juni 08, 2024, 09:38:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: De fire store (bolt-on trimming)  (Lest 2324 ganger)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« på: april 22, 2014, 20:43:29 pm »

Les denne folkens. Artig eksperiment.
De hiver på 1:4 vipper, to små gassere, fordeler og headers. 34 % effektøkning :-)
http://hotvws.com/content.php?contentID=38

Jørn.

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: april 23, 2014, 09:41:25 am »

Hei,

Dette har vi diskutert opp og ned i mente her inne tidligere men det er fint at du poster linken til reportasjen. Den er både interessant og nyttig for de fleste som vil ha litt mer effekt ut av sin motor med bolt on deler.

Neste steg er porting av toppene og annen kam. Da snakker vi en effektøkning som er langt høyere en 34%. Eller vi kan tøye strikken så langt det går og gjøre som JPM som fikk 196hk av en 1600 motor.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #2 på: april 23, 2014, 09:59:30 am »

Når jeg poster en sak som denne, så er det av to grunner

1. Det var det at det er dokumentert jeg synes var så artig.

2. Forumet er dynamisk i forhold til dette med medlemmer. Nye kommer til og ikke alle har like mye erfaring. Da leter de etter info som "gamlegutta" (og jentene) tar for gitt. Søkefunksjonen innpå her er nemlig virkelig dårlig.

Det er ikke meningen å spamme siden med kjent info  Blunker

Dette med porting og kam er jo også noe som burde med ja, om man skal dra skinnet av pølsa  Gliser
 
Kunne ikke noen som er adm lage en "sticky" med litt basic trimmeinfo på siden om teknisk, teori og praksis eller hva den nå heter  Osteaktig?
Da jeg var ny på folkevogn (for et år siden) synes jeg ikke det var lett å finne enkel og grei informasjon om temaet innpå her. Det er vel bare å linke til denne artikkelen + litt info om porting og kam?

Jørn.
« Siste redigering: april 23, 2014, 10:04:58 am av hauganfoto » Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 23, 2014, 10:04:26 am »

Skal ikke så mye til. Min egen orginale 1600 ga 68hk som best med kun merged header og fjerning av luftfilter som eneste endring. Resten orginalt med vakumopptrekk og pict-3. Måtte magre den ned en hel del. Og endte til slutt opp på ca 38 grader fortenning. Nå prøvde jeg den ikke i bremsen før den fikk eksosen.. Men vil ikke tro den ga så mye over 54 hester  Osteaktig

Neste gang den blir sett på blir det 1,4 vipper, Oppdreid halsring og mer komp. Men først skal den brukes litt.
Loggført

hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #4 på: april 23, 2014, 10:11:10 am »

Skal ikke så mye til. Min egen orginale 1600 ga 68hk som best med kun merged header og fjerning av luftfilter som eneste endring. Resten orginalt med vakumopptrekk og pict-3. Måtte magre den ned en hel del. Og endte til slutt opp på ca 38 grader fortenning. Nå prøvde jeg den ikke i bremsen før den fikk eksosen.. Men vil ikke tro den ga så mye over 54 hester  Osteaktig

Neste gang den blir sett på blir det 1,4 vipper, Oppdreid halsring og mer komp. Men først skal den brukes litt.

Hei Jee.
Jeg har akkurat portet toppene mine (litt), fått på headers og ny eksos. Har også dyset om min 34 pict 3 fra 125 til 132,5 på hoveddysa. Har så vidt prøvekjørt og justert litt nå. Måtte også magre ned en god del. Ser du nevner dette med luftfilter, og da ble jeg veldig nysgjerrig.
Jeg kjører med mitt på (foreløpig).
Tok du det bare bort, eller satte du på noe annet?
Har det mye å si for effekten å gjøre noe med luftfilteret?

Jørn.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 23, 2014, 10:16:16 am »

Det er en fin artikkel for å vise folk hva som kan gjøres enkelt. Og det morsomste er jo at de få hestene ekstra gjør så mye på hvordan bilene våre er å kjøre.
Er motoren ellers i god stand er dette supre ting å gjøre, samtidig så er det ting som er fine å ha om du vil gå lengre senere.
Jeg har kjørt med 1600 med "trimkam" doble 40mm dellorto og ormbo eksos i mange år, selvfølgelig er det ikke en racer, men det er mye mer moro enn orginalt.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 23, 2014, 11:36:29 am »




Tok du det bare bort, eller satte du på noe annet?
Har det mye å si for effekten å gjøre noe med luftfilteret?

Jørn.

Ble mest effekt uten noen ting. Men skulle såklart prøvd med en trakt av noe slag. Det orginale luftfilteret er i grunn bare en stor choke Glad   Bruker nå ett papirfilter med tilhørende bunn og topp (uvisst produsent. Sånn billig sak). Ikke optimalt men bedre enn det orginale.
Loggført

hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #7 på: april 23, 2014, 12:23:09 pm »

Takk for svar Jee.
Har lest litt om luftfiltervalg, særlig på "the Samba" og du verden for noen diskusjoner! he he.
Det koker vel ned til at man må ha noe som kan kobles til utdamping av olje, og med et rør på ca 4 tommer på toppen av gasseren (pga noe som har med forstøving av bensinen å gjøre om jeg tolker det rett) og så filteret oppå der.
Kjører nok mitt orginale papirfilter en liten stund til, men skal teste uten en liten tur for å kjenne litt på forskjellen.

Jørn.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 23, 2014, 12:35:58 pm »

På den orginale plastfilterboksen til 1303 hjelper det mye og ta av tuten og spjellet som peker ut mot høyre side. Oljedampen fra åndingen vil du egentlig ikke ha ned i forgasseren. Motoren trives egentlig ikke med å forbrenne olje. Så denne ville jeg enten ha filtrert ved oljepåfyllingen eller ennå bedre lagt i slange ned på bakken. Om motoren er frisk kommer det bare damp uansett. Og forurensningen blir minimal.
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 23, 2014, 12:41:07 pm »

Ref Beetlebug sin 1776 med orginalt 03 filter.

Orginalt 65hk " 4428 rpm
Uten trakt ut på høyre side 68hk @4519 rpm
Uten filter 72 @4519

Så det tydelig at orginalgreiene ikke er glad i å flytte luft på høyere turtall.
Loggført

hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #10 på: april 23, 2014, 15:43:12 pm »

Takker for grundig svar Jee!
Skal nok dra til med et annet filter i sommer.
Bare blokkerer man forgasserens vakumuttak mot filteret?
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 23, 2014, 18:00:24 pm »

ja
Loggført

hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #12 på: mai 19, 2014, 21:24:54 pm »

Merker at motoren min vil ha ca 36 - 38 graders fortenning etter modifikasjoner, se over. ( har svda og 34 pict 3, stiller tenning med lampe og plugger vacum, høyt turtall). Leser litt om tenningsbank og høy temperatur osv. Har ikke tenningsbank med denne innstillingen jeg, og du verden så fin respons jeg får! Er dette en ok/vanlig innstilling, eller høyrisikoprosjekt? (ser at jee kjører med 38 grader... Gliser)
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 25, 2014, 22:09:01 pm »

Hva slags ettermarkedsfilter anbefales til orginalforgasser?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!