EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« på: juli 02, 2008, 11:32:06 am » |
|
Har et brudd på en ledning til nærlyset i 59-bobla så jeg tenkte jeg skulle bytte ut alle ledninger fra sikringene og ut til pærer/horn. Men hvilken dimensjon på ledningene bør jeg kjøpe?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Karmann
Supermedlem
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg
|
|
« Svar #1 på: juli 02, 2008, 11:58:06 am » |
|
Du burde vurdere å legge opp reléer til lys så du slipper å dra all strømmen gjennom lysbryteren. Bruk 2,5mm2 til hovedstrøm og 1,5mm2 eller 0,75mm2 til styrestrøm til reléene. Jeg har brukt en 6mm2 som tilførsel til 4 reléer men det er muligens overkill. Hvorfor skal strømmen min kjøre på en smal grusvei når jeg heller kan legge opp en 4-felts motorvei til den? Skulle ønske regjeringen tenkte sånn også, om man bytter ut "strømmen" med "folket"...
|
|
« Siste redigering: juli 02, 2008, 12:16:21 pm av Karmann »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2 på: juli 02, 2008, 14:23:59 pm » |
|
jeg bruker 1.5 mm2 til hver av disse, fra et rele, slik som Morten beskriver. Jo større jo bedre...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #3 på: juli 02, 2008, 15:54:42 pm » |
|
Takk for hjelpen! Med min manglende erfaring og kunnskap tør jeg rett og slett ikke være "så avansert" som å legge opp releer. Jeg tror jeg rett og slett må legge lista så lavt som å bytte ut ledning mot ledning. Jeg trenger noen enkle oppgaver jeg klarer å løse på egenhånd og uten å få hjelp på forumet/av VW-venner så jeg får bygget opp litt mestringsfølelse Har ikke fått til ting på egenhånd i det siste og har solid overtrekk på hjelpekontoen - dårlig kombo for mekkelysten...
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
Innlegg: 250
Bosted:
|
|
« Svar #4 på: juli 02, 2008, 16:09:46 pm » |
|
Tenk på mestringsfølelsen av å sette inn relé
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
|
« Svar #5 på: juli 02, 2008, 16:11:55 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #6 på: juli 02, 2008, 18:15:35 pm » |
|
Jeg ser bildet på den linken og ser bare en masse ledninger og klumper jeg ikke vet hva er eller skal hvor... Jeg har vært luftkjølt-eier i mindre enn ett år, har aldri mekka før - med andre ord skal det ikke så mye til for at jeg blir stolt av meg selv
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Lasse
Supermedlem
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #7 på: juli 02, 2008, 19:51:11 pm » |
|
Her griper jeg sjansen og kaster meg uvitende, men dog støttende inn... Jeg er som Espen grønn som ferske rosenkål i aftensolen når det kommer til bilelektrisk. Hvordan virker et relé? Hva er funksjonen liksom? Hvordan bruker man dem?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #8 på: juli 02, 2008, 20:12:03 pm » |
|
da tror jeg at jeg sier det rett ut: la det elektriske på bilen din være til du har lest deg opp litt mer prøv å søke på relay på wikipedia f.eks, så får du noen hint, men kort fortalt er det en "dings" som egentlig funker som en bryter, men i stedet for at du vrir eller drar i en knott, så er det en liten styrestrøm som slår inn eller ut strømmen. Poenget er at du ikke trenger å kjøre all strømmen til f.eks lysa dine gjennom 40 år gamle brytere, men kan legge fete kabler rett til lyset, og et rele så nær som mulig, da får du mindre spenningstap over brytere etc, og dermed bedre lys. Bryteren din skrur da bare av og på en strøm på noen mA (tusendels Ampere) mens hovedstrømmen (noen Ampere) går rett i lyset. Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #9 på: juli 02, 2008, 20:19:37 pm » |
|
1,5 kvadrat tåler 10 Ampere 2,5 kvadrat tåler 16 Ampere 4 Kvadrat tåler 20 Ampere 6 Kvadrat tåler 30 Ampere Med disse tallene er du på den sikre siden.. Jeg ville aldri ikke ha brukt 0,75 til noe i en bil, men det er min mening.... (Hadde for mange år siden en Grasgrønn Golf Mk1 som nesten tok fyr pga. feil i lysrele´ der styrestrømledning var 0,75 kvadrat..)
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Lasse
Supermedlem
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #10 på: juli 02, 2008, 20:41:14 pm » |
|
da tror jeg at jeg sier det rett ut: la det elektriske på bilen din være til du har lest deg opp litt mer prøv å søke på relay på wikipedia f.eks, så får du noen hint, men kort fortalt er det en "dings" som egentlig funker som en bryter, men i stedet for at du vrir eller drar i en knott, så er det en liten styrestrøm som slår inn eller ut strømmen. Poenget er at du ikke trenger å kjøre all strømmen til f.eks lysa dine gjennom 40 år gamle brytere, men kan legge fete kabler rett til lyset, og et rele så nær som mulig, da får du mindre spenningstap over brytere etc, og dermed bedre lys. Bryteren din skrur da bare av og på en strøm på noen mA (tusendels Ampere) mens hovedstrømmen (noen Ampere) går rett i lyset. Roy Aha! Da skjønner jeg i allefall hvordan det virker. Takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
Innlegg: 250
Bosted:
|
|
« Svar #11 på: juli 02, 2008, 21:03:36 pm » |
|
Jeg gjør et forsøk på en enkel forklaring av relé.Et relé er en elektrisk operert bryter (les: el. op. "lysbryter"). En vanlig lysbryter skrur du av/på ved å fysisk slå over kontakten i posisjon 1/2. Et typisk relé for bil, styrer du (skrur du av/på) ved å gi det +12V (les: volt/spenning) på et par tilkoblinger. Et relé har flere tilkoblinger ("store brytere") som blir åpnet/lukket av styringen. Disse tilkoblingene er hvor f.eks. kjørelys/langlys tilkobles. Mens den originale bryteren i dashen kobler du inn på styringen, så du skrur releet av/på med bryteren. Hvorfor installere releer?Bryterne dine blir over tid slitt ut av vanlig bruk. Hvor mye slitasje bryteren får, er direkte avhengig av hvor mye strøm som trekkes gjennom den. Hvis bryteren blir veldig sliten, og den f.eks. driver kjørelysene, vil lysene dine bli svakere og svakere og til slutt forsvinne fordi bryteren brenner opp (=defekt). Styringen til et relé trekker nesten ingen strøm - flere tusen ganger mindre enn kjørelysene! Vi lar den originale bryteren ta på seg silkehanskene, mens et billig relé fra f.eks. Biltema kan ta støyten fra nå av....litt som å ta varetrekk over setene....elektrisk sett
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #12 på: juli 04, 2008, 22:43:37 pm » |
|
Her er en grei forklaring: http://home.howstuffworks.com/relay1.htmTrykk på den grønne bryteren på bildet, så ser du hva HaraldL mener ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|