det PayPal som er det sikreste?

Du må ha med "title" USA vognkort og kvittering som viser hva alt har kostet. Dette hadde fraktselskapet kontroll på. De tok også hand om selve fortollingen.
Overfarten tok ca 5 uker og det gikk vel ca 3 uker fra handelen var i boks til bilen reiste med båten. Forresten så var dekkene så dårlige at det ene hadde eksplodert på vei til havna..
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #12 på: november 04, 2013, 21:38:16 pm »

Hei.
Hvis ikke kjøper godtar paypal, så betal til selgers bankkonto, IKKE betal via wire transfer.

Hur menar du här?
En SWIFT/BIC banköverföring till säljarens konto är ju en Wire transfer... finns det fler typer av Wire transfer?
Eller vilken typ av betalning till säljarens konto syftar du på?
Loggført
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #13 på: november 05, 2013, 09:00:00 am »

Hei.
Det jeg mener er at man må sette penger inn selgers bank, da må man oppgi selgers navn, adresse , bankens adresse og kontonummer. Man må ikke sende penger uten at man får disse opplysningene.

john
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 05, 2013, 09:23:10 am »

For mye styr skremmer bort selger også.. husk det. Ebay tar provisjon. Paypal tar 4%.. og hjelper deg bare 45 dager etter at pengene er overført. Bilen er neppe her på 45 dager. Ved normal bankoverføring har du erfaringsmessig null rettigheter.

Om det er bil over 100000,- ville jeg satt meg på fly og inspisert. Eventuellt levert den til speditør selv. Flybilletten spares inn ved å fylle kofferten med deler, klær og sko.

Husk at en bør ha en "clear title". Har hørt det har skapt problemer for noen med "salvage title" som blir utstedt etter trafikk uhell og lignende.
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 05, 2013, 09:37:28 am »

Jeg benyttet www.jetcarrier.com til hele jobben, etter at avtale med selger var gjort. De håndterte betalingen, hentet bilen og fraktet den til Norge. Problemfritt. Selger sa at han som hentet bilen var nøye med å se over bilen. Bilen var som forventet når jeg fikk den. Men ref andre skrekkhistorier tror jeg at det var litt flaks inne i bildet Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #16 på: november 05, 2013, 12:36:39 pm »

For mye styr skremmer bort selger også.. husk det. Ebay tar provisjon. Paypal tar 4%.. og hjelper deg bare 45 dager etter at pengene er overført. Bilen er neppe her på 45 dager. Ved normal bankoverføring har du erfaringsmessig null rettigheter.

Om det er bil over 100000,- ville jeg satt meg på fly og inspisert. Eventuellt levert den til speditør selv. Flybilletten spares inn ved å fylle kofferten med deler, klær og sko.

Husk at en bør ha en "clear title". Har hørt det har skapt problemer for noen med "salvage title" som blir utstedt etter trafikk uhell og lignende.

Enig. Optimalt er å finne flere aktuelle og ta en road-trip. Men det er et stort land....Fort store avstander hvis man skal kjøre.
Usett og summer som svir er dårlig kombo. Kan bli en vond opplevelse. Ingen god start på et kjærlighetsforhold hvis man er blitt lurt på første date'n!

Det er vel fortsatt en toll på biler fra USA?! Så du må momse kjøpesum, frakt, speditør o.l. Egentlig moms på alle utgifter for å få bilen hjem. Pluss evt. denne tollen som hvertfall var på 5-6 % når jeg tok inn en. Men det er maaaange år siden. På den tida det var Hemming Motor News på papir som gjaldt!
Brukte speditør, som fikk bilen fra Florida til havna i Maine. God opplevelse. Jeg hadde fordelen av å bo der når jeg leita, og kjørte mange mil i forskjellige retninger før jeg fant et objekt i byen jeg bodde  Øyerulling
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #17 på: november 05, 2013, 15:27:46 pm »

Jeg benyttet www.jetcarrier.com til hele jobben, etter at avtale med selger var gjort. De håndterte betalingen, hentet bilen og fraktet den til Norge. Problemfritt. Selger sa at han som hentet bilen var nøye med å se over bilen. Bilen var som forventet når jeg fikk den. Men ref andre skrekkhistorier tror jeg at det var litt flaks inne i bildet Blunker

Dette hørtes ut som en suksesshistorie. Jeg har bare handlet deler gjennom JetCarrier, men er kjempefornøyd med service, priser og tider.
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
VW Service Einastranda
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: eina


Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)


Vis profil
« Svar #18 på: november 05, 2013, 21:10:10 pm »

Hei, takk for mye god informasjon her Glad
Jeg har vært en god del i kontakt med Brian Daum, USA konsulenten.
Ble egentlig overrasket over prisen som dem totalt tar med og få en mann ut og se over bil og papirer for meg, eventuelt prute mere pris, dem ordner alt med frakt, toll betalinger og papirer. Jeg henter bare ut en bil i Drammen som jeg betaler mva av og drar og viser hos biltilsynet.( evnt reparerer litt først )
Er det noen her som har vært borti han Brian før eller som kan gi meg noen gode referanser på han?
Jeg betaler gladelig en 10-15000 mere for og vite eksakt hva som jeghenter ut i Drammen, og ikke trenger og løfte en finger for Glad
Loggført

1962 splittbuss 9 seter
1969 Cab
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!