april 27, 2024, 11:30:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lett trimming av en 1600 Mexicomoter med insprutning.  (Lest 3996 ganger)
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« på: mars 04, 2014, 20:35:03 pm »

Har en 1600 mexicomotor stående av noe nyere årgang. Var et heldig kjøp for noen år siden. Har kun gått ca 15-20000. Planen er å foreta en lett trimming av denne da jeg har en W110 kam samt et par Dellorto 34 liggende. Har også lest et sted at kanalene til disse mexicomotorene er noe bedre enn de originale, litt ferdigportet fra fabrikk på en måte. Om dette stemmer vet jeg ikke.

Anyway, har lenge gått og tenkt på dette med innsprøytning istedet for forgassere. Fant så et originalt insprøytningsssytem fra en 1600i motor som ble produsert 1993-2004 på thesamba. Se link:
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=519841

Ser at man også får kjøpt trimchip til disse 1600i motorene som gir ca 8-11 hk.
http://www.skn-tuning.de/en/dropdown.html?fahrzeugtyp=1&fahrzeugtyp_selectbox=1&marke=21735&marke_selectbox=21735&modell=163872&modell_selectbox=163872&motor=172771&motor_selectbox=172771&kategorie=780&kategorie_selectbox=780&hersteller=-1&hersteller_selectbox=-1&artikelgruppe=-2&radgroesse=-1&radgroesse_selectbox=-1

Hvordan blir det å sette sammen noe som dette mon tro sammenlignet med dellorto forgasserne? Er det noe å hente eller blir det bedre å bruke gassere? Noen kjente feil med slike system?  Høres unektelig litt interessant ut med insprøytning og trimchip i ei boble. Bør man heller ta originalkam istedet for en W110 på et slikt oppsett? Effektanlegg blir montert uansett.

God ide eller bare å forkaste?
« Siste redigering: mars 05, 2014, 08:25:02 am av eiko » Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mars 04, 2014, 22:37:48 pm »

Det beste er vel å kombinere basisdelene du har avbildet med egen map på moderne hjerne, for eksempel megasquirt.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: mars 04, 2014, 22:40:39 pm »

Hvis du søker på forumet så vil du finne flere tråder som handler om porting av originale topper. Der vil du se at det er i toppene du vil finne effekten og noen vil til og med hevde at det er temmelig bortkastet å slenge inn en annen kam før du gjør noe med toppene. Du vil også finne noen tråder som linker til et vw magasin som for noen år siden testet alt dem kunne finne av ettermarkedsdeler på en originalmotor. Målet var å se hvor mye effekt dem kunne få UTEN å åpne den. De endte til slutt opp med 75hk med effekteksos, annen dysing av forgasseren, 009 fordeler, 1.25 vipper og mindre reimhjul.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #3 på: mars 05, 2014, 08:14:45 am »

Det beste er vel å kombinere basisdelene du har avbildet med egen map på moderne hjerne, for eksempel megasquirt.

Tanken er å kjøre et originalt system uten å kjøpe andre deler, bortsett fra en trimchip.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #4 på: mars 05, 2014, 08:24:25 am »

Hvis du søker på forumet så vil du finne flere tråder som handler om porting av originale topper. Der vil du se at det er i toppene du vil finne effekten og noen vil til og med hevde at det er temmelig bortkastet å slenge inn en annen kam før du gjør noe med toppene. Du vil også finne noen tråder som linker til et vw magasin som for noen år siden testet alt dem kunne finne av ettermarkedsdeler på en originalmotor. Målet var å se hvor mye effekt dem kunne få UTEN å åpne den. De endte til slutt opp med 75hk med effekteksos, annen dysing av forgasseren, 009 fordeler, 1.25 vipper og mindre reimhjul.

Mvh
BB

Har vel lest det meste av tråder ang porting og vet at det er en del å hente der. Spørsmålet mitt går mer på mexicotoppene og om det stemmer at de har bedre kanaler enn de eldre tyske motorene. Men porting blir selvfølgelig et tema.

Som jeg beskriver over så er tanken en lett trimmet 1600i der original innsprut beholdes bortsett fra en trimchip. Nå vet jeg heller ikke hvor mye man kan trimme på et slikt anlegg før man må oppdatere med andre dyser og div. Er ingen motorguru og trenger litt feedback på selve ideen.

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: mars 05, 2014, 08:27:28 am »

Annonsen på thesamba viser jo bare noen få deler, har du det andre, eller må du kjøpe det og? Det er uten styring, injektorer, fuelrails, bensinpumpe, bensintank, rele, slanger, luftfilter, wireoverføring og ledningsnett?
For da kan det være like billig, bare bedre, å bruke MS med eget map.
Og porter du da toppene, setter på et godt eksosanlegg, helst grenrør med kollektor som hjelper deg å bli kvitt eksosen. Da vil du i hvertfall få noe igjen for pengene.
Om du kjøper delene som er annonsert, og samler sammen alle andre originaldeler, og setter i trimchip, har du vel bare fremdeles max 65hk?

