april 19, 2024, 14:00:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sjåførdør som henger i bakkant - 66 boble  (Lest 2775 ganger)
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« på: mars 25, 2014, 15:11:33 pm »

Driver å setter sammen bilen etter oppussing i vinter.. Montert nye dørpakninger, og de smatt greit på plass, har også justert ut dørhengslene litt for at listene skal få satt seg litt og dørene skal kunne gå greit igjen uten alt for mye makt. Dette funket fint på passasjersiden, men på sjåførsiden sliter jeg litt mer.

I tillegg til at døra må lukkes med en del makt (for å få den i lås på innerste hakket), så henger døra litt i bakkant, flukter ikke med fasongen på karrosseriet skikkelig (henger ca 5-7mm i bakkant).
Har justert sluttstykket litt mer ut for at døra skulle bli lettere å lukke, og dette hjalp noe, men dette går igjen utover hvordan døra flukter med karrosseriet.

Før bilen ble demontert for lakkering, så hang sjåførdøra litt i bakkant da også.

Det er ikke byttet kanaler på bilen, ei heller rust/skader i bunn av A-stolpen.

Alle tips og forslag mottas med takk! Ikke lyst til å gi opp dette før jeg har fått det vesentlig bedre  Øyerulling
Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #1 på: mars 25, 2014, 16:20:44 pm »

Enkleste metode er jekk og trekloss. Sett jekk under i bakkant og jekk opp med trekloss mellom dør og jekk. Prøv deg frem med hvor mye som skal til.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #2 på: mars 25, 2014, 17:17:16 pm »

Har du byttet pinnene i hengslene? Der kan du fort få 5mm slark Glad jeg byttet på alle mine hengsler og døra henger ingenting Blunker
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #3 på: mars 25, 2014, 21:19:27 pm »

Takk for tips!

Har ikke byttet pinnene i hengslene nei.. Glad

Har vært en tur uti verksted nå ett par timer, og sjåførdøra blir jeg ikke klok på.. Ettersom døra var vond å få igjen, så virker som det blir spenninger rundt den øvre hengsla i døra når jeg prøver å lukke igjen døra. Plukka derfor av den nye dørpakninga, dørstopper'n, og sluttstykket i b-stolpen, da gikk døra lettere, men fortsatt var det noe som gjorde at døra gikk litt vondt de siste 10cm før den flukta jevnt.
 
Tok ut dørbryter'n, og vips så gikk døra helt uten motstand i flukt. Sitter døra for langt frem/mot fronten mon tro? Ser også at det er usedvanlig lite klaring i buen på døra rundt der trekantvinduet ligger i toppen, denne klaringa blir bedre når hengslene justeres, men dette går jo selvfølgelig utover resten av passformen på døra..

Dørpakningene kommer fra Hotshop og på pakka stod det Brazil. Spørs også om man skulle byttet de ut mot Tyske i stedet. Bare så rart at passasjerdøra ble ganske bra..

Legger ved noen bilder av sjåførdøra her uten dørpakning osv, sluttstykket sitter på plass og jeg har fått løfta opp døra litt i bakkant..









Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #4 på: mars 25, 2014, 22:47:20 pm »

Ser jo bra ut på bildene syns jeg Glad ser du har 67 modellen sitt håndtaket på døra Blunker vis jeg ikke tar feil er det one year only Glad
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 26, 2014, 06:36:08 am »

ser ut at du må legge på litt på øvre hengsle
mellom bil og hengsle prøv med 0,6alu plate

ser at bakre dør åpning er trang i bunn og stor klaring i topp
og dør bue er trang.
klipp 0,6alu og bor 3hull i den
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: mars 26, 2014, 09:08:23 am »

Engedal vw67:
Ble bedre flukt mot karrossen nå, så vi får se.. Glad Er de originale dørhåndtakene som sitter på bilen, og bilen er en 66 mod, så da kom nok disse på 67 også Glad


Mags:


Takk for ett bra tips Mags! Dette skal jeg prøve ut.. Helt riktig som du sier, ved bakre dør så er det større klaring i topp en bunn, og dørpakningen vil ei heller tette skikkelig i hjørnet i toppen
(kan lyse igjennom der).
Ut ifra forslaget ditt, vil ikke døra henge ennå mer ned i bakkant hvis den øvre hengsla får en "spacer"?

