mars 28, 2024, 16:26:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: NORSKE BARNDOORS  (Lest 196882 ganger)
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #180 på: desember 21, 2013, 15:00:47 pm »

dere som vil bygge legobil, kan ta ut chassinummeret deres, og ringe meg, så henter jeg resten vederlagsfritt  Gliser jeg liker å knote litt, å bevare mest mulig fra opprinnelsen av bilene, så orginale deler som er utskifta står høyt på ønskelista mi  Glad
God Jul, og Happy BarndoorHunting
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #181 på: desember 21, 2013, 15:42:59 pm »

Hadde vært gøy hørt my gerson sku hatt for en bd sika 😜

neinei:)

kjøp heller eit BD-KIT til din. feks:

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rock-z
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:



Vis profil
« Svar #182 på: desember 26, 2013, 01:35:00 am »

vi koser oss med denne tråden…!!

Tall er også spennende synes jeg. Møller har jo skrevet om sin historie ved flere anledninger – og om man tar for seg tallene deres og ser på antall bobler (gjesp) importert kontra totalt antall Volkswagen importert, får man et anslag på antall Barndoors som ble solgt nye her i landet.

Kan dette være et realistisk anslag, eller finnes det noen bedre? Ser det er motsetninger i tallene til Møller også..
(1955 blir selvfølgelig feil, da kun de tre første månedene skal være med.)

År   Bobler   Totalt   Antall Barndoors nye til Norge(?) - egen utregning...
1949   200   190   0
1950     10     10    0
1951             50       24
1952   900   1202   302
1953   1200   1636   436
1954   1300   1987   687
1955   1218   1631   413



Veldig interessant post YoungBoy...! Totalimport-minus-Type1import burde jo gi Type2-tallet for disse årene...interessant.

Er du sikker på at totalimport-tallet IKKE inkluderer Dodge og Hanomag og diverse annet som Møller hadde agenturet for?

Overlevelsesraten for sjeldne biler er - som tommelfingerregel - ca 5%...og for "vanlige" biler ca det halve.

Hvis tallene dine stemmer... så tilsier det ganske nøyaktig 1500 BD solgt ny i Norge.... 5% overlevelsesrate for BD i Norge skulle tilsi 75 gjenlevende...og 2,5% skulle tilsi 37,5. Faktisk overlevelsestall er vel et sted imellom der...så 1500 totalimport er slett ikke noen dum antakelse.

MEN - parenteskommenatren din rundt Type1 vil straffe seg hardt på neste hjulebord! Slikt tolereres ikke... Denne "mother of"-tråden er bare starten på en serie med tråder for å termosifisere landet......hvor vi bygger opp spenningen mere for hver tråd som lanseres...."The Mother of...... "Jomfruåret 1949-tråden"....."Splitboble-tråden"......"LowlightGhia-tråden"....."Split-Cab-tråden"....."Made in Norway"...."Coachbuilt-tråden"..... Boy - have we got a lot to look forward to!.... og Type1-skeptikerne skal få spise sine utslitte pedalgummier.

Når man ser på "gjenlevende" eller kjente Bd'er sammenlignet med Splitt/tidlig oval i Norge, er det et mye mindre innslag av ex svenske BD enn det er ex svenske T1? Inntrykk av at mange av splittene som ruller i Norge har svenske aner, men at dette er mer sjelden når det gjelder BD. Eller tar jeg feil?? Skyldes det at firmaer kunne kjøpe nye biler, men ikke privatfolk?
Master Split, 
det er kun vw tallene gjelder, ikke Møller US. Magirus begynte de ikke med før i 1955, og siste Hanomag kom i 1944.

Ang. type 1 så setter jeg for øvrig stor pris på at man aldri får dø i synden….!
Ser fram til termosifisering av vwnorge og er nok ikke ferdig med verken delt bakrute eller fastfoot…. Blunker

@knechten: Jeg har også grunnet på dette med svenske kontra norske aner på BD. Da vi snakket med eier nr. 2 på bussen min, sa han jo akkurat det – han hadde kjøpetillatelse og kunne handle bussen hos Møller. Hadde du behov for buss fikk du tillatelse – og da slapp du å kjøpe noe lett herpa og nedslitt som du tok hjem over grensa…?

