mars 28, 2024, 13:59:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: trenger hjelp med justering av forgasser osv  (Lest 48215 ganger)
aiversen
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Molde



Vis profil
« på: mars 06, 2014, 22:05:05 pm »

Hei

har gått til innkjøp av en '65 boble med en 1300 motor.
fjusket litt når jeg kjøpte den og fikk litt ettertenning ved bremsing på motor i nedoverbakker.

tok av forgasseren i dag og renset den. etter dette vil den ikke gå på tomgang og får mye mer ettertenning etter man slipper gassen.

er ny i forgasser og luftkjølt motor gamet, så hadde satt pris på om det var mulig å få noen tips eller noe hjelp med å justere.
står en Solex 30 pict-2 forgasser på nå.

mvh Anders
« Siste redigering: mars 07, 2014, 22:05:59 pm av aiversen » Loggført

Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #1 på: mars 06, 2014, 23:10:02 pm »

kansje denne videoen kan hjelpe litt på vei?
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 07, 2014, 15:53:17 pm »

Hei

har gått til innkjøp av en '65 T1 med en 1300 motor.
fjusket litt når jeg kjøpte den og fikk litt ettertenning ved bremsing på motor i nedoverbakker.

tok av forgasseren i dag og renset den. etter dette vil den ikke gå på tomgang og får mye mer ettertenning etter man slipper gassen.

er ny i forgasser og luftkjølt motor gamet, så hadde satt pris på om det var mulig å få noen tips eller noe hjelp med å justere.
står en Solex 30 pict-2 forgasser på nå.

mvh Anders
hvor holder du til?
Loggført
aiversen
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #3 på: mars 07, 2014, 17:44:20 pm »

Molde
om noen har en forgasser som fungerer liggenes, er jeg intressert.
« Siste redigering: mars 07, 2014, 17:48:33 pm av aiversen » Loggført

tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 07, 2014, 21:40:04 pm »

høres ut som enten choken din henger på/ikke åpner eller at flotørventilen er def/slitt.
har gasser ev.
« Siste redigering: mars 07, 2014, 21:43:33 pm av tds » Loggført
aiversen
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #5 på: mars 07, 2014, 21:57:58 pm »

det beste hadde vært om noen i molde området hadde gasser eller kunne hjulpet meg å sett på det,
da den er ekkel å kjøre da man må alltid ha litt turtall, for å holde den i gang itillegg at man den ikke skal kveles ved giring
her er et bilde av forgasseren.  den fjæren til venstre er jeg usikker på om er på riktig plass.
Loggført

Høydal
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted: Mauseidvågen



Vis profil
« Svar #6 på: mars 07, 2014, 22:41:08 pm »

Den fjøra til venstre høyrer ikkje heime der, og så manglar du ein vakumslange  bak denne fjøra.
Loggført

aiversen
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #7 på: mars 07, 2014, 23:55:45 pm »

Den fjøra til venstre høyrer ikkje heime der, og så manglar du ein vakumslange  bak denne fjøra.

så er bare den fjøra til høyre som skal være på altså.  var på 2 fjører når jeg demonterte, men klarte ikke helt å finne ut hvor den siste fjøra skulle.
men fjernet den og da går den på tomgang igjen.   men høres ut som tomgangen er høy.  dette vil stilles ned av choken etterhvert eller?
vacuum slangen ble montert rett etter bilde ble tatt, så den har stått på hele tiden
Loggført

aiversen
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #8 på: mars 08, 2014, 01:51:05 am »

var ute å kjørte etter jeg hadde tatt av fjæren. da holdt den seg på tomgang helt til den ble varm. 
da stoppet den om man ikke ga litt gass.
hva vil det si?
Loggført

Herbie69
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 08, 2014, 07:43:05 am »

Hadde samme problemet med min , byttet "tomgangs solinoid" og den gikk som en klokke på tomgang.
Det er den som er nederst i høyre hjørnet på bildet.
lett å sjekke om den du har virker, Du skal høre et kraftig "KLIKK" når du setter på tenningen, du kan og sette på tenningen og gå bak å ta ledningen av og på, for å høre om det "klikker"

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=626203054111642&set=pb.509662789099003.-2207520000.1394260996.&type=3&theater

var ute å kjørte etter jeg hadde tatt av fjæren. da holdt den seg på tomgang helt til den ble varm.  
da stoppet den om man ikke ga litt gass.
hva vil det si?
« Siste redigering: mars 08, 2014, 07:58:05 am av Herbie69 » Loggført

aiversen
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #10 på: mars 08, 2014, 17:18:46 pm »

kommer klikk når jeg skrur på tenning.
den går på tomgang rett etter oppstart da choken koblet seg inn, og den kammen for forhøyet tomgang er vridd litt,
men når man gir litt gass og kammen detter ned. vil den ikke gå på tomgang lengre.

vil det hjelpe på å justere litt mer på mateskruen?  eller skal jeg justere på skruen på gasspjeldet? den som går mot kammen for forhøyet tomgang
Loggført

Herbie69
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mars 08, 2014, 18:30:44 pm »

Er ganske ny på dette jeg og , Men det er viktig at tenning er satt riktig !!!!!!!!!!!, (fant jeg ut og)
Mateskruen gjør ikke mye forskjell på tomgang, men kan nok kanskje være grunnen til at den feiltenner som du sier,
Mateskruen har grunninnstilling på 2,5 ganger UT fra bunn, Jeg måtte ha ca en kvart omdreining til før min gikk perfekt
Forhøyet tomgangskrue vil jo hjelpe med at den går høyere på tomgang. vent til motor er varm og prøv deg frem .

kommer klikk når jeg skrur på tenning.
den går på tomgang rett etter oppstart da choken koblet seg inn, og den kammen for forhøyet tomgang er vridd litt,
men når man gir litt gass og kammen detter ned. vil den ikke gå på tomgang lengre.

vil det hjelpe på å justere litt mer på mateskruen?  eller skal jeg justere på skruen på gasspjeldet? den som går mot kammen for forhøyet tomgang
Loggført

aiversen
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #12 på: mars 09, 2014, 14:22:13 pm »

Stiften er slitt, så skal bytte den på mandag. Sammen med tennplugger og rotor.  Så får jeg kanskje tak i en 34 eller 36 solex som jeg skal montere.
Så da blir det finjustering av tenning, stift og forgasser.
Håper da dette blir bra Blunker
Loggført

Herbie69
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 09, 2014, 19:19:31 pm »

Høres ut som en GOD plan  Blunker
Stiften er slitt, så skal bytte den på mandag. Sammen med tennplugger og rotor.  Så får jeg kanskje tak i en 34 eller 36 solex som jeg skal montere.
Så da blir det finjustering av tenning, stift og forgasser.
Håper da dette blir bra Blunker
Loggført

1300Simen
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: september 05, 2016, 13:09:50 pm »

Har sett meg rundt på YouTube og Google for å finne ut av dette med å stille tomgangen på min '68 boble. Fant ut av hvilken skrue som gjelder, og ved å nesten stenge den fikk jeg ned turtallet noe.
Trodde jeg hadde fiksa problemet, men det viser seg nå at gassen ikke går tilbake når pedalen er ute.
Er det fjæra som er slakk?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!