mars 29, 2024, 01:23:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva bruker du til rengjøring av motordeler?  (Lest 4432 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« på: januar 14, 2014, 21:13:07 pm »

Har etterhvert innsett av halvparten av tiden jeg er på verksted... så bedriver jeg rengjøring av gammel shit. Dette skulle jeg gjerne vært foruten. Og flere har det sikkert som meg.

Lufter da forslag til forbedring av dette tids-sluket. Hva gjør du? Og har du noen kjempetriks?

Har selv i dag 65 graders delevasker (oppvaskmaskin), "tvättmuslan" (kjemikalievasker). Og glassblåserkabinett. Så føler meg ganske godt utstyrt. ..men alikevel.

Oppvaskmaskin tar ikke klædder av gammel hardpakket oljegrus. Men det gjør heller ikke en industrimaskin som går noe høyere i temperatur. Silikon og lignende blir også sittende.

Kjemikalievaskeren har jeg hatt diesel, parafin, dyr purpose made verkstedrengjøring og whitesprit i. Og kommet frem til av whitesprit funker best. Og lukter minst. Denne tar hardpakket oljegrus i kombinasjon av kost og lang liggetid. Silikon sveller og blir enklere å fjerne mekanisk. Men om alt skal vaskes her ligger løsemiddelskade latent og kostnaden er høy med tanke på utbytte av væsken.

Glassblåser kabinettet funker ikke på hverken silikon eller oljegrus. Og kan kun benyttes til finisharbe når alt fettholdig er fjernet.

Sitter det noen kjemikere der ute med superlurium på lur. Setter gjerne opp ett oljefat med noe "rart" oppi. Men det må jo være skånsomt mot magnesium, aluminium, stål, messing og bronsje. Om gullet forsvinner spiller jo ingen rolle  Blunker

Noen tips?  Hva gjør du..
Loggført

LocoLars
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda


tlf: 91887588


Vis profil
« Svar #1 på: januar 14, 2014, 21:38:25 pm »

Hva med Strip all? Vet ikke hvordan den funker på Alu, magnesium osv. da men....?
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 14, 2014, 22:11:58 pm »

Selv bruker jeg høyttrylkspyler, industriell bilsåpe og avfetting. Kommer tilbake med hvilke typer.
Alternativt:
Lampeolje og diesel er stoffer som er fine å dynke delene i før man vasker med såpe eller slenger i delevaskern.

På silikon pleier jeg å bruke kniv/pakningsskrape med løse "stanleykniv" blader.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 14, 2014, 22:21:30 pm »

Du snekrer vel sammen en høytrykks dampblåser?

Forøvrig lover jeg å komme med rene deler fremover!   Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 14, 2014, 22:46:31 pm »

Så ett steam kabinett for noen år siden i Usa. Sylindrisk skap som var hermetisk lukket med dyser i flere høyder roterende rundt det som skulle vaskes. Tok lakk og drit fra automatkasse husene. Som nytt, bortsett fra korrodering, når den hadde stått ett par timer. Men så fryktelig dyrt ut i innkjøp  Osteaktig .. Eieren pratet i fahrenheit så usikker på hvor varmt det var inni der. Men delene var tørre 20 sekunder etter døra ble åpnet.. Så varmt, det var det.

Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 14, 2014, 22:51:20 pm »


Forøvrig lover jeg å komme med rene deler fremover!   Gliser

Bare å levere møkkete greier. Men tiden flyr..

Kalle sa det fint. "Pusser da tennene før en drar til tannlegen"  Osteaktig
Loggført

JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 14, 2014, 22:51:50 pm »

Är det inte lättare att be kunden tvätta motorn innan du får den?
Eller ta fett betalt för jobbet  Gliser
« Siste redigering: januar 15, 2014, 00:09:57 am av JanneT2 » Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: januar 14, 2014, 22:59:50 pm »

Høytrykkssteamer, white spirit og tid tar det meste. Helt håpløse tilfeller og evnt også korrodering: http://www.detailersclub.no/forum/topic/342-oppfrisking-av-raattne-felger/

Et tips, kjøp fosforsyre og bland det ut selv men vær forsiktig! 1/10 av prisen av ferdige produkter i handelen. Evnt så er det noe som heter Sterkrens som er 85% fosfor. Coca Cola har også en del fosforsyre og derfor blir skitne deler rene og pene i en kopp cola.

OG jeg leverer aldri fra meg skitne deler!

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #8 på: januar 14, 2014, 23:28:57 pm »

Dynker først i diesel eller parafin, så går jeg på med en bitteliten Kärcher med rotordyse.
Rotordysa tar det meste, selv med kaldt vann.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: januar 15, 2014, 00:49:26 am »

steamer på full fittings for å fjerna olja, oljegrus og anna drit som ikkje er totalt inngrodd, deretter alt som er av stål ,kjøleblekk veiv etc etc puttast oppi eit bad med kaustisk soda + vatn. Ingen alu/magnesium oppi, då blir da hydrogenbomba utav da:) kaustisk sodaen fjernar alt av maling,rust og skit, og mellom nokon timar og eit døgn kan tingene takast opp og spylast reine for laus drit og er klar for vidare bruk.
fosforsyra er ogso heilt supert. veldig bra rustfjernar. den kan og brukast på feks ei blokk ,men må då passa på at den ikje blir liggande altfor lenge, og so må det nøytraliserast etterpå.
elektrolyse er ein an metode. 200liter vatn, ein batteriladar og 2 boksar krystall soda. har fjerna rust på mangen varmepotter, og aluen innvendig har ikkje tatt noko skade av da etter 1 døgn i badet. men der går da ikje med kopar, elle rustfritt med mindre du har avsug over badet pga hms slemme gassar og sånt.
lurium beregna for delevaskara, synst eg ikje er da heilt stora, då du må stå å kosta å gneka i evigheitar for å få ting reint, virkar ogso som dei fleste sånne er nesten berre diesel.
strip all er tilnerma likt kaustisk soda berre dyrare og meir fanzy.men absolut ikkje brukandes på lettmetall.

