april 19, 2024, 09:37:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til forstilling! HASTER!  (Lest 3326 ganger)
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: november 14, 2013, 23:03:33 pm »

Heisann! Driver for tiden og monterer puma forstilling, har montert alt utenom leddboltene som går gjennom spindlene. Men noe er galt, det er altfor mye vandring i spindlene når jeg har montert dem, har prøvd å shimse opp med noen skiver jeg fant liggende, uten hell. Noen i Stavanger område som har noe liggende?

Mvh Rune
Loggført

1965 T1
1973 T2
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2084
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 15, 2013, 17:11:33 pm »

Heisann. Ikkje at eg er nogen ekspert men ta dette videre til
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?12372.last
Trur du får kjappere svar der :-)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 15, 2013, 22:36:47 pm »

Hey.
Her kan du ikke synse, og prøve med shims etter eget ønske. Det skal være x antall shims oppe og nede. Dette satt opp etter en tabell. Ellers blir det helt feil. Hvis det er slark kan det virke som foringene dine er tatt kvelden?

Petter.
Loggført

Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: november 15, 2013, 22:43:37 pm »

Aha! Da jeg demonterte dem var det ingen shims enten oppe eller nede. Vet du hvor det finnes en tabell? Noen måte å finne ut om foringene er kaputt?
Loggført

1965 T1
1973 T2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 15, 2013, 23:12:35 pm »

Her må man passe på at det blir riktig. Det er viktig at leddboltene ikke blir stående i spenn.

Husker jeg riktig så bør det minst være 3-4 shims mellom bærearm og "spindle carrier"

Det er viktig at laddboltene ikke blir stående i spenn, så her er det litt prøving og feiling.

Antall shims oppe og nede vil variere etter hvor langt inn øvre og nedre bærearm står i forhold til hverandre.

Hvis man trer leddbolten gjennom foringen så skal det være minimalt med slakk. Den bør akkurat kunne gli gjennom.

Et nytt sett med leddbolter og foringer koster ikke stort og de fleste med presse (anbefaler å bruke presse, ikke hammer) kan skifte foringene.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 16, 2013, 07:34:44 am »

Det skal være 10 shims totalt på hver bolt. Altså 10 oppe og 10 nede. Hvordan du fordeler disse ute og inne, er det tabellen som bestemmer. Du skal bruke noe som er helt rett, legge det over endeflaten på bærearmene. Da vil du se at den øvre står lenger inn enn den nedre. Dette mellomrommet måler du med noe som er nøyaktig. Husker noen anbefalte å bruke bor, som en slags måleverktøy. Omtrent som man bruker bladsøker. Det er faktisk ikke så dumt.
Ut ifra dette målet, kan du lese i tabellen hvordan shimsene skal fordeles.
Det er enkelt som bare det, men det må gjøres slik, for å unngå spenn i boltene. Med andre ord, så er det ikke mulig å justere noe cambervinkel på bil med linkpinforstilling. Her er det den riktige vinkelen som teller...

Skal se om jeg finner tabellen..
Ellers så ligger den her inne på forumet, for det er ikke lenge siden jeg hentet den ut selv.

Lykke til.
Petter'n. 
Loggført

wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 16, 2013, 07:43:24 am »

Her fant jeg det du trenger for å få dette til..

* topic,13069.0.htm (77.01 KB - lastet ned 138 ganger.)
Loggført

wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 16, 2013, 07:49:14 am »

Ble litt teit vedlegg dette, men du får lagre det, og så åpne det.
Er ikke helt stiv på data serru.. Glad
Du vil se at tabellen viser totalt 8 shims ute og inne. Det er fordi det er for shimssett med o-ring.
Men når du kjøper sett i dag, er det stort sett uten o-ring, og da er det 10 shims mener jeg å huske.
Men for å si det enkelt, så er det shimsene mellom armen og spinfelen som er viktig. De du setter på utsiden er egentlig bare "resten" av de x antall shimsene du skal bruke.
Okei?
Loggført

Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: november 16, 2013, 18:20:45 pm »

Ok! Tusen hjertelig takk for svar folkens! :-) Ser ut som jeg må kjøpe meg et sett med shimssett. Vet du hvor man får tak i dette? Ser hotshop har, men med bolter også.
Loggført

1965 T1
1973 T2
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 16, 2013, 21:34:28 pm »

Detta fikser du.
Bare kjøp linkpin sett. Komplett. Det har de hos alle vw butikkene. Selv handler jeg slike ting hos unneberg. Da har du det dagen etter. Men sikkert samme service hos de andre oxo. Du må da evt få presset inn de nye bronsehylsene som følger med. Det er fort gjort.når du gjør dette blir alt iallefall riktig foran der:-).
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!