november 01, 2024, 01:42:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vippearmgeometri problem  (Lest 2135 ganger)
Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« på: mars 26, 2014, 23:04:03 pm »

Holder på å justere vippearmgeometri på min motor.
Uansett hva jeg gjør vil vippearm treffe for høyt på ventilene gjennom løft.
Topper: nye stage 2 Steve tims
Vippearm: Scat 1,25
Bilder uten shims


* image.jpg (80.57 KB. 640x480 - vist 178 ganger.)

Null løft



* image.jpg (82.51 KB. 640x480 - vist 183 ganger.)

Halvt løft



* image.jpg (78.87 KB. 640x480 - vist 197 ganger.)

Fullt løft

Slik det ser ut for meg må jeg maskinene ned høyden på fundament for vippetøy i toppen..
Noen som har erfaring med at dette er nødvendig?

Erfaringer mottas med takk:-)

Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1 på: mars 26, 2014, 23:16:47 pm »

Har du samme støtstenger som du hadde før? Ser ut som de er for korte for det nye vippestellet. Kanskje jeg ser feil Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« Svar #2 på: mars 26, 2014, 23:27:34 pm »

Har du samme støtstenger som du hadde før? Ser ut som de er for korte for det nye vippestellet. Kanskje jeg ser feil Blunker

Har justerbar støtstang. Hjelper ikke uansett hva jeg gjør.
Når vippearmen treffer ventilene treffer den for høyt og dette blir bare verre utover i løftet.
Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: mars 26, 2014, 23:57:50 pm »

Kan du ikke bare shimse ut hele vippestellet?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« Svar #4 på: mars 27, 2014, 00:07:54 am »

Kan du ikke bare shimse ut hele vippestellet?

Problemet blir bare større da.. Jo mer jeg shimmer jo lenger opp på ventilene treffer vippearmen.
Og uansett hvor mye jeg justerer støtstang lengde får jeg ikke støtstangen til å stå på linje med justerskruen ved halvt løft..
Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: mars 27, 2014, 01:49:59 am »

Hva mener du med for høyt?, for meg ser det ut som du har anlegget ca i linje med centerlinjen på ventilen. De vippene er laget for å fungere bra både for lave og høye løft, og det ser ut til du ikke løfter nok til å få benyttet hele sveipet, men det er jo ikke feil, der er bare slik det blir.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« Svar #6 på: mars 27, 2014, 09:38:11 am »

Hva mener du med for høyt?, for meg ser det ut som du har anlegget ca i linje med centerlinjen på ventilen. De vippene er laget for å fungere bra både for lave og høye løft, og det ser ut til du ikke løfter nok til å få benyttet hele sveipet, men det er jo ikke feil, der er bare slik det blir.

Det er vanskelig å få dette tydlig frem på bilderne.
Vippearmen treffer litt over senter på ventil ved null løft, gjennom løftet blir treffpkt lengre og lengre opp på ventilen og dette ser ut til å forårsake radielle krefter på ventilen som igjen vil slite ut styringene.  Problemet blir forsterket med hvis jeg shimmer ut vippetøyet, har shimmet ut fra 0-3 mm uten at dette blir bedre. Må jeg shimme mer?
Jeg vurderer å maskinere ned høyden på vippetøyfundament ca 1,5mm for å få bedre gemometri både på støtstenger og vippearm mot ventil.

Noen som har erfaringer med dette? Eller andre snippetriks som kan benyttes for å få bedre gemometri



 
« Siste redigering: mars 27, 2014, 09:41:27 am av Klungland » Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 27, 2014, 10:39:27 am »

Bare å frese bort på aluklumpene hvor vippene sitter. Og shimse ut vil bare gjøre vondt værre. Lengden på støtstangen har ikke noe med hvor på ventilen vippearmen treffer.

Grei måte og grov sjekke geometri på slike vipper er att justerskruen skal ligge paralellt/vinkelrett med støtstangen på halvt løft. Når det er på stell kan du konsentrere deg om det du gjør nå..
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: mars 27, 2014, 10:40:51 am »

Kan du ta et bilde rett fra siden ved halvt løft?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 27, 2014, 11:19:35 am »

jeg har også frest ned aluklumpene som erik sier.
det kommer vel av att avtanden fra ventil til vipper er bergenet på mindre løft originalt ?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« Svar #10 på: mars 28, 2014, 00:22:23 am »

Takker for kommentarer og tilbakemeldinger. Håper jeg er nærmere en god løsning nå...

Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!