april 29, 2024, 22:56:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Blytilsetning eller ikke?  (Lest 2751 ganger)
Beetle73
Juniormedlem
**
Innlegg: 93
Bosted: Helgeland

1973 VW 1300S


Vis profil

« på: april 15, 2014, 06:59:45 am »

Hei! Glad

Jeg har kjørt med blytilsetning på min 1973 1300S med 1600-motor, men sånn som jeg har skjønt det så trengs det ikke på Bobler nyerer enn 1971?
Spørsmålet er da om jeg kan rett og slett kutte ut blytilsetningen fra nå av, eller om det vil gjøre noe skade siden jeg alltid har brukt blytilsetning hver eneste gang jeg har fylt bensin? Altså om motoren har "vent seg på" blytilsetningen?

Han jeg kjøpte bilen av hadde også alltid brukt blytilsetning hver gang han fylte, altså har det blitt brukt blytilsetning hver gang tanken har blitt fylt de siste 7 årene.

Takker for svar! Glad
Loggført

- 1973 VW 1300S
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: april 15, 2014, 07:50:30 am »

Jeg har ALDRI brukt tilsetting og har enda ikke havarert noe motor. Men dette spørsmålet har vært diskutert før og det er mange meninger og få fasitsvar. Blir nesten til at du selv må velge og kjøre på magefølelsen :-)

Enkelte hevder at ventilstyringer trenger bly for smøring og andre ikke så du må ta ditt valg :-)
Loggført

Mvh
Reiel
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: april 15, 2014, 09:44:50 am »

Bruker bare blyfritt på boble og 914-4.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 15, 2014, 20:14:15 pm »

vw har aldri hatt behov for blytilsetning på sine luftkjølte modeller. Biler med topper av støpejern derimot er en annen historie (og bilmerke) Gliser

Så nei, blytilsetning er ikke noe vi trenger å bekymre oss for, tut og kjør.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Marius828
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: april 15, 2014, 22:19:30 pm »

Som det er sakt tidligere i denne tråden. Så er det mange forskjellige meninger om det her. Kjør med det som gir deg en god følelse i magen du ;-). Selv bruker jeg det og 98. Syntes det er litt smågromt å ta frem flaska å gi den en liten skvett, hver gang jeg fyller;-)
Loggført




volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #5 på: april 16, 2014, 13:27:10 pm »

Da de i sin tid sluttet med blybensin så var det en del biler som ikke likte blyfri, fikk tenningsbank osv på grunn av lavere oktantall. Dermed begynte de og selge blyerstatning for å få høyere oktantall fjerne den bankinga i motern osv. Det at blyerstatninga smører ventilsetene var faktisk bare en bieffekt. De bilene som "må" ha bly er stort sett eldgamle t forder osv. Selv kjører jeg kun blyfri og har aldri hat noe problemer med det.
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #6 på: april 16, 2014, 13:47:23 pm »

"blyet" i bensinen øker varmeoverføringa fra ventiltallerkenen til ventil setet, på T-fordens tid fantes det ikke bly i bensinen, var heller ikke behov for det, pga lavere kompresjon osv  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #7 på: april 16, 2014, 13:55:36 pm »

"blyet" i bensinen øker varmeoverføringa fra ventiltallerkenen til ventil setet, på T-fordens tid fantes det ikke bly i bensinen, var heller ikke behov for det, pga lavere kompresjon osv  Blunker

jeg skrev "må" T forden var bare et eksempel. ingen biler i dag må ha blytilsetning.
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: april 16, 2014, 14:53:54 pm »

Da de i sin tid sluttet med blybensin så var det en del biler som ikke likte blyfri, fikk tenningsbank osv på grunn av lavere oktantall. Dermed begynte de og selge blyerstatning for å få høyere oktantall fjerne den bankinga i motern osv.

Her gjelder det å holde tunga rett i munnen. Blyerstatning har ingen oktanforhøyende effekt. Og nåtidens oktanforhøyende midler gir ingen beskyttelse mot ventilslitasje. Dette er to forskjellige ting.

Blytilsetning ble i sin tid introdusert for å gi oktanforhøyende effekt. Dette fordi man begynte å lage motorer med høyere kompresjon, som trengte høyere oktantall for ikke å få problemer med tenningsbank/selvantenning. Da blytilsetningen ble forbudt, oppdaget man at blyet hadde hatt en annen, utilsiktet effekt: Det "smurte" ventiler/ventilseter/ventilstyringer og forhindret mikrosveising mellom ventilsete og ventil. Dagens blyerstatning skal ha den samme smørende effekten, men virker ikke oktanforhøyende på noe vis.

På eldre biler med støpejernstopper, uten herdede ventilseter, er blyerstatning nødvendig for å hindre mikrosveising mellom ventilsete og ventil - det vil si at ventilene "eroderes" (skremmende fort) i møte med ventilsetene. På de gamle, luftkjølte VW-motorene skal ikke dette være noe stort problem, da ventilsetene er mer hardføre. Men det skader neppe med en skvett blyerstatning, sånn for ekstra sikkerhets skyld.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!