april 24, 2024, 10:26:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feste for 3-punktsbelte i min 65 mod boble  (Lest 3984 ganger)
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« på: juni 24, 2008, 21:33:37 pm »

MERK!! de som skal gjøre noe tilsvarende og bruker denne prosjektråden gjør dette på eget ansvar, båre mhp resultat/godkjenning og sikkerhet


Endelig så fikk jeg tid til å ut i garasjen og mekke litt på Boblo.

Dagens oppgave var å få sveist inn fester nederst på b-stolpen til mine nye fine 3-punktsbelter.



Sett at mange har boret hull i gulvet, og sveist inn brakettene under, og ha en øyebolt i gulvet, men jeg ville ha festene der de står på bobler etter 68.

Her er min fremgangsmåte, Merk denne er ikke godkjent hos BT enda, har riktignok maliet med de, og de var svært positive til at man gjorde slikt.

- Renske bilen inni.
   dvs ut med seter, tepper, og panelene baki.

- Løsne på trekket på b-stolpen og få detta unna/maskere/beskytte mot sveise/slipesprut ved å tape fast noe ikek brennbart, her brukte jeg sveisehanskene mine, og fikk heller lide.

- Måle og planlegge som en helt for å være sikker på at brakettene kommer på rett plass
   Plasseringen ble noe slikt som dette
   
   
   Ca 13 cm over gulvet målt med strak tommestokk. ikke lavere da selv med dette målet hviler braketten nede på varmekanalen

- Bore og gjenge hull i braketten,  Siden det allerede var et hull i ene hjørnet så la jeg den ene oppå den ande, men da med hullet for den andre på motsatt side, og så kjørnet merke så jeg kunne borre opp og gjenge opp til M6
   

- Etter å ha spekulert litt på hvor ting skal være, så satte jeg et kryss der senter hovedhullet var, brukte kjørner, borret opp med 6mm bor. så utvidet det hele med en sli stepp-bor eller hva det nå heter, til 20mm


- Etter å ha borret opp hovedhullet, og så 2x 6mm hull der skruene skal være som jeg så utvidet med samma steppboret til 8mm (så det ble rundt) kunne jeg lirke inn braketten via åpningen oppe til venstre (for førersiden)

Trikset var å først tre en blomstertråd igjennom govedhullet i braketten, så igjennom hullet i b-stolpen (pass bare på å tre breketten på rett side)
så knyte denne sammen i enden så det ikke var noe sjans for at den forsvant nedi intet. så tre 2 nye .5m lengder igjennom hvert M6 hull på braketten igjennom korresponderende hull i b-stolpen.

Disse 2 siste lagde jeg en løkke som var større enn M& hullet, som var så robust at jeg kunne dra litt i de, men ikke umulig å få igjennom når jeg ville fjerne de.


Når jeg hadde braketten der jeg ville ha den så trakk jeg hardt i den nederste så tråden kom igjennom hullet, så jeg kunne feste min høyst flotte patenterte skruekombinasjon i dette hullet


Skrudde inn skruen, og strammet med vingmutteren (denne ble senere kjekk å ha til å feste klypa på mig-sveisen) og gjentok samma prosessen på den andre skruen... justerte så alt så ting plasserte seg fint.

Sveiste så rundt i hovedhullet, fjernet så de emminente festeskruene, så sveiste de også.

Deretter var det å slipe bort mengder med hønskit som man sier i Trøndelag (unnlater å vise bide av detta)



Så gunnet jeg, samt hadde på sånn hulrom-olje fra Tectyl som jeg kjøpte på Torsov.


Skal gå slipe bort grunninga som seig, kanskje sparkle litt, så lakke i orgfarge, og lime på trekket igjen.

Deretter blir det å montere de lekre nye beltene på plass, rett etter at jeg har fått inn det nye Oatmeal TMI teppesettet jeg kjøpte av Lars Rosenquist.

Vil oppdatere denne posten når jeg får festen og selene godkjent av BT

.LP


« Siste redigering: juni 25, 2008, 08:15:14 am av .LP » Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juli 12, 2008, 23:25:12 pm »

Hjalp broren min med dette på 66en hans idag.

Fint med slike tråder som det her Glad

Men spørsmål:
Dette trenger vel ikke godkjennes? Bilen i dette tilfellet var uten belter i utgangspunktet.
Må da være bedre hjemmeløsning enn ingenting uansett?
« Siste redigering: juli 12, 2008, 23:28:18 pm av Gaston » Loggført

1957 Type 2
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 13, 2008, 00:30:06 am »

Godkjennes og godkjennes fru blom,
største problemet er vel forsikringselskapene,
jeg snakkket med bt først og de var høyst positive til at slike sikringstiltak ble gjennomført,
de hadde noen krav til festene (ca 500 kg drag), og beltene Se linken under for details
http://vw65.blogspot.com/2007/09/3-punkts-belter-i-min-65.html

Såh, når jeg skal inn og eu-godkjenne boblo, så skal jeg prøve mitt beste på å få papirer på greiene så jeg er på den sikre siden.

org så er det diagonalbelter som står i, og det er ikke rare greiene, kan jo demontere og kjøre uten, men da må man holde seg fast når man kjører hardt i svingene

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: mars 27, 2018, 17:29:45 pm »

Fin tråd!
To spørsmål:
1. Er 7/16" gjenger det samme som boblene hadde som standard?
2. Hvordan gjorde du det på det øvre festet? Fikk du plass til en tilsvarende brakett der?
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!