april 29, 2024, 10:29:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Snøkjetting - hvilken er best for T2?  (Lest 3051 ganger)
gelgjo
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« på: desember 11, 2013, 10:21:49 am »

Hvilken type snøkjetting er best for min T2 caravelle 1985 modell? Dekkene er 185 (80) R14 - C 120/1000 (Nokian 5), med andre ord gode dekk.

Med bakhjulsdrift og glatte Tromsø-bakker holder det likevel ikke, selv ikke med ballast i lasterommet! Glad. Det finnes så mange typer kjetting, og de som er best i test er ofte testet på nyere biler med lavprofildekk, så resultatene vil kanskje ikke passe for våre gamle biler med annen dekkprofil og bakhjulsdrift.

Noen med gode eller bitre erfaringer som vil dele?
Loggført
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #1 på: desember 11, 2013, 17:53:58 pm »

Tettlenka pigg kjetting.Ikke de såkalte hurtig kjettingene.Det hurtige med de er levetiden.Ordentlige kjettinger tar ikke lengre tid og sette på og varer lenge.De virker ordentlig også.
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: desember 13, 2013, 23:05:54 pm »

piggkjetting utan tvil. ellers kan du lika godt ta beina fatt:) min erfaring for ei veka sidan, med T3 pickup var att heller ikkje kjetting var godt nok for å komma seg fram i heller dårlig føre. men dette var med tomt lasteplan. min konklusjon er at T3 + vinter = syncro. eller om du ikkje vil byta bil so anbefalar eg deg å få inn max mulig ballast i bilen. ein rundballe burde holda:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #3 på: desember 13, 2013, 23:53:48 pm »

TRODDE ALDRI JEG SKULLE MOTSI TISTLO MEN HADDE T3 2 WD OG SATT ALDRI FAST.
KOMPISSEN SATTE SEG FAST DER JEG ALEREDE HADDE KJØRT MED LIK BIL  MED BEDRE DEKK.
HADDE FLAKS SOM HADDE KJØPT BIL SOM VISTE SEG Å HA SPERRE  Gliser.
PIGGKJETTING ER HELT KLART Å FÅRETREKKE MEN KNIPETAK HAR OGSÅ HJULPET MEG EN REKKE GANGER, MEN MÅ IKKE BRUKES HVIS DU ER REDD FOR HJULBUENE DINE.................
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: desember 14, 2013, 00:14:14 am »

hei mr capslock
sist eg var i strømmenområdet såg eg heller aldri noko til dei bakkane og drittvegane me har her borte Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #5 på: desember 14, 2013, 22:45:11 pm »

No er det vel ikkje lov med piggkjetting lenger. Gråter
Har kjørt Carahelveten med frontmotor, piggkjetting og snø til godt over støtfangaren i motebakkane i Tistlo-land.
Går som bare det, men skramler fælt Øyerulling
Moderne gummibelagte kjettingar med sammanhengande langsgåande kjede er støysvakt og bekvemt å køyra med, men mindre effektivt enn tverrlenker med 15-20mm pigg
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: desember 15, 2013, 14:41:48 pm »

da er vel ingen som bryr seg om da er lov eller ikkje når ein ikkje kjem opp bakken utan kjetting Glad
men ER da virkelig ulovlig? eller e da kun i byar og sånt? har pendla til skulen ein heil vinter(halvt år..) med bobla + diagonalslicks og gamle piggkjettingar utan at nokon frå lovens lengre armar har bekymra seg. einaste skaden var då ei tverrlenka løysna på innsida og dermed flerra opp lakken på skjermen.. men bruksbil er bruksbil
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #7 på: desember 15, 2013, 19:46:41 pm »

Piggkjetting. Knipetak vrir seg av ved stor belastning. Hurtigkjetting ryker.
Loggført
gelgjo
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: desember 16, 2013, 10:09:12 am »

Hjertlig takk til dere som har svart! Takket være deres gode råd har jeg klart å styre unna de fargerike tilbudene fra bilutstyrsforretningene og bestilt "gammeldags" kjetting fra en av de få gjenværende kjettingfabrikkene.

De folkene vet hva de snakker om: Fordeler og ulemper med tette vs. standard tverrlenkeavstand osv forklares med at tettsittende går jevnere og fester bedre i snø, mens de koster mer, veier mer, og biter ikke så godt i blank is fordi vekta blir fordelt på mange pigger.

Jeg landet på "standard" kjettinger i første omgang så blir jeg snart en erfaring rikere og vil dele erfaringen med andre når vinteren i Tromsø en gang er over (ca 1/2 år fra nå...)  Glad

Beste hilsen fra Geir Ivar Elgjo.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!