Youngboy

Spennende med tall , mens man drømmer om å få seg en BD, her er BD import tall for Norge, fra noen kaller "bibelen " for transportere, Specification guide 50-67 av David Eccles:
1951: 59
1952:536
1953:761
1954:514

Hvis det kom 100 BD i 1955 så blir det en total på 2000, hvis 5 % har overlevd har jeg 100 potensielle eksemplarer å velge i , bare i Norge

Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #183 på: desember 26, 2013, 23:49:17 pm »


Er dette en Barndoor.....eller en Bay?

http://dykkepedia.com/wiki/Bukkholmen



* 800px-Folkevognbuss_Bukkholmen.jpg (45.21 KB, 800x534 - vist 493 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #184 på: desember 27, 2013, 14:14:54 pm »


Er dette en Barndoor.....eller en Bay?

http://dykkepedia.com/wiki/Bukkholmen



Bay.. du ser tykk fanger ned mot bunnen.
Loggført
aremann
Seniormedlem
****
Innlegg: 410
Bosted: buskerud


Vis profil

« Svar #185 på: desember 28, 2013, 23:30:46 pm »

Hadde vært gøy hørt my gerson sku hatt for en bd sika 😜

neinei:)

kjøp heller eit BD-KIT til din. feks:


detta er jo ikke no til sikaen, den er jo anderledes bak Rekker tunge men sku hatt div til panelen, for den er j sugen på få på veien Rekker tunge
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #186 på: desember 29, 2013, 00:48:27 am »

illustrasjonsbilde:) sjølsagt får du alt du treng til singelkaben din. klassicfab.com
men ja, prioriter den med minst arbeid! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #187 på: januar 01, 2014, 03:15:46 am »

Indre Østfold 1955  Kult


*  (144.55 KB, 587x355 - vist 458 ganger.)
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
rusthaug
Medlem
***
Innlegg: 201
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #188 på: januar 03, 2014, 09:12:55 am »

Vakker  Glad  Fikk vel ikke denne som orginal to farga?
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #189 på: januar 03, 2014, 09:21:47 am »

Indre Østfold 1955  Kult
Kult bilde, ligger her i fra før. Gamle nabokommunen dette.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
aremann
Seniormedlem
****
Innlegg: 410
Bosted: buskerud


Vis profil

« Svar #190 på: januar 05, 2014, 01:10:06 am »

henta hjem nok en barndoor idag Gliser Gliser Gliser
Loggført

SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #191 på: januar 06, 2014, 10:38:05 am »


GRATULERER til aremann! Helt helt konge og se at alle disse bilene kommer ut av skogen....stå på!


* aremann Jan2014 2.jpg (73.12 KB, 800x444 - vist 519 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
oli
Seniormedlem
****
Innlegg: 338
Bosted:


Vis profil

« Svar #192 på: januar 06, 2014, 19:36:55 pm »

Ser det dukker opp noen etter hvert, knallbra, men hvor mange av disse blir restaurert og kommer på norske veier etterhvert ??
Loggført
rock-z
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:



Vis profil
« Svar #193 på: januar 07, 2014, 00:03:41 am »


* 010.JPG (5.62 KB. 448x299 - vist 350 ganger.)

* 009.JPG (17.01 KB. 448x299 - vist 339 ganger.)

Norges første Barndoor Ambulanse? 1952 modell, Første eier Norske Kvinners Sanitetsforening Soknedal, ble brukt "helt" til 1953 da sjåføren ble vel opptatt av inneklima i bussen og utrykningshastighet og fikk eieren til å bytte den ut med 53 Mercedes, som fortsatt lever i Trondheim

Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #194 på: januar 07, 2014, 15:52:20 pm »

Ser det dukker opp noen etter hvert, knallbra, men hvor mange av disse blir restaurert og kommer på norske veier etterhvert ??
nå er det ikke gjort på 5 uker å restaurere en slik bil, så en hvert 3dje år som kommer på veien må da være bra ? Blunker ikke alle vil bygge ny bil med en "norsk" chassinummer heller, så da tar det nødvendigvis litt tid ("noen" har flere andre prosjekter samtidig og....)  Gliser




 Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #195 på: januar 07, 2014, 17:51:07 pm »


Fantastisk Arnstein!!! Vi digger det..... Er dette til 52 Panelen fra Østfold?

Dette blir helt konge.....skal du ta en "Kempes"....eller en "Demian".....og stille på SCC nå til sommeren?

Keep up the good work!
Loggført

SCREWDRIVER #2
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #196 på: januar 07, 2014, 18:51:35 pm »


Fantastisk Arnstein!!! Vi digger det..... Er dette til 52 Panelen fra Østfold?

Dette blir helt konge.....skal du ta en "Kempes"....eller en "Demian".....og stille på SCC nå til sommeren?