 
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 26, 2014, 09:55:49 am »

Jo,men så lenge hegsle ikke er bra
er det nesten kun det du kan gjøre for å få døra til å gå bra

Eventuelt sjekk litt med hengsle ikke det har fått litt juling før
kan se på naglinga på hengle.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #8 på: mars 26, 2014, 14:33:56 pm »

Skal sjekke opp hengslene i kveld Mags, men syntes de så "uskadet" ut når jeg kikket lett over dem i går, men en nøyere sjekk må nok til!
Nye tyske dørlister blir bestilt og de brazil produserte blir returnert..

Søkte litt rundt på Thesamba i går kveld, å da var det maaange tråder på det med dørtilpassing og dør som henger i bakkant.
At døra henger i bakkant vet jeg nå hvordan jeg skal få løse ut ifra tips her og hva jeg har funnet på nett..
Ettersom det er trangt i dørbuen, så tyder det på at døra også må mer bakover (både øvre og nede hengsle må justeres).

Alternativ nr.1: Legge en 2x4 mot dørhengsla fra utsiden og banke/prøve seg fram for å rette eventulle bøyde henglser, ved å justere begge hengsler vil man oppnå
jevn klaring. Men glippe mellom bakre dør og karr vil fortsatt være ujevn.

Alternativ nr.2: Legge en slipekloss av hard gummi mellom dør og a-stolpe (en hengsle av gangen), og deretter forsiktig legge press på døra for å flytte hengslene/feste bakover.
Fant denne linken fra WolfburgWest sine sider: http://www.wolfsburgwest.com/wired/wired_11_01/wired_11_01.htm
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #9 på: mars 26, 2014, 21:27:17 pm »

Tatt en bedre kikk på hengslene nå, de ser uskadet ut. Når jeg drev på der, så kom jeg på at når vi bytta forstillinga i vinter, så måtte vi skru ekstra mye på de to øvre festene på puma'n (de som er tilgjengelig under tanken), mer enn hva som måtte skrus på den originale forstillinga. Vi bytte jo heller ikke gummiputene som sitter mellom forstillinga å karrossen..
Løsna bolten på "sjåfør" siden og litt på høyre siden, og da så jeg at glippa i dørbuen i toppen ble vesentlig bedre på sjåførdøra!

Kan det være der feilen ligger? At gummiputene er alt for sammenpressa og gamle, og at de har blitt skrudd alt for hardt til?

Her er tre bilder tatt etter at boltene er løsnet litt (6-7mm)



Litt skygge på dette bildet, men man ser at glippa er bedre

Loggført
vw
Seniormedlem
****
Innlegg: 474
Bosted: Ørskog


Vis profil

« Svar #10 på: mars 26, 2014, 21:52:33 pm »

Trur du ska prøve med et shims bak ,slik som Mags beskriver over her ! D har eg gjort med stort hell Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: mars 27, 2014, 18:33:45 pm »

shimsing bak hengslene er ikkje rette måten å gjera da på. les her http://www.hotvws.com/content.php?contentID=73
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #12 på: mars 27, 2014, 20:53:33 pm »

Da har jeg mest sannsynlig funnet feilen.. Sammenlignet dørhengslene nøye på begge sider og målt litt, og den øvre hengsla på sjåførsiden har en vinkel som tilter fremover mot bilen i ytterkant.

I tillegg til å få retta opp avviket hengsla, så kan jeg korrigere litt etterpå på boltene på puma'n for å få det mest mulig riktig.

Å shimse ut hengsla er vel tryggest for lakken vs å legge noe i mellom døra og a-stolpen for å korrigere?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!