april 27, 2024, 22:23:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Var dette vanlig her på berget også? (advarsel: sterke bilder)  (Lest 3407 ganger)
janh
Medlem
***
Innlegg: 154
Bosted: Østfold


Vis profil

« på: mars 16, 2014, 09:10:15 am »

Vi hadde en '55 oval som familiens første bil, kjøpt brukt da foreldrene mine begge tok førerkort på midten av 60-tallet. Kan ikke huske at denne operasjonen noen gang var tema, men dette bildet er antagelig fra noen år tidligere?


* image.jpg (91.74 KB. 604x457 - vist 443 ganger.)


Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: mars 16, 2014, 09:24:23 am »

Ikke helt uvanlig. Var jo bare en fergetur til Danmark, der bildet skal være tatt.

Jeg hadde en (ex) split med stor bakrute, modifisert i Danmark på midten av 60-tallet. Så ut som en 64 modell utvendig, men var norsksolgt 52-modell. Splitman har jo også en som har vært konvertert til stor bakrute, nå er den "Der Wiger Coupe".
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: mars 16, 2014, 09:36:43 am »

Skulle vært straffbart, men den gang var det sikkert den raskeste måten å få "ny" bil. Frontruta på en oval/splitt er jo også en del mindre og plata mellom rute og panser er ikke lik så helt riktig ble det nok ikke.

Tenk hadde de hatt en fungerende glasskule som så inn i fremtiden :-)
Loggført

1961 T1 - Custom
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #3 på: mars 16, 2014, 14:01:20 pm »

Drømmen min er isjasluke splitt med stor bakrute. Det er den optimale bobla etter min mening.
Fin lav frontrute, flott splitt dashbord, skjermer med lav bue og stor (58++) bakrute. Hadde avsluttet bilen med oval motorlokk og splitt krom. Det beste av alle utgaver etter min mening.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 16, 2014, 18:48:02 pm »

Hmm er en på forumet fra Østfold som har en gammel Elverums bil som ser ut som switter men er en oval msom var blitt bygd om til stor rute for så å bli pusset opp med splittrute.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 16, 2014, 20:18:14 pm »

Drømmen min er isjasluke splitt med stor bakrute. Det er den optimale bobla etter min mening.
Fin lav frontrute, flott splitt dashbord, skjermer med lav bue og stor (58++) bakrute. Hadde avsluttet bilen med oval motorlokk og splitt krom. Det beste av alle utgaver etter min mening.

Nei, drømmen hadde vært å ha en rosa hebmüller med breie glassfiberskjermer,whitespokefelger,bøttestoler og subaruboxer bare for å irritere vettet av 6volt-klubben   Rekker tunge

Spøk tilside, den under her synes jeg var litt tøff ..


*  (80.53 KB, 720x480 - vist 298 ganger.)
« Siste redigering: mars 16, 2014, 20:33:01 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #6 på: mars 16, 2014, 21:33:38 pm »

Her er drømmebilen din Empiboy, norsk isjasluke-splitt med stor bakrute  Glad
Legg merke til at splittbakskjermene ble beholdt selv om den fikk nyere baklys.


* s124.jpg (140.44 KB, 525x394 - vist 291 ganger.)
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #7 på: mars 16, 2014, 21:46:59 pm »

Har tenkt på dette selv. Har oval, men den lille firkanta bakruta er vakker! Ønsker meg en så sein som mulig 57 oval med 58 bakrute. Som om det var en zwitter fra fabrikken i august 57 Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #8 på: mars 17, 2014, 04:49:58 am »

For rundt 25 år siden sto det en blå eller sort Splitt med isjasluker og den store bakruta i hagen til et hus langs Rolvsøyveien. Aner dessverre ikke hva som skjedde med den.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #9 på: mars 17, 2014, 08:42:21 am »

Her er drømmebilen din Empiboy, norsk isjasluke-splitt med stor bakrute  Glad
Legg merke til at splittbakskjermene ble beholdt selv om den fikk nyere baklys.