Keep up the good work!

sa vel 5 år på østfoldbilen, så håper det ikke sprekker for mye, men 58 modellen tar tid den og,... Blunker+ etpar biler jeg ikke kan legge ut bilder av her da ;-)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
tom ivar t2
Seniormedlem
****
Innlegg: 316
Bosted: sola


Det går beire i mårræ


Vis profil
« Svar #197 på: januar 07, 2014, 19:23:08 pm »

Respekt og spark i rævæ  til oss andre (les inspirasjon)  .
Dette ser godt ut , jeg tror bare ole johnny sin kommentar er fordi han er veeeeldig misunnelig for at at han ikke har fått seg buss enda .hahahahah
Hva sier du Øystein har du noe slags tall på hvor mange biler som finns i landet pr idag.
Som har potensiale til å komme på  veien igjen .
Hadde vært kjekt med en opptelling .
Vi mangler vel bilder av noen enda gjør vi ikke , hva med Are mann som stadig er i skogen, noen  bilder ?
Mvh Tom ivar

« Siste redigering: januar 07, 2014, 19:27:00 pm av tom ivar t2 » Loggført

T1 1949
T1 1952
Type 1 1500 1967.
Type 2 Ambulanse 1961.
Type 2 15 Vindu deluxe 1962.
porsche 911 carrera 1988.
Barndoor panel 1953
T3 syncro pick up
aremann
Seniormedlem
****
Innlegg: 410
Bosted: buskerud


Vis profil

« Svar #198 på: januar 13, 2014, 21:57:01 pm »

Respekt og spark i rævæ  til oss andre (les inspirasjon)  .
Dette ser godt ut , jeg tror bare ole johnny sin kommentar er fordi han er veeeeldig misunnelig for at at han ikke har fått seg buss enda .hahahahah
Hva sier du Øystein har du noe slags tall på hvor mange biler som finns i landet pr idag.
Som har potensiale til å komme på  veien igjen .
Hadde vært kjekt med en opptelling .
Vi mangler vel bilder av noen enda gjør vi ikke , hva med Are mann som stadig er i skogen, noen  bilder ?
Mvh Tom ivar

Er jo så tungvint legge inn biler på forumet her atte.... Ligger på facebook


Loggført

SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #199 på: januar 14, 2014, 13:45:15 pm »


Veldig hyggelig bilde som dukket opp på facebook:



* 5590_10151850058546892_1818809563_n.jpg (84.71 KB, 720x510 - vist 378 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #200 på: januar 15, 2014, 07:53:59 am »

http://barndoormafia.skynetblogs.be/
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #201 på: januar 17, 2014, 12:51:15 pm »


Et veldig hyggelig norsk bilde som dukket opp på veggen på NTM:



* BD NTM.jpg (70.67 KB, 800x597 - vist 406 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #202 på: januar 17, 2014, 12:55:12 pm »


Kjempeinteressant informasjon - bekreftet av VW selv:

Totalimport til Norge, nye biler fra Wolfsburg - Type 2:

1950 = 0
1951 = 59
1952 = 536
1953 = 761
1954 = 514

Veldig interessant!

I forhold til hvor mange 53 og 54 modeller som har overlevd...så skulle det tilsi at det fortsatt er flere 52-modeller som er "uoppdaget" !
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #203 på: januar 17, 2014, 14:02:59 pm »


Et veldig hyggelig norsk bilde som dukket opp på veggen på NTM:



Jøss! Visste ikke at den norske tvillingbroren til James Dean kjørte barndoor.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #204 på: januar 17, 2014, 14:18:25 pm »


Et veldig hyggelig norsk bilde som dukket opp på veggen på NTM:



Jøss! Visste ikke at den norske tvillingbroren til James Dean kjørte barndoor.


Jeg visste ikke en gang at James Dean hadde en tvillingbror i Norge....!
Loggført

SCREWDRIVER #2
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #205 på: januar 19, 2014, 18:58:05 pm »

Har dette vært postet tidligere?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #206 på: januar 19, 2014, 22:03:41 pm »

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #207 på: januar 19, 2014, 22:45:36 pm »

Foran rådhuset i Elverum
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #208 på: januar 19, 2014, 22:47:44 pm »


Så utrolig mye artig vi har fått fram i denne tråden - keep up the good work!

Dette renseriet ser ut til å ha både "Varebil nr1" og "Varebil nr2" i stallen...



* NO BD.jpg (78.99 KB, 737x600 - vist 358 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #209 på: januar 21, 2014, 11:07:28 am »

Ikke så mye av bilen men, har den caps eller ikke?

http://digitaltmuseum.no/things/portrett-av-slakter-og-kjtthhandler-martinus/NM/GBS.F.010041-00063?query=firmabilen&search_context=1&count=1&pos=0
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!