desember 07, 2019, 07:55:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Old school motorbygging  (Lest 26574 ganger)
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #30 på: mars 16, 2014, 19:15:57 pm »

og ett til


* P1020080.JPG (9.51 KB. 800x450 - vist 389 ganger.)

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #31 på: september 18, 2015, 12:13:49 pm »

På tide å blåse litt liv i denne tråden igjen nå som racingsesongen er over og mekkesesongen starter Osteaktig

Kjøpte meg en ny cruisebil i vinter, som gjennomgikk en liten overhaling og cal-lookifisering etter 27 år i dvale i en garasje i Oslo.
Nå etter én sesong med originalmotor kjenner jeg allerede det er på tide med litt mer fraspark og kjøreglede; heldigvis stod den gamle formel-motoren fortsatt på hylla i påvente av en ny bil og nye cruisemuligheter.


* DSC_0281 (Small).jpg (61.54 KB. 800x451 - vist 193 ganger.)


Solgte stromberg-gasserne i fjor og kjøpte inn et sett med overhalte kadrons som erstatning, dog var disse ikke helt bolt-on ettersom jpm portet toppene forbi punktet der vanlig innsug kan benyttes.
Dette ble da en perfekt anledning til å dra frem sveiseapparatet til Erlend for å se om man ikke kunne lage noen egne fra scratch.

Alltid morro å utfordre de relativt beskjedne fabrikkeringsevnene jeg besitter.

Fikk noen egnede stålplater fra klubbkompis Fredrik og kjøpte deretter inn noen billige hullsager fra Kina og 38mm eksosrør.


* DSC_0529 (Small).jpg (45.94 KB. 800x450 - vist 159 ganger.)


Etter litt kapping, saging og boring hadde jeg laget en flens som passet overraskende bra mot toppen - hurra.


* DSC_0531 (Small).jpg (64.96 KB. 800x450 - vist 170 ganger.)


Lange innsug gir bra dreiemoment har jeg hørt... Gliser


* DSC_0528 (Small).jpg (22.83 KB. 270x480 - vist 278 ganger.)


Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #32 på: september 18, 2015, 12:23:12 pm »

Det ble offret litt tankevirksomhet rundt lengden, men med de mulige problemene med 1.5m langt innsug bestemte jeg meg for å korte ned noe.


* DSC_0536 (Small).jpg (61.28 KB. 800x450 - vist 245 ganger.)


Deretter gikk turen til fabrikkering av flensen mot gassern, der første punkt var å lage et dertil egnet hull midt i stålplata.


* DSC_0540 (Small).jpg (53.26 KB. 800x450 - vist 219 ganger.)


Litt måling og utregning (les øyemål) senere; ble lengden og vinkelen til gasseren bestemt.
Endte opp med innsugslengde på 13cm, noe som burde gi en  grei plassering i motorrommet.


* DSC_0543 (Small).jpg (52.95 KB. 800x450 - vist 293 ganger.)


Nå gjenstår kun porting og finish mot forgasseren, før prosessen kan gjentas på andre siden.

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2091
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #33 på: september 18, 2015, 14:53:46 pm »

En av go-trådene på topp igjen,bra.Skal du bruke trakt eller filter Anders?
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #34 på: september 18, 2015, 16:51:55 pm »

Det blir trakter, men skal teste med en type netting man trer over. Satser på at det holder de største partiklene unna.  Glad
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2091
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #35 på: september 18, 2015, 17:27:40 pm »

Kaddie shack selger noe sånt
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #36 på: september 18, 2015, 20:30:17 pm »

Jepp, der jeg har kjøpt gassere osv fra.
Har snakket med Jeff ang dysing også og han har satt inn noen han mener skal passe basert på info om motoren.

Blir spennende å se om han treffer noenlunde.  Glad
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 863
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #37 på: september 18, 2015, 20:31:06 pm »

Hei! fint bygge =)

Hvordan kom du fram til innsugslengden på 13cm?
mvh gaffel
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #38 på: september 18, 2015, 21:07:23 pm »

Kom frem til 13cm da jeg målte de etter at de var ferdig  Gliser

Neida, var nok litt mer gjennomtenkt, men ikke mye.

Tok utgangspunkt i noen gamle innsug jeg hadde til racemotoren på,  av det jeg husker,  ca 12cm og en samtale jeg hadde med jpm for en stund siden.

Ville holde innsuget relativt kort ettersom dette er en turtallsmotor og prøvde å tenke meg plassering i motorrommet og mengden tilgjengelig luft over traktene.

Finnes også kalkulator på nett for dette som gir ca samme resultat, gitt at target rpm er 7000.