Det innsprøytningssystemet ble ikke bygget for effekt, men på grunn av avgasskrav.

Jalokey i klubben vår, har brukt det mexico sprutet til å sette turbo på, med MS styring. Tror han fikk godt over 100hk på en uåpnet 1600.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: mars 05, 2014, 08:47:37 am »

Har vel lest det meste av tråder ang porting og vet at det er en del å hente der. Spørsmålet mitt går mer på mexicotoppene og om det stemmer at de har bedre kanaler enn de eldre tyske motorene. Men porting blir selvfølgelig et tema.

Som jeg beskriver over så er tanken en lett trimmet 1600i der original innsprut beholdes bortsett fra en trimchip. Nå vet jeg heller ikke hvor mye man kan trimme på et slikt anlegg før man må oppdatere med andre dyser og div. Er ingen motorguru og trenger litt feedback på selve ideen.

Beklager hvis jeg blir oppfattet som belærende. Det var ikke meningen. Jeg har dessverre ikke noe annet en bilder og kan ikke svare på om Mexico toppene har bedre kanaler en andre originaltopper. Jeg vet at Mexico innsugssystemet med throttlebody flower ca 120hk (119 cfm om jeg ikke husker feil) som ble økt til 139 cfm etter en portejobb. Dermed vil du igjen finne at toppene ikke matcher. Wally bremset 122hk med en 1200ccm turbomotor med Mexico innsug og originale topper han selv portet.

Du har et spennende prosjekt og jeg syntes det er kult at man forsøker å tyne det beste ut av det man har. Selv fikk jeg 83.9hk ut av en 1776ccm motor med original forgasser,  originale innsug og originale topper. Kammen er en W110.

Jeg hadde tatt en god titt på denne tråden: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359 Kjøp en luftfres fra Biltema og dediker en helg til begge toppene. Deretter matcher du innsugene og åpner dem også opp. Jeg tipper at du med denne innsatsen, original kam, Mexico sprut, mindre reimhjul og 1.25 vipper vil nå 90 hk med masse deilig moment og lavt forbruk.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #7 på: mars 05, 2014, 09:17:30 am »

Annonsen på thesamba viser jo bare noen få deler, har du det andre, eller må du kjøpe det og? Det er uten styring, injektorer, fuelrails, bensinpumpe, bensintank, rele, slanger, luftfilter, wireoverføring og ledningsnett?
For da kan det være like billig, bare bedre, å bruke MS med eget map.
Og porter du da toppene, setter på et godt eksosanlegg, helst grenrør med kollektor som hjelper deg å bli kvitt eksosen. Da vil du i hvertfall få noe igjen for pengene.
Om du kjøper delene som er annonsert, og samler sammen alle andre originaldeler, og setter i trimchip, har du vel bare fremdeles max 65hk?

Det innsprøytningssystemet ble ikke bygget for effekt, men på grunn av avgasskrav.

Jalokey i klubben vår, har brukt det mexico sprutet til å sette turbo på, med MS styring. Tror han fikk godt over 100hk på en uåpnet 1600.

Må kjøpe komplett anlegg, men denne karen har vel det meste til salgs. Hva prisen bli totalt da må men nesten se på sammenlignet med MS og egen map.

De fleste innsptøytningssystem er vel bygget med økonomi og avgasskrav i tankene vil jeg anta. Artig å se hva man kan få ut av det. Med oppsett som tenkt(insprut, kam, porting, chip og evnt 1:25 vipper) burde man være et sted mellom 70-80 hk. Mulig det blir billigere å sette på dellort gasserne og fa like kraftig motor, men insprut er uansett interessant, uavhengig av hk-antallet.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #8 på: mars 05, 2014, 09:19:52 am »

Har vel lest det meste av tråder ang porting og vet at det er en del å hente der. Spørsmålet mitt går mer på mexicotoppene og om det stemmer at de har bedre kanaler enn de eldre tyske motorene. Men porting blir selvfølgelig et tema.

Som jeg beskriver over så er tanken en lett trimmet 1600i der original innsprut beholdes bortsett fra en trimchip. Nå vet jeg heller ikke hvor mye man kan trimme på et slikt anlegg før man må oppdatere med andre dyser og div. Er ingen motorguru og trenger litt feedback på selve ideen.

