august 08, 2022, 11:14:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: div spørsmål ang motor med to enkle forgassere?? hjelp!  (Lest 1453 ganger)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« på: april 26, 2014, 12:16:54 pm »

Hei!
jeg holder på å montere min 67 modell t1 nå.
jeg er selv biloppretter og har lite peiling på motor.
derfor fikk jeg en kjenning til å overhale hele  motoren min(1500).
jeg handlet da inn to enkle 34mm forgassere fra Ebay, alle nye pakninger, bolter osv!

kjøpte dette sette på ebay
http://www.ebay.com/itm/VW-TYPE-1-34mm-DUAL-CARB-KIT-EMPI-EPC-ICT-SINGLE-PORT-/400662703757?hash=item5d495bae8d&vxp=mtr

motoren står nesten komplett på gulvet i garasjen nå, flott å se til Glad
men har noen spørsmål ang montering av  bensinpumpe, bensintilførsel, auto choke, pilot jet osv.

1) har som sakt to forgassere, bør jeg da ha elektrisk bensinpumpe som går til begge forgasserene?
og får begge forgasserne nok bensin ved pådrag ved vanlig pumpe?

2) automatic choke, er det montert i forgasserne? evt hvordan skal disse kobles? eller må jeg kjøpe nye? 1stk, 2stk?

3) hva er pilot jet? den står i koblingskjema, men vet ikke hva det er og hva den gjør?

4) så et siste dumt sopørsmål: hva er det runde "flate" tingen som står montert på fordelerlokket, ser den har et rør som skal gå til forgasserne + en ledning opp til coilen.

håper noen forstår disse dumme spørsmålene og kan gi meg noen gode svar Glad
en go forklaring på hva som skal gå til og fra forgasserne og hva som er lurt å gjøre når en har to forgassere kontra en hadde vært fint Glad

Joachim

Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3059
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #1 på: april 26, 2014, 22:07:35 pm »

den orginale bensinpumpa holder nok i massevis. har det på min 1303 med 1835 motor og 2 doble dellorto gassere.   den flate dingsen med rør eller slange til forgasseren er vakumklokke. du kan bytte til 009 fordeler på en trimma motor, den har ikke vakumopptrekk. ledningen fra coil går til kondensatoren. den må du ha åkke som for å få gnist til pluggene.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: april 26, 2014, 22:44:42 pm »

den flate dingsen med rør eller slange til forgasseren er vakumklokke. du kan bytte til 009 fordeler på en trimma motor, den har ikke vakumopptrekk. ledningen fra coil går til kondensatoren. den må du ha åkke som for å få gnist til pluggene.

009 er vel den simpleste fordeleren som er laget for VW motor, og den billigste. Den er i utgangspunktet lagd som erstattningsfordeler for stasjonærmotorene, og har følgelig ikke optimal tenningskurve, da stasjonærmotorene normalt bare går på full gass eller tomgang. I tillegg er det svært blandet kvalitet på Kina-009'ene, de har ofte/alle litt forskjellig tenningskurve. Derfor er noen fornøyde med de (men de har kanskje ikke prøvd noen bedre på motoren), andre ikke.
Anbefalte fordelere er (Bosch ) 019 eller 010, hvis man skal ha en uten vacuumopptrekk.

http://www.vw-resource.com/009_history.html

Ellers bør nye forgassere gåes over, sjekk at grunnjusteringa er iorden. Sjekk flottørhøyder og at de er reine inni. Noen har fått nye gassere med spon/rusk i.
Har også hørt kritikk av gasserstag-settet som følger med, kan være vanskelig å holde stabilt. Så mulig du bør kjøpe et som er bedre.
« Siste redigering: april 26, 2014, 22:58:50 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 03, 2014, 11:18:20 am »

Org. Bensinpumpen holder i massevis, og coilene er det bare og sette hver sin + fra coilene til.

Kjell Roar har helt rett i at 009 fordeleren absolutt ikke er og anbefale på en motor som skal være i en daily-driver. Det er en stor myte at det er svært vellykket og kjøre fordeler uten vakuum bare fordi du plutselig endrer til 2 forgassere. Vakumet skaper en fleksibel og god tenningskurve som gir deg ett register som følger hele veien og ikke bare når gassen er av/på.

Men etter hva jeg leser så har du ikke gjort noe mer med motoren en At den er overhalt? Erfaringsmessig er det omtrent bare visuelt og hente på 2 forgassere. Hvis du ikke har en motor som ikke er kar om og fortære den ekstra maten den får, resulterer det bare i økt bensinforbruk.
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5815
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 03, 2014, 12:29:23 pm »

2 gasser gir mer respons og i de aller fleste tilfeller litt mer effekt,,

Med org pumpe må du mest sannsynlig ha regulator
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1910
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: mai 04, 2014, 09:22:41 am »

På bildene av gasserne i annonsen ser det ut til at de har uttak for vakum helt nederst mot flensen, så da er det bare å beholde original fordeler. Viss det er vakum uttak på begge, kan du legge slange fra begge til et T-stykke og inn på fordeler.
På bildene ser det heller ikke ut som de har choke?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #6 på: mai 04, 2014, 10:00:34 am »

På bildene av gasserne i annonsen ser det ut til at de har uttak for vakum helt nederst mot flensen, så da er det bare å beholde original fordeler. Viss det er vakum uttak på begge, kan du legge slange fra begge til et T-stykke og inn på fordeler.
På bildene ser det heller ikke ut som de har choke?

OK, er noe spesiele slanger jeg må bruke til vakum? Evt hvor kan jeg få kjøpt det? Vet ikke om det er choke nei Glad
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: mai 04, 2014, 13:05:45 pm »

På bildene av gasserne i annonsen ser det ut til at de har uttak for vakum helt nederst mot flensen, så da er det bare å beholde original fordeler. Viss det er vakum uttak på begge, kan du legge slange fra begge til et T-stykke og inn på fordeler.
På bildene ser det heller ikke ut som de har choke?

OK, er noe spesiele slanger jeg må bruke til vakum? Evt hvor kan jeg få kjøpt det? Vet ikke om det er choke nei Glad

TESS har slanger, ville brukt klar/hvit nylonslange. Evt kobberrør. Skjøter i tynn bensinslange, slik som originalt. Noen mener det kan være en fordel med et lite plenumkammer i/ved T-stykket ved bruk av 2 forgassere på en fordeler. Bare å prøve seg fram Glad

Men forgassere generelt kan ha uttak til vacuum både over eller under venturi. Og da er ofte originalfordeleren beregnet for det ene eller det andre, og vil virke mindre bra hvis det byttes.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!