når da gjeld alu og lettmetall ville eg ha eksprimentert litt med fosforsyra, i ein gitt utblanding, og prøva kor lenge ein topp full av shit må ligga før du kan ta den opp og steama den rein og blank. akkuratt når syra har fått tak i overflata å fått klora vekk hinna med drit. når du veit tida pr topp, pr blokk etc er da berre å stilla in kokkeuret og starta samlebåndsrenseri.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #10 på: januar 15, 2014, 07:00:07 am »

Husker Reierstad har ei ramme han bolter blokka fast i, hele greia på hue oppi et 200l fat (med ny bunn litt høyere opp?) og noe leamikk koblet til en el-motor. Kjededrift, minns jeg. Beveget seg som en vindusvisker, og gikk ikke fort! Minnet litt om en søylebormaskin, for å beskrive det litt bedre. Renslig og stille.
 Lurer på om jeg fortsatt har en vaskemaskinmotor liggende her. Doneres hvis jeg finner'n!

Det er vel kanskje i bevegelsen hemmeligheten ligger? Som i så mange henseende?  Gliser
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #11 på: januar 15, 2014, 07:20:25 am »

Vi brukte noe som ble kalt Tri (Trikloretylen) på forniklingsverkstedet hvor jeg jobbet. Det løste opp all gammal morro inni 2taks eksosannleggene. Hadde også et bad med vann og Natriumhydroksid og temperatur på ca 60 grader. Der løsna alt annet. Men alu koker oppi der

http://solutions.3msverige.se/wps/portal/3M/sv_SE/3M_Novec/Ultrasonic_Cleaning/LandingPages/Trikloretylen/
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #12 på: januar 15, 2014, 07:29:33 am »

http://www.drakechemicals.no/produkter/cleanall  Kan anbefale clean all,veldig effektiv visst du legger delene i bløt ett døgn å spyler med varmt vann etterpå.Så kan du jo bruke sodablåsing etterpå,da blir aluminiumen veldig fin.Kjøpte meg utstyr for sodablåsing på jula og blei overasket hvor effektivt det var.Det er jo bare bakepulver en bruker Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: januar 15, 2014, 07:36:28 am »

La oss ikke glemme HMS! For meg som vasker en motor i året eller girkasse hvert skuddår så er det ok med sterke produkter. Maske, hansker og briller er såklart et must. I tillegg har jeg god lufting. Med White Spirit så bruker jeg å la den virke lenge, gjerne over natta før jeg gir den en ny dusj neste dag. Jeg jobber inn White Spiriten med pensler/kost/børste og sørger for å ikke la den tørke inn. Jeg har stor respekt for rengjøringsmidler og jeg kjenner at jeg blir "sliten" etter en dag med rengjøring. Det er heldigvis slutt på de dagene hvor jeg la delene i et bad med bensin og vasket uten hansker.

-BB-

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #14 på: januar 15, 2014, 08:56:23 am »

Vi brukte noe som ble kalt Tri (Trikloretylen)

Da kan du nok vinke farvel til hjernecellene, eller investere i seriøst avsug! Hørt mye fælt om det fra "de gamle gutta"  Trist
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 15, 2014, 09:10:13 am »

Strip-all har vært nevnt her, har en slik tønne og brukt den et par år. Vet ikke helt hva guffa består av, men sikkert kaustiskk soda blandt annet. Og en varmekolbe som varmer opp til ca 65-70 grader. Lar delene ligge et par dager og de er som nye. Men det funker bare på stål da. Alt annet blir borte oppi der. Glemmer ikke når jeg puttet et pedalsett fra boble i tønna..... tenkte ikke på at klumpen som pedalene sitter i er alu. Var ingenting igjen av den  Osteaktig
Fordelen med Strip-All er at den tar alt, skitt, lakk, rust og blandingen varer lenge. Bakdelen er at det blir litt damp/gass som er litt skummel, og alt må skylles skikkelig etter badet. Og som sagt, funker bare på stål..

Andre ting vasker jeg på gamlemetoden, avfetting, børste, høytrykk og masse jobb....
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 15, 2014, 10:16:01 am »

Eller gå all-out:
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #17 på: januar 15, 2014, 15:32:56 pm »

Hei
Erik kjøp deg en tejio Delevasjer varmt vann problem løst
nye er dyre ca 35-40000 men jeg kjøpte min for 12 000
helt konge

Mvh Kåre
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #18 på: januar 17, 2014, 07:47:42 am »

Vi brukte noe som ble kalt Tri (Trikloretylen)

Da kan du nok vinke farvel til hjernecellene, eller investere i seriøst avsug! Hørt mye fælt om det fra "de gamle gutta"  Trist
Vi hadde seriøst avsug.  Blunker. Men det er ikke bra for helsa, helt riktig..
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
FosenXpressen
Seniormedlem
****
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen


TOTO


Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 18, 2014, 13:51:15 pm »

AEG Oppvaskmaskin funker det også :-P
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
   Member#1 & Founder
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
        it`s the smell
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 18, 2014, 14:56:01 pm »

Noen som har erfaring med varmtvanns-steamer til garasjebruk?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!