mars 29, 2024, 16:15:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Langtur  (Lest 10575 ganger)
solbakken
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« på: januar 09, 2014, 12:06:13 pm »

Hei! Jeg og noen kompiser skal på langtur nedover Europa til sommern.
Jeg kjører en 68' fastback, men har ikke kjørt langt med den før. Hvilke reservedeler er lurt å ha med?

Takker for svar Glad
Loggført

1968 - Type 3 fastback.
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #1 på: januar 09, 2014, 19:01:02 pm »

Dynamoreim Blunker
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #2 på: januar 09, 2014, 22:16:03 pm »

Er det stifttenning eller elektronisk?

I førstnevnte tilfelle er kondensator og "platina" et måste.
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
solbakken
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 09, 2014, 22:39:42 pm »

Det er elektronisk.
Loggført

1968 - Type 3 fastback.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 09, 2014, 22:47:06 pm »

en hjullagersats foran.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #5 på: januar 09, 2014, 23:44:04 pm »

Vet du hvordan motoren har blitt kjørt tidligere: er det langkjøring og jevnlige oljeskift eller ligger det oljeslam på lure plasser etter mye småkjøring.

Hver sommer kan representanter for bergingsselskaper fortelle om motorhavarier når "småkjørte" motorer brått må galoppere i time etter time og oljekaker til slutt løsner og tetter igjen oljekanaler. Kanskje en "engine flush" hadde vært på sin plass ... kanskje??
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: mars 30, 2014, 09:26:54 am »

Vet du hvordan motoren har blitt kjørt tidligere: er det langkjøring og jevnlige oljeskift eller ligger det oljeslam på lure plasser etter mye småkjøring.

Hver sommer kan representanter for bergingsselskaper fortelle om motorhavarier når "småkjørte" motorer brått må galoppere i time etter time og oljekaker til slutt løsner og tetter igjen oljekanaler. Kanskje en "engine flush" hadde vært på sin plass ... kanskje??

Det dummeste man gjør med en gammel motor, er å putte på dyr og fin olje før en langtur, hvis den bare har gått på dårlig olje fra før. En indikasjon på hvordan motoren er innvendig, får du ved å vippe av ventildekslene, og se om det er kullsvart eller fin brunfarge på godset. Jeg har tatt innvendig motorvask med diesel, tappet av gammel olje, helt på 2.5l diesel og latt bilen gå på tomgang 10-20 sekunder, før jrg tapper den av. Muligens ta ett oljeskift ekstra ganske hyppig etterpå.

Min har gått fint på delsyntetisk 10W40 olje de siste årene (Valvoline Maxlife, beregnet for biler med høyere km.stand). Også på 2 turer nedover i Europa, på 2 - 3000 km, uten problemer. De gamle folkevognene føler seg hjemme på Autobahn Glad

Jeg begynner turen med nyjustert tenning, nyjusterte ventiler og nye tennplugger. Forgasser må også være på stell. Forhjulslager (og andre smørepunkter) smøres, og bremsene renses og justeres riktig. Er bremsevæska gammel, bør den byttes.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!