mars 29, 2024, 11:52:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1?  (Lest 4020 ganger)
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« på: april 01, 2014, 09:21:38 am »

Prosjektet, inkl. rep.plater ble kjøpt i esker og plastposer - og nå står interiøret for tur. Skal det ligge noe isolasjon/støydemping mellom gulvmatte og dørkplate?
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #1 på: april 01, 2014, 21:49:45 pm »

- dersom noen har en sammenskrudd T1 - kanskje den/de hadde orket å løfte på dørkmattene og fortalt hva som lå under Glad
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 01, 2014, 22:03:50 pm »

Årsmodell?

Min 67 hadd en tjukk asfaltplate over tunnelen og noe hardformet lyddempingsgreier på gulvet.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #3 på: april 01, 2014, 22:08:21 pm »

Skall ikke være noe under gummimattene i de gamle men de litt nyere skall ha lyddemping i gulvet orginalt, Hvilken årsmodell er bilen din?
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #4 på: april 04, 2014, 10:29:39 am »

Takk for svar - og beklager uteglemmelse: Dette er en 69-modell!

Asfaltplate/fiberplate finnes over tunnelen, men på gulvet er det rent (fordi forrige eier mest sannsynlig har renskrapt gulvet - inntil kjerringa pælmet ham og Bobla på dør).
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #5 på: april 04, 2014, 11:11:00 am »

På 69 mod er det lydisolering orginalt i bunnen men mye lettere og holde gulvet tørt og rustfritt uten de platene.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #6 på: april 04, 2014, 13:45:27 pm »

Hva med å bruke flytende isolasjon, og male/sprøyte på noen lag på dørken?
På min 72 mod 1300 var det asfaltplater på tunnellen, og ingen isolasjon i dørken.
(kan ha vært isolert tidligere, men dørkplatene var i elendig stand, og om det var isolasjon på de, har den nok løsnet for mange år siden).

Jeg skal isolere dørken min nå når bunnplatene er byttet, og vurderer både asfaltplater og flytende isolasjon.
Jeg tror asfaltplater fungerer fint om man har gjort bra grunnarbeid, og ikke tar snarveier eller prøver å spare penger på lakk til dørken.
(med tanke på framtidige rustproblemer mellom dørk og asfaltplater)

Jeg brukte Eastwood extreme chassis paint, og den fungerer supert både innvendig og utvendig (under bilen)
Den er hard, men elastisk, så den sprekker ikke. Den tåler bremsevæske og annet skit som vanligvis kan ødelegge lakk, og er enkel å påføre, enten med pensel eller sprøytepistol.

Anywho, om det er noen som har erfaring med flytende isolasjon, hadde det vært fint med tilbakemelding  Glad

Gasolin.no har eastwood extreme chassis paint. De har også plastidip, som kansje kan fungere som lydisolering?

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=12359


    PLASTI DIP kan anvendes i alle typer industri, håndverk og hobby både i og under vann og hvor det er stenge krav til høy elastisitet
    Hefter på alle typer materialer som metaller, tre, betong, pvc, glassfiber, plexi-/glass, tekstiler, tauverk og wire
    Opptar store mekaniske bevegelser og gir effektiv isolering mot fuktighet
    Erstatter krympestrømper
    Benyttes meget ofte til synliggjøring og sikring av utstyr og redskaper i og over vann, av verktøy, rekkverk, tauverk, wire, gjenger, blåsere, dykkerlodd og kabler
    Isolering av kretskort, datakort, antenner og ledninger
    Benyttes innen modellbygging og radiostyrt utstyr
    Midlertidig beskyttelse av instrumenter
    Ideell til laminering av kart
    Fargekoding og merking av utstyr
    Brukes til fluebinding eller overflatebehandling av fiskesluker for å unngå at lakken skaller av
    Benyttes til beskyttelse mot rust i og over vann og til forsegling av spisse/skarpe gjenstander/kanter etc.
    Alle typer sikring og merking innen akvakultur og offshore
    Sikring av følsomme elektroniske instrumenter (pakking/emballering) 
    Benyttes også som antiskli med tilsetning av finkornet sand 
    Isolering mot varme på ovns- og peishåndtak

Kansje noe å bruke på stigbrettene om man tilsetter sand?  Glad
« Siste redigering: april 04, 2014, 14:25:31 pm av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #7 på: april 05, 2014, 08:23:59 am »

Dørkplatene var skrapet reine, så jeg la på grunning og lakket dem deretter med bengalakk iblandet owatrol olje (så var det laaaaang stillstand). Så - la jeg to lag med fiberforsterket understellsmasse (Biltemas). Og egentlig var jeg klappet og klar, men så var det at tvilen kom - og jeg vurderte å bli kvitt blikkboks-lyden?!?

