april 30, 2024, 19:35:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Slå inn chassisnummer - hvordan?  (Lest 3259 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: mars 31, 2014, 10:16:00 am »

Rabalder skal få chassisnummer i henhold til vognlisens og skal da slå dette inn i en av bilens bærende konstruksjoner.
Har et sett med slike bokstaver og tall som er ment for å kunne gjøre den jobben, men får det ikke til...

Saken er at det å prege slike tall i hardt stål ser ut til å kreve ganske så hard trykk. Har forsøkt med hammer og slå alt jeg makter, men det blir bare et bittelite avtrykk, kan jo pusses bort lett som ikke noe... Problem nr to er å holde tallet eksakt vinkelrett på stålet mens man slår, ellers blir tallet skjevt eller bare halvveis. Og problem nr tre, en har bare ett forsøk pr tall. Umulig å treffe samme sted to ganger..
Har tatt en test på en stålplate i pressa, og med et par tonns trykk blir det et ok tall.

Noen tips om hvordan dette kan gjøres, eller noen som har greie på det som kan gjøre det?  Hæ
« Siste redigering: mars 31, 2014, 10:57:30 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 31, 2014, 10:27:54 am »

Jeg bruker 3 kilos slager. Men det viktigste er ett urokkelig godt mothold. Å slå rett på f.eks tunnelen uten mothold er døfødt. Da underlaget fjærer.

Du kan også gravere det inn i buret med gravørpenn.  Må ikke slå.. bare det blir ett permanent merke.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 31, 2014, 10:39:39 am »

har sett noen som har preget det inn i en liten platebit som er tig sveiset til chassis
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: mars 31, 2014, 11:03:38 am »

Sånn gravørpenn funker knall. Kjøpte en trykkluft type kina/Luna til en hundrelapp eller to for mange år siden, virker like bra fremdeles.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 31, 2014, 12:12:53 pm »

Takk for tips Glad

Kanskje gå for gravering i stedet da.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #5 på: april 01, 2014, 20:15:35 pm »

Som jørn foreslår.  Press chassinr på en plate, sveis inn i bærende konstruksjon ala tunnelen.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: april 01, 2014, 21:29:25 pm »

Eller varm plata du skal slå inn i.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 01, 2014, 22:45:26 pm »

Ikke lenge siden jeg hamra inn chassisnr på gallopern, hadde blitt borte med åra. Jobbet litt med å få det på plass, men etter litt prøving satt det som et skudd!
Like dypt som originalt på boble er vanskelig å få til.
Gravering er enklest.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #8 på: april 02, 2014, 09:13:25 am »

Jeg fikk låne bokstav- og tallstanser fra Biltilsynet,
http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Ovrig/Bokstav-tallstanser-192230/
og dro hjem for å banke inn nummer selv. Laget nummer rett under det gamle, som var midt på ramma under baksetet. Hadde en tung hammer (et par kilo), siktet godt og dundret til. Må ta litt mer i enn du har lyst til Glad
Nummeret kom til slutt på plass. Tok bilde av resultatet til BT, og alt var i orden.

ghia69
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!