april 29, 2024, 00:22:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan fungerer ladelampen?  (Lest 4691 ganger)
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« på: juni 27, 2008, 19:31:11 pm »

Jeg har problemer med ladelampen på sika 75mod. Den lyser ikke når jeg skrur på tenningen(uten å starte motoren) Men hvis jeg tar ut sikringen til varsellysene i dasjen, så virker den. Jeg må liksom velge mellom oljetrykk, eller ladelampe. Noen som har noe ide om hva som kan være feil? Lurer på om det er en spesiell pære til ladelampen. Dynamoen lader, og alt er ellers i orden. anyone?
Lettere å feilsøke hvis jeg vet hvordan dette skal fungere..
« Siste redigering: juli 02, 2008, 10:22:03 am av pungar » Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #1 på: juli 02, 2008, 10:22:43 am »

ingen som kan hjelpe?
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 04, 2008, 21:42:04 pm »

høres jo ut som en kortsluttning i en ledning da...siden den ikke lyser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #3 på: juli 04, 2008, 22:42:30 pm »

høres jo ut som en kortsluttning i en ledning da...siden den ikke lyser

kanskje det er problemet. Kan jeg trekke en ledning rett fra D+ på dynamoen, og til pæra i ladelampen?
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 05, 2008, 09:08:20 am »

nei tror ikke det...den må gå igjennom rele'et som ligger på høyre sidet av baksetet
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #5 på: juli 05, 2008, 15:40:35 pm »

nei tror ikke det...den må gå igjennom rele'et som ligger på høyre sidet av baksetet
Jeg har vekselstrømsdynamo, med innebygget regulator. Ikke noe rele her(heller ikke noe baksete Blunker)
Hvis det finnes noen med greie på dynamo, så vær så snill å syng ut.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 05, 2008, 15:44:33 pm »

du kan gjerne trekke ledning.. så lenge den går igjennom regulatoren
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #7 på: juli 05, 2008, 16:02:49 pm »

du kan gjerne trekke ledning.. så lenge den går igjennom regulatoren

Har prøvd dette, men uten hell. Jeg har 12v mellom ledning til d+ og jord når tenningen er på. Men i og med at d+ ikke jorder, så vil jo ikke lampa lyse. Og når jeg starter bilen, så vil det ikke gå noe strøm gjenom ankeret i dynamoen. Begynner å lure på om jeg har kjøpt en likestrømsdynamo. Lurer på hva stikkene DF og D- står for. Eventuelt hvordan jeg kan sjekke at dette er en vekselstrømsdynamo.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 05, 2008, 17:02:32 pm »

har du sjekket ledningen under panseret som går inn ilampen..sitter alt som det skal?,hva slags bil har du?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: juli 05, 2008, 17:20:59 pm »

Se på bildene så ser du tydelig forskjell på vekselstrøm og likestrømsdynamo.
Alle likestrømsdynamoer må ha et laderele.
Noen vekselstrømsdynamoer må ha en reguletor, da har de tre flatstikker på seg i tillegg til en pluss-skrue.
De andre vekselstrømsdynamoene har innebygd regulator og har bare en skrue til pluss, og en flatstikke for ledningen til ladelampa.

Ladelampa får pluss med en gang du setter på tenningen, og minus "stjeler" den gjennom dynamoen. Når du starter motoren får den fortsatt pluss fra tenningslåsen/sikringsboksen, men den får også pluss fra dynamoen. Når den har 12V på begge ledningene er det jo 0V i forskjell og ladelampen slukker.....


*  (19.64 KB, 300x300 - vist 185 ganger.)

*  (21.8 KB, 300x300 - vist 204 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #10 på: juli 05, 2008, 17:40:32 pm »

Tusen takk! Da skjønner jeg plutselig mye mere. Den dynamoen jeg skrudde ut hadde bare et stik i tilleg til plus og jord, mens den nye har tre stikk. Den nye dynamoen trenger altså en ekstern regulator. Ikke rart dette fungerer dårlig. Hvis jeg forstod det riktig.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 05, 2008, 18:31:40 pm »

det er det jeg mener med at det skal sitte en regulator under sete på høyre siden "ekstern Regulator"
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #12 på: juli 05, 2008, 18:35:17 pm »

det er det jeg mener med at det skal sitte en regulator under sete på høyre siden "ekstern Regulator"

Det er ikke noen ekstern regulator på denne bilen, den sitter orginalt i dynamoen. Har fått feil dynamo selvom jeg oppgav delenummer. Bilen er en singelcab transporter 75mod.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 05, 2008, 18:50:34 pm »

ja, men skal ikke du ha likestrøm på den den da? Hæ
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #14 på: juli 05, 2008, 22:03:52 pm »

ja, men skal ikke du ha likestrøm på den den da? Hæ

Jo, det er planen Osteaktig Bare det at grunnen til at det ikke fungerer, er at jeg mangler regulator. Må høre med folka som pusha dynamoen om de vil bytte den inn med en som har innebygd regulator, eller om de har regulator.. Blei utrolig mye mas utav dette. Flott at dere gadd og engasjere dere, slik at problemet ble funnet.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
RZR-Jånni
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: Lier (Litt Bergen)


Regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 05, 2008, 22:08:07 pm »

du kan gjerne trekke ledning.. så lenge den går igjennom regulatoren

Har prøvd dette, men uten hell. Jeg har 12v mellom ledning til d+ og jord når tenningen er på. Men i og med at d+ ikke jorder, så vil jo ikke lampa lyse. Og når jeg starter bilen, så vil det ikke gå noe strøm gjenom ankeret i dynamoen. Begynner å lure på om jeg har kjøpt en likestrømsdynamo. Lurer på hva stikkene DF og D- står for. Eventuelt hvordan jeg kan sjekke at dette er en vekselstrømsdynamo.
Du har jo funnet ut av problemet, men DF er ihvertfall den som går til ladelampen(via regulator i ditt tilfelle med ekstern regulator), og D+ og D- er kontakter som skal til en ekstern regulator. Hadde du hatt en med intern hadde det vært DF og B+. B+ er rett til batteriet.
Loggført

Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika "Stivikken"
74 1303S Big
77 Doka
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 05, 2008, 22:37:33 pm »

flott at du fant det... Blunker da var det det med den manglende regulatoren som var problemet da Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #17 på: juli 06, 2008, 07:53:45 am »

flott at du fant det... Blunker da var det det med den manglende regulatoren som var problemet da Blunker
Helt korekt.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!