Hva er flytende isolasjon?
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #8 på: april 05, 2014, 12:00:18 pm »

Dørkplatene var skrapet reine, så jeg la på grunning og lakket dem deretter med bengalakk iblandet owatrol olje (så var det laaaaang stillstand). Så - la jeg to lag med fiberforsterket understellsmasse (Biltemas). Og egentlig var jeg klappet og klar, men så var det at tvilen kom - og jeg vurderte å bli kvitt blikkboks-lyden?!?

Hva er flytende isolasjon?

Bengalakk er ikke bra å bruke på bunnplatene. Det er en del bevegelse i bunnplatene under kjøring, og bengalakk er ikke elastisk, og kan sprekke.
Jeg måtte pusse ned hele understellet etter at jeg gjorde den tabben  Trist

Flytende isolasjon kan du finne blandt bilstereo-leverandørene, og er vel egentlig mye det samme som hulromsmasse fra f-eks biltema.
Her er det viktig at du finner noe som tåler litt juling,
siden bunnplatene må tåle en del mer enn hulrommene i bilen, som ikke blir utsatt for samme type slitasje.

Fiberforsterket understellsmasse fra biltema har jeg selv brukt,
og valgte å fjerne det, da det er lett å fjerne det med f-eks bensin, white-spirit og lignende,
som igjen gjør at du vil ha en dørk som vil kunne farge av, klistre seg fast i div ting og tang, og ikke minst,
det stinker om sola står på og bilen blir varm innvendig.

Dette er mine erfaringer, og ikke fasit på hvordan du bør behandle bunnplatene.

Jeg har kort sagt måtte gjort jobben med understellet mitt (som nå er 100% rustfritt, og god som ny) 2-3 ganger før jeg følte at jobben var god nok til at jeg slipper etterarbeid.

Om jeg skulle komme med en oppskrift, ville den vært følgende:

Puss ned understell, lakker med Eastwood Extreme Chassis Paint. (lakkeres/males rett på stålet)
Kjøp en boks plastidip og mal platene 2-3 strøk, evt flere strøk, til du har 2-3mm tykt lag med plastidip.
Deretter slenger du på dørkmattene.
Da har du en bil du kan fylle med vann og bruke som badekar  Gliser

Plastidip er 450% elastisk, tåler masse juling og div løsemiddel, samt gummikonsistensen vil kunne ta drepen på all blikkboks-lyder.  Blunker

Jeg skal bruke plastidip om en måned, og har tenkt å bruke det på stigbrettene også,
men da iblandet sand for å få anti-skli effekt.

Om det ikke haster for din del, kan jeg komme med tilbakemelding når understellet er ferdig behandlet.
Om du vil lese litt rundt produktet, er det bare å besøke Gasolin.no

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10278&products_id=12359

Det er de samme som leverer Eastwood Extreme Chassis Paint.
(Husk å bestill 1 liter bokser istedet for 400ml sprayboks,
jeg har brukt 2,5-3liter, og det holdt til hele understellet,
alle hjulbuer, motorrom, lasterom framme, samt hulrom og andre steder inni karosseri)
Kort sagt ALLE plasser som trenger litt ekstra beskyttelse.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=3414

Håper dette var mer til hjelp enn forvirring  Gliser



* 592862360d2a0eb1f4a33954c17f0372.jpg (22.79 KB. 400x398 - vist 170 ganger.)

« Siste redigering: april 05, 2014, 12:05:11 pm av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #9 på: april 05, 2014, 19:39:53 pm »

Hehe FooZ .... det hjalp littegrann ......, men bare litt ettersom jeg trodde jeg var neeesten i mål. Jaja - "sa.... heller", som vi sier lengre nord enn Fauske. Forhåpentligvis har Owatrol sjekket ut det de lover, at maling og lakk iblandet owatrols olje gir betydelig mer elastisitet.

Jeg får holde øye med utviklingen på bånn!

Takk for tips Glad
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #10 på: april 06, 2014, 12:34:21 pm »

Hehe FooZ .... det hjalp littegrann ......, men bare litt ettersom jeg trodde jeg var neeesten i mål. Jaja - "sa.... heller", som vi sier lengre nord enn Fauske. Forhåpentligvis har Owatrol sjekket ut det de lover, at maling og lakk iblandet owatrols olje gir betydelig mer elastisitet.

Jeg får holde øye med utviklingen på bånn!

Takk for tips Glad

Hehe  Gliser Glemte at du hadde blandet i owatrol olje. Har ikke hørt om dette før, men regner med du da slipper problemet med sprekker.