Stønn!!! Den var lekker! Til og med orginale "one-piece" ruter!
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #10 på: mars 17, 2014, 08:48:32 am »

Her er drømmebilen din Empiboy, norsk isjasluke-splitt med stor bakrute  Glad
Legg merke til at splittbakskjermene ble beholdt selv om den fikk nyere baklys.

Er det ikke den som er "stammen" til Wigercoupe,en til Splitman?
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #11 på: mars 17, 2014, 09:41:10 am »


Det er noe veldig kjent med Mai-52-modellen som Rocket la inn bilde av ja. Som man ser - hadde den både feil bakrute og feil bakluke.....så det gjorde vi noe med:

(advarsel sterke bilder)



* DerWigerCoupe.jpg (71.43 KB, 800x533 - vist 275 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #12 på: mars 17, 2014, 12:41:02 pm »


Det er noe veldig kjent med Mai-52-modellen som Rocket la inn bilde av ja. Som man ser - hadde den både feil bakrute og feil bakluke.....så det gjorde vi noe med:

(advarsel sterke bilder)



Fra litt feil til helt feil:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #13 på: mars 17, 2014, 12:54:45 pm »


Det er noe veldig kjent med Mai-52-modellen som Rocket la inn bilde av ja. Som man ser - hadde den både feil bakrute og feil bakluke.....så det gjorde vi noe med:

(advarsel sterke bilder)



Fra litt feil til helt feil:-)


Tja....det kommer vel litt an på øyet som ser.

Helt for meg selv personlig, er dette prosjektet noe av det som har gledet meg mest i alle de 25 årene jeg har vært aktiv med VW.



* VoWo Wiger 01.jpg (50.15 KB, 640x512 - vist 206 ganger.)

* BokBilde 01.JPG (85.52 KB, 795x589 - vist 199 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #14 på: mars 17, 2014, 13:39:53 pm »

Mente vel ikke at bilen i og for seg var så feil, men du byttet ut de feil delene til fordel for noe som ble ennå lengere unna opprinnelsen:-) Har sett bilen din noen ganger og jeg tror jeg begynner å like den... Men er ikke sikker:-) Den rettferdigjør seg liksom ikke på bilder. Men "live" ser den bra ut. Og mye bedre enn den på det siste bildet som bare ser håpløs ut.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #15 på: mars 17, 2014, 14:01:47 pm »

Er ikke din bakrute fra en slik....

Skulle vært straffbart, men den gang var det sikkert den raskeste måten å få "ny" bil. Frontruta på en oval/splitt er jo også en del mindre og plata mellom rute og panser er ikke lik så helt riktig ble det nok ikke.

Tenk hadde de hatt en fungerende glasskule som så inn i fremtiden :-)
Loggført

Mvh

Marius
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #16 på: mars 17, 2014, 15:58:11 pm »

Mulig men ikke splitt da, historien sier (står i et bilsport blad) at min ble bygget om med Oval bakrute som igjen ble modifisert til å se ut som splitt. Fant mye kapp og sveis på innsiden når taktrekket var nede så det kan for så vidt stemme, men ovalruta har jo en helt annen vinkel/bue så om dette stemmer har bygger brukt mye tid på dette.

Sikkert dette som er grunnen til at pakningene på min ikke blir tette, sist jeg omlakkerte den måtte den inn til liming på bilglass firma og stå over natta til herdig for å få det tett. Antar at dette må gjøres igjen nå når jeg skal montere rutene.
Loggført

1961 T1 - Custom
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #17 på: mars 17, 2014, 18:28:37 pm »

Man kan jo undre seg over dette her med å modifisere bilen sin til å se nyere eller eldre ut enn hva den er. At de den gang bilene fremdeles var relativt nye og i vanlig bruk, valgte å modifisere dem for å få dem til å se nyere ut er jo en ting vi enda ser i dag også. Var det ikke på 80-tallet det var en del som sveiset inn splitt eller oval bakrute i nyere bobler for å få dem til å se eldre ut?
Skal bli spennende å se om det blir samme tilstander rundt dagens modifikasjoner på de bilene vi har i trafikk i dag i fremtiden Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!