april 20, 2024, 12:58:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dårlig selvoppretting. HJELP!!!  (Lest 7190 ganger)
Lise-Lotte
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Lier



Vis profil
« på: januar 08, 2014, 19:54:22 pm »

Har akkurat hatt min 69-mod 1300 på EU-godkjenning. Fikk avslag pga dårlig selvoppretting.
Bilen er generelt sett tung på rattet.

Før EU-godkjenning skiftet jeg alle fire bærekulene foran, samt ytre endeledd på høyre side.
Etter skifting av bærekuler og endeledd, satte jeg spissingen 3mm toe-inn iht. demo film på youtube.

De koniske chamber-justeringsmutterene ble også justert iht. Haynes-manualen.

har noen noe forslag til hvordan jeg kan fikse selvopprettingen?
Loggført

“Once you can accept the universe as matter expanding into nothing that is something, wearing stripes with plaid comes easy.”
― Albert Einstein
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1 på: januar 08, 2014, 20:21:53 pm »

Her kan det være treghet i de nye innpressa bærekulene sjekk det først så kan det være feil på caster.Få tatt en hjulstillingskontroll hos noen med ordentlig utstyr så allt blir rett.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Lise-Lotte
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Lier



Vis profil
« Svar #2 på: januar 08, 2014, 20:33:26 pm »

Caster, er det det samme som spissing?

Før jeg skrudde styrestagene fast i tromlene, kjente jeg på hvordan det var og vri tromlene frem og tilbake med de nye kulene.
Det kjentes ikke unormalt tungt ut.

Derimot da jeg koblet på høyre styrestag med det nye endeleddet, ble styringen ganske tung i forhold.
Endeleddet er helt nytt og stod på en 1303s - regner ikke med at det har noe og si så lenge det er riktig side
og av ytre type.
Loggført

“Once you can accept the universe as matter expanding into nothing that is something, wearing stripes with plaid comes easy.”
― Albert Einstein
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #3 på: januar 08, 2014, 21:03:11 pm »

mindre toe inn. Kansje faktisk litt toe out om de er veldig vanskelig....
Juster tilbake etter kontroll.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #4 på: januar 09, 2014, 16:19:05 pm »

Caster, er det det samme som spissing?
Nei! Se for deg hjula på ei handlevogn dei snur tilbake.Demonter styrestag og sjekk for treghet og få tatt en ordentlig hjulstillingskontroll Blunker

]
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: januar 10, 2014, 20:56:21 pm »

har du dødgang på rattet når hjula står rett fram? vist ikkje so skal du ikje sjå vekk ifrå at dødgangen kan ha vert stramma inn, for mykje på styresnekka. strammar du den for mykje vil den knipa på styringa og da medfører at rattet står der du slepper da. har du senkeforstilling kan ogso casteren vera medvirkande + at mangen puma forstillingar er av dårlig kvalitet sånn at vinkel mellom snekka og rattstamma er på blåbertur.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 11, 2014, 13:48:55 pm »

Caster, er det det samme som spissing?

Før jeg skrudde styrestagene fast i tromlene, kjente jeg på hvordan det var og vri tromlene frem og tilbake med de nye kulene.
Det kjentes ikke unormalt tungt ut.

Derimot da jeg koblet på høyre styrestag med det nye endeleddet, ble styringen ganske tung i forhold.
Endeleddet er helt nytt og stod på en 1303s - regner ikke med at det har noe og si så lenge det er riktig side
og av ytre type.

Dette er caster vinkel:
http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/chevy/595757d1305082115-dana-60-pinion-caster-angle-question-caster.jpg

Jo lenger "bakover" spindelen lener seg, jo "kraftigere" selvoppretting får man. Men styringen blir også litt tyngre.
Boblene har originalt relativt liten caster vinkel.
Hvis du finner ut at du trenger/vil ha mer caster vinkel på dilen din, så er det bare å sette på et par caster shims.
« Siste redigering: januar 11, 2014, 13:52:13 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 11, 2014, 17:12:42 pm »

Det er ingen senk på bilen, og ja, det er litt dødgang på rattet.
Jeg har misstenkt stram styresnekke den siste uka, og skal sjekke det når jeg kommer hjem fra jobb om noen dager  Blunker

Eneste som er litt urovekkende er det faktum at styringen ble vesentlig hardere da styrestaget med det nye endeleddet ble koblet på. Sååå tight skal det vel ikke være?

Vi får sjekke litt rundt og bruke sunn fornuft. Bilen ble i alle fall mye bedre å kjøre hva stabilitet angår etter at "spissingen" ble satt 3mm toe-in målt med målebånd  Osteaktig
Om det er helt riktig for denne 69-modellen er jeg usikker på. Filmen på youtube tok for seg en 55-mod oval...

Takker for tips.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: januar 11, 2014, 17:17:22 pm »

jeg stilte vekk dødgang på 02 en min, men måtte stille tilbake på grunn av manglende selvoppretting.
Men de fikk ikke negativ sleperadius før 02/03 i følge Haynes manualen?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #9 på: januar 13, 2014, 13:18:37 pm »

Jeg vill koblet av det "nye" styrestaget og kjent da. Har det vært montert på en bil så spørs det hvor lenge det har stått, hvordan ble det demontert også videre. Ofte veldig lurt å begynne med det enkle. Sitter kula der blir den tung å flytte på.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: januar 13, 2014, 18:39:48 pm »

Og sjekke at ikke styredemperen går tregt/står i noe spenn?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: januar 27, 2014, 18:55:24 pm »

Jeg byttet alle fire bærekuler på jeans'en jeg hadde tidligere, og selvopprettingen forsvant. Treg på rattet. Bærekulene ble levert av en herværende aktør, men de var alt for trange. "Kjør en stund med dem, så blir de bra". Nei, det ble de nok ikke, selv etter 500 km...

En erfaren mann fortalte meg at bærekulene på en boble aldri blir gåen så lenge gummien er hel. Antakeligvis sant. Kjøpte meg en skrotet forstilling og byttet ut kina-kulene med tysk kvalitet fra 60-70 tallet. Da ble styringen som før.

M.a.o.: Bytt ut bærekulene igjen, det er mitt tips.
« Siste redigering: januar 27, 2014, 18:59:00 pm av JFP » Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 27, 2014, 19:50:34 pm »

Selvopprettingen var ikke tilstede før utskifting av kulene. De ble kjøpt på Unneberg, og husker jeg ikke helt feil, så er de av tysk herkomst.

La inn en caster-shim på hver side og selvopprettingen ble temmelig bra Blunker
Bilen skal inn til godkjenning i morgen, og tror og håper at dette er "Bob's your uncle!"  Osteaktig

Takker alle for innspill og tips.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: januar 28, 2014, 11:08:46 am »

Selv om det er "case closed" her, er bilen høy bak og lav fremme? Tenkte bare siden castershims hjalp?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 28, 2014, 19:50:14 pm »

Ser ikke akkurat slik ut nei.

Ikke spør om historikk, det har vi ikke. Bilen ser "rett" og original ut.
Bilen ble kjøpt for 1 1/2 par år siden og selvopprettingen var ikke orden da heller.

Den ble EU-godkjent i dag og er 100% kjørbar, så vi er fornøyd med det  Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!