april 26, 2024, 01:02:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: porsche 915 kasse i 1303  (Lest 2344 ganger)
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« på: desember 27, 2013, 23:12:00 pm »

Vet at noen har dette. Hvor mye må byttes? Er det en komplisert sak? Ønsker tips om hvor en kan få tak i.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: desember 28, 2013, 17:28:12 pm »

Vet at noen har dette. Hvor mye må byttes? Er det en komplisert sak? Ønsker tips om hvor en kan få tak i.

Gå inn på German Look forumet og der vil du finne beskrivelser på hva som må til for å få på plass en Porsche kasse. Har ikke Turbo Haraune også 915 kasse i sin fine German Looker? Selv kommer jeg til å bytte 3de og 4de gir i min 1303 kasse til noen gir fra T2 buss for å få en mer cruisevennlig utveksling. 0.82 istedenfor 0.89 som er originalt.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #2 på: desember 29, 2013, 00:13:56 am »

Har 915 kasse i min 03. Synes Haraunes "915 montering i min 1302" fra prosjektgarasjen mars 09 dekker det meste. Mye arbeid, lenger bredere og tyngre.. Clutch som orginalt arbeider feil vei.. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer info.
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #3 på: desember 29, 2013, 14:59:15 pm »

største problemet er egentlig giroverføringen. den går i bunn av tunellen med 915 mens boblekassen er på topp.
Da har du valget mellom spesialgirspak fra bug@5speed slik som jeg har eller orginal porshe spak som er enda vanskeligere å få tak i.
Bilen min står uten motor nå så du kan jo komme å se om du vil, hvor mye jobb det blir om du vil flytte kassen frem 10cm slik som jeg gjorde for å få bedre plass til motoren.
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 29, 2013, 17:23:52 pm »

Hørres ut som en god plan å ta turen til deg øyvind utpå nyåret. Ingenting er bedre enn å sjå det irl.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 29, 2013, 23:41:34 pm »

Takker for mange gode tips. Det er mye å tenke på ang det ene og det andre. Men først å fremst for min del nå er hvor mye eg skal legge i dette. Det blir fort noen timer jobb, endel $$$, før det blir noe seriøst, men eg må bruke litt tid til å bestemme meg, å få lyst til å gjer det.
Det er sykt tøft å stå på sidelinja når Øyvind passerer med 02en sin, men det har til i dag vært nok for meg.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: desember 30, 2013, 10:58:35 am »

Takker for mange gode tips. Det er mye å tenke på ang det ene og det andre. Men først å fremst for min del nå er hvor mye eg skal legge i dette. Det blir fort noen timer jobb, endel $$$, før det blir noe seriøst, men eg må bruke litt tid til å bestemme meg, å få lyst til å gjer det.
Det er sykt tøft å stå på sidelinja når Øyvind passerer med 02en sin, men det har til i dag vært nok for meg.

Når jeg hadde porsche husker jeg 915 kassen som en utskjelt kasse med mye feil. Mulig det var overdrivelser på porsche forum.

Det skal mye til å finne en bra 915 kasse der ute, nettopp for de ofte må overhales pga slitte synk ringer m.m. Jeg hadde en slik kasse i min x 911 og den var ikke bra. Jeg levde med dobbeltclutching i gir nedover for jeg ikke ville spandere på den en overhaling.

Finner du en kasse må den stort sett uten unntak overhales og bare overhalingen av en slik koster normalt like mye som en ny kcr eller tilsvarende vw kasse. Men overhaler du selv er det nok penger å spare.

Og mener også å huske at det finnes både 4 og 5 girs varianter av 915 kassen, sjekk dette før du slår til.
Loggført

1961 T1 - Custom
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #7 på: desember 30, 2013, 12:39:37 pm »

Hva med en G50 kasse? De får du for ca 35.000-40.000, nyoverhalt.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: desember 30, 2013, 15:39:29 pm »

Må ikke hele torsjonen kappes da ? Så den videoen som var med en av scc dvd'ene som viste skinne bobla i detaljer. Hadde ikke de kappet hele torsjonen og montert kortere fjører ? Mulig jeg husker feil.
Loggført

1961 T1 - Custom
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 30, 2013, 18:39:06 pm »

Må ikke hele torsjonen kappes da ? Så den videoen som var med en av scc dvd'ene som viste skinne bobla i detaljer. Hadde ikke de kappet hele torsjonen og montert kortere fjører ? Mulig jeg husker feil.

Stemmer nok det. G50-kassa er direkte uegnet å montere i ei boble. G50-kassa er jo kanon-god,tåler langt over 1000 hk og er en drøm å gire, men rett og slett helt uegnet å putte i ei boble, Som Kjetil skriver her er de fleste 915-kassene moden for overhaling. Dette ofte pga. litt "uvettig" bruk da mange putter den i 1. eller 2. gir gjerne i 150 kmt. Da får synkroniseringsringene en heftig jobb å gjøre! Bortsett fra synkroniseringsringene i all hovedsak 11. og 2. gir (og av og til 3.gir) så er 915-kassa bra, men du bør "kjenne" kassa for å gire godt med den.

Hvis du ikke skal ha veldig mye krefter i ei boble så hadde nok jeg også heller bygget en bra boble-kasse. Du får en bra tettsteget boblekasse som er nyovehalet for det du må betale for en sliten 915-kasse og da må du i tillegg brukke masse tid og penger på å få den inn i bilen.

CSP har jo ganske gunstige priser på kasser, så hadde jeg vært deg så hadde jeg heller fått dem til å bygge en tettsteget / forsterka kasse.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: desember 30, 2013, 19:05:03 pm »

G50 er nok ikkje HEILT uegna å putta i boble, iogmed at da er gjort av han her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9935.0.html OG godkjent av tviltilsynet!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #11 på: desember 31, 2013, 12:08:08 pm »

Montering og tips til 915 montering.

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=9153

Arnstein
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!