Beklager hvis jeg blir oppfattet som belærende. Det var ikke meningen. Jeg har dessverre ikke noe annet en bilder og kan ikke svare på om Mexico toppene har bedre kanaler en andre originaltopper. Jeg vet at Mexico innsugssystemet med throttlebody flower ca 120hk (119 cfm om jeg ikke husker feil) som ble økt til 139 cfm etter en portejobb. Dermed vil du igjen finne at toppene ikke matcher. Wally bremset 122hk med en 1200ccm turbomotor med Mexico innsug og originale topper han selv portet.

Du har et spennende prosjekt og jeg syntes det er kult at man forsøker å tyne det beste ut av det man har. Selv fikk jeg 83.9hk ut av en 1776ccm motor med original forgasser,  originale innsug og originale topper. Kammen er en W110.

Jeg hadde tatt en god titt på denne tråden: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359 Kjøp en luftfres fra Biltema og dediker en helg til begge toppene. Deretter matcher du innsugene og åpner dem også opp. Jeg tipper at du med denne innsatsen, original kam, Mexico sprut, mindre reimhjul og 1.25 vipper vil nå 90 hk med masse deilig moment og lavt forbruk.

Oppfattet deg ikke som belærende, overhodet ikke. Ville bare bemerke at porting overhodet ikke er glemt. Du skriver mye bra og interessant her som jeg tar med meg.

Har sett på tråden på Boxerville du linker til tidligere, mye bra lesing der.
« Siste redigering: mars 05, 2014, 09:45:35 am av eiko » Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 05, 2014, 13:13:17 pm »

Såvidt jeg vet er Mexico toppene med mindre ventiler og dermed trangere kanaler enn vanlige.
På shoptalks forumet vil du nok finne svaret.

Hva er det du har og hva mangler du?
Jeg vil tro at til mer du har til bedre er det å sette på ett microsquirt fra MS som Grelland har
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 05, 2014, 13:14:29 pm »

Jeg har handlet av Trejo på samba og det var ryddig.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #11 på: mars 05, 2014, 13:22:49 pm »

Såvidt jeg vet er Mexico toppene med mindre ventiler og dermed trangere kanaler enn vanlige.
På shoptalks forumet vil du nok finne svaret.

Hva er det du har og hva mangler du?
Jeg vil tro at til mer du har til bedre er det å sette på ett microsquirt fra MS som Grelland har

Foreløpig har jeg ingenting av deler, bortsett fra dellortogasserne jeg nevnte, og som blir mitt foreløpige oppsett. Planene er vel bare på tankestadiet ennå.

Etter det jeg kan finne av info så er det korrekt at ventiler er noe mindre som du sier, men det tror jeg er bare på de originale 1600i motorene levert 1993-2004. Min motor er forgasserversjonen før den tid, trolig fra midten av 80-tallet. Det er her jeg mener bestemt at jeg leste et sted (eller hørte) at kanalene var bedre. Finner ikke noe om akkurat det på thesamba. Men den dagen motoren blir delt finner jeg vel ut dette.
« Siste redigering: mars 05, 2014, 14:00:40 pm av eiko » Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 05, 2014, 18:58:40 pm »

Akkurat, det fikk ikke jeg med meg...
Lettest er forgassere, ingen tvil.
Mest interessant er MS.
Den dårligste løsningen er orginalsprut.
Men noen hester ekstra er det nok mulig å lure ut av det originale Mexicosprutet med chip.
Jeg driver med langtidsprosjekt på en 1600 med Mexico innsug og vil etterhvert bruke MS. Sidestykkene på manifoilen bør portes,  de er veldig trange, det er tydelig at det er snakk om små ventiler og lite effekt. Det positive et at ett sånt oppsett tåler en råere kam bedre enn forgasser manifolden vi er vant med.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 05, 2014, 18:59:52 pm »

For å bruke Mexicosprutet må du ha ganske mye deler.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: mars 05, 2014, 23:55:50 pm »

Hei

Jeg kjører med EFI basert på mexico delene + MS. Jeg kjøpte fra Antonio Trejo på linken du viser til i første innlegg. Det jeg fikk med fra mexico var følgende:
Throttle body med tps sensor
center manifold + h+v innsug
brukte dyser
mexico alternator stand + strap (trenger denne for å gå klar mexico innsug)
fuel rails
gummi mansjetter som sitter mellom center manifold og innsugene

veldig bra service fra antonio!

MS kjøpte jeg fra the dub shop. Har alltid fått veldig bra hjelp fra Mario på alt jeg har kjøpt fra han og anbefale han på det varmeste.
http://thedubshop.net/shopping.html
endt opp med å kjøpe mexico kit - ignition minus det jeg fikk fra Antonio

min tråd er her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,51274.0.html

Alex

 
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #15 på: mars 06, 2014, 13:38:58 pm »

Mye god info Alex. Takker og bukker.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!