Tiden vil vise om det blir greit.
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #39 på: september 23, 2015, 17:32:34 pm »

Fikk gjort litt mer arbeid på innsugene i går og de er nå så godt som ferdig.

Ble veldig fornøyd med resultatet og håper de presterer bra. Målet er oppstart neste garasjekveld.

Punktet først flensen fast til røret og fylte deretter på med sveis oppe og nede slik at falskluft ikke blir et problem (forhåpentligvis).
For øvrig fint å se at sveisingen tar seg opp. Glad


* DSC_0545.jpg (48.72 KB. 800x450 - vist 195 ganger.)


Sveisene ble deretter slipt ned og hullet tilpasset gasser.


* DSC_0548.jpg (39.14 KB. 800x450 - vist 211 ganger.)


Formen på flensen ble litt merkelig da plata såvidt var stor nok, men det funker.


* DSC_0552.jpg (31.34 KB. 338x600 - vist 215 ganger.)


Én side ferdig..


* DSC_0549.jpg (39.13 KB. 338x600 - vist 259 ganger.)

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #40 på: september 23, 2015, 17:35:31 pm »

Ett par 'Stormtroopers Speed Parts'-innsug klar til bruk  Gliser


* DSC_0559.jpg (42.9 KB. 800x450 - vist 232 ganger.)

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5749
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #41 på: september 25, 2015, 10:05:04 am »

Godt å se vi snart klarer å "TIGe" Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #42 på: oktober 06, 2015, 20:12:03 pm »

Hei igjen Glad

Tok fri fra jobben i dag for å jobbe litt videre med motoren og forhåpentligvis fyre den.

Etterhvert som alle delene på motoren kom på plass fikk jeg laget noen pakninger mellom innsug og gasser for å ta opp evt ujevnheter fra sveising og sliping.
Mellom innsug og topp benytter jeg kun blå silikon.

Etter litt kapping av bensinslanger, grovjustering av tenning og fylling av bensin var det duket for oppstart.

Det hele foreløp seg ganske udramatisk, motoren startet _veldig_ lett, gikk greit på tomgang og virker tilsynelatende tett. Glad
Hadde dessverre ikke synkrometer tilgjengelig, så får ta den biten neste gang.

Planen videre blir å bytte ut eksosen med et mye dårligere, men tilsvarende kulere empi/scat 4 bolt glass pack, og fikse litt bedre ånding.
Tanken der er en liten boks bak viftehuset med slange fra bensinpumpe-block-off og oljepåfylling.

Legger ved en mindre spennende video av oppstart og noen bilder av det 'ferdige' produktet Gliser





* P1020277.jpg (72.81 KB, 800x450 - vist 230 ganger.)

* P1020279.jpg (62.44 KB, 800x450 - vist 197 ganger.)

* P1020280.jpg (59.86 KB, 800x450 - vist 185 ganger.)

* P1020282.jpg (57.71 KB, 800x450 - vist 215 ganger.)
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #43 på: oktober 06, 2015, 22:01:38 pm »

Stilig - brummer fint det her!
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #44 på: oktober 07, 2015, 12:00:32 pm »

Takker Glad Blir gøy å få inn i bilen og kjenne litt på kjørbarheten.
Satser på å kjøre bilen til vinterlagring ila oktober med ny maskinist.
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #45 på: oktober 07, 2015, 12:11:32 pm »

Jeg digger oljetrykket ditt som stiger til topps før du fyrer motoren!

 Blunker

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #46 på: oktober 07, 2015, 12:22:39 pm »

Denne MÅ jo opp i Jee-benken og se hva den er god for!!
Loggført
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #47 på: oktober 07, 2015, 12:33:09 pm »

Den pumpa er så effektiv at det holder å stirre hardt på den for å få trykk BB  Osteaktig

Hadde vært gøy med en tur i benken, spesielt for å se forskjellen mellom ny og gammel eksos.
Kanskje Jee har tid i oktober før lagring... Jee?

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #48 på: oktober 07, 2015, 16:04:14 pm »

Reiser til USA 16de oktober.. og det skal holde hardt å få til før det dessverre.
Loggført

Volkswagen
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Maura



Vis profil
« Svar #49 på: oktober 08, 2015, 23:49:30 pm »

Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med
egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken Glad
Loggført
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #50 på: oktober 09, 2015, 11:14:06 am »

Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med
egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken Glad

Kult! Glad Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din?

Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil.
JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer.

Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre.

Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett.
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #51 på: oktober 09, 2015, 12:01:38 pm »

Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid.....

Mange som sier det, men likevel kommer våren ofte vedlig fort  Osteaktig
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #52 på: oktober 09, 2015, 12:26:01 pm »

Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid.....

