mai 01, 2024, 11:42:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rustbeskyttelse nye bunnplater/kanaler  (Lest 3724 ganger)
Super1302S
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: mars 07, 2014, 11:24:24 am »

Jeg skal skifte bunnplater og kanaler på min 1302S. Delene kommer med transportlakk. Hvordan skal jeg behandle delene for best mulig rustbeskyttelse?

Noen sier at det holder med nedmatting og  vanlig grunning og så tectyl, mens andre sier at det beste er å slipe/blåse bort transportmalingen og bruke epoxy grunning. Som gammel båtmann liker jeg tanken på epoxy, som er temmelig vanntett. I så fall, er det noen som har erfaring med hvilken type epoxy som funker? Går det bra med for eksempel Biltema sin to-komponent epoxy primer (som er både for plast og metall), eller bør jeg gå for en epoxy beregnet for sprøyte til bil?

Loggført
Marius828
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mars 07, 2014, 20:01:55 pm »

Hørte noen før i tiden brukte gammel spillolje under. Dem spraya det over alt under bilen og kjørte rett til en støvete grusvei. De sier det holder i minst 30 år. Selv har jeg tectyl under bilen.
Loggført




Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #2 på: mars 07, 2014, 22:11:28 pm »

Transportmalingen er bare søppel og må bort i hvertfall! Blunker denne løsner etterhvert og det vil begynne å ruste med en gang....
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #3 på: mars 07, 2014, 23:01:27 pm »

Hørte noen før i tiden brukte gammel spillolje under. Dem spraya det over alt under bilen og kjørte rett til en støvete grusvei. De sier det holder i minst 30 år. Selv har jeg tectyl under bilen.

Hvis du ikke går for show&shine så støtter jeg denne,  med gjentakelser annenhvert oljeskift. Gliser Gliser

Hvis du er litt mer opptatt av show&shine epoxy etterfulgt av owatrol/arcanolblanding og en type understellsmasse eller bare lakk Blunker


Transportlakken bør fjernes og platene slipes/blåses for god vedheft. Finnes nok bedre metoder også Gliser
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 07, 2014, 23:25:21 pm »

Under ovalen min ligger det syregrunning, 2K epoxy og sort blank lakk. For ytteligere beskyttelse bør man legge VANNTETT bodyschutz, tectyl eller lignende produkter.
Transportlakken bør i det minste mattes ned.

Er man skikkelig gæærn så kan man jo sprøyte hele bunnplata med bedliner.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: mars 09, 2014, 00:06:58 am »

Hvordan skal jeg behandle delene for best mulig rustbeskyttelse?

bunnplata:
sveis inn nye golvplater og gjer ferdig alt av sveising på den.
send den til sandblåsing.
send den til galvanisering.
lakker den med galv.grunning, trur jotun har ein som heiter penguard eller noko? jotamastic kan og brukast.
lakker den med eitpar strøk jotun topcoat flexi i den fargen du ønsker
spray tunnellen og hulrom med hulromsbeskyttelse type mike sanders ol. linoljebasert

karosseri:
sveis inn nye kanalar
er da repro/klokkerholm kvalitet bør du ta av bunndelen og heilsveisa skjøyter og problemområder til varmerøyret og heilsveisa muttrane på bunndelen, evt setta på ein bunndel av god kvalitet(hookys/wolfsparts)
når resten av rusta ogso er tatt, send den til sandblåsing eller evt syredypping vist du har sånne sjapper i nerområdet
galvanisering. du kan galvanisera heile karosseriet, men då må du rekna med bulker i tak, og kan henda sidepanela. eller du kan få dei til å senka kun nedre deler rett over kanalane(som vil medføra bulker i sidepanela) eller kun til rett oppunder sidepanela, men da vil ikkje dekka heeile kanalen,men da mest utsatte.
deretter samme prosedyre som nevnt over, berre at på utvendige flater må du pussa over galven for å fjerna ujevnheiter og nabbar som ligger igjen etter badet.
til slutt heil lakkering og montering
og ja, alt av gjenger må gjengast opp igjen og påførast feks alupasta eller liknande

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: mars 09, 2014, 08:48:01 am »

Jeg har blåst og sprøytelakkert bunn med malesystem for subsea.
Men karrosseri holder jeg på å skjære vekk rust, kanalbunnene fjernes så jeg kommer til inni å inspisere, fjerne rust, avfette og male to strøk med rustoleum. Plateskjøter som skal sveises sprayes med zinkspray begge sider i mellom dem.
Alle nye plater kommer jeg deretter bare til å avfette, male to strøk rustoleum.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: mars 09, 2014, 14:23:20 pm »

til sveiseskjøyter er denne her absolutt tingen: den brenner ikkje opp rundt sveisen som feks sink vil gjera, men sink er uansett mykje bedre enn ingenting


* volvo.jpg (29.11 KB. 474x460 - vist 253 ganger.)


transportlakk må fjernast for langvarig resultat..
her er ein bil eg har som har fått seg ein repro skjerm ein gong i tida. kun matta ned , avfetta og lakkert. og resultatet er som ein ser ikkje da heilt stora etter nokon år, når transportlakken slepper taket.


* P1014697 (Small).jpg (73.03 KB. 639x480 - vist 300 ganger.)

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 09, 2014, 20:56:20 pm »

Godt jeg så det bildet før jeg starta å lakkere den nye bakskjermen min! Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!