Jeg skal holde deg oppdatert underveis. Kan også tenkes at jeg selger det som blir til overs av plasti dip når jeg er ferdig med den.
Skal kjøpe en 3,8 liters boks, så da har jeg i massevis  Rekker tunge

Lykke til videre, og om du holde til "nordaførr" kan det jo tenkes at vi dulter borti hverandre langs de flotte veiene vi har her  Gliser


* 21344e1d75b1a598d29d9868e9e9755f.jpg (15.14 KB. 236x236 - vist 169 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #11 på: april 06, 2014, 20:58:21 pm »


Flytende isolasjon kan du finne blandt bilstereo-leverandørene, og er vel egentlig mye det samme som hulromsmasse fra f-eks biltema.
Her er det viktig at du finner noe som tåler litt juling,
siden bunnplatene må tåle en del mer enn hulrommene i bilen, som ikke blir utsatt for samme type slitasje.


Dette er feil. Sprøytbar dempemasse har ingen ting med hulromsspray å gjøre og har heller ikke de samme egenskapene. Hulromspray skal være tynn og ha penetrerende egenskaper. Dempemasse er tykk og har som eneste oppgave å tilføre vekt til underlaget.

Hvis man ønsker å dempe bunnplata er sprøytbar dempemasse perfekt. Du får en overflate med fin struktur, som er overmalbar, med alt, og som tåler mye juling. Kombinerer man sprøytbar dempemasse med en akustisk dempematte får man en god demping i et stort frekvensområde. Bare pass på å bruke matter som ikke trekker og holder på fuktighet.

http://bilstereosenteret.no/categories/dempematter
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #12 på: april 06, 2014, 22:07:24 pm »


Flytende isolasjon kan du finne blandt bilstereo-leverandørene, og er vel egentlig mye det samme som hulromsmasse fra f-eks biltema.
Her er det viktig at du finner noe som tåler litt juling,
siden bunnplatene må tåle en del mer enn hulrommene i bilen, som ikke blir utsatt for samme type slitasje.


Dette er feil. Sprøytbar dempemasse har ingen ting med hulromsspray å gjøre og har heller ikke de samme egenskapene. Hulromspray skal være tynn og ha penetrerende egenskaper. Dempemasse er tykk og har som eneste oppgave å tilføre vekt til underlaget.

Hvis man ønsker å dempe bunnplata er sprøytbar dempemasse perfekt. Du får en overflate med fin struktur, som er overmalbar, med alt, og som tåler mye juling. Kombinerer man sprøytbar dempemasse med en akustisk dempematte får man en god demping i et stort frekvensområde. Bare pass på å bruke matter som ikke trekker og holder på fuktighet.

http://bilstereosenteret.no/categories/dempematter

Hulromsmasse har også en støydempende effekt, selv om den ikke er like god, og ikke er hovedoppgaven til hulromsmassen.
Jeg nevnte hulromsmasse for å forklare at det er snakk om en masse du kan sprøyte/pensle på overflaten, istedet for dempematter som ikke kan sprøytes eller pensles på underlaget  Øyerulling

Anywho, gode produkter hos leverandøren du linket til, så jeg vurderer å prøve Noxudol 3100 selv.
Vet du om den tåler whitespirit, bensin og annet som kan havne på dørken? Jeg tenker siden det er vannfortynnbart?
Det sto ikke noe om hva som kan brukes for rengjøring av utstyr eller fjerning av massen, så det hadde vært en fordel å vite.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #13 på: april 07, 2014, 09:15:46 am »

Den tåler de fleste kjemikalier når den er gjennomherdet. Det tar fra noen dager til noen uker. Beroende på temperatur og luftfuktighet.

Du rengjør utstyret i lunkent vann etter bruk. Vaskes av like enkelt som vannfortynnbar maling.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #14 på: april 07, 2014, 09:49:41 am »

Ok, høres veldig bra ut, lang herdetid er ofte verdt ventingen  Blunker

Har du noen anbefalinger når det kommer til isolering av tak?
Jeg isolerte lasterommet til en Ford Courier med filtmatter fra bilxtra og spray-lim.
Da jeg var ferdig på jobb en dag, hadde varmen fra sola gjort at flere av mattene hadde løsnet fra tak/vegger, så jeg måttee rive hele skiten.  Trist

På bobla tenkte jeg å ha et tynt lag (maks 1cm) isolasjon i taket, før jeg monterer taktrekket.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #15 på: april 07, 2014, 23:56:57 pm »

Silent Coat, ramler aldri av igjen. Sitter bom fast. Selv etter en hel dag i solsteik
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #16 på: april 08, 2014, 11:23:23 am »

Silent Coat, ramler aldri av igjen. Sitter bom fast. Selv etter en hel dag i solsteik

Takker og bukker, prisene var slett ikke verst Glad
Jeg tror det blir ett sett Silent Coat extra 2,3kvkm og en pakke med Silent Coat 4kvm for min del. Dette blir artig å prøve  Gliser
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #17 på: april 09, 2014, 13:17:42 pm »

Silent Coat er supert. Har brukt av disse selv på flere biler.
Loggført

68 VW 1600TL
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!