mars 28, 2024, 13:34:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1972 1302 i Mongol Rally 2014  (Lest 5341 ganger)
Blaaturmongolrally2014
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« på: januar 07, 2014, 17:43:52 pm »

Hei!

Vi er to kamerater som skal kjøre Mongol Rally i sommer med vår nyanskaffede Boble!

Mongol Rally er et veldedighetsarrangement som går ut på å kjøre billige biler, fortrinnsvis under 1000cc, fra London/Praha til Ulan Bator i Mongolia. Vi har akkurat fått tillatelse til å stille i Boblen, så nå satser vi alt på denne bilen Glad

Følg oss gjerne på www.facebook.com/blaatur2014.
Prøver her å komme med noen oppdateringer i uken for de som vil følge med på hvordan til utvikler seg.

Vi trenger også tips/triks til å få bobla til å holde ut ca i 6 uker og 20000km over fjell, ørkener, elver og elendige veier.

Hva bør vi bytte ut, hva burde vi være obs på, og ikke minst hva MÅ vi ta med oss flere/mer av!!

Holder nå på å ferdigstille lakkeringen og neste jobb blir motor. Skulle gjerne fått litt mer futt her, da vi tidvis kan ha problemer med å holde 80-90km/t.


Takker for innspill.


Hilsen Fredrik


Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #1 på: januar 07, 2014, 18:58:18 pm »

Så utrolig kult  Kult Dette er noe jeg også kunne tenkt meg å prøve en gang, skal følge med på dette Glad

Er vel ikke mange bobler med under 1000 cc motor? hvordan har dere tenkt å løse den biten?

Uansett, lykke til Glad
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Blaaturmongolrally2014
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 07, 2014, 19:01:35 pm »

Vi har fått tillatelse fra arrangørene til å bruke 1302 boblen Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: januar 07, 2014, 19:10:03 pm »

Ville hatt skidplate under forstilling, og under hele girkasse og motor. Ekstra gass og clutchwire, viftereim, regulator, hovedlyspærer, gaffatape, patentbånd, kraftige strips og 3l olje.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 07, 2014, 19:16:53 pm »

Ville hatt skidplate under forstilling, og under hele girkasse og motor. Ekstra gass og clutchwire, viftereim, regulator, hovedlyspærer, gaffatape, patentbånd, kraftige strips og 3l olje.

Flere viftereimer..

Stifter til fordeler, mer olje, reservehjul.


Hvor mye skal dere bruke på motor?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Blaaturmongolrally2014
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: januar 07, 2014, 19:20:22 pm »

Vi har muligens en sponsor som stiller med deler til meget gode priser.

Vurderer å oppgradere til elektrisk tenning. Er dette noe å anbefale?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 07, 2014, 19:23:45 pm »

Bærearmene bak var vel vanlig å forsterke mener jeg.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 07, 2014, 19:43:14 pm »

Vi har muligens en sponsor som stiller med deler til meget gode priser.

Vurderer å oppgradere til elektrisk tenning. Er dette noe å anbefale?

Så lenge det er en kvalitetsdel; ja..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 07, 2014, 19:44:45 pm »


Vurderer å oppgradere til elektrisk tenning. Er dette noe å anbefale?

Ja

men da skulle jeg hatt med en ferdig oppsatt originalfordeler med stift i reserve
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #9 på: januar 07, 2014, 21:30:34 pm »

Kan det være en ide å ha litt større dekk enn orginalt, altså større diameter? Altså for å få mere bakkeklaring.
Loggført

Brezel
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: Biri



Vis profil
« Svar #10 på: januar 07, 2014, 21:42:00 pm »

Sandseal på motorn ville jeg vurdert
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 07, 2014, 21:48:11 pm »

Kan det være en ide å ha litt større dekk enn orginalt, altså større diameter? Altså for å få mere bakkeklaring.

Da bør han kanskje bytte kasse for å ha bedre utveksling om det må krabbes..

IRS og fjærben foran kan jo heves litt
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

bertaseier
Nybegynner
*
Innlegg: 30
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: januar 07, 2014, 23:33:03 pm »

Siden det er et rally og i ørken og andre harde forhold ville jeg ha montert bedre oljekjøling på motoren eller i det minste oljetemp og oljetrykk måler slik at dere kan følge med motoren bedre under de forholdene.  Glad husk masse extra olje Øyerulling og vann til fører og pasasjerer Rekker tunge
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: januar 07, 2014, 23:39:45 pm »

Har en kamerat som deltok i fjor mener jeg det var. Ta kontakt på PM hvis du er interessert i noen førstehåndstips.
Loggført
Blaaturmongolrally2014
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: januar 08, 2014, 09:15:15 am »

Skidplate under forstilling og motor tenker vi på, men hvordan vil denne påvirke motorenskjøling? Skal tross alt kjøre i høye temperaturer det meste av tiden.

