april 28, 2024, 15:26:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ventiltikking - 66 mod 1300  (Lest 861 ganger)
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« på: april 18, 2014, 16:13:47 pm »

Har fått inn igjen motoren i bilen pga lakkering.. Mens motoren var ute, ble det byttet olje (20W-50 mineral) og renset sil, byttet plugger til Bosch Super Plus, gått over fordeler og rotor, samt justert alle ventilene til 0,15mm klaring. Ett par av ventilene trengte ikke justering, mens resten trengte finjustering..

Fulgte denne for justering av ventiler: http://vw2you.com/blogg/motor/justere-ventiler-pa-din-vw-motor

Bilen er utrolig lettstartet (ett touch på gassen før jeg fyrer, og bilen starter og går så fort den har fått dratt ett drag på starteren), går pent på tomgang. Går stille/pent i ca 30-60 sekunder, da kommer ventiltikkingen.

Kan dette ha oppstått pga ventiljusteringen? Motoren er en original urørt 1300 singelport med 62 tusen km på nakken..
« Siste redigering: april 18, 2014, 16:17:05 pm av MadsBL » Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #1 på: april 18, 2014, 18:17:06 pm »

Juster ventilene på nytt og se.
Du har fiksa litt på tenningsdeler også (plugger m.m.), anbefaler deg da også å få justert tenningen på nytt. Litt feil her kan også gi tikkelyd/tenningsbank.
Lykke til! :-)
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #2 på: april 18, 2014, 23:46:08 pm »

Takk for tips!

Etter noen søk på Thesamba, kom jeg på en ting.. Reimhjulet mitt har kun 2 hakk (som jeg kan se) og det indikerer 7,5 og 10 grader.
Jeg har da gått ut ifra at dette var øvre død punkt, noe det ikke er. Da vil det si at øvre død punkt er ennå litt lenger mot klokka på reimhjulet.

Åpning på pluggene er justert til 0,7 så skal sjekke opp stift åpning og tenning, samt ventiler Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!