april 19, 2024, 11:01:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor fusker  (Lest 3090 ganger)
Venndøl
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Vennesla



Vis profil
« på: april 09, 2014, 12:06:50 pm »

Hei!

-72 T1.
Bilen går fint med en gang jeg starter den. Etter 3-5 minutter begynner problemene.
Bilen vil da ikke svive på tomgang - må hele tiden jobbe med gassen.
Sjekket "pilot-jet-svitsjen" - den klikker fint. (http://www.vw-resource.com/jets.html#idle)

Etterhvert har den også begynt å bli litt krøkkete i fart. Fusker og hakker litt når jeg kjører jevnt. Alt funker fint i starten - men etter 3-5 minutter begynner problemene.... Fungerer også rimelig greit ved gasspådrag.

Har hatt av og på forgasser - blåst og pusset litt, dog uten å demontere noe særlig.
Jobber ut fra antagelsen at problemet ligger i brennstoffstilførsel og ikke i elektronikken siden bilen går fint i starten.

Er akkurat passe plagsomt å skulle jobbe med gass, clutch og håndbrekk inn i alle kryss...
På den positive siden forter folk seg over fotgjengerfeltene når jeg hele tiden gasser opp og ned som en utålmodig gjøk. Ikke heeelt det inntrykket jeg vil gi, da...

Noen tips til en fersking?
Loggført

N00b
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1 på: april 09, 2014, 12:15:06 pm »

Har du kontroll på "sjåken"?? Den er jo elektronisk styrt og kan strammes manuelt.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #2 på: april 09, 2014, 13:27:07 pm »

skru ut tomgangsdysa og blås den og kanalen inni forgassern med trykkluft.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Venndøl
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Vennesla



Vis profil
« Svar #3 på: april 09, 2014, 17:18:44 pm »

Takker for tips!

Tomgangsdysetrikset gjort.

Kobla også hele choken fra som et eksperiment.
(Koblet fra ledningen og vred 'huset' mot klokka et bel så spjeldet ble låst åpent)

Startet og gikk rimelig greit.
Kjørte meg en tur og jommen sveiv den ikke på tomgang og fuskefaktene gikk over.
Men.... Erstattet av veldig ujevn gange. Veksler opp og ned i turtall.

Burde kanskje heller justere choke?
« Siste redigering: april 09, 2014, 17:32:22 pm av Venndøl » Loggført

N00b
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #4 på: april 09, 2014, 20:13:40 pm »

Full justering er vel veien å gå her tenker jeg.
Juster ventiler.
Se over coil, stift, plugger, fordelerlokk og pluggledninger. Sjekk at du har gnist og at den ikke kommer og går.
Sett forgasser i utgangsposisjon (luft og blanding 2,5 turn ut)
Still tenning
Finjuster forgasser.

Går den ikke pent da, har du enten ikke god og jevn gnist, eller du bør overhale forgasseren.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: april 09, 2014, 20:15:14 pm »

Takker for tips!

Tomgangsdysetrikset gjort.

Kobla også hele choken fra som et eksperiment.
(Koblet fra ledningen og vred 'huset' mot klokka et bel så spjeldet ble låst åpent)

Startet og gikk rimelig greit.
Kjørte meg en tur og jommen sveiv den ikke på tomgang og fuskefaktene gikk over.
Men.... Erstattet av veldig ujevn gange. Veksler opp og ned i turtall.

Burde kanskje heller justere choke?

Har du kjørt med choke på, kan tennpluggene dine ha fått såpass juling at de ikke lengre er i vigør.  
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Venndøl
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Vennesla



Vis profil
« Svar #6 på: april 09, 2014, 21:00:02 pm »

Igjen takk for innspill!
Får skaffe utstyr til ventiljustering, nye plugger, ett par øl og ta full runde.

Har søkt hjelp i "keep your volkswagen alive" - forfatter var såpass sur på autochoken at han nekter å forklare justeringen - kun hvordan koble den fra.. Humor.

Hadde en kveldstur med den, og den virket tilsynelatende greit. Svingende - for høyt - tomgangsturtall og etter ett minutt eller så tomgang dauer bilen. Går greit å starte den igjen.

Dette er daily-driver bilen min, så jeg er litt pysete på å sette i gang store operasjoner. Får satse på at jallafixen holder og ta fatt til helga.
« Siste redigering: april 09, 2014, 21:03:14 pm av Venndøl » Loggført

N00b
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: april 09, 2014, 21:11:00 pm »



Hadde en kveldstur med den, og den virket tilsynelatende greit. Svingende - for høyt - tomgangsturtall og etter ett minutt eller så tomgang dauer bilen. Går greit å starte den igjen.



Høres ut som forgasser-ising.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!