 Vi kommer også til å heve bilen bak, da den begynner å bli litt "sigen". Tror ikke vi kommer til å gå for større dekk, bilen drar dårlig nok som det er.

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 08, 2014, 09:20:17 am »

Kjøling blir ikke påvirket i noen stor grad. Husk å lag luke til å skifte olje.

Jeg hadde iallefall plukket opp motoren og byttet stempelringer og fikset litt på toppene om du synes den drar dårlig. Da kan dere sjekke råder og titte på kam og løftere samtidig.


Ta en kompresjonstest av motor for å gi en pekepinn på hvilken stand motoren er i.


Blir det å kjøre lokal bensin på hele turen? I såfall hadde jeg montert noen bensinfiltre, 1 under tanken og 1 ved siden av girkassen. Kjøp noen ordentlige.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Blaaturmongolrally2014
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: januar 08, 2014, 09:50:09 am »

Det høres bra ut Erlend.

Jeg har aldri hatt boble, men jeg trodde definitivt de var litt kvikkere. Vi kan ha problemer med å holde 80 på flat mark, det er vel ikke helt normalt?

Heldigvis har vi et verksted som har sagt seg villig til å fikse opp bilen, gå over motor etc Glad

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 08, 2014, 10:27:53 am »

Orginalt går den lett hundre på motorveien..

Så noe er galt.


Enten så er den utslitt, eller så er tenning/fuel helt på villspor..


Om dere skal kjøre på lokal bensin ville jeg ikke endret motoren noe særlig, bare fått den til å gå riktig Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 08, 2014, 12:18:42 pm »

Tøft!!
Ville definitivt overhalt den motoren der ja, eller skaffet en ny. Med en standard 1600 skal du fint kunne holde 100-110 på motorveien. Hadde det vært min bil, ville jeg satset på en motor som tip-top etter originale spesifikasjoner, den er fra Volkswagens side bygget for å tåle alt fra Sibir til Sahara. Eneste du med fordel kan ha i tillegg er såkalt full-flow oljesystem hvor du da får muligheten til å ha oljefilter. Dette forlenger levetiden vesentlig.

Lykke til! Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 08, 2014, 14:00:31 pm »

Tøft!!
Ville definitivt overhalt den motoren der ja, eller skaffet en ny. Med en standard 1600 skal du fint kunne holde 100-110 på motorveien. Hadde det vært min bil, ville jeg satset på en motor som tip-top etter originale spesifikasjoner, den er fra Volkswagens side bygget for å tåle alt fra Sibir til Sahara. Eneste du med fordel kan ha i tillegg er såkalt full-flow oljesystem hvor du da får muligheten til å ha oljefilter. Dette forlenger levetiden vesentlig.

Lykke til! Glad


Dette er det beste tipset så langt spør du meg. Ny/nyoverhalt standard/original 1600 motor, med full-flow, oljetemp måler og et heftig luftfilter dere enkelt kan rengjøre.

På listen over hva dere gjøre før avreise som denne i all slags type terreng ville jeg også hatt:
1. Nye hjullagre og bremser rund baut
2. Nye dempere rund baut
3. Bytte slitedeler i forstilling og tilgrensende som f.eks ny "steering column shaft". Ser slik ut:http://www.machine7.com/product.php?xProd=875&xSec=479&jssCart=41e8a2bb75548a4e1834ea8ea6ec0824
4. Sjekk av/ny clutch
5. Sjekk av/ny dynamo
6. Nye bensinslanger

Gjør dere arbeidet selv, så koster ikke disse tingene all verden heller. Motoren - hvis dere overhaler/kjøper ny - blir vel uansett den største utgiften før avreise.

Dritkult prosjekt! Lykke til!
« Siste redigering: januar 08, 2014, 14:16:04 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Blaaturmongolrally2014
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: januar 08, 2014, 14:35:41 pm »

Takk for gode råd!

