mai 02, 2024, 08:56:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorbygging  (Lest 1227 ganger)
TrondV
Telahiv Styre
Nybegynner
*
Innlegg: 40
Bosted: Horten


Vis profil

« på: mars 17, 2014, 17:58:39 pm »

Hei. Jeg har plukket ut motor fra en 68 1500 fordi den lakk etterhvert mye olje. Har kjøpt inn nye lager og pakninger og er i gang med å sette sammen igjen. MEN, jeg har aldri gjort dette før og lurer derfor på om det er noen som kan avse en times tid en dag og komme og gi meg litt tips og råd og samtidig sjekke at det ikke er noe jeg har glemt så langt. Jeg betaler gjerne litt for det. Jeg bor i Horten.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 17, 2014, 18:10:03 pm »

Anbefaler også haynes bok eller lignende
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 17, 2014, 22:57:59 pm »

Enkelte ganger leser jeg tråder på nett.. og tenker for meg selv. Lykke til! Og lar være å skrive noe. Men i dette tilfelle må jeg bare.

Boblemotoren er i utgangspunktet en meget enkel motor. Som er laget av noen kvalitets deler som sjeldent eller aldri takker for seg. Men også av heller dårlige deler som er ett resultat av økonomiks besparelse. Om vw sparte en krone pr bil... hadde de hatt 21000000,- mer på kontoen. Dette er verdt og å ha bakhodet når vi "overhaler" våre 40 år gamle motorer. De ble ikke konstruert for å vare evig.. Mer ca 70-100.000 km.

Det ALLE gjør feil når en som newbie skal overhale den gamle sliteren sin. Er å gå til innkjøp av lager, pakningssett og stempelringer. Og og alt dette får man som regel brukt. Om motoren kun blir skrudd fra hverandre, rengjort og montert den igjen. Men har man da overhalt motoren for nye 100000km eller er man fornøyd om den lever en sesong. Min første motor fikk denne behandlingen. Ble blank og fin og se på. Men gikk "nesten" Jessheim-Sandefjord og tilbake.. NESTEN :-)

Så om du bare er på jakt etter en motor som starter og går... en stund. Og som lekker mindre olje enn i dag. Da kan man slutte å lese her.

********************************************************************************************

Om du skal overhale motoren. Kjøp en god verksted manual. Les nøye fra bind til bind. Ikke ta shortcut's. Kjøp alt nødvendig verktøy. Om det blir for dyrt. Overlat delene til noen som ikke bare kan motor. Men som kan LUFTKJØLT vw motor. Fallgruvene er omtrent like mange som det er deler i motoren.

Jeg har holdt på med disse motorene i 24 år. Og lærer fortsatt.... heldigvis. Og ingen i verden kan vise deg det du trenger å vite på en times tid. Om de tror det. Kan jeg med hånden på hjertet si de ikke er kyndige innen overhaling av luftkjølt vw.

Setter du deg godt inn i det, blir resultatet også godt. Men du vil nok også ende opp med å bruke litt mer penger enn planlagt  Osteaktig

Viktige ting som du må sjekke. Her går det ikke ann å ta snarveier.. er:

-Måle lagerleia til veiva i blokka med innvendig micrometer. Slitegrensen er 65,00-65,03mm alt over dette vil få lagerne til å løsne etter kun kort tid. 95% av brukte blokker må linjeborres.
-Sjekke veiva for retthet. De fleste motorer som har gått over tiden når det gjelder overhaling får bøyde veiver pga manglene lagerstøtte. Legg den på V-blokker på ett stabilt underlag i min 10mm stål eller betong. Og mål med micrometer. Alt over 0,02mm kast er klar for retting, sliping eller søppelkassa.
-Sjekke styringene. Eksosventiler og styringer går alltid først. Om ikke måleutstyr finnes. Napp de raskt ut mens du blokkerer i bakkant av styringen. Ett godt pop skal høres. Er det stille som i grava. Er styringene og i værste fall ventilene slitt. (ventilene måles over flere steder på stammen. Her finnes det mange mål.. det viktigste er at de er like hele veien.
-Kjenne etter slitekant på toppen av sylinderne der hvor sotkanten slutter. Fjern sot. Og kjenn. Er det kant bør de måles med micrometer og i beste fall hones.
-Kamfølgere sjekkes ved å legge noe flatt over soppen. De skal være konvekse. Og det skal ikke skinne lys mellom soppen og det flate. Om de er konkave er de utslitt. Og skal ikke byttes uten å bytte kam. (men kam og følgere går som regel langt etter at de er utslitt. kun motoreffekten som avtar)
-oljepumpen sjekkes lett ved å rengjøre den. Putt så i drevet med aksel inn baklengs i pumpen. Og vipp. Minimalt med slakk skal kjennes opp og ned i posisjon slik pumpen står i blokka. Og det skal ikke være mer slakk opp og ned. Enn sideveis.

Dette er de mest obligatoriske tingene å sjekke. Resten står i Haynes eller lignende håndbok.


Lykke til.

Loggført

Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #3 på: mars 18, 2014, 11:16:33 am »

Hør gjerne på erfarne fjellfolk  Blunker
Loggført

TrondV
Telahiv Styre
Nybegynner
*
Innlegg: 40
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #4 på: mars 18, 2014, 22:13:11 pm »

Hahaha ser ut som det er en del vann over hodet mitt nå ja  Gliser men uten kunnskap om det man har begitt seg ut på får man jo bare krysse fingre og håpe på det beste. Går det til hel.... så er det vel motor å få kjøpt et sted.
Men kunne fortsatt trengt bittelitt hjelp til å sette sammen motoren så ihvertfall det blir gjort riktig Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!