Mange som sier det, men likevel kommer våren ofte vedlig fort  Osteaktig

Haha, sant nok det.  Glad
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Volkswagen
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Maura



Vis profil
« Svar #53 på: oktober 09, 2015, 13:24:59 pm »

Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med
egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken Glad

Kult! Glad Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din?

Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil.
JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer.

Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre.

Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett.

Min motor leverte 69 hk i benken til Erik. Den er langt fra like påkostet som din motor, men har likhetstrekk i utseende. Old school look.
1600sp
Web-cam 119
ca. 9.0:1 i komp
portet toppene selv, originale ventiler
2x solex pdsit 36-40 med egne innsug og gasstag
bosch 019 fordeler
Loggført
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #54 på: oktober 11, 2015, 09:08:25 am »

Denne tråden følger jeg spent med på. Veldig artig motor. Jeg har selv bygget en 1600sp med
egne innsug/gasstag og vært hos Erik i benken. Det hadde vært spennende og sett hva denne leverer i benken Glad

Kult! Glad Gøy at det er flere der ute! Hvor mye leverte din?

Med det andre gasseroppsettet hadde denne motoren et sted mellom 90-100hk, skal man tro diverse kalkulatorer på nett gitt ET/hastighet på 402m og vekt på bil.
JPM nevnte også i underkant av 100 hester med det tidligere oppsettet og sa begrensningen lå i gasser/innsug, toppene var gode for mer.

Det hadde vært veldig gøy hvis den hadde bikket 100, men mest av alt håper jeg på en motor som er fin å kjøre.

Mulig jeg venter til Erik kommer tilbake, er for såvidt ikke voldsom hast for min del. Vinteren i Norge er lang og jeg får nok av tid til den andre bilen uansett.

Min motor leverte 69 hk i benken til Erik. Den er langt fra like påkostet som din motor, men har likhetstrekk i utseende. Old school look.
1600sp
Web-cam 119
ca. 9.0:1 i komp
portet toppene selv, originale ventiler
2x solex pdsit 36-40 med egne innsug og gasstag
bosch 019 fordeler

Det høres midt i blinken ut det der og 69hk er absolutt respektabelt for en 1600sp Glad
Forholdstallet mellom hk/kr er relativt dårlig for min del, neste gang går jeg for mer 'bang for the buck'...
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #55 på: oktober 28, 2015, 12:12:41 pm »

Ikke mye fremgang å skryte av på motorfronten, men har gjort litt div på bilen denne skal inn i.

I tillegg til å montere ekstern oljekjøler og nye dempere foran, har jeg bygget om til ny type utløserlager i den gamle 1200 kassa.

Byttet til ny forsterket utløserarm til 71-72 mod og banket på plass en ettermarkeds krage som hindrer lagret i å løsne.


* DSC_0009-01.jpg (54.91 KB. 800x450 - vist 146 ganger.)


Neste post blir å få inn 12v starter + foring og montere cup/triangel-stag.

Har også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene.
Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit Kult


* DSC_0004-01.jpg (57.7 KB. 800x450 - vist 159 ganger.)

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2176
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #56 på: oktober 28, 2015, 15:35:35 pm »

IHar også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene.
Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit Kult

[ Vedlegg ]
Hei
Ny bil nye muligheter, skal si de dekkene får reist mye Osteaktig Osteaktig
Passer perfekt på Ansen felgene gjør de og Kult
Dette blir bra Anders...
Loggført

201m  8,063sek. 136,42km/t
402m 12,718sek.176,81km/t...
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #57 på: oktober 28, 2015, 16:34:22 pm »

IHar også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene.
Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit Kult

[ Vedlegg ]
Hei
Ny bil nye muligheter, skal si de dekkene får reist mye Osteaktig Osteaktig
Passer perfekt på Ansen felgene gjør de og Kult
Dette blir bra Anders...

Takk Svein Glad
Dekkene har vært innom et par biler før ja... 
Hvor mange biler har det egentlig blitt opp gjennom? Jeg kommer ihvertfall på 5stk ink min.

Forresten noen av dere tidligere eiere som har forslag til dekktrykk eller om man bør ta spesielt hensyn til noe med disse?
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5673
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #58 på: oktober 28, 2015, 16:39:20 pm »

Tommel opp! Det begynner å bli bra Burt faktor her nå... Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 330
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #59 på: oktober 28, 2015, 18:35:20 pm »

Tommel opp! Det begynner å bli bra Burt faktor her nå... Gliser

Haha, takk! for se om jeg ikke får meg em kledelig bart og cowboy-hatt til neste sesong også Glad
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!