Vi har definitivt vært inne på tenken ang 1600 motor, men er enda usikre. Vi har fått tillatelse til å stille med Boble, uansett motor størrelse, men følger det er enda kulere å holde seg så nær reglene som mulig Glad

Hvor mye bør en betale for en overhalt 1600? Og hvor kjøper vi "full flow" oljesystem? Eller er dette noe en mekker sammen selv?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: januar 08, 2014, 14:38:01 pm »

Wow, det der høres tøft ut!

Når jeg tenker tilbake på TV programmer om folks om kjører lignende race så er de tingene de sliter med stort sett alltid elektrisk og kjøling.
VW bladet Volksworld hadde en artikkel serie om to som kjørte boble fra Peking til Paris og de slet med strømmen. Rart, for det er vanligvis ikke et problem her hjemme.  

Akkurat den forstillingen som sitter på disse siste boblene er ikke de mest hardføre sakene.
I Offroad racing brukes helst den eldre typen, men det er vel litt sent å bytte bil nå?
Vibrasjoner i rattet kommer lett når ting får litt juling.

Jeg hadde tatt med minst et komplett fjærbein med bærearm. Og eventuelt et styrestag. En ekstra dynamo og et batteri pluss masse kabelsko og noen meter med ledning i tillfelle råttefelle. Om dere skal ha mye lys på bilen så bør dere vurdere å kjøpe en oppgradert dynamo til bilen.
Når det gjelder tenning ville jeg satt på en vw magnetfordeler, med original systemet i backup. Magnetfordelere produserer sin egen strøm, så motoren vil gå selv om batteriet er dødt.

Gå over bilen på jakt etter rust i innfestingen til stabstaget foran, de festene får mye juling på dårlig vei.

Det finnes en bok om bygging av offraod bobler som jeg tror kan gi nyttinge småtips:
http://www.amazon.com/Baja-Bugs-Buggies-VW-based-off-road/dp/0895861860/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1389187732&sr=1-1&keywords=baja+bug#reader_0895861860

Loggført

Speed is no substitute for direction
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #22 på: januar 08, 2014, 18:46:58 pm »

Lange turer i boble påvirker kroppen en del. Tenker spesielt på ører og rygg. Ekstra lydisolasjon og gode seter er et must. Lykke til! Dere har baller..
Loggført
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #23 på: januar 08, 2014, 18:49:24 pm »

Jeg ville ha hatt ekstern oljekjøler i tillegg.

Et tips til motor er å kjøpe en 1600 industrimotor med lavt timeantall. De er så si nye. Disse har også magnettenning som Hot Owl nevner, men turtallssperren må fjernes.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #24 på: januar 08, 2014, 19:53:38 pm »



Ta en titt på denne annonsen. Selger visstnok 1600 motorer:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=31081834&searchQuery=1600+vw+motor
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #25 på: januar 08, 2014, 20:32:23 pm »

Wow dette så kult ut. må sjekke ut om eg får stille med en sleten caravelle camper.. Glad
Loggført

Blaaturmongolrally2014
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: januar 08, 2014, 20:49:08 pm »

Så ikke verst ut de motorene. Men 10500kr da, synest det blir litt dyrt. Budsjett tur dette Glad

Hva må egentlig byttes/modifiseres før en setter de inn i bobla? Plug n play?
Loggført
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #27 på: januar 09, 2014, 01:07:18 am »

Så ikke verst ut de motorene. Men 10500kr da, synest det blir litt dyrt. Budsjett tur dette Glad

Hva må egentlig byttes/modifiseres før en setter de inn i bobla? Plug n play?

Kan sende deg nr til Håvard Kirkerud på PM, han har samme men til en lavere pris.

Det som må byttes er gasser og lamell på kløtsjen. Hvis man vil ha vare fra motoren inn i kupeen, må det settes på varmebokser. I tillegg må turtallssperra fjernes på magnettenningen som sitter på den om man velger å bruke den. Kan også være lurt å sette inn en større dynamo.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #28 på: januar 09, 2014, 01:25:06 am »

Tipper du kommer langt med nye lagre, vet kam og løfter, stempelringer og sleipingene av ventiler (må kanskje byttes) og ny oljepumpe på den dere har idag.

Men som sagt tidligere; kjør kompresjonstest eller leak-down på den dere har allerede for å se tilstand.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: januar 09, 2014, 07:47:38 am »

Hvis den motoren er så sliten at den ikke gjør mere enn 80 på flatmark så må den minst linjeborres. Har ikke hørt om noen boble som går så dårlig om den er på stell.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!